ronde balen versus vierkante balen hooi.....verschil???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

ronde balen versus vierkante balen hooi.....verschil???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 08:54

mijn hooi leverancier had de goede kwaliteits balen van hem op, dit waren vierkante gewikkelde balen, wat hij nog had liggen raadde hij vor mijn paarden af vanwege het hoge eiwit gehalte Knipoog
nu kon hij aan grote gewikkelde ronde balen komen, deze waren 5 euro per pak duurder maar waarschijnlijk ook iets zwaarder en volgens hem van zeer goede kwaliteit!

nu vraag ik mij af wat nou het verschil is ertussen, waarom deze rond zijn?
zijn ze lastiger te hanteren of juist niet, wie o wie kent de verschillen? Verward

Imker

Re: ronde balen versus vierkante balen hooi.....verschil???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:38

Ik vind ronde balen lastig, maar dat is meer omdat ik 'slechts' twee paarden heb en daarom niet zo vlug voer. Die ronde balen kukelen namelijk uit elkaar als je daar het buitenste net afhaalt.
Vierkant heeft als voordeel: rolt niet weg, rolt niet om, valt niet uit elkaar (als je hem op zijn 'kop' zet tenminste) en is praktischer met plakken eraf halen.
Een ronde bol moet je zien als een hele lange plak gras die opgerold is, daar krijg je dus ook geen mooie plakken van.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:40

ronde balen zijn meestal zwaarder, en moet e rondom afrollen.
vierkante pakken maak je aan 1 kant open, en kan je plakken afnemen
als je de keuze hebt, zou ik de vierkante nemen , of ergens anders zoeken, is gewoon makkelijker is gebruik

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:10

ik heb ronde balen en het voordeel daarvan is dat je ze met z'n tweeen kunt rollen, soms zelfs alleen.
Ik maak de rol helemaal los en dan doe ik er een spin (die je ook op de bagagedrager van de fiets hebt) er om heen. Dan kukelt ie ook niet uit elkaar.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:19

het nadeel van rond is dus dat je de hele pak moet losmaken om rondom te kunnen afwikkelen, terwijl je bij vierkante balen een voorkantje kunt losmaken en dan gewoon plakjes kunt pakken wat je nodig hebt.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:02

Bij mijn weten bestaan er geen vierkante balen, deze zijn nog steeds rechthoekig, maar men noemt ze in de volksmond, denk ik, vierkant.
Voor de rest sluit ik mij bij de meningen over de ronde balen aan.

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:40

Mij lijkt dat je rond makkelijker kan verplaatsen dmv rollen? Lachen
Verder denk ik dat het hooi hetzelfe is hoor Clown

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 18:11

ja, ik heb eigenlijk niet echt een keus.
als ik ergens anders mijn hooi haal durf ik niet op de kwaliteit te gokken, bij hem weet ik dat hij ervoor in staat en ze ophaalt mochten ze niet goed zijn, wel had hij nog niet gewikkelde balen van ongeveer 200 kilo, maar die zou ik dan alemaal binnen moeten opslaan en dat gaat niet lukken Bloos
het pluspunt voor mij is dat ik die ronde balen dus makkelijk kan verplaatsen naar binnen toe, rollen, en de vierkante of rechthoekige pakken haal ik nu ook altijd per pak helemaal uit elkaar binnen omdat mijn voersnelheid met 2 paarden dus ook niet zo snel is hou ik het zo schimmelvrij. Knipoog
dus uit elkaar hal ik ze toch Knipoog
zover als ik het begreep meende hij ook dat deze balen zwaarder waren als de vierkante, daartegen zijn ze dan ook 30 euro per stuk in plaats van 25 euro voor 300 a 350 kilo.

dus zover jullie weten is het puur de handigheid in het verschil en dan het gewicht?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:18

Jos1 schreef:
Bij mijn weten bestaan er geen vierkante balen, deze zijn nog steeds rechthoekig, maar men noemt ze in de volksmond, denk ik, vierkant.
Voor de rest sluit ik mij bij de meningen over de ronde balen aan.

ZOOO ben jij even wakker! Je hebt wel gelijk natuurlijk, echt vierkant zijn ze niet. De ronde balen zijn onhandig, maar als je ze binnen kan opslaan maakt het niet zoveel uit omdat het plasic er dan gewoon helemaal af kan en ze niet nat worden als het regend.
Normaal gesproken zijn de ronde balen niet duurder dan de rechthoekige ( goed zo "jos1"?) mits even zwaar zijn natuurlijk.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:30

volgens mij zijn de ronde balen lichter als de "gewone" balen!
tenminste... onze loonwerker heeft wel eens vertelt dat in de rollen ongeveer 16 pakjes gingen en in de pakken 24 ofzo?

verder haal jij het hele pak los... met een pak heb je dan aardig nette plakken, maar bij een rol krijg je dan een hele grote berg los spul... weet niet of je daar blij van word?

maar goed ik snap je op zich wel met je kwaliteitsverhaal... aan jou de keus waar je voor kiest Haha!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:45

Ronde balen zijn goedkoper omdat het niet met touwtjes vastzitten maar met een net, dus is er minder plastic nodig.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:10

coco25 schreef:
Ronde balen zijn goedkoper omdat het niet met touwtjes vastzitten maar met een net, dus is er minder plastic nodig.

ik denk niet dat er minder plastic om heen zit omdat er en netje omheen zit hoor Ach gut dat netje heeft dezelfde functie als touwtjes... ze zijn dan goedkoper omdat ze kleiner zijn...

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:21

Mij is verteld dat ronde balen goedkoper in het persen zijn. De prijzen liggen hier voor een ronde baal 30 euro en 45 euro vierkanten baal en dan even zwaar.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 09:19

nou ik had ook gewoon goedkope vierkante balen, die waren 25 euro voor 300 a 350 kilo.
de ronde balen komen van een familielid af en zijn 30 euro per baal, dus dan klopt de prijs wel zo ongeveer.
ja en ik rol een baal helemaal naar binnen en maak hem dan los zodat het goed droog is als ik het voer en zo blijft het langer goed aangezien ik maar 2 paardjes heb, dus nat word het dan niet, zo doe ik het nu met de vierkante ook.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:51

Ik vind die ronde balen echt heel erg om handig. Ik krijg ze niet in mijn eentje omver geduwd. Waardoor het gewoon niet handig is om de pakken open te krijgen. Dan vind ik het ook heel vervelend dat het geen plakken zijn. Wij hebben zo'n 50 paarden op stal waar ik er zo'n 20 van voer. En ik weet hoeveel de paarden ongveer krijgen van de vierkante balen. De een krijgt een halve plak de andere een hele enz.