Bodemonderzoek en hulp gevraagd bij mos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Bodemonderzoek en hulp gevraagd bij mos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:51

Hoihoi,

Ik liep van het weekend eens door de wei, wat is afgesloten voor de paarden ivm de winterperiode.
Staan op een ander stuk Knipoog
Maar nu zag ik hier en daar mos ertussen zitten.
Maar op die kleine stukjes groeit nu dus geen gras.
Wat kan ik hiervoor gebruiken? Ik las al ergens dat kalk goed is voor de mos? Maar is er misschien nog een ander middel wat echt alleen de mos bestrijd?
Ik heb van het najaar thomaskali gestooid op advies van de man waar ik het kocht.
Weet ff niet hoe zoiets heet. Clown Maar goed, ik wil dus eigenlijk kalk of iets anders strooien en dan het mos ertussen uithalen en daar opnieuw graszaad strooien.
Kan dat?

Ook zou ik graag eens een bodemonderzoek willen doen, maar waar kan je dat doen en wat is de prijs daarvoor? En wat houdt het precies in?
Dit stukje wei heb ik vorig jaar maart gekregen, het is 4 á 5 jaar geleden omgeploegd en opnieuw ingezaaid daarna heeft er nog een jaartje een paard opgelopen maar dat was het dan ook.
Heeft het zin om een bodemonderzoek te doen?

fuego3

Re: Bodemonderzoek en hulp gevraagd bij mos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:31

een rare opmerking maar mischien maar ik zou eens een boer in de buurt vragen die hebben vaak veel verstand van grond *LOL*

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:38

Een bodemonderzoek is niet goedkoop!
Dit wordt vaak door goede bedrijven uitgevoerd die bodemmonsters moeten nemen op basis van NEN of NVN regelgeving en ook conform deze regelgeving moeten laten bemonsteren. Dit kost echt geld. Als het niet daadwerkelijk nodig is (dus gewoon voor de nieuwsgierig, zeg maar) zou ik me beperken tot een monstername waaruit kan blijken welke gehalten stikstof (bijvoorbeeld) er in de grond zit.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 19:44

En weet iemand misschien ok waar je dat kan doen? Dan kan ik eens kijken wat het kost, ik ben idd ook alleen maar nieuwsgierig.
Maar omdat er mos groeit dacht ik dat er misschien iets mis is met de grond.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:59

Heel gemakkelijk gedacht, maar zoek eens met Google.
En aangezien jij uit roermond komt, kan ik je hmb-groep uit Maasbree aanbevelen! Die leveren echt goed werk!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:20

Toevallig net vandaag een loonwerker bij ons weiland gehad omdat wij ook veel mos in het land hebben zitten. Zijn advies was dus kalk stooien, of we moesten alles omgooien en opnieuw alles inzaaien enzo maar dat is nogal een duur grapje......
Dus kalk erover en bijzaaien gaan we maar doen, zocht nu alleen wanneer dit allemaal kan.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 09:09

@ tinkersjakie, bedoel je waneer je kan gaan strooien met kalk?
Ik meende dat dat eind maart al kon, maar dat weet ik dus ook niet zeker.
@wiesje
Ik ga eens kijken naar die hmb-groep, bedankt voor de tip. En ja makkelijk gedacht want op een gezonde grasmat groeit naar mij mening geen mos toch Lachen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:00

ik geloof dat mos voornamelijk de kop op steekt als er op die plekken geen gras groeit. Maar eerlijk gezegd weet ik het niet zeker, ik heb namelijk geen mos in mijn weiland.
Als je het mos kunt laten verdwijnen met kalk, zou ik dat zeker overwegen (vraag anders een bij de boerenbond/welkoop, die kunnen je daar ook al grotendeels over informeren). Die optie is namelijk nog altijd goedkoper dan monstername.
Succes ermee!!! Haha!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:13

ik heb een kudde schapen in mijn weide lopen als de paarden in de andere weide staan, die eten alles, dus ook al het mos er tussen uit Knipoog super beestjes.
ik had vorig jaar na de zomer ook bijna alleen nog maar mos in de wei staan en dat is nu al met meer dan de helft verminderd, nu hopen dat het gras dit gaat opvullen als ik de weide binnenkort ga bemesten Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 20:41

Eten schapen ook de mos op? Alles?
En dan graszaad strooien?

Tnx wiesje Lachen Ik ga ook maar gewoon kalk strooien en dan zie ik wel of het werkt.
Een bodemonderzoek uit nieuwsgierigheid is dus niet echt goed voor de beurs Knipoog