Wat vinden jullie het beste om te stallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke optie zouden jullie kiezen?

Optie 1
15 (62%)
Optie 2
9 (37%)

Totaal aantal stemmen: 24

Cupcake_

Wat vinden jullie het beste om te stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:33

Haay.
Ik mag misschien over een jaartje een paardje, (wil het al veeel langer, maar m'n moeder wil eerst zien hoe het op de middelbare school zit, en dat zit ik volgend jaar pas..)
Maar ik weet gewoon niet wat de beste stallingsoptie is.
Kunnen jullie me helpen?
Hier komen ze;;

Optie 1
Voordeel:
Is in kudelstaart (waar ik woon)
Is waarschijnlijk goedkoop.
Dan moet ik er 2 kopen, (zat te denken aan een shet + iets van een haf?) omdat daar geen andere staan, maar is dus wel leuk 2 pony's.
Is makkelijker betalen aangezien ik bijrijdsters kan vragen. (wil het wel zelf doen maar 2 zou een beetje te veel zijn.)
Nadeel:
Is alleen een bak bij een andere prive stal, zo'n 50 meter verderop.
Zijn geen gezellig mensen.
Moet met slecht weer ook gewoon buiten zijn.
Met 2 pony's moet er meer geld uitgegeven worden als ze ziek zijn. (dan aan 1)
Is meer verantwoordelijkheid.
Geen bos oid
Bij deze 'stal' is de accomodatie:
- Grote wei
- 2 stallen
- schuilstal in de wei
- bij een prive stal verderop kan ik vragen of ik daar in de bak mag rijden, aangezien ze die toch bijna niet gebruiken (hier heeft mijn 1e verzorgpony ook gestaan)

Optie 2
Voordeel:
Binnenbak
Gezellig met andere mensen
Leuke uitrijmogelijkheden
Word dan alleen 1 pony= minder verantwoordelijkheid

Nadeel:
Niet op fietsafstand (moet of met de bus, of m'n moeder moet me brengen)
Kost duurder voor 1 pony dan die andere optie voor 2
Hiervoor moeten me ouders een deel betalen, ikzelf moet krantenlopen én heb het liefst een bijrijdster,
aangezien ik zelf niet 5/6/7 keer per week gebracht kan worden, waarschijnlijk red ik maar 3/4 keer.. en wat is dan het nut van een pony nemen.. Tong uitsteken

Dankjulliewel!

sumpielover

Re: Wat vinden jullie het beste om te stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:36

maar wil je ook egt een haflinger of wil je iets vol bloeds

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:37

ik denk dat je het beste nog even kunt wachten als je afhankelijk bent van bijrijdsters.. deze kunnen natuurlijk altijd stoppen, en als je dan je paard niet meer kunt onderhouden?

hoe is het met de weidegang?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:38

Kun je écht niet met die mensen opschieten? Dan zou ik voor 2 gaan, en anders voor één Ja.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:47

Bedankt voor de goeie reactie's! Haha!
*Wacht op nog meer ^^ ..* Clown

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:55

Sorry dat ik een pb stuurde omg wat een stomme fout Bloos
Ik bedoelde dat niet! ik wilde reageren op wat jullie zeiden in het bericht zelf, niet prive .. Clown
SORRY SORRY SORRY Ach gut

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:11

Henrieke schreef:
Kun je écht niet met die mensen opschieten? Dan zou ik voor 2 gaan, en anders voor één Ja.

Er zíjn daar geen andere mensen,
d'r hebben eerst 2 shets gestaan, maar nu is het vrij Clown
Bij grotere stallen is het gewoon zo leuk gezellig, maargoed als k' d'r 2 heb kan ik altijd met vriendinnen rijden...
Okee dankjee

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:14

Naaltje schreef:
ik denk dat je het beste nog even kunt wachten als je afhankelijk bent van bijrijdsters.. deze kunnen natuurlijk altijd stoppen, en als je dan je paard niet meer kunt onderhouden?

hoe is het met de weidegang?

Jaa, da's waar, maar was van plan pas over een jaar he...
En dat zou dan een van m'n vriendinnen worden, want ik laat natuurlijk niet jan en alleman op m'n paardjes rondhobbelen...
Bij optie 1 is een grote wei met een schuilschuur,
en bij optie 2 heb ik het over 3 pensionstallen/manege, waar ze bij 2 van de 3 een wei hebben, en bij 1 niet...
Voor de rest is de accomodatie van optie 2 allemaal gelijk... bij de 3 plekken...

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:16

sumpielover schreef:
maar wil je ook egt een haflinger of wil je iets vol bloeds

Haflinger of NF, ik vind volbloeden ook leuk zoals arabieren, maar die zijn duur, en ik hoef niet zo'n luxe dier Tong uitsteken
Geef mij maar een lekker recreatiepaard, waarmee ik soms een wedstrijdje kan doen Haha!

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:29

Dit was ik vergeten:
Optie 2 gaat over 3 verschillende plekken met ong. de zelfde accomodatie:
- 1 of meerdere binnenbakken
- Bij een van de plekken; Springtuin
- Zij mesten uit, + voeren
- Buitenbakken
- Longeerkraal
- Bij een plek: Solarium
- Bij 2 van de 3 plekken: Wei
- Paddocks
- Afspuitplaatsen, poetsplaatsen
- Bij een plek; Stapmolen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:42

Ik vind wel dat je er luchtig over denkt. Een bijrijdster vind je niet altijd zo 123 en of ze willen betalen is ook de vraag. Én hoelang ze blijven.
Verder klinken allebei de stallen niet zo geschikt. Geen gezellige mensen en bij de ander ver weg... Is er dan verder niks?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:15

en 3 tot 4x per week bij je eigen pony komen vind ik zeer weinig ik zou het niet eens kunnen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 07:56

Ik vind ook dat je te luchtig denkt en dat je er nog niet aan toe bent. Als je qua kosten al VOOR je uberhaupt een paard hebt al afhankelijk denkt te zijn van betalende (vind dat zowiezo onzin maar goed) bijrijders, moet je nietaan een eigen paard beginnen. Als je bij voorbaat al denk niet genoeg geld te hebben of genoeg tijd, doe je er beter aan af te wachten. Opdie basis kun je NIET aan een paard beginnen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:50

Gelukkig denk je er nog goed overna voordat je zo'n groot besluit moet of zal nemen het is natuurlijk niet zomaar iets ..

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 12:56

Tancreda4 schreef:
Ik vind ook dat je te luchtig denkt en dat je er nog niet aan toe bent. Als je qua kosten al VOOR je uberhaupt een paard hebt al afhankelijk denkt te zijn van betalende (vind dat zowiezo onzin maar goed) bijrijders, moet je nietaan een eigen paard beginnen. Als je bij voorbaat al denk niet genoeg geld te hebben of genoeg tijd, doe je er beter aan af te wachten. Opdie basis kun je NIET aan een paard beginnen.

Ik weet ondertussen wel dat het niet vanzelf gaat,, en dat het belangrijk is dat als je een paard koopt, je het goed regelt, dus 'luchtig' denk ik er niet over. Bloos
Dat zou dus alleen bij optie 2 zo zijn, omdat het daar duur is, bij optie 1 zal dan alleen voor 1 pony een vriendin h'm soms berijden, gewoonweg omdat ik niet elke dag van de week 2 paarden kan berijden, en de shet zou dan als gezelschapspony zijn, waar dus soms door mij wat mee gedaan word, en soms door een vriendin bereden word.
Ik weet dus nog niet of ik er genoeg tijd voor heb, (nu wel) daarom wacht ik ook tot de middelbare school, en dan kan ik pas zeggen of ik genoeg tijd heb, maar wil nu alvast wat informatie enz. zoeken, dus ik wacht inderdaad af. Tong uitsteken
Bedankt voor je reactie Knipoog

w0rTeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:59

ik zou wel optie 2 doen een beetje omdat er een binne bak is en als het makkelijk met de bus te berijken is zoe ik lekker met de bus gaan doe ik ook

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:03

Renee__ schreef:
Ik vind wel dat je er luchtig over denkt. Een bijrijdster vind je niet altijd zo 123 en of ze willen betalen is ook de vraag. Én hoelang ze blijven.
Verder klinken allebei de stallen niet zo geschikt. Geen gezellige mensen en bij de ander ver weg... Is er dan verder niks?

Dankje voor je reacite Tong uitsteken
Voorheen dacht ik er idd wat luchtig over, maar toen ik deze topic plaatste wist ik alláng dat het niet zomaar even iets kopen is.
Klopt, maar het zou dan alleen bij optie 2 betalen zijn, bij optie 1 niet, omdat dat goedkoper is. (misschien vinden jullie het een domme redenering, maar da's mijn keuze)
Bij beide optie's zou het zo zijn dat het vriendinnen zijn, dus niet zomaar iemand die er dan op rond kan hobbelen.
Ik ken wel genoeg mensen die dit zouden willen doen, (vriendinnen) die ik vertrouw, en dus als iemand stopt denk ik dat ik wel iemand anders vind. (dit klinkt misschien ook een beetje 'luchtig' in de oren, maar heb hier wel goed over nagedacht.)
Ik kijk nog steeds naar andere dingen, maar dit is het wel ongeveer....
optie 2 gaat over 3 stallen die alledrie niet erg dichtbij zijn, en ook vrij duur, (is het altijd wel..maarja) maar verder wel hebben wat ik heb verteld.
Bij optie 1 zijn op dit moment geen andere mensen, maargoed als ik dan samen met vriendinnen rijd is het natuurlijk wel erg leuk, en een keertje lekker rustig alleen zijn, en altijd de bak voor je hebben is ook fijn...

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:04

w0rTeL schreef:
ik zou wel optie 2 doen een beetje omdat er een binne bak is en als het makkelijk met de bus te berijken is zoe ik lekker met de bus gaan doe ik ook

Dit is dan wel stuk duurder voor 1 dan die andere voor 2, en als ik steeds met de bus moet weet ik al helemaal niet of ik het red qua tijd... En ja.. binnnenbak is wel fijn, maargoed ik ben ook weer niet echt zo'n mooiweerruiter, en ik heb het er voor over.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:06

Optie 2, als het dan toch moet. Maar denk goed na! Als je op de middelbare school zit heb je al weinig tijd voor 1 pony. Laat staan voor 2 Knipoog Als je de shet maar af en toe laat berijden moet je er ook over nadenken dat, als hij veel buiten staat, er een kans is op hoefbevangenheid. Ik zou zowiezo niet aan een eigen paard beginnen voordat je je (middelbare) school hebt afgemaakt eigenlijk. Het kost allemaal veel te veel tijd en geld, als je een bijbaan hebt in de supermarkt verdien je wel geld. Maar wanneer ga je naar je paarden? Wat als je een vriendje krijgt? En heb je al over toetsweken nagedacht als je iedere avond moet leren? Hoe ga je dat combineren? En na de middelbare school? Welke opleiding ga je dan doen? En hoe ver moet je daarvoor met het OV reizen? Denk daar eerst eens even over na. Want het zou vreselijk zijn als je je paard weg moet doen. Liever even wachten dan het verdriet van dat je hem moet verkopen. Daarbij ben je ook nog eens afhankelijk van je fiets of openbaar vervoer naar stal. Een rijbewijs is veel handiger, of op z'n minst een scooterbewijs.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:06

SecretLIN schreef:
en 3 tot 4x per week bij je eigen pony komen vind ik zeer weinig ik zou het niet eens kunnen

Tsja, maar stal optie 2 kan ik gewoon niet vaker heen, omdat ik dan steeds gebracht moet worden, of met de bus... optie 1 ga ik dan wel 6 keer per week heen Clown

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:07

Miss_Montana schreef:
Optie 2, als het dan toch moet. Maar denk goed na! Als je op de middelbare school zit heb je al weinig tijd voor 1 pony. Laat staan voor 2 Knipoog Als je de shet maar af en toe laat berijden moet je er ook over nadenken dat, als hij veel buiten staat, er een kans is op hoefbevangenheid. Ik zou zowiezo niet aan een eigen paard beginnen voordat je je (middelbare) school hebt afgemaakt eigenlijk. Het kost allemaal veel te veel tijd en geld, als je een bijbaan hebt in de supermarkt verdien je wel geld. Maar wanneer ga je naar je paarden? Wat als je een vriendje krijgt? En heb je al over toetsweken nagedacht als je iedere avond moet leren? Hoe ga je dat combineren? En na de middelbare school? Welke opleiding ga je dan doen? En hoe ver moet je daarvoor met het OV reizen? Denk daar eerst eens even over na. Want het zou vreselijk zijn als je je paard weg moet doen. Liever even wachten dan het verdriet van dat je hem moet verkopen. Daarbij ben je ook nog eens afhankelijk van je fiets of openbaar vervoer naar stal. Een rijbewijs is veel handiger, of op z'n minst een scooterbewijs.

Jaa, klopt..
Dankje voor je reactie..

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:09

Welke stal is optie 2? Want er zijn een heleboel stallen op fietsafstand van Kudelstaart hoor... Knipoog Ik fiets ook naar stal... Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:11

Kun je niet voor optie 1 gaan en dan niet twee ponies van jezelf er neer zetten, maar gewoon iemand anders zoeken met een pony, zodat je zowel de kosten als (en dat is natuurlijk erg prettig!) de tijd kunt delen. Dan kun je werken met voerbeurten enzo. Bovendien hoef je geen geld uit te geven aan 2 ponies.

Voor optie 2 zou ik nooit gaan, omdat je toekomstige pony dan waarschijnlijk minder buiten kan komen dan bij optie 1, waar je 'm waarschijnlijk 24/7 buiten kan laten. (Of vergis ik me?)

Je zegt te willen (en moeten) wachten totdat je op de middelbare school zit om te weten hoeveel vrije tijd je hebt; dit is natuurlijk verstandig, maar vergis je niet: de brugklas stelt niet altijd evenveel voor, terwijl latere jaren veel zwaarder kunnen zijn - en dan zit je met een pony waar je opeens geen tijd meer voor blijkt te hebben!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:26

Wel lastige keuze, maar als ik heel eerlijk ben dan vind ik beide stallen niet zo geschikt. Is er geen andere stal in de buurt dan???

Let er wel op dat als je binnenkort naar de middelbare school gaat dat je minder tijd voor je paard/pony overhoudt en een bijrijdster vind je ook niet altijd even makkelijk (en misschien gaat die binnen 2 maanden wel weg).

Het is best lastig om een eigen pony met school te combineren....
Heb je nog nooit eerder een eigen pony gehad?

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 22:04

VeerenAshley schreef:
Kun je niet voor optie 1 gaan en dan niet twee ponies van jezelf er neer zetten, maar gewoon iemand anders zoeken met een pony, zodat je zowel de kosten als (en dat is natuurlijk erg prettig!) de tijd kunt delen. Dan kun je werken met voerbeurten enzo. Bovendien hoef je geen geld uit te geven aan 2 ponies.

Voor optie 2 zou ik nooit gaan, omdat je toekomstige pony dan waarschijnlijk minder buiten kan komen dan bij optie 1, waar je 'm waarschijnlijk 24/7 buiten kan laten. (Of vergis ik me?)

Je zegt te willen (en moeten) wachten totdat je op de middelbare school zit om te weten hoeveel vrije tijd je hebt; dit is natuurlijk verstandig, maar vergis je niet: de brugklas stelt niet altijd evenveel voor, terwijl latere jaren veel zwaarder kunnen zijn - en dan zit je met een pony waar je opeens geen tijd meer voor blijkt te hebben!

Ja, ik ken iemand die misschien een fjordje wil kopen, ook in kudelstaart (waar ik dus woon) dus misschien kan het daarmee samen,, ga ik wel 'ns vragen...
Is wel fijn idd om voerbeurten, buitenzetten en dingen qua voer samen te regelen... Scheelt stukken minder werk..
Dacht alleen dat het wel leuk zou zijn om een haf en een shet te hebben, omdat ik met de haf kan rijden etc., en dan met de shet met de kar gaan, maargoed, dat is wel erg veel van het goede, en als ie ziek wordt erg veel van het slechte Knipoog
Je hebt gelijk dat school dan misschien nog meer tijd en werk kost, maar ik denk dat ik dat wel kan combineren..
Bedankt voor je reactie! Heb er in ieder geval is iets aan Haha!