FahyaFemke schreef:Kan het paard met voernijd niet ergens anders eten dan?
Doet ze het bij brok en hooi? of alleen bij brok?
En hoe krijgt ze het voer? Op de grond los, of in een voerbak op de grond?
Wij geven wel in een voerbak, maar die hangen we op kogelhoogte zegmaar aan een plankje aan de stal.
Ik zou er voor zorgen dat het paard met voernijd ergens anders eet als het alleen met brokvoer is dan: dat kun je toch makkelijk ergens anders geven?
als het met het hooi ook is, dat leg je waarschijnlijk in de stal dan in het lastiger, maar misschien toch proberen in een hooiruifje of iets een eindje verder op te geven dat er meer ruimte tussen paard en veulens komt.
succes
Dit doet ze bij alle 2.
Ze krijgt het los op de grond, een voerbak houdt ze op de een of andere manier nooit heel.
Nee, het hooi ligt ook voor haar stal. Ik zal er morgen even een foto van maken, dan hebben jullie een beetje een idee.
Als wij haar voer geven het verste weg van de veulens af, gaat het alsnog niet goed.
Ze houdt ze zo goed in de gaten. Als de veulens als het ware 1 meter van haar stal afstaan, stormt ze er al op af.
We kunnen maximaal 3 paarden aan de andere kant van de stal voeren, dan blijven er dus nog 2 over. (Dit omdat er maar 3 'hals doorgangen' zijn) De rest zit allemaal te dichtbij haar stal.
joepiejee schreef:Veulens staan natuurlijk lager in rang dan een 3 jarige merrie. Haar instinkt doet haar zo heftig reageren, doodnormaal dat ze het niet kan aanzien hoe de veulens lekkere brokjes aan het eten zijn. Doet ze het trouwens ook als zij een berg hooi heeft en de veulens ook hooi willen eten in hun eigen gedeelte van de stal?
Ik zou haar toch langzamerhand gaan trainen steeds wat langer in die dichte stal te blijven staan (die van 6 bij 7 m.). Dan ben je gewoon van het gedoe af. Nu staan die veulens onder haar neus lekker te eten, je kunt haar in deze situatie niet beletten om tekeer te gaan. Dus als je er bent zet je haar 2 uur in die dichte stal, dat een week en daarna moet ze er altijd snachts in staan.
Succes!
En hoezo zou ze dit niet aan kunnen zien, terwijl zij een net zo grote berg voor haar 1tje heeft?
Voorderest, bedankt voor de tips. 
Teuntje111 schreef:voordeel van onbeperkt hooi is dat je paard geen honger hoeft te lijden.. Als het hooi steeds op is, gaat de maag van je paard knagen.. Buiten in de wei eten paarden ook niet maar 3 keer per dag een bergje, maar bijna de hele dag door.
Ik zet overigens ook gewoon voerbakken op de grond.. In mijn geval in de schuilstal, waar ze met zijn allen in staan.
Klopt, maar het komt zelden voor dat haar hooi echt op is.
's ochtends half 7/8 wordt ze gevoerd, met dat hooi doet ze tot 9 uur.
Als ze om 9 uur naar buiten gaat, ligt er vaak nog wat.
In de weide staat nu voldoende gras.
Als ze binnenkomt, doet ze tot half 10 met haar hooi.
Dan krijgt ze om 10 uur veel hooi, waar ze tot ongeveer middennacht mee doet, daarna ligt ze meestal. (Er hangen cameras in de stallen.)
Dan zou ze hooguit een uurtje per dag zonder hooi staan.
Ik zal proberen om te zorgen dat ze dan ook voer heeft. Maar ze wordt er snel erg dik van.
Los van alle reacties;
Ze krijgt ook regelmatig slobber, en ook veel appels ed.