Zucht, Paard met voernijt. Een ramp..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Zucht, Paard met voernijt. Een ramp..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 19:06

Hallo,

Al vanaf het paard 1 jaar was, is ze bij mij. Ze wordt binnenkort 3 jaar.
Een leuke merrie, met een geweldig karakter. En dat nog steeds.
Er is alleen 1 probleem ; Ze heeft voernijt.

Als mens zijnde kan je er gewoon bij, maar zodra er een paard in de buurt komt is het mis.
Ze staat in een ruime stal van 6x6, deze is afgezet van een stuk loopstal voor de veulens.
Ze staat dus naast ong. 3/4 veulens, binnenkort 5. Allemaal leuk en aardig, maar ze beschermt haar stal zó erg!
De veulens hebben nu bijna geen veilig plekje om te staan, alleen ergens achterin, waar ze niet bij hun eigen voer kunnen komen.
Het is niet dat ze een kleine stal hebben, hij is ruim genoeg, maar niet om 5 paarden te voeren. Dan zullen ze toch echt in de buurt moeten van mijn merrie.

Dat kan dus weer niet, want ze schopt en bijt ze letterlijk weg.
Dit kan niet zo vind ik, dus is er een mogelijkheid dat ze er vanaf komt?
Of blijven we dit probleem altijd houden?

Er is een oplossing dat ik 2 paarden ruil van stal, dan staat ze 'opgesloten'. Een stal van 6x7, met een buiten luik, maar hierin draait ze compleet door. Nagelbijten / Gniffelen Vandaar ook de stal met veel open ruimte, zonder tralies ed. Enkel een tussenschot, en aan de voorkant van die stukken waar ze met het hoofd door kan.

Ik hoop dat er een bokker met een goed idee is, dus alvast bedankt.

Groetjes Danielle.

Excuses als je voernijt met een D schrijft.

Edit; We willen haar binnenkort laten dekken, bestaat de kans dat het veulen ook voernijt krijgt? Of is dit niet erfelijk?

DianneM

Re: Zucht, Paard met voernijt. Een ramp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:25

staat ze nu met de andere veulens samen in dezelfde stal?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 19:28

In feite dezelfde stal ja. Met een tussenschot ertussen. Ze heeft dus wel haar eigen stal.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:30

kan je de voerbak van de buurveulens dan niet aan de andere kant hangen? In het ergste geval moet je een schroevedraaier pakken..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:31

mijn paard had dit ook heel erg....

Ze is nu sinds een maandje verhuisd, en het is een compleet ander paard.

de voerbeurten worden nu meer verspreid over 1 dag, dus meerdere keren een kleine hoeveelheid.

ze wacht gewoon netjes tot ze haar voer heeft, en eet het dan rustig op.
die van mij sloeg tegen de wanden, het is niet helemaal over, maar het is nu echt nog maar minimaal.
wat eerder continu aan een stuk door ging met slaan, gebeurd nu nog maar 1 keer daags 1 schop tegen de muur.

als het paard bvb maar 2x daags voer krijgt, kan het best zijn dat ze gewoon honger hebben als ze het krijgen, en daardoor zo te keer gaan.

weet niet of de mogelijkheid is bij jullie om meerdere keren daags te voeren? of dat je dat al doet?

bij mij heeft het iig erg geholpen,
succes! Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 19:38

Teuntje111 schreef:
kan je de voerbak van de buurveulens dan niet aan de andere kant hangen? In het ergste geval moet je een schroevedraaier pakken..

Wij gebruiken in de fok/loopstallen geen voerbakken.
Hier zijn ze van mening dat hoe meer ze met het hoofd aan de grond staan, hoe langer de rugspieren worden. Ga zelf maar eens een kwartier voorover staan.
Bovendien zouden ze dan voor de staldeur zitten.

Mijn paard had het eerder ook helemaal niet. Dus vandaar, kunnen ze er vanaf komen..?

We voeren meerdere keren per dag. Ik zal haar schema even neerzetten;

's Ochtends
0.5 kilo onderhoudsbrok.
Grote berg hooi.

's middags
Weidegang van half 9 tot 5 uur. Aangezien ze niet bereden wordt, is dit het.
Als er niet voldoende gras staat, krijgen ze hooi bijgevoerd.

's avonds.
1 kilo sportbrok.
Grote berg hooi.

10 uur 's avonds nog een keer hooi.

Dit is het zonbeetje.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:42

Mijn paard heeft ook voernijd, dit doordat ze bij de vorige eigenaren met een paar andere paarden letterlijk moest vechten om haar eten. Bij mij was het zo dat je ook als menszijnde niet bij haar in de buurt kon komen voor/tijdens/na het eten (wanneer ze merkte dat je met eten bezig was) Ik heb dit gelukkig af weten te leren. Alleen vindt ze het nog steeds niet fijn wanneer paarden in de buurt van haar eten komen. Nu ben ik pas geleden van stal veranderd en ze trapte door haar voernijd dus ook heel erg tegen de muren. Hier was ze al een keer kreupel doorgeraakt en toen heb ik stalmatten aangeschaft. Op de nieuwe stal heb ik de matten niet meteen opgehangen en nu blijken ze ook niet nodig. Paard is ontzetten rustig geworden, oortjes gaan nog wel in de nek maar trappen doet ze niet meer. Ik denk dat je paard zich toch flink bedreigd voelt door de veulens, anders zou ze niet zo heftig reageren. Weet jij waar ze in het eerste jaar van haar leven heeft gestaan? Misschien heeft ze daar wat meegemaakt?

Kan je niet tijdens de voerbeurten voorlopig in de buurt blijven dat je zodra je ziet dat ze gemeen gaat doen een flinke uuh kan roepen. Of inderdaad de veulens aan de andere kant van de stal laten eten.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:46

Ik heb een merrie gehad die het ook heel erg had.
Die liep in het land met schuilstal samen met veulens en jonge paarden.

Zij kreeg altijd als eerst haar voer en een behoorlijk stuk af van andere paarden.
Dan was er geen probleem.

Als er een te dichtbij kwam sloeg en beet zij ook.

Zo ver mogelijk uit elkaar voeren kan dus helpen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 19:53

Naomi_Star schreef:
Mijn paard heeft ook voernijd, dit doordat ze bij de vorige eigenaren met een paar andere paarden letterlijk moest vechten om haar eten. Bij mij was het zo dat je ook als menszijnde niet bij haar in de buurt kon komen voor/tijdens/na het eten (wanneer ze merkte dat je met eten bezig was) Ik heb dit gelukkig af weten te leren. Alleen vindt ze het nog steeds niet fijn wanneer paarden in de buurt van haar eten komen. Nu ben ik pas geleden van stal veranderd en ze trapte door haar voernijd dus ook heel erg tegen de muren. Hier was ze al een keer kreupel doorgeraakt en toen heb ik stalmatten aangeschaft. Op de nieuwe stal heb ik de matten niet meteen opgehangen en nu blijken ze ook niet nodig. Paard is ontzetten rustig geworden, oortjes gaan nog wel in de nek maar trappen doet ze niet meer. Ik denk dat je paard zich toch flink bedreigd voelt door de veulens, anders zou ze niet zo heftig reageren. Weet jij waar ze in het eerste jaar van haar leven heeft gestaan? Misschien heeft ze daar wat meegemaakt?

Kan je niet tijdens de voerbeurten voorlopig in de buurt blijven dat je zodra je ziet dat ze gemeen gaat doen een flinke uuh kan roepen. Of inderdaad de veulens aan de andere kant van de stal laten eten.

Gelukkig doet ze het niet naar mij toe.

Ze heeft gewoon een fijn leven gehad, bij de fokker bij de moeder gestaan.
Toen een tijd in een soort van opfok, maar kreeg ze 's avonds haar eigen voer in haar eigen stal.
Dat is nu nog steeds zo, misschien moet ik er wel bij vermelden ;
Sinds december staat ze in een nieuwe kudde, waar ze redelijk onderaan de rang staat. Maar verder wordt ze met rust gelaten door de paarden.

Er bij blijven staan is idd een idee.
Maar toch niet ideaal. 's avonds om half 10 zit ik vaak aan mijn huiswerk, 's ochtends wordt ze door een ander persoon gevoerd.
Daar is ze net zo.

Matten ophangen kan ook, maar dan draait het beest dus weer compleet door. Ze voelt zich zo snel opgesloten. Scheve mond

Ze staat nu in de fokstal, en we verwachten 2 veulens. Ze verandert binnenkort dus weer van stal.
Misschien dat het beter gaat dan, maar dan zal het tot aan eind mei zo door moeten gaan.

We hebben een aantal dagen lang geprobeerd haar te straffen, door idd 'niet doen' te roepen.
Ze schrok er wel van, maar uiteindelijk jaagt ze de veulens dan toch weer weg.

Zucht..Lastig probleem.
Ik ben opzich in voor alle ideeen, maar er is iedere keer wat met haar.
Ze eet haar voer normaal op, maar het zou fijn zijn als dat in rust gedaan kon worden. Dus zonder al dat geschop en gedoe.
Dat is voor de veulens fijner, en voor haar ook.

Ik lees dat jullie van stal verandert zijn, misschien dan toch eens proberen.
Maar voorlopig is er nog geen buitenstal vrij. Scheve mond En binnen heeft ze enkel een luik, de rest tralies..Kan dus ook niet.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:55

kan je haar nie op onbeperkt hooi zetten?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:01

Ik zal het morgen even kijken.
Wat zijn hier de voordelen van?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:02

Kan het paard met voernijd niet ergens anders eten dan?
Doet ze het bij brok en hooi? of alleen bij brok?
En hoe krijgt ze het voer? Op de grond los, of in een voerbak op de grond?
Wij geven wel in een voerbak, maar die hangen we op kogelhoogte zegmaar aan een plankje aan de stal.
Ik zou er voor zorgen dat het paard met voernijd ergens anders eet als het alleen met brokvoer is dan: dat kun je toch makkelijk ergens anders geven?
als het met het hooi ook is, dat leg je waarschijnlijk in de stal dan in het lastiger, maar misschien toch proberen in een hooiruifje of iets een eindje verder op te geven dat er meer ruimte tussen paard en veulens komt.
succes

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:04

Veulens staan natuurlijk lager in rang dan een 3 jarige merrie. Haar instinkt doet haar zo heftig reageren, doodnormaal dat ze het niet kan aanzien hoe de veulens lekkere brokjes aan het eten zijn. Doet ze het trouwens ook als zij een berg hooi heeft en de veulens ook hooi willen eten in hun eigen gedeelte van de stal?
Ik zou haar toch langzamerhand gaan trainen steeds wat langer in die dichte stal te blijven staan (die van 6 bij 7 m.). Dan ben je gewoon van het gedoe af. Nu staan die veulens onder haar neus lekker te eten, je kunt haar in deze situatie niet beletten om tekeer te gaan. Dus als je er bent zet je haar 2 uur in die dichte stal, dat een week en daarna moet ze er altijd snachts in staan.
Succes!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:05

voordeel van onbeperkt hooi is dat je paard geen honger hoeft te lijden.. Als het hooi steeds op is, gaat de maag van je paard knagen.. Buiten in de wei eten paarden ook niet maar 3 keer per dag een bergje, maar bijna de hele dag door.

Ik zet overigens ook gewoon voerbakken op de grond.. In mijn geval in de schuilstal, waar ze met zijn allen in staan.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:06

daNiielle_ schreef:
Ik zal het morgen even kijken.
Wat zijn hier de voordelen van?

je kunt je paard niet ineens op onbeperkt hooi zetten. dit moet je goed afbouwen.
als de rest van de paarden nog wel brok krijgt: dan kan dit helemaal niet!! Dan zal voernijd alleen toenemen.
Je kunt natuurlijk wel erBIJ onbeperkt hooi geven als je dat bedoelde.dus dan voerschema nog wel aanhouden met brokken geven.

voordelen hiervan zijn dat ze altijd een vol gevoel zal hebben. en dat het beter is voor de maag: een paard eet hapje stapje hapje stapje in de wei.
is er altijd hooi, zal het paard hapje stapje eten. gewoon langzaamaan lekker hapje en dan weer beetje suffen. Wij houden de paarden ook zo. Ons bijvoer is bietenpulp omdat ze anders te mager worden in de winter.

groetjes

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:12

dat bedoel ik ook Lachen Ik zorg er zelf voor dat mijn paarden altijd ruwvoer tot hun beschikking hebben. Dat scheelt een hoop onrust tijdens voerbeurten. Hierdoor schrokken voernijdpaarden ook een heel stuk minder.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:26

FahyaFemke schreef:
Kan het paard met voernijd niet ergens anders eten dan?
Doet ze het bij brok en hooi? of alleen bij brok?
En hoe krijgt ze het voer? Op de grond los, of in een voerbak op de grond?
Wij geven wel in een voerbak, maar die hangen we op kogelhoogte zegmaar aan een plankje aan de stal.
Ik zou er voor zorgen dat het paard met voernijd ergens anders eet als het alleen met brokvoer is dan: dat kun je toch makkelijk ergens anders geven?
als het met het hooi ook is, dat leg je waarschijnlijk in de stal dan in het lastiger, maar misschien toch proberen in een hooiruifje of iets een eindje verder op te geven dat er meer ruimte tussen paard en veulens komt.
succes

Dit doet ze bij alle 2.
Ze krijgt het los op de grond, een voerbak houdt ze op de een of andere manier nooit heel.
Nee, het hooi ligt ook voor haar stal. Ik zal er morgen even een foto van maken, dan hebben jullie een beetje een idee.

Als wij haar voer geven het verste weg van de veulens af, gaat het alsnog niet goed.
Ze houdt ze zo goed in de gaten. Als de veulens als het ware 1 meter van haar stal afstaan, stormt ze er al op af.
We kunnen maximaal 3 paarden aan de andere kant van de stal voeren, dan blijven er dus nog 2 over. (Dit omdat er maar 3 'hals doorgangen' zijn) De rest zit allemaal te dichtbij haar stal.

joepiejee schreef:
Veulens staan natuurlijk lager in rang dan een 3 jarige merrie. Haar instinkt doet haar zo heftig reageren, doodnormaal dat ze het niet kan aanzien hoe de veulens lekkere brokjes aan het eten zijn. Doet ze het trouwens ook als zij een berg hooi heeft en de veulens ook hooi willen eten in hun eigen gedeelte van de stal?
Ik zou haar toch langzamerhand gaan trainen steeds wat langer in die dichte stal te blijven staan (die van 6 bij 7 m.). Dan ben je gewoon van het gedoe af. Nu staan die veulens onder haar neus lekker te eten, je kunt haar in deze situatie niet beletten om tekeer te gaan. Dus als je er bent zet je haar 2 uur in die dichte stal, dat een week en daarna moet ze er altijd snachts in staan.
Succes!

En hoezo zou ze dit niet aan kunnen zien, terwijl zij een net zo grote berg voor haar 1tje heeft?
Voorderest, bedankt voor de tips. Ja

Teuntje111 schreef:
voordeel van onbeperkt hooi is dat je paard geen honger hoeft te lijden.. Als het hooi steeds op is, gaat de maag van je paard knagen.. Buiten in de wei eten paarden ook niet maar 3 keer per dag een bergje, maar bijna de hele dag door.

Ik zet overigens ook gewoon voerbakken op de grond.. In mijn geval in de schuilstal, waar ze met zijn allen in staan.

Klopt, maar het komt zelden voor dat haar hooi echt op is.
's ochtends half 7/8 wordt ze gevoerd, met dat hooi doet ze tot 9 uur.
Als ze om 9 uur naar buiten gaat, ligt er vaak nog wat.
In de weide staat nu voldoende gras.
Als ze binnenkomt, doet ze tot half 10 met haar hooi.
Dan krijgt ze om 10 uur veel hooi, waar ze tot ongeveer middennacht mee doet, daarna ligt ze meestal. (Er hangen cameras in de stallen.)

Dan zou ze hooguit een uurtje per dag zonder hooi staan.
Ik zal proberen om te zorgen dat ze dan ook voer heeft. Maar ze wordt er snel erg dik van.

Los van alle reacties;

Ze krijgt ook regelmatig slobber, en ook veel appels ed.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:30

Teuntje111; Ik zie dat jij veel tinkers hebt.
Het lijkt me dat jouw tinkers toch heel wat meer kunnen hebben, dan mijn smal gebouwde Kwpn'er?

Ze wordt al snel dik van het hooi, dat is al te merken als ze een week wat meer krijgt. Dus ik vraag me af of ze dan niet veel te dik wordt, aangezien ze nog niet veel doet. Behalve wat wandelingetjes, en wat gekke sprongen in de weide.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:41

mijn tinkers zijn qua voeren nog soberder als shetlanders Nagelbijten / Gniffelen Mijn eigen tink wordt echt vet van veel krachtvoer en ook doodziek als je niet uitkijkt, ze is exbevangen. Toen ze nog op stal stond en per dag ongeveer 2 uur gereden werd, kreeg ze per dag 2 handjes krachtvoer en verder ongeveer 1 baal hooi per dag.

Van onbeperkt hooi wordt je paard niet dik, maar krijgt ze darmvulling. Als je paard echt dik wordt, dan krijgt ze ook een dikkere manenkam. Op de buik moet je niet zo letten. Zogauw ze een dikke manenkam krijgt, dan wordt ze te dik. Wordt de manenkam erg hard, dan kan ze bevangen raken. .

Ik zou toch 's avonds echt veel hooi in haar stal leggen, als ze om 10 uur krijgt en als dat om 12 uur op is, dan heeft ze 7 uur geen eten gehad en kan ze echt knagende honger hebben. Paarden slapen niet continue achter mekaar door, ze doen korte slaapjes en eten tussendoor erg graag. Je paard zal op de wei ook slapen, maar dan staand. Paarden hebben geen vast slaapritme zoals mensen en willen snachts dus ook gewoon graag eten. Een lege maag is absoluut niet fijn voor een paard.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:43

Dan vraag ik me toch iets af;
Toen ze te dun was, hebben we haar enkel veel hooi bijgevoerd.
Geleidelijk aan.
Binnen een paar maanden was 't beest dik.

Ik ga morgen even kijken of ze op onbeperkt hooi kan.
Vanwege andere paarden. Er staan 5 merries bij haar in de weide, en ik weet niet of ook zij het allemaal kunnen hebben.
Staat nogal een dik paard tussen, die echt niet teveel kan hebben.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:51

in de wei hoef je nu geen hooi te voeren, je schrijft dat er gras genoeg staat. Ik zou voor op stal zorgen dat je eigen paardje dus altijd hooi heeft liggen.

Hooi is gewoon onmisbaar voor een stalpaard. Paarden die te dun zijn, krijgen vaker te weinig ruwvoer aangeboden, waardoor ze hun krachtvoer niet goed verteren. Paarden die bijvoorbeeld op een lege maag hun krachtvoer krijgen, halen veel minder energie en vitamines uit het voer, als paarden die een goede bodem van hooi hebben gelegd. Het krachtvoer schiet dan niet meteen vanuit de maag en de dunne darm door naar de blinde en dikke darm, maar wordt door het aanwezige hooi in de dikke darm tegengehouden in de dunne darm, waar de energie en de vitamines eruitgehaald worden. Hierdoor zal het dunne paard sneller aankomen met meer hooi en dezelfde hoeveelheid krachtvoer. De vertering wordt hierdoor veel efficiënter. Het zetmeel en de eiwitten in het krachtvoer worden dan in de dunne darm en de blinde darm opgenomen. De vezels van het hooi worden in de dikke darm verder verteerd met behulp van bacteriën.
Laatst bijgewerkt door DianneM op 04-03-08 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:56

krijgt ze als eerste haar brokjes?
zij zou als ranghoogste als eerste eten moeten krijgen, gebeurd dit niet is dat in strijd met de natuurregels waardoor ze behoorlijk opgefokt kan raken

verder is mijn ervaring dat dit soort paarden graag een volle voerbak willen
kijk of je de brokjes door iets kan mengen wat weinig voerwaarde heeft maar wel een vol gevoel geeft
ik voer er nu grasmix door de meusli waardoor ze veel langer bezig zijn maar ook het voer langzamer opnemen wat weer beter is voor de vertering

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:57

Spatter; Nee, ze krijgt het tegelijk.
Ze eet vaak eerst half het hooi op, dan haar brokken, dan de rest van het hooi.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:01

ik bedoel niet de brokjes ten opzichte van het hooi, maar wie krijgt er op stal als eerste de brokken
zij of de veulens?

als ze eerst aan het hooi begint vind ze de brokken dus erg smerig Nagelbijten / Gniffelen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:26

Dat dachten wij eerst ook, maar we hebben nu zonbeetje alle soorten brokken gehad, geen verandering.
Dan zou ze dus alles vies vinden. Rolleyes

Ze krijgen alles tegelijk, maar 's ochtends krijgt zij het eerst.