Raad gevraagd ivm weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guzzista

Raad gevraagd ivm weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 13:09

Ik weet dat hier al veel topics over geopend zijn, maar ik weet het niet goed meer en zou heel graag de mening hebben van jullie.
Vorig jaar in het najaar is m'n paardje hoefbevangen geweest. Ze stond nogal dik, maar ik zag geen probleem omdat dit toch wel typisch is voor dit ras.
De veearts kon ook niet concluderen dat het hoefbevangenheid was, alleen wezen de symptomen in die richting (warme voet, pulsatie).
Daar ze er snel weer door was met de juiste medicatie moet het niet zo erg geweest zijn.
Toch zit de schrik er bij mij nu goed in.
Ik heb massa's tips gekregen, maar ik denk dat het voornaamste is dat ze zo weinig mogelijk glucose naar binnen werkt, dé boosdoener naar 't schijnt.
Mijn weide is kaalgegeten (omdat ik dacht dat dit het veiligste was voor haar zodat ze zich niet meer vol kon eten), maar naar 't schijnt is dit nog riskanter voor hoefbevangenheid. Moet ik nu de weide bemesten, zodat mijn 'gestressed' gras weer op krachten kan komen? Dan komt de vraag, zij wordt dik alleen al van naar gras te kijken bij manier van spreken, is dit dan niet nog riskanter? Ik hou niet van paarden opsluiten in de stal, moet ik ze dan 3/4 van de dag opsluiten in de stal en voor klein tijdje buiten laten? Lijkt me zo zielig...
Ik kan ook stukje afmaken zonder gras, op aarde dus, maar gaat ze dan geen aarde eten?
Ik zou haar graag laten dekken, maar heb al gehoord dat merrie's door het te lang ophouden (vergiftiging dan waarschijnlijk) de nageboorte ook hoefbevangen kunnen worden. Is het dan wel goed om haar te laten dekken dit jaar?
Ik dacht dat grote ponyrassen sterke dieren waren, maar heb gemerkt dat het er gewoon op aankomt dat er met alle dieren iets is en je gewoon geluk moet hebben.
Pfff, ik pieker me rot en weet niet goed wat te doen, zelfs van de veearsten krijg ik geen concrete raad.

8nnemiek

Re: Raad gevraagd ivm weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:41

Ik zou flink wat oud hooi in de wei leggen, kijk eens wat ze daar mee doet. Als je geluk hebt gaat ze meer hooi eten, en minder gras. Als ze echt te veel gras eet dan zou het inderdaad een goede oplossing zijn om haar op een klein stukje wei te zetten en dat helemaal kapot laten lopen, zodat er geen gras meer op groeit. Dan zet je een grote hooiruif ofzo erin, dan kan ze gewoon de hele dag hooi eten en zal ook niet aan de grond gaan likken.
Wat voer je verder bij? Alleen hooi, of ook krachtvoer?
Krijgt ze genoeg beweging?
En weet je zeker dat er geen wandelaars bij kunnen, die brood voeren ofzo?
Ik zou haar zeker niet opsluiten in stal. Veel beweging is juist héél erg belangrijk om wat af te vallen. Een vriendje erbij in de wei is ook een goed idee, dan kan ze daarmee spelen en krijg ook weer wat extra beweging.

Over het dekken kan ik je niks vertellen, daar weet ik niet veel vanaf.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:44

ik zou het land afzetten met een draadje, die je elke keer een klein stukje opschuift.
volgens paardnatuurlijk(.nl) is het niet zozeer het glucosegehalte, alswel het fructaan gehalte wat hoefbevangenheid geeft.
en dat heeft dan met het weer te maken.
op die site kan je er wel meer over lezen.

en idd goed bijvoeren met hooi.

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 13:59

Even opgezocht:
Glucose en Fructose zijn de bouwstenen van de koolhydraten: Voeg er twee samen en je hebt saccharide (tafelsuiker). Wanneer een koolhydraat bestaat uit vele glucose of fructose moleculen noemen we het een poly-saccharide. Veel glucose moleculen samen vormen zetmeel, nog meer en je hebt cellulose. Fructaan is een groot poly-saccharide met een 3-dimensionale structuur, die bestaat uit lange ketens fructose, met hier en daar een glucosemolecuul.
Fructaan is opgebouwd uit oa. glucose-moleculen dus, glucose en fructaan zijn beide suikers, even slecht dus voor mijn paard (daarom ook geen appels en wortels geven). Het is idd een te hoge concentratie van fructaan die het gevaarlijkst is.
Krachtvoer krijgt ze niet, alleen hooi van vorig jaar, maar het ruikt vreselijk lekker.
Inderdaad, beweging, hier was ik even fout in. Ze hoeft niet op stal dus. Ze heeft een vriendje, twee zelfs.
Moet ik dan m'n weide vetten zodat gras niet 'gestressed' raakt? Een boer die Merensen kweekte vertelde me dat 'oude weilanden', niet bemeste weilanden dus, het beste zijn. Maar volgens Paard natuurlijk werkt dit weer vorming van Fructaan op.
Ik vraag me dan af of ik de weide moet bemesten of niet?
Het schijnt ook dat hooi geven niet altijd safe is, want het hangt er enorm van af wanneer deze gehooid geweest is. Zonder dat je het weet kan je ook hooi geven met een hoog gehalte aan fructaan, als het in de verkeerde periode gemaaid is. Daarom dat ik het zo moeilijk vind, ben heel bang dat ze het weer krijgt...

Ik zette vorig jaar een deel van de weide af met prikpaaltjes, maar deze winter hebben ze alles kaal gelopen en laat ze nu dus de gehel weide ter beschikking.
Mag ik dan haar in dat ultra korte gras laten lopen? Of beter niet?
Heel erg moeilijk allemaal...

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 14:12

Wou nog even zeggen, het staat allemaal op Paard Natuurlijk (had dit stukje nog niet gelezen, sorry Bloos ), ga me dus nog even verdiepen. Bedankt voor de raad tot hier toe Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:38

Ik herken je dilemma. Mijn merrie is zomer 2005 bevangen geweest. Zomer 2006 heb ik met prikpaaltjes steeds een smal reepje gras afgezet en verder veel hooi gevoerd. Alleen het stukje waar ze dan op lopen wordt zo kaal dat het heel lang duurt voor dat je weer iets groens ziet.
Afgelopen zomer heb ik de paarden 's ochtends 1,5 uur en 's middags 1,5 uur op het land gezet. Natuurlijk wel heel langzaam opgebouwd. Dit was voor het land veel beter.

In maart laat ik altijd mest over het land rijden en halverwege de zomer strooi ik nog een keer kunstmest.

Heb je alles al geprobeerd om je paard slanker te krijgen? Anders zou je magnesium moeten proberen. Dat heeft er voor gezorgd dat mijn paard nu slank is. Er staat een heel stuk over op paardnatuurlijk.nl.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:47

Bij ons op stal staat ook een haflinger wat hoefbevangen is geweest.
Als ze het eenmaal gehad hebben, zijn ze er erg gevoelig voor.
De haflinger bij ons op stal, staat momenteel in een aparte wei.
De wei is gehalveerd. Er staat nauwelijks gras. Welk probleem dat bijna iedereen momenteel heeft.
De haflinger krijgt ook apart voer van Marstall. En dit gaat écht goed!
Ze krijgt 'smorgens en 'savonds erg veel hooi omdat er in de wei niets staat.
De rest van de paarden krijgen kuil in de stal maar dat is voor deze haflinger niet goed.

De haflinger krijgt het volgende:
http://www.marstall.nl/pdf/Optimaal7.pdf
http://www.marstall.nl/pdf/fortissimo7.pdf
En ze krijgt nog 1 soort voer maar die kan ik zo niet vinden op hun site.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:10

'k Ben nog vergeten te vermelden dat mijn merrie nu dus in de laatste maanden van de dracht is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:35

Mijn shet is ook hoefbevangen geweest en was veel te dik.
Van de zomer zette ik d'r overdag (zon) in de paddock en mocht ze 's nachts in de wei. Niet echt leuk natuurlijk.

Ik heb nu een graaskorf voor d'r en dat gaat echt super. Ze kan gewoon dag en nacht in de wei lopen, is al heel veel afgevallen en loopt weer goed.
Ze heeft helemaal geen problemen met de korf. Doordat ze nu zoveel is afgevallen en toch gewoon bij de andere in de wei kan zit ze ook een stuk beter in d'r vel. Ze is weer hartstikke vrolijk en fris.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:42

Up_to_Date schreef:
Bij ons op stal staat ook een haflinger wat hoefbevangen is geweest.
Als ze het eenmaal gehad hebben, zijn ze er erg gevoelig voor.
De haflinger bij ons op stal, staat momenteel in een aparte wei.
De wei is gehalveerd. Er staat nauwelijks gras. Welk probleem dat bijna iedereen momenteel heeft.
De haflinger krijgt ook apart voer van Marstall. En dit gaat écht goed!
Ze krijgt 'smorgens en 'savonds erg veel hooi omdat er in de wei niets staat.
De rest van de paarden krijgen kuil in de stal maar dat is voor deze haflinger niet goed.

De haflinger krijgt het volgende:
http://www.marstall.nl/pdf/Optimaal7.pdf
http://www.marstall.nl/pdf/fortissimo7.pdf
En ze krijgt nog 1 soort voer maar die kan ik zo niet vinden op hun site.

volgens mij de vito, dat is met laag suiker/ zetmeelgehalte voor paarden met cushing of die eerder bevangen zijn geweest of er gevoelig voor zijn.
Is prima voer en kan ik je aanbevelen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:47

het fructaangehalte is hoog bij veel zon, bevroren gras, 's morgens vroeg en in de namiddag. Er zijn sites die je meer kunnen vertellen over de fructaans, hoe en wat.
Verder voorzichtig met voer en ook je hooi onder de loep nemen, liever oud hooi dan verse voordroog. Als je zo ver wilt gaan in ieder geval.
Het belangrijkste is het grazen, vooral als er veel staat en met hoog fructaangehalte. Nooit meer bemesten je land, die van mij is door de bemesting bevangen geraakt. Verder als er veel gras staat, afzetten en ook je paard dagelijks in beweging houden. succes ermee.
Als je paard eenmaal bevangen is geweest blijvn ze er de rest van hun leven veel gevoeliger voor. Overleg ook met je hoefsmid die kan ook veel info uit de hoef halen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:54

En let er ook goed op dat je paard niet te dik wordt. Liever iets te mager

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 14:19

garny95 schreef:
het fructaangehalte is hoog bij veel zon, bevroren gras, 's morgens vroeg en in de namiddag. Er zijn sites die je meer kunnen vertellen over de fructaans, hoe en wat.
Verder voorzichtig met voer en ook je hooi onder de loep nemen, liever oud hooi dan verse voordroog. Als je zo ver wilt gaan in ieder geval.
Het belangrijkste is het grazen, vooral als er veel staat en met hoog fructaangehalte. Nooit meer bemesten je land, die van mij is door de bemesting bevangen geraakt. Verder als er veel gras staat, afzetten en ook je paard dagelijks in beweging houden. succes ermee.
Als je paard eenmaal bevangen is geweest blijvn ze er de rest van hun leven veel gevoeliger voor. Overleg ook met je hoefsmid die kan ook veel info uit de hoef halen.

Op paard natuurlijk staat juist wel bemesten. Meeste raden me aan om te bemesten omdat anders de weide kapot gaat. Nu is het gras tot op de millimeter bijna kort gegeten, omdat ze hele winter ook buiten lopen.
Schijnt best je weide laten analyseren, en dan ong 1/4e mest opgooien van wat een boer er normaal zou opgooien. Maar vind dit nogal vaag uitgedrukt...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:14

Als gras wil groeien maar niet kan omdat de omstandigheden niet goed genoeg zijn, dan krijg je gestressed gras. Dus als het te droog is, of juist te nat of te koud, of omdat er geen groeistoffen zijn (dus mest).
Dan krijg je dus een hoog fructaan gehalte in het gras.
Ik bemest mijn land dus aardig, in februari met paardemest en in de zomer nog een keer met kunstmest, 17-17-17.

In theorie is hoog uitgegroeid gras veiliger dan de korte stoppeltjes, alleen dan moet je weer heel erg goed uitkijken dat je paard niet te dik wordt.

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:35

Wat voor grondsoort hebben jullie?
Wij zitten hier op kleigrond, gras is erg voedzaam,
meer dan bv. op zandgrond.
Vooral in het voorjaar (april/mei periode) uitkijken,
maar ook in september, het gras groeit dan extra.
Weinig gras geven, maar wel grof/overjarig hooi.
Kijk uit met kuilvoer voor koeien, hierin zitten teveel eiwitten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:38

wij zitten op zandgrond.