pony schuurt buiten alleen op haar staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eleven

pony schuurt buiten alleen op haar staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 13:20

Wie oh wie, kan mij misschien helpen of heeft hetzelfde.

Mijn vz-pony schuurt alleen op haar staart en alleen in de wei of bak tegen de houten balken op. Nooit eerder deed ze dit, dus waar het vandaan komt, snappen we ook niet. Op stal ging ze het ook ineens doen, maar kan dit tegen gaan met Azijn of spul van de dierenarts. In de bak zetten en van te voren azijn op haar bil en staart doen had ook geen zin.
De dierenarts is er dus al ook bij geweest, maar die weet er geen raad meer mee. Ze is ook al helemaal gewassen met vlooienspul, ondanks dat er geen vlooien waren gevonden. Staart en maneneczeem kan het ook niet zijn, want ze schuurt niet in haar manen.
Van de zomer maken we een nieuwe bak rand (die ook de rand is van een wei), want mevrouw heeft natuurlijk door haar schuren alle balken elke keer stuk gemaakt. Dan komt er ook gelijk stroom op, dus antwoorden als, je moet er stroom opzetten, heeft geen zin. Ik vraag me gewoon af of iemand die ook heeft en hoe diegene dit verholpen heeft.

Moelie

Re: pony schuurt buiten alleen op haar staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:03

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt! Mijn haflinger ging ook ineens alleen met zijn staart overal tegenaan schuren! Ook in de stal, elke keer als ik kwam zag ik zijn haartjes omhoog staan van zijn staart. Maar het gekke is; ik heb er niks tegen gedaan en nu doet ie het minder. Ik heb hiervoor ook een topic geopend vorige week ofzo, en mij werd gezegt dat het er misschien mee te maken kon hebben dat ze nu aan het verharen zijn.. Maar ik weet dus ook niet of dat klopt want nu doet ie het ineens niet meer, of iig stukken minder! Hij deed dit ook in de wei tegen het hek aan, nu staat er ook sinds een tijdje stroom op dus kan die daar niet meer tegenaan schuren (helpt perfect!). En ik merk nu, sinds er stroom opstaar dat die het ook minder of helemaal niet meer in de stal doet.
Iemand adviseerde mij ook om baby olie in de staart te doen, wil ook wel eens helpen. Maar ik had niks geprobeert, hij doet het nu dus gewoon ineens niet meer.
Je zegt zelf al dat er stroom op komt te staan, dan zal het al stukken minder worden! Anders even proberen met de baby olie, goedkope oplossing.. en wie weet helpt het perfect! Lachen

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:12

staart goed wassen met betadine shampoo regelmatig doen
wil soms ook wel helpen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:14

Misschien is het roos?

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:44

Een merrie van mij doet dit ook bij tijd en wijle en ik geef haar slaolie door het voer en smeer babyolie in haar staart..

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 18:16

Oke dank jullie voor de reacties! Ga eens even het een en ander uitproberen !! Haha!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:20

Mijn haflinger doet dit ook, zelfs in de winter af en toe eens gewoon tegen de stalmuren wrijven en als je dan haar staart kamt (bovenaan) dan heb je allemaal losse haren mee. En de bovenkant zijn allemaal korte sprieten.. ze doet het ook niet in haar manen en het is een lichte vorm eigenlijk. Ik heb al vanalles geprobeert, niets hielp, al die olietjes in haar staart ook niet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:06

mijn da noemde het een allergie voor de knut(?)
ze kreeg een depo ontstekingsremmer tegen de jeuk, daar werd het beter van.
en het advies: doe die vliegwerende koeieflappen in de staart.
ik heb ze gekocht bij de Welkoop en in mei 2007 eentje in de staart gehangen. ze had veel minder last, ze begint overigens nu weer, ik ga mss een dezer dagen maar weer eens zo'n flap in de staart doen(geen gezicht! maar dat is niet belangrijk natuurlijk)
ik ben even de naam kwijt, als ik er op kom, meld ik me weer even.
ik had er in een keer 10 gekocht, grrr...kon niet anders en nu is het over datum!
maar ik gebruik het toch want het zit goed verpakt, als een vlooienbandje.
aaahhhh...het heet: Boviclip

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 18:04

@ JaneJansen heb je misschien een foto van die boviclip? Want als ik op internet zoek krijg ik een vliegwerende ding voor aan de oren van een koe. Neem aan dat het wel hetzelfde idee is, maar echt duidelijke plaatjes kan ik er niet van vinden.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:32

Ik gebruik ook wel klitwortel hiervoor. Is goedkoop en te koop bij Kruitvat.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:41

Zelfde vraag als marin26: is dat dat oormerk wat je in de staart hebt geknoopt? Hoe groot is dat dan? En is dat niet zwaar?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:39

het is precies even groot als zo'n geel oormerk(best klein dus) maar dan van bijna doorzichtig rubber, dus heel licht eigenlijk!
ik had een vlechtje gemaakt, die door de lus gehaald en dan vastgezet met naald en (dik) draad. heeft wel 4/5 maanden gezeten.
mijn dochter dacht dat de pony te koop stond, hihihihi

deedee19, die klitwortel, is dat shampoo?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:24

nee geen shampoo. Een soort lotion. Je hoeft het niet uit te spoelen. Staat wel in de buurt bij de shampoo's

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:41

wij hebben een veger aan de wand in de stal , dan schuren ze wel maar gaat de staart en manen niet kapot,,,

Ik heb ook goede ervaringen met teer shampoo , stinkt wel erg maar helpt zeker,, En wil niet tegendraads doen maar vraag me af of babyolie echt werkt ik kan me er alleen maar bij voor stellen dat dit meer moet gaan jeuken dan het al doet Verward

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:55

een pony kan ook staartschuren als hij wormen heeft.
krijgt hij jeuk van bij zijn anus en gaat dan schuren.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 18:30

Hm... Dank je colunder. Ze schuurt zich niet bij haar anus, maar ze moet wel deze maand weer ontwormt worden.
Ik heb van de hoefsmid Imaverol geleend, een uitwendig antimycoticum (geen idee wat het inhoud) voor runderen, paarden en honden. Dat maar weer eens proberen

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:33

ze schuren dan aan de staart omdat die voor de anus zit.
ik hoop voor je dat het helpt, succes ermee!

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:34

Ze heeft ook ontzettende jeuk aan haar benen, vandaar dat ik niet aan haar anus zat te denken. (maar sorry dat had ik niet getikt Bloos)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:48

Als de benen ook jeuken, moet je misschien meer in de richting van mijt denken. Krijgt ze ook kale of dunne plekjes op haar benen?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:18