Castereren, welke leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riannhuh

Castereren, welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 16:12

Hoi,
Wij hebben 2 hengstjes van maart 2006 en juni 2006, en die willen we laten castereren. Waarschijnlijk doen we dat in de zomervakantie dit jaar, zodat we er mooi de tijd voor hebben om het te verzorgen. De ene kun je alles mee doen, die vindt alles best maar de andere vindt sommige dingen nog wat eng. Verder zijn ze wel heel erg lief, ze hebben nog niet echt door dat ze hengsten zijn en dus heeft het verder geen haast.
Maar ik vroeg me af, wat vinden jullie een mooie/goede/handige/ideale leeftijd om te laten casteren en waarom?

KikiKSA

Re: Castereren, welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:45

Het hagnt ervan af om welke reden je ze wil laten castreren?
Omdat je bang bent dat ze vervelend worden als ze ouder worden of niet?
Ik had een Shetje en was van plan om hem hengst te laten totdat hij erg vervelend werd. Had er nl ook een Welsh A hengstje bij en die Shet was hem de hele dag aan het dekken. Pas toen hij dat ook bij mij ging proberen werd het gevaarlijk. Mijn kleine nichtje ging namelijk ook wel eens mee en die durfde ik niet meer bij hem te laten. Pas toen ik samen met de Shet dwars door een hek ben gegaan omdat hij mij besprong terwijl hij naar mijn hals beet heb ik hem toch maar laten castreren, maar dat was puur omdat het gevaarlijk werd. Als hij net zo makkelijk en braaf als de Welsh was geweest had ik hem hengst gelaten!Dus het hangt af van de reden waarom je hem castreert. Die van mij was 1,5 jaar. Je kan ze ook later castreren maar hoe ouder ze zijn, hoe groter de kans is op blijvend hengstengedrag als ze dat vertonen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:51

Als je ze later castereert krijgen ze wat meer spieren. Anders ook wel maar duurt het wat langer.

Je paard in de zomer castereren is niet zo'n slim plan aangezien er dan veel vliegen zijn. Je kan dus beter even wachten tot het najaar. Bovendien zit er niet heel veel verzorging aan, als alles goed gaat.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:53

Ook is het zo, dat als ze eenmaal hengstenstreken hebben, het niet zeker is dat die door de casteratie nog wel weg gaan.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:08

Elke87 schreef:
Je paard in de zomer castereren is niet zo'n slim plan aangezien er dan veel vliegen zijn. Je kan dus beter even wachten tot het najaar. Bovendien zit er niet heel veel verzorging aan, als alles goed gaat.

Inderdaad! Of "nu" laten castreren, als je niet zo lang meer wilt wachten Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:34

Mijn hengst van 2006 wordt binnenkort gecastreerd. Kan hij nog lekker groeien in de zomerwei. In de zomer castreren is zeker niet slim. Voor of najaar.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 22:39

Elke87 schreef:
Als je ze later castereert krijgen ze wat meer spieren. Anders ook wel maar duurt het wat langer.

ok Haha!
de reden dat we ze willen castereren is omdat we ze ook in de sport willen doen, en dan hebben we liever toch ruinen Lachen
en we doen ze toch niet voor de keuring Knipoog

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:11