verhoging stalgeld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bianca1315

verhoging stalgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 19:05

ik heb een vraag ...sinds 6 januari hebben wij een pony
staan op een stalling in ewijk ..
(een dorpje verderop dan waar wij wonen)
nu heb ik vandaag een brief gekregen van de eigenaresse van de stalling...
dat vanaf 1 april het stalgeld met 15 euro per maand omhoog gaat ..

zij geeft hier als reden dat ze het stalgeld moet verhogen doordat de stro en voer in prijs is verdubbeld ..

ik vind het nog al veel geld 15 euro en is sta er net 1en een halve maand en meteen per april een verhoging..

mijn vraag is dan ook kan dit zomaar ??

wat zijn je rechten als huurden van een stal bij een pensionstalling ??

gr bianca

Anoniem

Re: verhoging stalgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:06

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:51

Het valt idd heel erg mee... Prijzen van stro, hooi en biks e.d. zijn echt heel hoog geworden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:26

wij betalen de laatste paar keren dat wij bix gingen halen iedere keer 20 tot 50 eurocent per zak bix meer dan de keer daarvoor. Logisch dat een pensionstal dit ook in rekening brengt. In jou geval hadden zij al wel aan kunnen geven dat het bedrag omhoog zou gaan. Zullen zij toen al wel in overweging gehad hebben lijkt mijn.

bonheur90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:22

het klopt dat alles duurder is geworden.
normaal gesproken hoort er 2 maanden tussen de brief en de verhoging te zitten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:25

Kijk, zij kan er niets aan doen dat jij er pas 1,5 maand staat. En als haar kosten omhoog zijn, dan zal ze dat in rekening brengen.

En ja, het is heel redelijk. Bij mij is er dan maar een tientje bij, ik weet dat er bij andere stallen 25 of zelfs 35 euro bij is gekomen. Nou scheelt het dat ik sowiezo wel op een dure stalling sta...

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:25

kan het begrijpen dat ze stalgeld verhoogd. De prijzen zijn niet normaal meer. Maar het kromme is nog wel dat het stalgeld omhoog gaat nu de prijzen van stro e.d. omhoog zijn gegaan. Maar als stro weer goedkoper gaat worden gaat het stalgeld meestal niet naar benenden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 06:26

Het is enorm duurder geworden. Wij hebben laatst gerekend, voor 300 kilo brok betalen we nu 25 euro meer als 3 jaar geleden. Komt daar de prijsverhoging van stro/vlas/krullen ook nog bij, en je zit echt schrikbarend veel hoger. Ik betaalde voor voer en bodembedekking jarenlang 50 euro per pony. Nu stond de ene op stal en de andere in opfok, dus met die 100 euro voor 2 was wel uit te komen. Die in de opfok staat inmiddels ergens anders, en we zijn gaan rekenen, want nu komt het niet meer uit. Ik ga voor mijn merrie nu in plaats van 50 euro 80 euro betalen. Berekend op een verbruik van 5 balen vlas per maand, en dat is niet veel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 06:40

Ik vind wel dat de staleigenaresse de brief eerder had moeten geven.
Jij zegt dat je de brief op 27 maart kreeg en 1 april gaat het al omhoog.
Er zijn ook mensen die het dan moeilijker kunnen betalen en die kunnen dan geen kant meer op of andere redenen.
Ik vind dat het ook minimaal een maand van te voren aangegeven moet worden.
Verder zijn deze verhogingen heel normaal en nee erg veel is er niet geregeld waar je je op kan verhalen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:19

Ik ken wel meedere stallen die in prijs omhoog zijn omdat het stro en hooi vele malen duurder is geworden.

Ik heb hier zelf geen last van omdat ik een kale box huur, En hooi en stro zelf koop (hooi grote baal 20 en stro 45 Haha! )

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:28

Wij kregen afgelopen oktober stalverhoging ivm de hoge kosten en helaas,nu gaan we per 1 mei weer 15 euro omhoog Boos!
Wel wordt het bij ons een ruime maand van tevoren al medegedeeld.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:31

kasparonda schreef:
Er zijn ook mensen die het dan moeilijker kunnen betalen en die kunnen dan geen kant meer op of andere redenen.
Verder zijn deze verhogingen heel normaal en nee erg veel is er niet geregeld waar je je op kan verhalen.

Hoe kan ze de brief op 27 maart krijgen als het topic al op 28 febr gestart is? Zo te zien was de eigenaresse gewoon op tijd met mededelen.

En 15,- omhoog is helaas geen raar iets in deze dure strotijden....

Wij hebben een verhoging gehad van 10,- (paar maanden terug) en vorige week een brief dat ze dit keer niet verhogen, maar als de prijzen nog sterker gaan stijgen krijgen we wel weer verhoging.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:36

Bij ons is de stalprijs in januari omhoog gegaan, dit ook inderdaad ivm het stro.
Ik vind dit op zich wel een redelijk bedrag per maand.(bij ons was het meer).
Ze staat ook gwoon in haar recht ook al sta je er pas een maand om de prijzen te verhogen.
In de supermarkt, als iets duurder wordt, kan je er ook niks aan doen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:36

ik vind 15 euro idd ook wel meevallen.
ikzelf verzorg mijn eigen paarden en moet dus ook alles zelf kopen en weet wat de prijzen op dit moment zijn, het is echt drastisch gestegen Boos!
ik weet natuurlijk niet wat je nu per maand betaald aan pensiongeld, verder kan ik me voorstellen dat voor sommige mensen 15 euro veel geld is.
ik probeer ook op allerlei manieren geld uit te sparen zodat ik mijn beesten kan houden, en dan is zoiets natuurlijk wel een tegenvaller.
maar er zijn stallen waarvan het stalgeld veel meer is gestegen omdat ze anders niet meer uit de onkosten kunneht niet weten!
wat je rechten zijn als huurder met betrekking van de kosten weet ik, of er een periode van kennismaking aan vast zit en of het zomaar omhoog mag gaan?
ik ben bang van wel want het is natuurlijk haar stal maar hoe of wat zou ik echt niet weten!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:42

Maanling schreef:
kasparonda schreef:

Hoe kan ze de brief op 27 maart krijgen als het topic al op 28 febr gestart is? Zo te zien was de eigenaresse gewoon op tijd met mededelen.

En 15,- omhoog is helaas geen raar iets in deze dure strotijden....

Wij hebben een verhoging gehad van 10,- (paar maanden terug) en vorige week een brief dat ze dit keer niet verhogen, maar als de prijzen nog sterker gaan stijgen krijgen we wel weer verhoging.

Oeps, ik hou mijn bekkie al Bloos
Ik dacht dat er 28 maart stond.
Dan heb ik niks gezegd en heeft de staleigenaresse het idd optijd aangegeven.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:49

@Kasparonda: jij dacht zeker dat de klok een maand vooruit ging, ipv een uur! Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:50

Bij ons is de prijs ook omhoog gegaan ivm het duurdere stro en ik weet dat dat bij de stallen in de omgeving ook zo is, gewoon dikke pech dus
van 280 naar 305 dus valt mee te leven
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 02-04-08 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:53

ik sta ook pas sinds januari op een stal en bij mij is vorige maand de prijs omhoog gegaan met 25 euro, ook vanwege de stro prijs. Tsja, als het echt zo veel duurder is geworden kan ik er mee leven en vind ik het logisch. Maar ik heb me er eigenlijk nog niet in verdiept (of 25 euro een gemiddeld bedrag extra is)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:17

ik huur ook een kale box dus stalgedl verhoging zit er om die reden niet bij in. Maar moet dus ook mijn eigen stro e.d. kopen. We betaalden vorig jaar 1,50 per pak stro en zitten nu op 5 euro per pak dus kun je nagaan dat de prijzen behoorlijk zijn gestegen. Denk er ook over om die van mij dus maar weer op hennep te zetten daar betaal ik 3,65 per pak voor en komt er maar 1x per week een pak bij.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:21

bij ons is de stalling tijdelijk omhoog en als de stro prijzen weer naar beneden gaan, dan gaat onze stalling ook weer naar
beneden.
En de tijdstip van vermelden vind ik ruim op tijd. en 15 euries... tja hoeveel je omhoog gaat het blijft nooit leuk.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:26

ik weet niet hoeveel je al betaalde.
maar 15 euro is behoorlijk hoog.
dat mag ook zeker niet zomaar, ik las dat ze het optijd heeft gemeld, en je had dus de mogelijkheid om weg te gaan ?
als ze een verhoging instellen, moet er ook iets voor terug komen.

15 euro klinkt zo niet veel, maar relatief gezien is het echt veel.
ik heb het ook gehad om een stal, ongeveer 20 procent omhoog, en ook niet optijd doorgegeven.
daarnaast kregen we niks extra's en kwamen er steeds meer dingen die je niet mocht dan wel mocht.
ik ben hier o.a. om deze reden ook weggegaan.
je betaalde veelste veel gezien in wat je er voor pension terug kreeg.

staat ook in de wet, dat het niet meer dan een bepaald aantal procent omhoog mag gaan per jaar. en dan nog de regels er om heen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:39

lady dat snap ik wel.
Maar helaas geldt dat dus niet altijd.
Weet jij hoe duur de stro momenteel is?? Daar gaan de stallen dus nu veel vanuit.
En even niet van de extra's die te doen zijn op stal.
Heel veel stallen zijn op dit moment omhoog gegaan door de stro, de kosten voor de stal moeten ook gedekt worden.
Je moet nu wel kijken naar welke reden de stalling omhoog gaat. Knipoog

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:57

eowyn04 schreef:
lady dat snap ik wel.
Maar helaas geldt dat dus niet altijd.
Weet jij hoe duur de stro momenteel is?? Daar gaan de stallen dus nu veel vanuit.
En even niet van de extra's die te doen zijn op stal.
Heel veel stallen zijn op dit moment omhoog gegaan door de stro, de kosten voor de stal moeten ook gedekt worden.
Je moet nu wel kijken naar welke reden de stalling omhoog gaat. Knipoog

dat is ook zo....maar 15 euro pm per klant is dan alsnog veel

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:01

15 Euro valt nog mee hoor...wij zijn 30 euro omhoog gegaan per 1 januari...
flinke prijsstijging maar helaas niets aan te doen..
ze hebben het ook netjes een maand van te voren meegedeeld..

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:07

ladylay schreef:
ik weet niet hoeveel je al betaalde.
maar 15 euro is behoorlijk hoog.
dat mag ook zeker niet zomaar, ik las dat ze het optijd heeft gemeld, en je had dus de mogelijkheid om weg te gaan ?
als ze een verhoging instellen, moet er ook iets voor terug komen.

15 euro klinkt zo niet veel, maar relatief gezien is het echt veel.
ik heb het ook gehad om een stal, ongeveer 20 procent omhoog, en ook niet optijd doorgegeven.
daarnaast kregen we niks extra's en kwamen er steeds meer dingen die je niet mocht dan wel mocht.
ik ben hier o.a. om deze reden ook weggegaan.
je betaalde veelste veel gezien in wat je er voor pension terug kreeg.

staat ook in de wet, dat het niet meer dan een bepaald aantal procent omhoog mag gaan per jaar. en dan nog de regels er om heen.

15 % verhoging bedoel je, anderhalve maand vooraf doorgegeven.
Vlas prijs verhoging van toen 50% Nu helaas ipv van toen 4 euro nu 6,50 euro
Mestafvoerkosten waar je U tegen zegt, zomaar van het ene op het andere jaar.
Voerprijzen van minimaal 20 % verhoging, gas elektra en water prijzen die verhogen, etc etc etc.
En als je dan ook nog pensionklanten hebt, die zich niet houden aan de maand opzegtermijn!
En gewoon doen alsof hun neus bloedt!
220 euro voor een stalling incl, voer etc. en de hele dag weidegang? En dan ook nog alles mogen, tot aan zondags avonds laat langskomen? Ik vind het wel meevallen.

En zou je misschien mij de regels van de wet kunnen laten zien, waarin staat dat een pensionstalling maar een paar procent per jaar naar boven mag gaan?

Maar gelukkig mag ik mijzelf prijzen dat we op dit moment erg gezellige, enthousiaste, en meedenkende pensionklanten hebben die begrip hebben voor het ondernemerschap!

Ik heb pas geleden weer een FNRS bijeenkomst gehad, waarin wederom heel duidelijk naar voren kwam dat pensionklanten eigenlijk niet rendabel zijn voor een bedrijf.
Het is dus puur een stuk goodwill die je geeft aan een klant als die zijn of haar paard bij je kan stallen.

Ik ben zeer benieuwd Lady lay, als jezelf, ooit je droom waar kan maken, hoeveel jij denkt te kunnen en moeten berekenen voor de stalling van een paard. En hoe flexibel jij zelf bent naar je klanten toe.