Met ijzers in de wei rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dniekje

Met ijzers in de wei rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 11:18

Hey,

Mijn pony heeft ijzers zonder proppengaten. kan ik hiermee nu in het weiland rijden? de bodem is vochtig, maar het gras is droog. (we hebben kleigrond) hij staat alleen voor op ijzers. het is de bedoeling dat er binnenkort andere ijzers ondergaan. Kan ik nu in het weiland rijden? zoja; stap, draf & galop?

bedankt,

Liefs Dniekje

Joto

Re: Met ijzers in de wei rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:19

Ja hoor, beetje de grond in de gaten houden, ik rijd ook in t land (kort gras) al het hele winter voor ijzers. gaat goed, niet 1 keer uitgegledne

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:21

Als je normaal rijdt, is er eigenlijk geen probleem.
Je moet er alleen wel rekening mee houden, dat je pony sneller uitglijdt dan normaal. Dus niet al te gekke dingen doen.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:21

Op kleigrond zou ik sowieso heel erg goed uitkijken, met of zonder ijzers. Vochtige klei is altijd glad en met ijzers hebben ze gewoon minder grip dan zonder. Ik zit ook op kleigrond en mijn paard heeft rondom ijzers, no way dat ik op dit moment in de wei ga rijden! (nog even afgezien dat ik de wei kapot rij). Ik ben al een paar keer met paard onderuit geschoven in een rustig drafje in de wei, dus ik begin er niet meer aan om in de wei te rijden. Stap kan op zich altijd en overal wel zonder al te veel problemen volgens mij.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:03

Dat kan wel gevaarlijk zijn lijkt mij. Ik heb wel eens op wedstrijden gezien dat paarden met hoefijzers veel sneller uitglijden op gras dan paarden zonder.
Dit heeft een jurylid mij ook een keer vertelt, toen ik voor haar punten moest schrijven. Ze begreep het nut van ijzers niet helemaal, alleen maar meer uitglijgevaar!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 12:24

Maar hij staat alleen voor op ijzers, glijdt hij dan minder snel uit dan rondom?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:03

Het kan wel, maar je moet wel opletten dat je niet uitglijdt, maar goed, dat heb je op asfalt ook.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 21:00

Waar ik vanmiddag heb gereden was zandgrond Lachen dat ging prima! gelukkig Lachen

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:02

ik deed het wel altijd gewoon... maar idd ff uitkijken met weer en wat voor soort grond je gaat rijden!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:05

Wij hebben vandaag ook in de wei gereden (kleigrond) en ze staat vierkant op ijzers.Ging goed niet glad ofzo.Maar als het veel gaat regenen nu zal het wss wel glad zijn. Maar gewoon rustig aan moet wel gaan denk ik.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 21:29

Ja, morgen gaan de ijzers er denk ik af. Lachen We zien voor de buitenconcoursen wel weer of er weer ijzers onder gaan, dan wel met proppengaten Tong uitsteken

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:45

Ook wij rijden op de wei (kleigrond) met vierkant ijzers.
Is idd wel gladder maar ons paardje past zichzelf wat dat betreft makkelijk aan, loop uit zichzelf al wat voorzichtiger en wij vragen dan ook niet het uiterste van haar.
Gewoonlijk loopt ze ook gewoon los op de wei en als je dan ziet wat voor bokkesprongen ze kan maken zonder weg te glijden en zonder problemen kan racen hou ik mijn hart soms vast dat ze niet onderuit gaat.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:53

Ze glijden zo veel sneller uit..

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:36

Ik haal juist de ijzers er om die reden in de winter af. Ben als de dood voor glijden (hij staat ook nog 24 uur per dag op de wei dus dan vind ik zonder ijzers 's winters sowieso makkelijker)

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:10

Nou die van mij ging dus van de week mooi onderuit! Er kwam een nieuwe pony bij de kudde (kudde van 2 Knipoog ), dus het hele spul ging aan de kletter en de mijne (vierkant op ijzers) lag op een gegeven moment compleet ondersteboven... Aangezien ze 22 is, hield ik m'n hart vast of ze nog wel op ging staan. Het zag er uit als een lelijke glijer namelijk. Gelukkig stond ze gewoon weer op en ging daarna vrolijk verder met rennen (duidelijk iets voorzichtiger dan daarvoor). Nou scheelt het wel dat die van mij nogal behoorlijk lomp is. Het is dus ook niet de eerste keer dat ze plat op d'r snufferd gaat Bloos .

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:15

ik heb een paard gereden die rondom ijzr had, die reed ik gewoon in de wei (ook kleigrond) de wei was zeer groot dus ik reed iedere keer naar een ander stuk zodat de wei niet helemaal naar de knoppen zou gaan. We zijn daar niet 1 keer uitgegleden. We raceten ook behoorlijk af en toe. Maar in de bak (gewoon zand) lagen we wel ondersteboven Tong uitsteken

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:44

Ik rijd ook gewoon weleens op een stuk grasland en op graspaden die bij ons in een ronde lopen en mijn paard staat vierkant op ijzers en staat daar ook gewoon mee op de wei in de winter. Lachen

Lauraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:10

Ik zou op een piste rijden, het is nogal riskant als je op een slijkerige wei rijd.