waarom scheren mensen hun paard alleen maar in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandy_charom

waarom scheren mensen hun paard alleen maar in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 23:06

nou ik vraag me af waarom mensen hun paard alleen in de winter scheren want dan is het juist kouder dan in de zomer en moeten ze een beetje een wintervacht hebben en als het dan zomer is dan scheren want dan is het warmer en hebben ze die vacht niet zo nodig

Nannes

Re: waarom scheren mensen hun paard alleen maar in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:08

omdat in de zomer de vacht al kort is en ze er dan minder last van hebben met rijden.
M'n verzorgfjord is in de winter zo'n verschrikkelijk teddyknol dat ze het heel erg snel warm krijgt met rijden. hierdoor zweet ze veel en duurt het langer voordat ze droog is. dus kan ze het door het zweten na het rijden weer sneller koud krijgen Lachen Met een geschoren vacht heeft ze hier geen last van Lachen

Whitney_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:55

Inderdaad om de reden die Nannes al geeft, een paard zweet veel sneller met een dikke wintervacht en droogt ook veel langzamer op. Haha!

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:44

dan kunnen ze dus ziek worden..

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:52

wanneer?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:58

In de zomer hebben al een dunne vacht van zichzelf.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:00

mandy_charom schreef:
nou ik vraag me af waarom mensen hun paard alleen in de winter scheren want dan is het juist kouder dan in de zomer en moeten ze een beetje een wintervacht hebben en als het dan zomer is dan scheren want dan is het warmer en hebben ze die vacht niet zo nodig

Zomers hebben ze geen dikke vacht dus valt er niet vo veel te scheren. S Winters hebben ze een dikke vacht die bij zweten niet zo makkelijk droogt.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:02

Volgens mij bedoeld de TS dat het in de zomer vaak 30 graden is en het dan lekkerder voor een paard is als die geschoren is

Correct me if I'm wrong Haha!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:03

Ik scheer onze pony het hele jaar door (om de ongeveer 8 weken) Ze komt in de zomer al een paar jaar niet meer uit de wintervacht en sindsdien scheer ik haar het hele jaar rond. De pony is er zeer dankbaar om Knipoog Heel duidelijk!

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:59

Is het niet onnatuurlijk om een paard te scheren? Immers, die wintervacht is er niet voor niets! Misschien is goed verzorgen na het rijden in de winter een beter idee dan scheren?
Groetjes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:38

Snuitje88 schreef:
Is het niet onnatuurlijk om een paard te scheren? Immers, die wintervacht is er niet voor niets! Misschien is goed verzorgen na het rijden in de winter een beter idee dan scheren?
Groetjes

Het paard blijft met wintervacht heel lang nat, sommige paarden kun je letterlijk uren aan een stuk uitstappen en dan nog zijn ze nat (ik heb er een staan die na vier uur rust op stal nog nat staat, zelfs met een zweetdekentje erover! Die heb ik afgelopen winter noodgedwongen nat op de wei moeten gooien). Daarnaast merk je dat paarden sneller vermoeid raken van het presteren in wintervacht. Zelf krijg je ook last van irritante warmte als je in je winterjas intensief gaat sporten, ben je ook blij dat je kleren uit kunt doen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:26

Ons paard wordt alleen in de winter geschoren omdat zijn vacht anders veels te dik is en we of 2 uur uit moeten stappen (minstens) of nog een keer terug naar stal zouden moeten rijden om de zweetdeken te verwisselen voor zijn winterdeken. Omdat dit allemaal wel erg veel tijd kost en erg bewerkelijk is gaat hij 1 keer per jaar onder de tondeuse door. En ja, scheren is niet natuurlijk maar de meeste paarden met wintervacht kun je in de winter nu eenmaal niet serieus rijden omdat ze snel nat worden en erg lang nat blijven na een uurtje dressuren of springen.
In de zomer heeft ons paard een mooi kort vachtje en door de warme zomerzon is het zweet ook zo weer verdampt na het uitstappen. Vandaar dat hij in de zomer niet naar de kapper hoeft.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:54

Mijn paard wordt ook in de winter geschoren met bovengenoemde redenen zoals te snel zweten, mindere prestatie (ga maar eens in een bontjas even joggen!), te langzaam opdrogen met het risico verkouden te worden, of erger bronchitis en hij kan sneller weer het land op (wat hij toch graag doet). Scheren in de winter is niet koud, daar hebben ze tegenwoordig dekens voor!
In de zomer is het niet het punt dat hij kouvat door het zweten (het is immers dan al warm). Scheren in de zomer zou ik niet aanraden (het is niet echt nodig want ze hebben dan al niet veel haar) omdat hun vacht hen ook beschermt tegen UV-straling en vervelende vliegen. Scheren in de zomer zou ik dus wel zielig vinden. En dan een deken tegen de zon of vliegen in de zomer...Neh!