Schoft kapot wat helpt ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Schoft kapot wat helpt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:07

hallo mensen,

Ik had van mijn dierenarts het advies gekregen er zinkzalf op te smeren droogt verder goed uit maar als ik er weer zalf op smeer laat het korstje toch weer iets los..
Ook hoorde ik dat talk/talg poeder erg goed zou helpen nu heb ik dit nog niet geprobeert heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik heb er nu een borstbeschermer bij op liggen wat eingelijk voor een deel goed helpt ( paard rolt er veel ) te bescherming..
Helaas kunnen de dekens nog niet af dus dit is geen optie, heeft iemand mischien meer tips ?

8nnemiek

Re: Schoft kapot wat helpt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:51

Waardoor is de schoft open gegaan? Zadel? Dekje? Deken? In ieder geval zorgen dat niets meer op die plek kan drukken, dus ook een grotere/ruimere deken of eentje met schoftuitsparing halen.
Zo'n borstbeschermer kan goed helpen zodat er geen vuil in komt, maar denk eraan dat een wondje alleen goed heelt als er genoeg lucht bij komt, dus laat die beschermer niet 23/7 om. Onder een deken kan zo'n borstbeschermer ook worden gebruikt.

Talkpoeder helpt volgens mij niet echt tegen wondjes, misschien alleen een beetje tegen schuren, maar dat schuren moet je dus juist helemaal zien te voorkomen, anders gaat het wondje nooit weg, ook niet met talkpoeder.
Verder zou ik er niet te veel zalf op smeren, daar blijft bij mij meestal weer meer vuil in plakken. Gewoon zorgen dat er geen vuil in komt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:52

Een fatsoenlijk passende deken en geen zalfjes.
Zalf (ook zinkzalf) maakt het weer week en dan schuurt het weer des te makkelijker open.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:54

Als het korstje los laat, is het waarschijnlijk grotendeels droog daaronder.
Als het korstje eraf is en de huid eronder is droog, zou ik er geen zalfjes meer op doen maar alleen de borstbeschermer.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:01

Sudocreme (vind je in de babyhoek) is hele sterke zinkzalf en dat maakt ten opzichte van alle andere cremes etc. de huid wel wat sterker naast het feit dat het verzacht en herstelt.
Maar als die deken erover blijft schuren is het wel lastig om het plekje rustig te krijgen....
Mijn advies: een heel dun laagje sudocreme erop doen en dan die borstbeschermer.
Succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:05

Een deken die verder naar voren op de hals ligt!!
En dus over die plek heen valt..

Een deken met schoftuitsparing kan ook nog problemen geven als je een erg lange schoft hebt..

Conny67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:05

Wij hebben bij de deken de schoft uitgeknipt zodat de deken niet meer op de wond drukte.
Borstbeschermer hielp niet bleef aan de wond vastplakken.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 21:34

Ik smeer het eerst in daarna de borstbeschermer en dan de deken.. de deken waar door het komt heb ik er niet meer op liggen.. de deken wat er nu op ligt ligt een stukje verder naar beneden en heb voor de zekerheid de deken wat losser gedaan voor de mindere druk.. aankomende winter laat ik de dekens af heb altijd al een hekel gehad aan dekens..
Ook heb ik niet het paard aan huis staan en dus niet de mogelijkheid de deken op en af te doen de gehele dag door.. die borstbeschermer knelt niet en is verder puur voor het rollen dat het niet los raakt en de wondjes niet vies worden..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:56

je kan een handdoek dubbel vouwen en op de schoft leggen. daar de borstbeschermer over. heb dit ook tijdelijk gedaan bij pony die heeft ook snel wond op der schoft en had er weer last van.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:00

Je kan er wel zink zalf op doen als je het goed laat intrekken .
En smeerwortel kan ook goed helpen .. ( ja ik ben van de kruidjes enzo . Bloos )
Maar ik zou in iederenval een goede denken kopen , en als hij het dan nog doet , kan je een schapen wollen dekje of lap kopen en die aan de deken maken.

Suc6 !!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:13

schoft kapot. Ligt het zadel wel goed??? Anders ander zadel met een bredere en hogere kamer.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:19

Ik heb dit probleem ook gehad 2 jaar geleden bij een van mijn paarden. De oorzaak was de winterdeken.
Wat ik heb gedaan is op de bovenkant van de borstbeschermer (ter hoogte van de schoft) een onderlegger van bandages genaaid. Nu gaat het een stuk beter het is nog steeds niet optimaal er zit nog wel elk jaar een korstje (dit komt doordat de borstbeschermer verschuift) maar het is nooit meer een wond geworden. Op het moment dat het echt een wond is kun je er niet veel aan doen, zalfjes maken het week.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 19:38

Sommige mensen lezen niet goed en dus geef ik daar geen reactie op..

Ik wil niet van alles op en aan de dekens maken aangezien alles dan meer gaat knellen.. net als je een bontonderlegger onder een goed passend zadel legt is ook niet goed..

Vraag aan de mensen die nog komen kijken:

Kun je gewoon gaan rijden ?? heb namelijk al 2 weken niet gereden, het zijn geen open wonden komt geen pus of bloed van af.. is alleen een klein beetje vochtig.. en het zadel komt er niet bij in de buurt..

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:41

Als je je paard opzadelt, 'trek' je je dekje iets meer omhoog bij de schoft.
Dit doe ik ook altijd.
En als je zadel goed ligt, blijft dat dekje tijdens het rijden gewoon boven de schoft uit.
Snappie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:45

Is het gevoelig, reageert ze op druk rond om de plek en voelt het anders? (warmer, dikker ect.)

Zelf zou ik pas gaan rijden wanneer het echt helemaal weg is. En in de periode dat ze er last van heeft onbelast werk doen als fietsen en longeren.

Hoe kort zit ze in haar vacht? Als het niet al te kort is kun je er nog wel voor kiezen om op stal de deken af te doen. Mist je een goede tochtvrije stal hebt en zolang het niet meer vriest. Met voldoende hooi om zich warm te houden.Die uurtjes die je haar buiten zet dan even een deken op.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:46

Oud middeltje: stuk dikke schuimrubber of een stevige spons nemen, een stukje iets groter dan de wond er uit knippen, en dit om de wond heen leggen.
Dan de deken er over, eventueel aan de deken vastmaken, die rust nu op het schuimplastic en de wond blijft onbedekt en krijgt de tijd te genezen.
Dan wel zorgen dat het niet weer gebeurt, dus de OORZAAK wegnemen!
Succes!

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:53

linky schreef:
Oud middeltje: stuk dikke schuimrubber of een stevige spons nemen, een stukje iets groter dan de wond er uit knippen, en dit om de wond heen leggen.
Dan de deken er over, eventueel aan de deken vastmaken, die rust nu op het schuimplastic en de wond blijft onbedekt en krijgt de tijd te genezen.
Dan wel zorgen dat het niet weer gebeurt, dus de OORZAAK wegnemen!
Succes!

Dat vind ik een hele goede tip! Dat sponsje met gat blijft waarschijnlijk mooi op z'n plaats liggen als je de borstbeschermer er eerst overheen doet en dan de deken. Verder helpt natuurlijk het beste om de wond zoveel mogelijk aan de lucht te laten genezen en er geen drukkende dekens meer overheen te leggen. Maar zoals je zelf al aangeeft kan je paard nu nog niet zonder deken.

Verder als deken tip: heb je wel eens gedacht aan een deken met zo'n halve hals die drukken niet op de schoft namelijk.

sterkte ermee

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:04

De deken waar het door komt had al een extra ronding wat over de schoft viel.. dus ik denk dat een halve hals niet veel beter is.. en dit ook gewoon gaat schuren.. zoals ik al zei heb ik niet de mogelijkheid om heen en weer te rijden naar stal de gehele dag door dus het is deken op of deken hele dag af..
Ik heb er nu dus een deken op liggen die geen druk geeft op de schoft.. de wondjes zijn gevoelig hij trekt met zijn huid als je het insmeert.. maar niet zo'n pijn dat hij zijn oren plat in zijn nek legt of lelijk doet..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:22

BE_GENTLE schreef:
Sommige mensen lezen niet goed en dus geef ik daar geen reactie op..

Ik wil niet van alles op en aan de dekens maken aangezien alles dan meer gaat knellen.. net als je een bontonderlegger onder een goed passend zadel legt is ook niet goed..

Maar je deken past toch ook niet goed als hij wonden veroorzaakt? Een goed passend deken veroorzaakt geen wonden of schuurplekken.
De tip met de spons waar een gat uit is geknipd lijkt mij een hele goede tip. Past dat niet onder het deken? Dan een deken van een maat groter, dan was je deken sowieso al aan de kleine kant en dat verklaart ook de wonden op de schoft.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:24

Borstbeschermer schuurt net zo... Extra bontje er in doen, of goed passend deken kopen Knipoog Of je deken af doen Haha!

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:54

Rijden?
Ja, je kunt het natuurlijk proberen! MITS je zadel niet op de wond ligt. Trek je dekje gewoon extra ver de kamer in.
Trouwens, ons paard heeft ook een wondje op de schoft. Maar dat komt juist door een borstbeschermer! Omdat ze zo strak horen te zitten dat er op de rug/schoft geen bloed meer komt.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:28

Maar meestal helen wondjes trouwens gewoon van zelf !!
Ik zou die deken gewoon ff af laten !!
En als je er niks op die gaat het meestal ook over , als dat niet gebruik , ja dan , zou ik er zink zalf en smeeer wortel bij gebruiken

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:33

Als er iets op de wond ligt zal het nooit helen. ten eerste er komt dan geen lucht bij. En ten tweede het blijft schuren. Ik zou dus de schoft proberen vrij te houden. Mijn paard heeft het ook wel eens gehad door de vliegendeken, dat was toen gelukkig in de zomer dus toen heb ik de vliegendeken afgedaan en er uierzalf opgesmeerd en een paar dagen niet gereden om de wond te laten helen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:36

Eieren zalf help echt heel goed ja , dat is echt iets dan niet mag missen op stal !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:47

Ik denk dat je Uierzalf bedoelt?

Ik zou de deken aflaten, niet met borstbeschemers werken, en het volgende jaar kijken naar een Harry's Horse Highliner.