nog stro geven na verstoppingskoliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niky

nog stro geven na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 10:23

Hoi,

Mijn hafje heeft twee weken geleden verstoppingskoliek gehad door een combinatie van stalrust en stro eten.
hij heeft een week in de kliniek gestaan, het was kantje boordje, maar hij is erdoor gekomen.
momenteel (thuis dus) staat hij 's nachts nog binnen en heb ik hem op zaagsel gezet (in de kliniek stond hij ook op zaagsel). want hij eet, hoeveel stro ik ook geef, gewoon alles op! het is een haf voor iets zekers Haha! .

Nu wou ik jullie mening eens horen, zouden jullie het nog riskeren van hem op stro te zetten?
ik heb er geen goed gevoel meer bij...

groetjes
annick

Niky

Re: nog stro geven na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 10:25

ah ja, hij is nu 4 jaar en staat al sinds hij veulen was op stro, natuurlijk nog nooit in combinatie met stalrust.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:02

ik zou hem niet meer op stro zetten, grote kans dat hij weer het stro op gaat eten..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:57

Niky schreef:
Hoi,

Mijn hafje heeft twee weken geleden verstoppingskoliek gehad door een combinatie van stalrust en stro eten.groetjes
annick

nou....geen stalrust meer dus?
eruit met je dier denk ik?

enne haal wat ouder hooi en ga dat voeren,zodat je dier vol zit en geen behoefte heeft aan stro.

teveel stro en te weinig beweging geeft wel vaker buikklachten, dan moet je dus de beweging vermeerderen en meer hooi gaan voeren Knipoog

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:59

Waarom had je hafje stalrust? ik denk dat hij zich verveeld heeft en daardoor meer is gaan eten. Net zoals Ellepel aangeeft dat het dan een combinatie was van teveel stro en te weinig beweging.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:08

mijn pony heeft es krampkoliek door die combinatie gehad, volgens de veearts moet elk paard er minimaal 2 uren per dag uit en goed bewegen wil je het risico verminderen.
dus ook al is het rotweer of heeft mijn pony met een beenblessure gestaan...meneer gaat er echt die 2 uren nu uit Knipoog

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:15

Hoi,

Mijn paard heeft hetzelfde gehad. Ook koliek en daarna in een kliniek terechtgekomen. M.b.v. een infuus is het daarna binnen 3 dagen goedgekomen. De chirurg adviseerde me minstens 4 weken het paard op houtkrul te zetten en daarna langzaam weer over te gaan op stro, dus een onderlaag van houtkrul met een laagje stro zodat zij iets te knabbelen heeft.

Verder geef ik twee keer per dag een 1/5 baal hooi, ca. 2,5 kilo per keer. Daarnaast krijgt zij 's middags een beetje zemelen met wortels.

Verder adviseerde hij Carron Oil. Dit schijnt de enige olie te zijn die echt "van voor naar achteren" door het paard heen loopt en verstoppingen tegengaat. Waarom dit beter zou zijn dan lijnzaad olie weet ik eigenlijk ook niet.

Ik zorg ik natuurlijk voor voldoende beweging. Mijn paard heeft de koliek gekregen na een verhuizing naar een andere stal nadat het weideseizoen afgelopen was. Het is dus waarschijnlijk oftewel stress oftewel het stro eten geweest, want zij at ook altijd haar complete bodembedekking op. Nu begint dat overigens minder te worden.

Ik mest ook maar eens per week compleet uit en strooi dagelijks niet al te veel op, dan heeft zij natuurlijk ook al minder vers stro om op te eten.

Succes.

Shirley

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:25

die van mij heeft dit in september gehad
heeft een week op de kliniek gestaan op zaagsel
moest thuis 2 maanden op zaagsel en dan voorzichtig weer stro aanvullen
staat nu weer gewoon op stro
maar vooral veel hooi bijvoeren zodat hij geen stro wil of moet gaan eten

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:59

@Sjurlieee: bedankt voor de tips!

@Crisje_Lanc: hij was uitgeschoven in de wei en had daardoor zijn achterbeen bezeerd. daarom had de DA stalrust gegeven.

normaal gezien staan onze paarden 24/24 en 7/7 gewoon buiten met inloopstal.
maar aangezien zijn weidegenootje stro heeft in zijn stal en deze blijkbaar ook wel heel graag zaagsel eet Haha! , houd ik muschi 's nachts binnen.
en vanuit de kliniek hebben ze mij ook aangeraden om de eerste tijd nog zaagsel te gebruiken.
daarna misschien het stro rustig terug opbouwen.
maar wou toch nog even een paar ervaringen hierover horen Bloos

Crisje_Lanc schreef:
dus ook al is het rotweer of heeft mijn pony met een beenblessure gestaan...meneer gaat er echt die 2 uren nu uit

helemaal mee eens Knipoog