Kootholtes laat ik in de winter begroeit, in de zomer gaat het haar er daar af Vind ik mooier staan met wedstrijden en mijn paard zit heel dun in het haar zomers. Van die lelijke plukken aan zijn voeten misstaat dan
In de winter scheer ik de baart, maar verder laat ik haar allemaal staan.. heeft een functie
Zowel zomer als winter scheer ik de oortjes wel bij, niet uit.
Doe er helemaal niks aan! Knip alleen af en toe het puntje van de staart een beetje bij...Aan de manen valt niet veel te knippen haha! Voor de rest laat ik alles lekker groeien!
Laatst bijgewerkt door ryannuh op 25-02-08 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Mn pony is nu helemaal kaal behalve zn benen en halve hoofd. Mn paard had vorig jaar een dekenmodel en dan nieren er ook uit. Doe het bij beide niet zomaar moet wel een reden voor zijn. Met het paard was het echt heerlijk, hijs al 28 en kreeg een hele dikke stugge vacht en werd gauw nat en niet meer droog. Dit jaar ben ik gewoon vroeg met dekens begonnen en nu heeft ie lang en dun haar. Ongeschoren en korte vacht vind ik toch het mooiste
soms wil ik de kootholtes scheren (knippen oid) alleen indien de uitloop zeer nat is en de kootholtes niet meer op kunnen drogen. dit ter voorkoming van mok.
De wedstrijd paarden worden helemaal geschoren, behalve dat stukje op de rug waar het zadel ligt. Oja, en de manen worden bijgeknipt, ong. 2 handlengtes.
Ik knip de oortjes een beetje uit, hou de manen kort, knip het baartje af en de kootholtes. Mijn paard wordt niet geschoren, zijn vacht blijft mooi dun in de winter
's winters staat hij alleen onder deken omdat hij bij scheren helemaal doordraaid dus dat doe ik zowel paard als onszelf niet aan. Verder knip ik de manen (hij heeft dunnen manen), Scheer ik de kootholtes in de zomer (ja daar kan die wel tegen), en nu sinds tijden kan ik aan zn oren komen dus die zullen er ook aan moeten geloven maar niet helemaal eigenlijk, ook de staart knip ik recht af.. Hm dat was het wel volgens mij!
De kootholtes houd ik mestal wel bij met knippen. De baard wel bij mijn Gelderse, maar uit ras-overwegingen niet bij mijn Haflinger. De oren knip ik niet uit, het enige dat ik daar weg haal zijn de vieze haren. Soms hebben ze van die vieze plekken, waardoor een pluk haar helemaal aan elkaar plakt. Dit is dan het enige dat ik er uit haal. Oh, niet helemaal waar: soms krijgen ze van die mooie mega lange uitstekers, deze haal ik ook nog wel 's weg.
Omdat mijn ijslander zo'n extreme vacht krijgt (de foto is van eind september, toen de wintervacht dus pas net begon te groeien). ZOnder scheren staat hij op de paddock al te zweten in de winter. Met dit model zweet hij veel minder, droogt hij sneller op en kan hij toch de hele winter buiten staan. Onze fjord en shet zijn in hetzelfde model geschoren. Het ziet er niet uit, maar het werkt wel
super mooie foto,s sim0ne de ene wordt geschoren alleen de benen niet en de andere krijgt volgend jaar toch echt wel een deken op ze heeft een teddy vacht maarkt op zich niet uit maar rolt overal in dus elke dag komt er een bruin paard binnen terwijl ze toch echt wel zwart is dus volgend jaar een deken
Ik knip de oren bij, derde oor en ook de sokken worden weggeknipt. Zou dit het liefste scheren, vind het nu eenmaal veel netter staan, zeker 's winters. Maar ik rij 'alleen maar' buitenritten en ga dus geen scheerapparaat halen om netjes door het dorp te stappen,
in de zomer gaan de haren van de kootholtes er uit. Ook de haren die uit de oren steken wil ik er wel eens vanaf knippen. De oren zelf knip ik niet uit. Verder doe ik nu nog niets.
Ik doe er in de winter niks aan, dan mag alles groeien. Het enige wat ik doe is in de zomer een keertje benen en oren bijknippen. En ik zorg dat de staart niet over de grond sleept.