een spiegel in de stal, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annet155

een spiegel in de stal, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:58

hoi, ik heb pas in de bit gelezen over een spiegel in de stal. het zou wetenschappelijk aangetoond zijn dat paarden er rustiger van worden. mijn paard staat maar alleen hier thuis (ik weet dat het niet ideaal is) maar ik heb verder niet echt het idee dat ze zich alleen voeld want als ze met een ander paard is is ze daar erg dominant tegen. ik heb vandaag dus een grote spiegel in haar stal gezet achter de tralies voor het raam (ik wil wel een foto maken als daar intresse naar is) en ze reageerde echt heel leuk! ze was erg nieuwschierig naar het "andere paard" en ze werd er niet boos op ofzo. nu ben ik dus benieuwd of andere het ook al eens geprobeerd hebben Lachen ik ben benieuwd Pling

Ameena

Re: een spiegel in de stal, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:07

Nog nooit geprobeerd. Ik weet wel dat ze dat bij parkieten doen Clown
Wat leuk dat je paard er zo goed op reageerde ! Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:07

Ik vind het een raar idee, mij lijkt het dat paarden er gefrustreerd door kunnen raken, ze zien wel een soortgenoot maar kunnen er niet bij.
Dat is met vogels met een spiegel in hun kooi ook, bij vogels is het ook bewezen dat ze er zelfs agresief van kunnen worden en gefrustreerd.
Ieder paard heeft een soortgenoot nodig en in mijn ogen absoluut geen spiegel.
Ik ben dus geen voorstander van een spiegel in de stal.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:08

hmm klinkt opzich wel leuk..

ik gok alleen dat mijn knol eerst 10x tegen de spiegel aan gaat lopen voor ze door heeft dat het geen opening is.

en dan heletijd tegen de spiegel gaat trappen en bijten omdat ze opsolut geen ander paard in haar stal wil hebben.. Tong uitsteken

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:09

Wat als er ( al dan niet ) per ongeluk een voet tegen die spiegel komt ? en dan ...

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:10

ik heb ooit ergens gelezen dat de spiegel niet in het zicht moet hangen wanneer het dier eet. het kan zich bedreigd voelen en willen vluchten. mss een tipje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:11

Pas alsjeblieft héél erg goed op! Een spiegel in de stal is eigenlijk een oplossing-bij-gebrek-aan-beter voor paarden die alleen gehuisvest zijn. Als jouw paard genoeg sociale contacten heeft zou ik er niet aan beginnen. Paarden kunnen er toch vrij agressief op reageren, dat wil je echt niet hebben. Om nog maar niet te praten over wat er gebeurt als de spiegel stuk gaat...
Zorg maar beter dat je paard ook op stal sociaal contact kan hebben! Ja
Ik zou dus erg oppassen... Een spiegel is een leuk probeersel voor solitair gehouden paarden, maar bij een paard met normaal sociaal contact (bijv. de hele dag op de weide) zou ik er niet aan beginnen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:11

helaas lijk tmij dit geen goeie oplossing!
dit wordt vaak gebruikt bij vogels die allen gehouden worden!
dit is helemaal niet goed voor de vogel en lijkt mij ook niet goed voor het paard!
het gaat het spiegeltje/eigen afbeelding als partner zien!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:13

Ik heb inderdaad weleens een wetenschappelijk artikel gelezen over de zogenaamde stalspiegel. Dit gaf erg goede resultaten tegen stalondeugden. En mag absoluut niet gebruikt worden bij hengsten Knipoog

Toch denk ik dat ik dit in jou geval niet direct zou gebruiken omdat andere dingen meer voor de hand liggen (en wat kost nou een leuke shet tegenwoordig?)

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 20:16

het is ook niet de bedoeling dat de spiegel een soortgenoot moet vervangen maar anders heeft ze helemaal niks. Door een blessure mag ik er nu alleen mee stappen en voor de rest staat ze in haar box.. niks aan dus voor een paard. normaal gaat ze overdag naar buiten. verder kan ze ook gewoon met haar hoofd buiten dus het is niet zo dat ze heel de tijd in die spiegel kijkt ofzo Tong uitsteken als ze er agressief van was geworden had ik hem gelijk weggehaald maar ze reageerde er zo leuk op! Lachen ik denk dat zo'n spiegel niet slechter is als een paard dat ertegenover zou staan zonder dat ze hem aan kan raken. maar ook dat vind ik nog beter als helemaal niks. Ze kan hem verder echt niet stuk maken. ze ziet hem alleen maar ze kan er niet bij. zal ik anders dat stukje in de bit scannen? ik moet dan wel even zoeken want het stond geloof ik niet in de laatste bit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:18

Maar jullie hebben zelf een boerderij, waarom koop je niet een shet of een ander leuk paardenmaatje erbij?
Een shet is niet zo duur in aanschaf en thuis aan onderhoud ook niet, een maatje is voor je paard zoveel leuker.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 20:19

ik mag er geen pony bij van m'n ouders en in de zomer staat ze wel met andere paarden in het zicht. ze lijkt er geen last van te hebben eigenlijk.. maar niemand die er ervaring mee heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:21

Tja...als wij je niet de reactie geven waar je op hoopt, dan moet je t zelf weten. Ik zou zeker geen spiegel in de stal hangen! Een paard er tegenover is wel degelijk veel belangrijker en daar heeft ze echt meer aan dan de spiegel...

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:17

nouja ok, iedereen mag zijn mening geven maar ik vroeg om ervaringen. ik weet dat een echt paard veel beter is maar als er een paard tegenover staat die ze niet aan kunnen raken is dat ook frusterend toch? ik heb al zovaak gevraagd of ik er miss een pony bij mag als gezelschapsdier maar me moeder wil gewoon niet die extra zorg. ik ben helemaal niet tegen jullie mening..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:20

Nee, met een paard tegenover zich, zien ze iig een soortgenoot die ook beweegt, op afstand communiceert (orenspel) etc. Ze ruiken en zien m. Natuurlijk is direct contact ng beter! Maar een echt paard tegenover zich is nog altijd beter dan t eigen spiegelbeeld!
Zet desnoods een geit bij je paard of een poes of zo...dat is nog altijd beter dan niets. Lachen Beste is natuurlijk een soortgenootje!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:31

annet155 schreef:
nouja ok, iedereen mag zijn mening geven maar ik vroeg om ervaringen. ik weet dat een echt paard veel beter is maar als er een paard tegenover staat die ze niet aan kunnen raken is dat ook frusterend toch? ik heb al zovaak gevraagd of ik er miss een pony bij mag als gezelschapsdier maar me moeder wil gewoon niet die extra zorg. ik ben helemaal niet tegen jullie mening..

Ik zat met hetzelfde probleem..Vind dat hier nogal snel geroepen wordt dat een shet niet veel kost in aanschaf(waar), maar in onderhoud kan het toch duur worden (je hebt geen garantie dat je paard altijd gezond blijft bv). Hier thuis mocht er ook absoluut géén tweede paard komen. De oplossing was om iemand te zoeken die zijn paard (shetlander in ons geval) bij mijn paard op wei wou zetten. Als je wei voldoende groot is kan je dat mss voorstellen aan je ouders? Je kan een kleine huurprijs voor je wei vragen (bv met hooi en water all in) en dan krijgen je ouders er nog iets voor en heeft jouw paard gezelschap Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:33

Ik denk dat een shetje of wat dan ook beter is als gezelschap...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:38

ik denk dat buiten het feit dat een ander paard beter is(dat weet ze nu wel, dus hoeft niet blijven te worden herhaald) een spiegel juist niet goed is...

paarden tegenover elkaar bepalen rangorde. er is pas rust as er 1 onderdanig is, en 1 dominant. en in een spiegel is het andere paard net zo dominant en blijft dat ook. dat is waarom ik me niet kan voorstellen dat het rust geeft...

daarnaast lijkt het me ook gevaarlijk mocht hij kapot gaan. achter tralies of niet, 1 keer een goede klap er tegen aan en hij is kapot...

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:39

Ik vind het gevaarlijk om een spiegel in je stal te hangen,denk eens eraan dat ze per ongeluk de spiegel kapot trappen.Dan liggen al die glassplinters in je stal,nee dat vind ik veel te gevaarlijk.
Ik denk dus het eerste aan veiligheid en vind het niet veilig.

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:50

Goh. Klinkt niet bepaald goed zo'n spiegel. Lips are sealed
En inderdaad, shetlanders zijn tegewoordig echt niet duur meer.
Misschien kan je dat eens met je ouders overleggen?
Die spiegel zou ik er voor de veiligheid toch maar uithalen,
ik zou er niet aan willen denken wat zo'n kapotte spiegel allemaal
kan aanrichten! Bloos!

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 09:01

ze kan absoluut niet bij de spiegel! ook niet als ze een klap tegen de muur geeft. ik wilde gewoon eens kijken hoe ze er op reageerd. in de zomer staat ze bij andere paarden maar daar staat nog een hek tussen. het is best een goed idee om eens te informeren of er iemand is die z'n shet bij die van mij wil zetten Lachen maar niemand die er ervaring mee heeft?

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:08

Veel pony's / paarden laten niet zomaar een vreemde toe in hun terrotorium.
Mijn pony flipt de pan uit als ze een spiegel ziet of in een wc langs de ramen en ze ziet zichzelf (geeft leuke taferelen) .

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 09:27

hmm die van mij deed juist helemaal niet raar, en een paard begrijpt niet dat ie zichzelf ziet in de spiegel maar een paard denkt dat het een ander paard is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:34

Als je paard er goed op reageert en je hebt hem op een veilige plaats staan dan lijkt me er niets mis mee.
Als daarnaast ook onderzoek heeft aangetoond dat het een gunstige uitwerking kan hebben is het natuurlijk helemaal mooi.
Je lijkt zelf ook in te zien dat dit niet de meest ideale oplossing is maar doet in ieder geval je best om het je paard zo goed mogelijk naar de zin te maken en dat vind ik super.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 09:39

dankje Lachen ik ga ook echt iets proberen te regelen voor de zomer maar op dit moment mag ze haar stal niet uit. vanmiddag komt de dierenarts weer en als ze nog lang op boxrust moet dan ga ik toch maar voorstellen of ze niet 24 uur op de wei kan om te herstellen. ik baal er een beetje van dat ik het artikel niet mee kan vinden maar ik heb nog niet al m'n bitten door gespit Tong uitsteken als ik het heb gevonden scan ik hem wel even in dat is misschien wel interessant Lachen