Pony nu nog scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Pony nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:39

Oke, voor er gemiept word, EERST maar eventjes lezen wat ik te zeggen heb Knipoog Haha!

Mijn pony is heel ziek geweest in november en december. Daardoor zit hij nogsteeds ernstig slecht in zijn vacht, en heeft ontiegelijke moeite met verharen en zit daardoor dus ook absoluut niet lekker in zijn vel, Gister heeft hij 5 minuten gelopen aan de longe, en dan alleen stappen en een beetje gedraaft, en hij was zijkverziekend nat, vandaag heeft hij 1 rondje gek gedaan in de bak, ook toen droop het zweet bekant van hem af. Zweetdekentje op, want er stond te veel tocht om hem zo op te laten drogen, resultaat nog natter.

Hij kan zijn warmte dus niet kwijt, en voelt zig er ook echt niet lekker door.. Stal genoten zeiden dat het best nog wel kon om hem nu nog te scheren, en nu vraag ik mij af wat jullie mening daarover is.

Ter duidelijkheid, ik vraag om een mening, niet om afgebekt te worden of over commetaar wat ik met me paard doe, Dus als je het goed heb gelezen weet je dus waarover ik een mening vraag Alvast bedankt.
Lachen

Marieke_K

Re: Pony nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:44

Zelf zou ik niet heel je pony scheren, de zomerharen zijn nu in ontwikkeling en anders scheer je die ook weg wat helemaal niet goed is voor de vacht van je pony.

Ik zou er zelf voor kiezen om alleen de onderkant van de hals en borst te scheren, ongeveer 3 handen breed. Op deze manier kan je pony dan warmte kwijt.

Verder zou ik zelf proberen het verharen zo veel mogelijk te stimuleren, dus: veel buiten overdag in de wei (hapje stapje principe helpt om het verharen op gang te brengen), anders aan de hand grazen en een beetje lijnzaadolie door het voer.

Verder zou ik me over het zweten niet al te druk maken. Mijn haf heeft een normale wintervacht gehad en is nu ongeveer 4 weken aan het verharen, hij zweet de laatste dagen ook snel tijdens het werk, maar het is ook redelijk warm voor de tijd van het jaar. En van wat zweet gaan ze niet dood Knipoog het is alleen soms lastig.

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:46

Gewoon een dekenmodel scheren. Bovenkant lang laten en de onderkant kort.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:49

Mijn pony is vandaag geschoren...Zou niet weten waarom niet. Je kan niet scheren en dat voelt ie zich slecht totdat ie in zn zomervacht is of je kan wel scheren en dan voelt ie zich nu veel beter en is zn zomervacht niet zo mooi...
Desnoods kan je idd nog een dekenmodel scheren waardoor hij zn warmte wel kwijt kan maar niet helemaal kaal is (miss handig vanwege die ziekte niet gelijk helemaal te scheren?)

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 20:09

Sappos schreef:
Mijn pony is vandaag geschoren...Zou niet weten waarom niet. Je kan niet scheren en dat voelt ie zich slecht totdat ie in zn zomervacht is of je kan wel scheren en dan voelt ie zich nu veel beter en is zn zomervacht niet zo mooi...
Desnoods kan je idd nog een dekenmodel scheren waardoor hij zn warmte wel kwijt kan maar niet helemaal kaal is (miss handig vanwege die ziekte niet gelijk helemaal te scheren?)

Daarom dat zat ik ook te denken, en een aantal stalgenoten waa rik het aan gevraagt heb dus ook.. MAar wel zowiezo zn zadeldek laten staan, Want hij zweet niet alleen bij zijn borst en hals, maar dus ook bij zijn oksels, billen en buik. Het is gewoon zielig hem zo te zien, En hij plijft soms zo staan puffen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:13

conditie probleem? Maar als ie ziek is geweest zou ik aan de ene kant niet helemaal willen scheren...

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 20:18

Sappos schreef:
conditie probleem? Maar als ie ziek is geweest zou ik aan de ene kant niet helemaal willen scheren...

Nouja ik denk dat het niet helemaal an zijn conditie licht hoor, want hij word al vaker gelongeerd, en sinds het echt weer voorjaarachtig begint te worden loopt hij zo te zweten, toen het vroor liep hij vaak een half uur zonder een druppel zweet.. dat was voor hij ziek werd.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:23

Kaat18 schreef:
Zelf zou ik niet heel je pony scheren, de zomerharen zijn nu in ontwikkeling en anders scheer je die ook weg wat helemaal niet goed is voor de vacht van je pony.

Ik zou er zelf voor kiezen om alleen de onderkant van de hals en borst te scheren, ongeveer 3 handen breed. Op deze manier kan je pony dan warmte kwijt.

Verder zou ik zelf proberen het verharen zo veel mogelijk te stimuleren, dus: veel buiten overdag in de wei (hapje stapje principe helpt om het verharen op gang te brengen), anders aan de hand grazen en een beetje lijnzaadolie door het voer.

Verder zou ik me over het zweten niet al te druk maken. Mijn haf heeft een normale wintervacht gehad en is nu ongeveer 4 weken aan het verharen, hij zweet de laatste dagen ook snel tijdens het werk, maar het is ook redelijk warm voor de tijd van het jaar. En van wat zweet gaan ze niet dood Knipoog het is alleen soms lastig.

Ik ben het helemaal met je eens. Door nu nog te scheren neem je inderdaad een deel van het zomerhaar mee. Ze worden daar vaak niet mooier van.

Verhaart je pony nog helemaal niet? Anders zou je door veel poetsen de oude haren eruit kunnen krijgen. Wat daar ook heel goed voor helpt? De ribbelkant van je zweetmes gebruiken om het haar eraf te halen.

Veel succes en ik hoop dat het snel beter gaat.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:24

Aha ja het is nu wel warm dat scheelt miss ook (okay het is warm voor de paarden..wij staan te bibberen)

edit: praktisch en welzijn van het paard vind ik momenteel voor het mooie gaan...

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 20:27

Sappos schreef:
Aha ja het is nu wel warm dat scheelt miss ook (okay het is warm voor de paarden..wij staan te bibberen)

edit: praktisch en welzijn van het paard vind ik momenteel voor het mooie gaan...

Inderdaad, mij boeit het vrij weinig of hij er nu ' lelijk ' van word, het gaat er om dat het dier gezond blijft. en lekker in zijn vel blijft zitten, Dat is dus nu niet het geval,
Poetsen met een zweetmes doe ik al, en borstel hem grondig iedere dag, maar het helpt gewoon niet..

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:03

PinkyBubble schreef:
Sappos schreef:

Inderdaad, mij boeit het vrij weinig of hij er nu ' lelijk ' van word, het gaat er om dat het dier gezond blijft. en lekker in zijn vel blijft zitten, Dat is dus nu niet het geval,
Poetsen met een zweetmes doe ik al, en borstel hem grondig iedere dag, maar het helpt gewoon niet..

Daar heb je ook weer een goed punt.
Scheren dan maar??
Ik zou het dan wel zo snel mogelijk doen.

Ik ben wel nieuwsgierig trouwens waar jouw pony zo ziek van is geweest Bloos Knipoog

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 10:24

@ Ibalia, dat weten we dus niet, Hij is helemaal binnenstebuiten gekeerd letterlijk en figuurlijk, Fotos, bronchoscopien, bloedtesten scannen en ga zo maar door, Het heeft me alleen maar een hoop centen gekost en niets opgeleverd...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:26

Ik laat mijn pony morgen of overmorgen ook weer scheren.. voor de derde keer alweer. Dit jaar groeit haar vacht zó snel, vooral in haar hals loopt ze alweer lekker te zweten...

Ik zou dus zeggen: gewoon doen!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 10:29

Aranel schreef:
Ik laat mijn pony morgen of overmorgen ook weer scheren.. voor de derde keer alweer. Dit jaar groeit haar vacht zó snel, vooral in haar hals loopt ze alweer lekker te zweten...

Ik zou dus zeggen: gewoon doen!

Oke ":) Ja ik heb zowiezo al besloten wat ik doe, aankomende zaterdag gaat een stalgenoot ook voor de 2de keer har shet scheren, dus nemen we die van mij maar gelijk mee..

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:01

mijn paard kreeg na 2 operaties ook een ontiegelijke wintervacht. De dierenarts heeft een middel meegegeven waardoor de verharing wat beter op gang kwam. Omega 3 vetzuren zaten er onder andere in. Resultaat was super, binnen een paar weken was hij van zn vacht af. Z'n vacht begon omstreeks april te groeien dus scheren vond ik toen ook niet zo'n goede optie, ook omdat hij nog zwak was.
Misschien zou je met de dierenarts kunnen overleggen en anders idd scheren en extra oppassen met kou (ivm zn griep)

thunderstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:29

je kunt nog wel scheren het is pas eind februari en maart komt er nog aan dus een zomervacht zal hij nog niet hebben

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:59

Verplaatst MD --> VSW.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:33

kan toch gewoon?? Tong uitsteken

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 17:14

Hij is geschoren en heb me tog vreemde dingen gevonden Haha! een pigment vlek, En ook nog een witte vlek in de vorm van een A, zijn naam en zijn stamboek naam beginnen daarmee heel toevallig hihi en wat creatieve uitspattingen

Afbeelding
ziehier de A

en de creatieve uitspatting.
Afbeelding
Afbeelding