ik heb even een uitleg nodig :P

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DvdKloof

ik heb even een uitleg nodig :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 18:58

hallo bokkers!
ik ben mijn ouders een beetje aan het overhalen voor een eigen pony ( D-E pony)
alleen ik had even een paar vragen:

- is het bij een pensionstal niet vervelend dat als je in de bak wilt rijden dat er dan allemaal andere ruiters rijden?
- wat ongv. het gemiddelde is wat je uitgeeft p/mnd, incl voer, hooi, stro etc.
-hoeveel kost de hoefsmid, alleen bekappen
-hoeveel kost de hoefsmid voor ijzers, en wat is het verschil met dat je paard op ijzers loopt of zonder? en waarom soms all1 van bij de voorhoeven?
-is er een bokker die toevallig een paard gestald heeft staan in Zuid-Beveland,zeeland?
-hoeveel € moet je ongv. achterhouden voor onverwachte ziekte/kreupelheid e.d?

dit was het wel ongeveer, ik hoop dat jullie me kunnen helpen, als ik nog vragen heb horen jullie het wel.! Bloos

capopjekop

Re: ik heb even een uitleg nodig :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:19

DvdKloof schreef:
hallo bokkers!

- is het bij een pensionstal niet vervelend dat als je in de bak wilt rijden dat er dan allemaal andere ruiters rijden?

Ik sta niet op een pernsionstal maar ik rijd wel bij andere mensen in de bak. het is soms wel lastig als we met zijn alle aan het rijden zijn, vooral als een van de pony's een jollige bui heeft.Je moet rekening met elkaar houden maar als je je aan de regels houd is het goed te doen.

Ik ben gemiddeld 190 euro voor 3 pony's kwijt per maand met hoefsmid en alles erbij. Op een pensionstal weet ik het niet, zou je eens op bokt naar moeten zoeken.

Voor kappen betaal ik 25 euro per pony.

-hoeveel kost de hoefsmid voor ijzers, en wat is het verschil met dat je paard op ijzers loopt of zonder? en waarom soms all1 van bij de voorhoeven?
Geen idee, die van mij zijn ijzerloos.

-is er een bokker die toevallig een paard gestald heeft staan in Zuid-Beveland,zeeland?
Zou toch wel een paar honder euro als startbedrag nemen. als je er een DA bij moet halen zit je al snel zo op 100 euro voor allerlei medicijnen enz. Zou dan wel door blijven sparen, want als je paard een keer geopereerd zou moeten worden, ben je veel meer kwijt.

dit was het wel ongeveer, ik hoop dat jullie me kunnen helpen, als ik nog vragen heb horen jullie het wel.! Bloos

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:22

Als je paard/pony gezonde sterke hoeven heeft kan die gewoon ijzerloos lopen.
De reden dat de meeste paarden met ijzers lopen kan zij o.a. zwakke hoeven, snelle slijtage, wedstrijden.

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:23

Zo dat zijn me een paar vragen Knipoog

Ehm, het ligt eraan hoe groot de pensionstal is, maar op zich heb ik daar geen last van, we rijden maximaal met 3en in een bak, en iedereen komt ook rond andere tijden enzo..
Hoefsmid bekappen is bij mij 25, met ijzers weet ik niet.. Ik ga uit van ongeveer 150 pm, ene keer minder, de andere keer meer. Dit is volgens mij niet zo heel veel en het ligt er ook aan in welke regio je zit, hoewel ik gok dat jij ook wel in een wat goedkopere regio zit.

Geld als reserve, een heleboel! Je hebt sowieso inentingen(bij mij 60e),wormenkuren ed. maar een dierenartsconsult kost algauw 100 euro, en als het met spoed is al helemaal, en dan heb je nog niets eens de eventuele medicijnen/verdere behandelingen. Je kan een verzekering afsluiten, of flink sparen. Ik zou(heb) minimaal een spaarpotje van 1000 euro hebben, misschien vinden andere dit veel, dat weet ik niet, maar het is zo op. Je ouders moeten dus ook garant willen en kunnen staan voor als er iets mis gaat..

Behalve geld lijkt het me ook belangrijk of het haalbaar is. Voor een eerste paardje zou ik naar een stal gaan waar verstand van zaken is, zodat je daar nog dingen kan leren. En wie zorgt ervoor als jij met vakantie bent/ziek bent? En stel dat je paard uitglijdt, da erbij, komende 2 maanden 2 keer per dag 10 minuten wandelen is de therapie, kan je dat dan? Ik weet dat je deze laatste suggesties niet om hebt gevraagd, en misschien weet je dit allemaal al, maar ik vind het belangrijke dingen om over na te denken..

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:30

DvdKloof schreef:
hallo bokkers!

als je een stuur hebt is het niet zo vervelend hoor.. soms kun je sommige dingen dan niet doen, maar ik vind het wel meevallen terwijl ik op een grote manege sta
ik betaal 290 pm voor 1 paard(je), dan nog een extra box voor al m'n spullen (rij western) aangezien mijn zadel niet in een kastje past:S
Die deel ik met z'n 3en (totaal:110 euro)

ik betaalde 25 euro
alleen achter (sliding-plates) 55 euro. vierkant ijzers = 85 euro.
reken maar op veel!! mijn paard moest geopereerd worden.. Boos! heeft ons érg veel gekost..

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:31

jaa wel veel vragen he Bloos
maarja je kan maar niet genoeg voorbereiden.

ja het is opzich wel haalbaar,
ik kan sowieso altijd savonds. en op maandag , dinsdag, woensdag dan miss savonds, donderdag kan ook, en vrijdag wrs ook eve savonds.
op vakantie zitten mijn ouders zelf nog over te denken, ivm dat we net een nieuwe hond hebben en een vogel en een kat.
en als we dan een x een week op vakantie gaan dan heb ik altijd nog een echte paardenvriendin die dan graag zou willen komen Haha!

maar bdankt voor het advies! Pling

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:32

bk_lover schreef:
DvdKloof schreef:
hallo bokkers!

als je een stuur hebt is het niet zo vervelend hoor.. soms kun je sommige dingen dan niet doen, maar ik vind het wel meevallen terwijl ik op een grote manege sta
ik betaal 290 pm voor 1 paard(je), dan nog een extra box voor al m'n spullen (rij western) aangezien mijn zadel niet in een kastje past:S
Die deel ik met z'n 3en (totaal:110 euro)

ik betaalde 25 euro
alleen achter (sliding-plates) 55 euro. vierkant ijzers = 85 euro.
reken maar op veel!! mijn paard moest geopereerd worden.. Boos! heeft ons érg veel gekost..
reken maar op veel!! mijn paard moest geopereerd worden.. Boos! heeft ons érg veel gekost..[/

dat is wel heel jammer!! is je paard er wel goed bovenop gekomen? Ach gut

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:34

ja.. gelukkig wel.. alleen heeft een grote winkelhaak op zijn borst. Was behoorlijk bang..Boos!:$ dat het nooit meer goed zou komen..

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:35

hoe gooi je hier een foto op?? heb foto van zijn litteken??:$

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:36

oh wat zielig Huilen

gelukkig is tie er wel weer bovenop gekomen! Vork

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:37

ja gelukkig wel:D

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:37

sorry dwaal van het onderwerp af..Tong uitsteken

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:35

Je kan zaken altijd zo goedkoop en zo duur maken als je zelf wilt. Het is een beetje aan de eissen die je zelf heb en het geluk wat je met je paard heb

Citaat:
Ik sta op een stal met 20 paarden. Op een gegeven moment heb je ook wel door wanneer wie komt om te rijden en vind je vanzelf de rustige uren in de bak.
In deze omgeving betaal je circa 150 euro voor een D pony op een pensionstal
ik betaal 15 euro per pony. Ik laat ze maar 2 keer per jaar doen (natuurlijk bekappen) en vijl zelf ook nog eens elke maand de hoeven
Net hoe je het treft met je paard. In de afgelopen tien jaar ben ik alleen voor entingen en tanden bij de veearts geweest. Het totaal zal bij mij niet eens uitkomen boven de 1000 euro in die tien jaar

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:37

bij mij was het 1000 euro in 3 à 4 maanden.. incl. consulten.. hij moest elke dag worden verschoond(verband) want het lukte ons niet.. hij ging helemaal uit z'n panty en moest elke keer verdoving..:'(
Dus 't is inderdaad net hoe je het treft;)

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:51

wat betalan jullie veel voor bekapping..

25 euro..

ik betaal 15 euro per paard..

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:18

25 euro per paard..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:29

DvdKloof schreef:
hallo bokkers!

- is het bij een pensionstal niet vervelend dat als je in de bak wilt rijden dat er dan allemaal andere ruiters rijden? Ik kom op tijden dat er niemand anders is, er is een afspraak dat waneer er les is, je niet in de bak mag. Voor de rest heb ik van niemand last Lachen
- wat ongv. het gemiddelde is wat je uitgeeft p/mnd, incl voer, hooi, stro etc. €150
-hoeveel kost de hoefsmid, alleen bekappen €20
-hoeveel kost de hoefsmid voor ijzers, en wat is het verschil met dat je paard op ijzers loopt of zonder? en waarom soms all1 van bij de voorhoeven? Mijn paard heeft ijzers omdat hij veel op de weg loopt, je kan het beste aan je eigen smid vragen wat voor jou paard het beste is, als je gewoon in de bak rijd en je paard heeft goeie hoeven dan heb je geen ijzers nodig. Kosten rondom beslaan €70,-
-is er een bokker die toevallig een paard gestald heeft staan in Zuid-Beveland,zeeland? Ik niet :P
Tja, daar kan ik je niet echt een antwoord op geven, ligt aan de ziekte en wat de da moet doen en wat voor medicijnen je paard nodig heeft.
Hou wel rekening met het ontwormen en tanden laten vijlen, dat moet ook gebeuren. Tanden vijlen doe ik 1x per jaar ong. en dat kost incl verdoving € 50,-

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:15

In de bak rijden is alleen verveld als de paarden echt niet met elkaar op kunnen schieten ( vind ik ) maar je moet ook vooral denken aan : heb ik genoeg tijd voor een iegen paard ? en heb je zin om elke dag naar stal te gaan ookal regend het ? en ook of je het kan betalen . Maar heb je al eens een verzorg pony gehad ? > en zo ja , hoe lang en hoe vaak ga / ging je er heen ?