Veulen met vlooien... Wassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

Veulen met vlooien... Wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 20:47

Vandaag was ik mijn veulen een grondige poetsbuert aan geven, terwijl mijn lesgeefster mijn paard aan het rijden was, plots viel me op dat hij tijdens het poetsen, veel beet tussen zijn benen en mij wou gebruiken als schuurpaal.
Meteen een keer in de manen gekeken, en jawel... daar zaten ze, de vlooien. Heb dit nog nooit gehad vlooien bij mijn paarden.
Dus ben ik naar de winkel gegaan, en vertelde ze me dat ik een veulen niet mocht wassen, omdat hij zijn weerstand verliest. Dus kocht ik een soort spuit voor paarden, en ze stelde me gerust dat het absoluut geen kwaad kon. Want was ongerust dat het product te sterk zou zijn voor hem.
Nu hoor ik langs alle kanten, je mag hem wel wassen, als ze niet weg gaan scheren en deken op...
Maar ik wil het liefst dat hij zijn vachtje behoud, en ik er niet teveel moet aan prutsen, zodat hij niet ziek word.
Maar als het niet weg gaat? Heeft iemand ervaring met veulens die vlooien hebben?

Heb het product nu gebruikt, kijken hoe het werkt, maar hij had er redelijk veel zitten, de reden dat ik het nu pas eigenlijk zie, is omdat ik hem nooit heb zien hard schuren tegen een boom ofzo.En mijn opa die ze verzorgd, had wel gezien dat hij jeuk had maar dacht dat het door zijn dikke wintervacht was (hij heeft op dat vlak niet veel kennis van paarden).

lisjolienbob

Re: Veulen met vlooien... Wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:59

Ik heb zelf een keer op school luizen opgelopen.
Aangezien ik elke dag bij de paardjes ben, hadden zij het ook.
Ik ben toen naar de dierenarts gegaan. Daar kreeg ik een soort vloeibare zeep waarmee ik ze moest wassen. Dit moest ik na 2 weken herhalen.

Misschien toch even DA bellen?
Wat ik mij afvraag, waarom heeft je merrie het niet ook?? Verward
Succes!

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:31

Hier geen ervaring met veulens met vlooien, maar paarden hebben eigenlijk nooit vlooien.
Ik denk ook dat je veulen waarschijnlijk luizen heeft.
Gewoon even informeren bij de dierenarts met welk middel je hem het beste kunt gaan behandelen idd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:34

zoals hierboven, weet je zeker dat het vlooien zijn, lijkt me heel sterk eigenlijk, eerder luizen
beste kun je scheren en wassen met speciale shampoo die je bij DA kunt krijgen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:38

Ik denk ook dat het luizen zijn, naar mijn weten krijgen paarden inderdaad geen vlooien.

Staat het veulen altijd op wei? Anders zou je hem best kunnen wassen, even wachten totdat het wat warmer is, boven de 10 graden, en dan met lauwwarm water en luizenshampoo goed wassen. Met handdoeken zo veel mogelijk droog wrijven, en binnen waar het niet tocht even laten opdrogen. Dat is helemaal niet erg voor de weerstand. Het enige waarmee je moet opletten is dat de vacht eventjes niet waterdicht meer is doordat je de vetlaag weg hebt gewassen, dus als het echt flink gaat regenen eventjes binnen zetten of een regendekentje op.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 02:14

Het zijn idd waarschijnlijk luizen, want het klopt dat een paard geen vlooien kan krijgen.
Het is zoiezo nodig om een DA te laten kijken want er kunnen op paarden 2 soorten luis zitten, de bijtende en de zuigende luis. Ze hebben allebei een totaal verschillende behandeling nodig. De DA moet dus eerst bepalen om welke soort luis het gaat.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 11:34

Sorry, inderdaad het zijn luizen.
Ik ga morgen de veearts bellen om eens te komen kijken.
Ik ga hem wassen vandaag, het is warm weer vandaag hier(15°) en ik heb een klein zweetdekentje voor hem. Want hij heeft erg last.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:38

shampoo,of oplossing met als werkzame stof ,dympilate werkt goed,buiten doen met handschoenen aan!Alles wat insecten en parasieten dood is voor ons ook levensgevaarlijk!!!Succes!!!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:48

sebacil gebruiken. 1x wassen en over 2 weken nog 1x herhalen. Dan zou hij er vanaf moeten zijn. Uit voorzorg andere paard ook behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:50

Sebacil bij een veulen?! Ik zou maar uitkijken.

Veeluispoeder kan je bestellen bij allesvoormijnpaard.nl
Werkt goed.
Overigens sowiezo geen slecht idee om de veearts te laten kijken. Luis komt bij paarden sporadisch voor en dan vaak bij dieren die niet helemaal fit zijn.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:52

[***] schreef:
Sebacil bij een veulen?! Ik zou maar uitkijken.

Veeluispoeder kan je bestellen bij allesvoormijnpaard.nl
Werkt goed.
Overigens sowiezo geen slecht idee om de veearts te laten kijken. Luis komt bij paarden sporadisch voor en dan vaak bij dieren die niet helemaal fit zijn.

Hoezo dat dan? Werkt dat voor een veulen anders dan? Bij mijn paard werkte het prima toen ze een keer luizen had. Je moet er alleen wel voorzichtig mee zijn, want het is sowieso troep (maar wel ontzettend effectief). Je hoeft op die manier het veulen in ieder geval niet te scheren of zo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:24

mss bedoeldjanne19 kijk uit met veulen omdat gof is, een veulen is toch stuk kleiner als paard en kan er misschien minder goed tegen??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:52

wij wassen ook veulens met sebacil hoor, en ze leven nog.,
sebacil verdunnen met warm water, en dit goed met een spons aanbrengen. rug,onder de manen,de liezen en borst van je dier.
zowiezo voor het inwerken en nacht je dier binnen laten staan
nsa een week herhalen om overige eitjes/luizen te doden.

ook even goed naar je voeding kijken! verminderde weerstand schijnt toch aantrekkelijk te zijn voor luizen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:29

Even je veearts bellen en vragen wat zij je aanraden tegen de luizen.
Een paard kán geen vlooien hebben, zij hebben een stofje in zich, waar vlooien niet tegen kunnen en zodoende willen vlooien niet op paarden zitten.
Tip voor mensen met honden die vlooien hebben: leg in de mand een deken van een paard en binnen notime zijn de vlooien van ellende vertrokken.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:32

Toen mijn mini-shet luizen had, kreeg ik ook Sebacil van de DA (toen was ze nog geen jaar oud).
Maar laat er voor de zekerheid even een DA naar kijken.

Whitney_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:36

Ik zou inderdaad even een veearts bellen, gezonde paarden krijgen niet zo snel luizen. Paarden die wat minder goed in hun vel zitten hebben hier sneller last van, dus even laten kijken of er niet meer aan de hand is.. En wassen bij een veulen kan volgens mij geen kwaad, zoals al eerder gezegd is hier wel lekker binnen laten opdrogen!

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 19:40

Veearts is gebeld geweest, en ik moest hem wassen, daarna een dekentje opgelegd en lekker opgedroogd.
Hij is erg gezond in zen vacht zei te veearts, behalve van de luizen dan, hij heeft ook een enorme dikke vacht.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:24

Wat ook verstandig is: zoek uit waar de luizen vandaan komen. Behandel dat paard ook, anders komt het weer terug. Als het door tuigage oid komt of doordat de stal niet schoon genoeg is, moet je ook dát aanpakken, omdat het probleem anders herhaalt.