Problemen met luchtzuigband

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 09:38

Anya schreef:
eh, die goedkope werken niet! risico van schade is ook veel groter. De miracleband werk wel, als de paarden ook daadwerkelijk ophouden met luchtzuigen. Alleen dan. B'elanna zoog dwars door de band heen en heeft zichzelf daarmee een uitwendige en inwendige beschadiging aangedaan. Conclusie van de veearts was: middel is veel erger dan de kwaal. Ik mocht nooit meer een band om doen, en moest haar maar lekker laten luchtzuigen. Advies van de veearts aan mij was: zoveel mogelijk naar buiten, zoveel hooi als ze wil en je er verder niet druk over maken.


Bij mij was het precies hetzelfde! Na 2 jaar die Miracleband gedragen te hebben heeft die band er nu voor gezorgd dat Nappie zijn strot helemaal heeft opengelegen Frusty Ik in de stress want iedereen zei dat Nappie echt een band om moest. Nu 4 maanden verder staat hij nog steeds zonder band en gaat het geweldig Hij zuigt veel minder is een stuk vrolijker en zijn keel geneest langzaam. Hij heeft 1 x een gaskoliek gehad in 3 jaar tijd en dat kwam door verkeerd eten, had dus geen ene moer te maken met dat ik mijn luchtzuigband niet om had. Ik ben er nu wel achter gekomen dat als mijn paard koliek heeft je dat alleen kan zien aan het feit dat ie ergens rustig gaat liggen, gewoon stil liggen en als hij staat hangt zijn hoofd net boven de grond

Misschien heeft je paard wel vaker last van zijn darmen, gaat hij daarom luchtzuigen om het vervelende gevoel in zijn buik tegen te gaan en gaat daarna liggen. Vooral dat liggen veroorzaakt ergere koliek, niet het luchtzuigen. Veel paardeneigenaren roepen vaak, mijn paard heeft nog nooit koliek gehad...... onzin, vaak zien wij niet dat ze koliek hebben! Veel paarden krijgen namelijk s'nachts koliek en staan de volgende ochtend gewoon weer op 4 benen zonder dat iemand dat heeft gemerkt!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 09:52

Mijn vorige had duidelijk last van luchtzuigen. Hij had drie jaar een Miracle collar omgehad, de orginele. De band maakte ik wel vaak schoon en zorgde dat die goed in de olie zat en dus zo soepel was. Tevens in de winter kreeg hij bondjes om de riemen, maar ik heb nog NOOIT onder de keel problemen gehad en hij had een super gevoelige huid. Als ik de band niet om deed zoog hij zich vol met lucht en had dan net geen koliek.
Ik zou voorstellen en Miracle band te proberen, wel de orginele en die goed te onderhouden. Dat lijkt me beter dan wachten op de volgende koliek.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 09:59

Eleonoor schreef:
Mijn vorige had duidelijk last van luchtzuigen. Hij had drie jaar een Miracle collar omgehad, de orginele. De band maakte ik wel vaak schoon en zorgde dat die goed in de olie zat en dus zo soepel was. Tevens in de winter kreeg hij bondjes om de riemen, maar ik heb nog NOOIT onder de keel problemen gehad en hij had een super gevoelige huid.


Kennelijk had ie dan niet zo'n gevoelige huid als jij denkt, of was het geen mega luchtzuiger Knipoog Nappie kreeg zelfs met die Mirracle coller die was voorzien van echt schapenbond aan alle kanten(!) nog kale plekken, het heeft me een fortuin gekost want elke week miste er wel weer een bondje a 20 euro, dat noem ik dus een gevoelige huid. Maar goed, misschien is het een optie dat Offereins weer eens op het forum komt en dan zijn lezing geeft over Luchtzuigen, hij beweert namelijk dat paarden er geen koliek van kunnen krijgen, dat paarden het niet van elkaar over nemen en nog veel meer intressante conclusies, toch wel apart want het is een wel gerespecteerd dierenarts.................. en iedereen probeert hem dus tegen te spreken!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 10:09

je zou het eens kunnen voorstellen bij de moderator van medisch. Formeel is offereins toch nog steeds aan bokt verbonden?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:35

Anya schreef:
als je paard alleen maar ligt lijkt me niks aan de hand...mijn paard en de andere paarden liggen ook regelmatig in de wei. Toont je paard koliekverschijnselen? (nog los van dat ik niet geloof dat ze koliek krijgen van luchtzuigen) of ligt ie gewoon? Laat er anders je veearts eens naar kijken of het er koliekig uitziet...

je kunt ook nog de weideplaaltjes insmeren met cribox, of voor de weidepalen met van die plastic steekplaatjes en draad erdoor een soort tweede afscheiding maken, zodat je paard niet meer bij de palen kan komen...


hij ligt er dan heel erg sloom bij, soms staat ie zelfs niet op als ik ze binnen wil halen, dan rammel ik met wat brokjes, hek vd wei open, de andere 2 komen aangerend, hij blijft dan liggen.

soms staat hij in de wei met zn hoofd vlak boven de grond, en ziet er dan niet echt fit uit.

de DA is hier regelmatig geweest als hij weer eens echt koliek had, maar toen zag ik hem eigenlijk niet vaak luchtzuigen.

mijn DA komt ook op de stal waar ik werk, dus zal het hem eens vragen als ik hem zie.

maar het kan dus 2 dingen zijn, 1) hij heeft last van zn maag/darmen oid en gaat daarom juist luchtzuigen, zodat hij die pijn in zn buik minder voelt.

2) hij heeft het zichzelf aangeleerd uit frustratie toen hij kreupel was, is het blijven doen en krijgt juist daardoor last van zn buik en gaat dus liggen

maar hoe kom ik erachter wat bij hem de oorzaak is?ik denk toch nr 2 maar ja zeker weten doe je het toch niet!

het hek insmeren met cribox lijkt me n beetje veel werk, we hebben een wei van 90x35 met daarin een 20x40 bak dus dat is nogal veel hek....
er staat stroom op het hek van de wei, maar hij gaat gewoon net langs t stroomdraadje toch luchtzuigen!

en nog ff iets:
geloof niet dat de andere paarden luchtzuigen van elkaar overnemen, helaas heeft mijn paard wel via het paard van mn moeder ontdekt dat je ook aan hekken kan bijten, en niet alleen aan je voerbak...

hij was alleen aan het luchtzuigen in de stal aan zn voerbak, voerbak met cribox ingesmeerd, en nergens last van, hij kan op de tralies/drinkbak/rand vd deur enz ook luchtzuigen, maar dat doet ie niet

in de wei deed ie het ook niet, tot die van ons am er bij kwam, en die bijt het hek kapot, ja toen ging die van mij luchtzuigen op het hek!

maar de andere van mij doet het geen van 2 dus of paarden nu wel/niet elkaars gedrag gaan imiteren weet ik niet!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:58

als ik jou was zou ik toch echt een veearts eens een goed onderzoek naar je paard laten doen. Wat jij beschrijft herken ik niet bij de luchtzuigers die ik ken en heb gekend....De combinatie luchtzuigen en koliek wordt (als men al vindt dat dat zo is) alleen gelegd bij gaskoliek. En dat is nu juist een behoorlijk heftige koliek. Wat jij omschijft kan van alles zijn. Maagpijn, last van de darmen, bloedarmoede noem maar op. Wel komt men er steeds meer achter dat paarden gaan luchtzuigen a.g.v. maagpijn. En dat ze het als ze het doen, ook meestal blijven doen.

Mijn luchtzuiger ligt net als de andere paarden met regelmaat in de wei, maar ze is wel gewoon levenslustig, trekt sprintjes en komt overeind als ik komt. En ze heeft trouwens ook nooit koliek gehad....Kortom laat eens gewoon algemeen onderzoek doen, misschien is er wat anders aan de hand. Het klinkt gewoon niet zo bekend.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:02

die metalen moet je nooit nemen. die kunnen schuiven en dan stikt je paard. zo hebben wij ooit exel op stal aangetrovven snakkend naar adem.

die platte leren zijn het best. probeer een een bondje.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:08

Quentin heeft al vaker ernstige gaskoliek gehad, maar hij heeft nog nooit naar zn buik geschopt, of liggen rollen oid

destiny heeft ook 2x koliek gehad, die werd nerveus&druk en ging naar haar buik schoppen enz
Quentin gaat altijd heel stil liggen, ook toen hij vogens de DA ernstige gaskoliek had

maar ik vind het zelf ook maar vreemd, en bel mn DA en vraag hem om advies, een onderzoek naar zn maag/damen enz is denk ik wel nodig!

maar hij eet wel goed, heeft een tijd gehad dat ie zn eten liet liggen

hij is nu met rijden wel weer veel fijner, heeft weer zin om te lopen werkt weer mee en is niet meer alleen maar aan het steigeren.

konden ze maar praten!!dat was veel makkelijker geweest!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:47

Tinkie schreef:
Tja. het is al vaker gezegd hier op bokt, luchtzuigen heeft een oorzaak en de enige remedie is zijn leefomstandigheden drastisch veranderen. Dus : naar buiten, samen met ander(e) paard(en) en genoeg ruwvoer zodat ze ook iets te knabbelen hebben. Zolang je paard op stal staat zal hij blijven luchtzuigen !



Paarden gaan meestal luchtzuigen omdat ze buikpijn hebben, meestal een te veel aan maagzuur.

Meer hooi voeren zodat een paard veel te knabbelen heeft help meestal verzachtend voor een paard. Dit komt doordat een paard alleen speeksel kan aanmaken als hij eet.