Oren scheren, waar blijft het haar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Oren scheren, waar blijft het haar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 16:52

Hoi, ik vraag me dus iets af.

Als je de oren van een paard scheert, valt er haar in zijn oor. Waar blijft dat haar dan? Blond

Redrumfox

Re: Oren scheren, waar blijft het haar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:53

Ik weet niet hoe jij de oren scheert, maar normaalgesproken houd je de oren dicht wanneer je de plukken wegscheert.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 16:54

Ik zie vaak genoeg mensen die de oren helemaal uitscheren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:55

Ik vang het op en gooi het op de grond

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 16:56

Hoe kun jij haar opvangen als je aan het scheren bent?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:00

Ik scheer met een hand en de ander hou ik er onder

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:24

Een van de redenen waarom ik nooit de oren van een paard zou uitscheren.. De meeste haartjes zul je wel op kunnen vangen, maar die kleintjes vallen gewoon naar het oor in, bah, lijkt me heel eng. Het zal er uiteindelijk wel vanzelf weer uit komen, als het paard een tijdje met zn hoofd schud of met het rollen..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:35

MysticTinker schreef:
Een van de redenen waarom ik nooit de oren van een paard zou uitscheren.. De meeste haartjes zul je wel op kunnen vangen, maar die kleintjes vallen gewoon naar het oor in, bah, lijkt me heel eng. Het zal er uiteindelijk wel vanzelf weer uit komen, als het paard een tijdje met zn hoofd schud of met het rollen..

Het is precies de reden dat ik de oren van mijn paard liever behaard laat.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:38

''De oren nemen aanzienlijk meer tijd in beslag. Ook die worden geschoren. Tot een paar jaar geleden mochten de eigenaren van Arabische volbloeden de luisterorganen helemaal uitscheren voor een show of keuring, maar onder de regels van de overkoepelende organisatie voor dit ras is dat inmiddels verboden. In de oren zitten namelijk haren die voor het paard onmisbaar zijn. Bij het volledig uitscheren gaan deze haren verloren. De oren scheren mag nog wel, maar onder strikte beperkingen. Het paard moet er zo natuurlijk uit blijven zien op een keuring, aldus het disciplinair comité dat dergelijke zaken beoordeelt. In een enkel Amerikaans blad zijn de excessen op dit terrein nog wel te bewonderen.

Voor de oren pakt Chris weer de langere mesjes van drie millimeter. Daarmee scheert hij slechts het randje van de oren weg. Het plukje boven op de oren laat hij bewust ongemoeid.
Abigail Ligthert licht toe: "Door dat plukje te laten zitten zien de oren er langer en sierlijker uit. De vorm van de oren is op deze manier goed te zien en daardoor wordt het oor mooier."
Bij een makkelijk paard dat het hoofd keurig stil houdt, is het scheren van de oren geen enkel probleem. Er zijn evenwel paarden die dat niet doen. Bij die paarden is het wijs om het oor dicht te knijpen. Alles wat nu naar buiten steekt, mag worden afgeschoren. Beweegt het paard toch zijn hoofd, dan is er geen risico dat het scheerapparaat naar binnen schiet en te veel meeneemt.''

Bron: Arabianfantasie.nl

1 Van de vele voorbeelden op internet. Lachen
Ach ja, het is maar wat je belangrijker vindt: perfecte oortjes maar wel grote kans op oormijt en beschading van het paard, of mooie oortjes en een gezond paard met een kleine kans op oormijt.. Iedereen moet het zelf weten, maar ik stel het welzijn van mijn paard voorop. Zoals iedere paardenliefhebber zou moeten doen.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:39

IK scheer mijn paard helemaal al niet. Ik vind ook onnodig van de oren, deze haren beschermen het oor ook tegen vuil e.d

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:38

Ik zal als ik een eigen paard heb:
Het oor dichthouden en dan de uitstekende plukjes afknippen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:40

Gewoon laten zitten, ik knip ook niet jouw wenkbrouwen en wimpers eraf....

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:52

Ik knijp het oor dicht dan knip ik het te lange haar af en dat valt gewoon op de grond...

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:02

Ik heb nog nooit mijn ex-pony geschoren. Ik kneep altijd haar oren dicht en de rest knipte ik eraf en hetzelfde voor haren op haar benen (gewoon schuin afknippen).

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:08

Het enige dat ik weg knip zijn uitstekende haren.
Soms hebben ze wel eens van die vieze plukken in hun oren zitten, dan haal ik die ook weg.

@Redrumfox: mooie uitleg! Daarnaast: helemaal met je eens. Dat paardeneigenaren meer het welzijn moeten laten spreken ipv 'het paard op te dotten als een mooi Barbie-paardje'.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:12

Ik heb tijdens een toiletteercursus geleerd om mijn duim in het oor
van het paard te houden tijdens knippen/scheren van de oren, zo valt het haar via jouw
duim op de grond of waar dan ook maar niet in het oor van het paard Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:33

Bij mij is nog nooit haar in het oor gevallen. Ik scheer ze wel uit, maar niet zo kaal dat er geen haar meer in zit. Ze staan hele dagen buiten dus een beetje bescherming moeten ze nog wel hebben.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:34

Ik vind oren uitscheren ook zo onnozel Haha! Het heeft geen enkel nut. Mooi? Tis maar wat je mooi vindt...

Ik knip de klitten met dat vet er aan wel weg, en verder gewoon dubbel vouwen en uitstekende plukken afknippen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:48

waarom moeten die oren uitgeschoren???????????????
En zoals jezelf al denkt, haartjes vallen in de oren en is niet prettig, dus ik zou zeggen laat die haartjes toch lakker staan in de orenen die zitten er niet voor niks.
Nog effe en we laten de paarden de bikinilijn harsen.