weideverzorging (mest, kalk, onkruid)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

weideverzorging (mest, kalk, onkruid)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 16:10

Wat voor schema onderhouden jullie voor het onderhoud van de weide.

ik heb een weide op zandgrond, en heb een week of wat geleden kalk opgebracht, binnenkort komt de injecteur en in de zomer doe ik ook nog kunstmest strooien. Verder probeer ik zuring zoveel mogelijk uit te steken.

Hoe doen jullie dit?

Zammie

Re: weideverzorging (mest, kalk, onkruid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:15

Wij doen meestal om het jaar kalk en dit doen we er in januari op en in het vroege voorjaar (maart) kunstmest. Houdt er rekening mee dat je de paarden er minimaal 3 weken niet op kunt doen en dan moet het in die tijd ook goed geregend hebben en dus echt goed verdwenen 9in de grond) zijn. Anders kan dit als gif gaan werken... Injecteren hebben we nog nooit laten doen, maar hebben ook voldoende gras, dus is overbodig.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:21

hebben jullie er ook rekening mee gehouden dat kunstmest slecht is voor je paard.
kan beter je eigen mest over de wei uitrijden. of alleen kalk dat is dan wel weer goed. kustmest laat gras sneller groeien maar daardoor krijgt het gras zelf niet goed de kans alle voedingstoffen goed in het gras te krijgen dus slechter gras. ook duurt het 5 jaar voor je wei weer kunstmestvrij is. en is het erg slecht voor het milieu.

ik heb vorig jaar alleen kalk gestrooid en dit jaar gaat er ook kalk overheen en ok wordt de mesthoop uitgereden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 00:32

zover ik weet is paardenmest juist niet zo goed voor je wei.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 08:56

paardenmest die al half verteerd is tot compost is het beste voor je paardenwei.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:16

wij gebruiken ook gewoon de mest van onze paarden en de iegenaren van de grond hebben dit voorheen ook aletijd gedaan en nooit problemen gehad!
er staan zelfs mensen in de rij om de overgebleven mest te komen halen dus het zal dan toch wel goed zijn!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:23

(Half) gecomposteerde paardenmest is inderdaad een goede meststof, maar hoe zit het met de verspreiding van wormeieren en de kans op (re) infecties daarmee?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 20:12

ik dacht ook, dat naast wormen je ook meer kans op onkruid hebt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:29

als je zorgt dat je paarden goed ontwormt worden en die mest net na ontworming appart houd en niet op de wei gooit. en als je paarden hebben gemest in de wei opruimen of uit elkaar gooien hierdoor verpreid je ook de eitjes en drogen ze uit door de zon en veel wormeneitjes zijn dood als ze een jaar op de mesthoop hebben gelegen.