Voorjaar - hoe behandel je de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Voorjaar - hoe behandel je de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 08:57

De lente komt eraan. Onze weien staan nu nog erg kort in het gras. Een van de weien is stukgereden door een vrachtwagen.

Wat moet je doen om de wei weer in goede conditie te krijgen? Kunstmest? Kalk? Nieuw gras op de kale plekken zaaien?

En in welke volgorde moet je dat doen?

Hope2012

Re: Voorjaar - hoe behandel je de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:01

Ik ben hier ook erg beniewd naar .
Een weiland van mij is echt totaal stukgelopen door de ponys .
En moet dus iid behandelt worden voor de zomer .
Dus ik kijk hier even mee .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:10

Pesoonlijk gebruik ik niet zo graag kunstmest, dat hebben we een jaar gedaan en toen is het gras heel veel zaad gaan aanmaken, maar het gras zelf groeide heel weinig. Ik weet niet of dat altijd zo is, ligt misschien ook aan de grassoort en soort kunstmest. Er schijnt na het mesten wel erg veel fructaan in het gras te komen, dat is natuurlijk minder fijn als je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid.

Met kale plekken inzaaien heb ik wel goede ervaringen. Als er al wat gras staat dan werkt het niet erg goed, maar als het echt kaal is dan kun je het beste de grond los harken, en graszaad strooien, en wij moesten het vorig jaar elke dag met de hand water geven omdat het toen zo droog was, maar het is allemaal bijgegroeid binnen een paar maanden, en nu niets meer van te zien. We hebben dat niet gemest ofzo.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:19

Eerst egaliseren daarna even losmaken, graszaad erin.
Verstandig is nu eerst mest eroverheen laten brengen, het gras gaat pas in maart/april groeien..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:03

In de afgleopen periode kalk over het land heen indien nodig en zodra de temperatuur nog wat meer gaat oplopen gaat er bij ons kunstmest overheen. het gras eerst aan laten slaan en dan de paarden pas op het perceel. Op het moment dat de paarden erop staan (vaksverdeling bij ons) het perceel goed bijhouden qua maaien van het hoge gras en drollen wippen.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:56

Bij ons op stal hebben ze alle weilanden met de gier bewerkt. En er is altijd voldoende gras te vinden in de zomer. Perfecte manier voor mooi en smakelijk gras.