wat zouden jullie doen met zand paddock en weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

wat zouden jullie doen met zand paddock en weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:33

doordat het erg slecht weer was de afgelopen maanden heb ik mijn paarden in de kleine weide laten lopen en de grote dicht gedaan.
deze kleine weide was van voor mijn tijd eigenlijk een rijbak/paddock, maar om de grote wei dus te beschermen heb ik ze hier op gezet met als resultaat dat die nu dus zandbak is Haha!
daarlangs is nog een kleine zand paddock waar ze in de zomer s''nachts met een stalopening opstaan.
nu ben ik erg aan het twijfelen over wat te doen?
eigenlijk zou ik dit jaar mijn nu 3 jarige haf zadelmak maken en dan zou ik de rijbak dus gaan gebruiken.
maar aangezien ik een beetje onverwacht zwanger werd en dus 20 mei ben uitgeteld heb ik deze plannen uitgesteld, aangezien hij toch pas 3 is maakt dat jaartje meer ook niks uit he Knipoog
dus nu heb ik een hele grote paddock van zand die ik dus in de winter wel weer ga gebruiken om ze hier overdag met hooi in te zetten zodat ze wel altijd na buiten kunnen, maar nu komt de vraag?

zouden jullie deze ''rijbak'' opnieuw inzaaien zodat ik van de zomer nog wat gras heb hier of juist niet doen zodat ik ze van d zomer ook afentoe hierop kan zetten om de 2 andere weides bij te laten trekken?
en van de winter rennen ze het waarschijnlijk weer allemaal kapot Bloos

en dan nu de grote weide, wanneer moet ik die gaan bemesten zodat het gras goed gaat groeien?
is het verstandig om er nu mest op te gooien of nog even wachten?
hoe dik moet de laag mest zijn die je erop gooit?
en hoelang moet ik de weides leeg laten voordat de paarden erop kunnen na het bemesten?

alle tips zijn welkom Haha!

fojoe

Re: wat zouden jullie doen met zand paddock en weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:40

ik zou zelf de rijbak niet opnieuw gaan inzaaien.
heb je achteraf ook nog eens extra werk om em weer rijklaar te maken.

mijn zandpaddock is niet alleen in de winter, maar ook in natte periodes erg handig.
ik weet niet hoe groot je 'kleine' zandpaddock is?
voldoende groot om ze bij erg nat weer of in de winter echt langere periodes (weken, maanden) alleen daar te kunnen laten lopen?
zo'n grote paddock is ideaal om je weide te sparen, zodat je daar zoveel mogelijk gras uit kan halen.

over bemesten kan ik je niet veel zinnigs vertellen, ik doe het namelijk niet Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:51

ik zou hem leeg laten ,
op die manier heb je een fijne grote paddock waar je ze in het weideseizoen ook nog op kwijt kan mochten ze een beetje op rantsoen gezet mogen worden Knipoog
of om je weide te sparen bijvoorbeeld , zodat ze om maar iets te noemen overdag op de wei staan en snachts op de paddock?

ook als je nu gaat zaaien is de hergroei niet echt om over naar huis te gaan schrijven voor deze zomer, je stopt er dan geld in , wat je er nooit meer uit gaat krijgen wat betreft gras opbrengst

zou hem persoonlijk dus gewoon als paddock en strakjes als bak gaan gebruiken , en er verder niet te vel aan doen kwa zaaien etc

wat betreft bemesten, ik zou het echt niet weten of je weide bemest moet worden en waarmee
nu de temperatuur weer wat hoger word , gaat het gras al weer aardig wakker worden , en binnen nu en twee weken is het waarschijnlijk al weer flink aan het groeien
of er bemesting nodig is en welke ligt eraan waarmee en wanneer het de laatste jaren bemest is en wat voor grond etc je hebt , dat zou je na kunnen vragen aan een loonwerker in de buurt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:55

ja mijn kleine zand paddock die lands de rijbak ligt zeg ma is er puur om ze in de zomer s''nachts samen op te kunnen laten staan.
dan heb ik een stal open en kunnen ze daar mocht het nodig zijn schuilen.
in de winter met echt slecht weer staan ze die maanden snachts apart in hun eigen stal binnen.
dus die grote zandpaddock/rijbak gebruik ik in de nattere periodes om ze daarop te zetten en om zo de wei te sparen
in de winter staan ze er de langere periodes op als het slecht weer is, vandaar dat die nu ook zand is geworden.

dus jullie denken ook niet inzaaien, want volgend jaar wil ik wel zeker gaan beginnen met rijden en heb ik die bak dus nodig, en als ik hem zand laat kan ik van de zomer wel lekker wat grondwerk endergelijke met ze doen in de rijbak.
en zo kan ik als de weide in de zomer wat leeg word ze altijd even op de rijbak/paddock zetten zodat de weide kan bijtrekken!
ok dat is dus eigenlijk al wat ik zelf ook dacht, fijn Knipoog

ikzelf heb dus ook nog nooit bemest maar heb hiervoor mijn paarden ook nooit in een eigen weide gehad, en toen ik deze weide kreeg was die erg verwaarloosd en stond er veel onkruid inplaats van gras Haha!
vandaar dat ze mij hebben geadviseerd om t bemesten zodat de bodem aansterkt en goed gras geeft en door mijn schapen word de grasmat dichter en hoop ik de gaten waar onkruid stond weg te krijgen, ook ben ik van plan om voor het bemesten wat bij te zaaien op di plekken, maar ik heb dus geen idee van wanneer ik moet mesten enzo Bloos
ik wil het gewoon gaan bemesten met paardenmest gecomposteerd uit vlas gemengd met kalk, dit is me zo verteld te doen.
voor mij heeft de weide dus lang leeg gestaan en niet bijgehouden.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:05

pre schreef:
in de winter met echt slecht weer staan ze die maanden snachts apart in hun eigen stal binnen.

dan kan ik alleen maar heel hard roepen NIET INZAAIEN Haha!
maar tot die conclusie was je dus zelf ook al gekomen OK dan!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 15:08

haha Gestoord ja dat heb ik bij deze dus al besloten, het heeft weinig zin omdat hetzelfde probleem zich volgende winter weer gaat voordoen en ik begin volgend jaar het rijden wil gaan op pakken, of zelfs aan het einde van dit jaar.
tja en we willen geen geld verspilling he Clown

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:12

nope, er zijn nog zooooveel leuke dingen waaraan je het kan uitgeven Haha!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 08:32

ja dat klopt, en baby''s kosten ook geld he Vingers aflikken

is er niemand die me tips kan geven over wanneer mesten, hoeveel en hoelang dan leeg laten staan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:07

Zo'n paddock is idd handig in de zomer, als je bijvoorbeeld paarden hebt die erg dik worden van al dat gras.

Ikzelf ga volgende maand mesten denk ik, moet eerst de wei nog even in orde maken. Ze lopen er nu namelijk in omdat ze de draad gesloopt hebben. Maar ga anders eens langs bij een doe het zelf zaak. Daar hebben ze verschillende mestproducten en ze kunnen je daar vast vertellen wanneer je moet mesten.

Edit: Nog een linkje gevonden
[VSW] weide bemesten
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 22-02-08 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:08

niet inzaaien, zo laten
bemesten doe ik normaal rond april, maar als in maart erg warm weer is, doe ik het dit jaar al in maart

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:49

pre schreef:
ja dat klopt, en baby''s kosten ook geld he Vingers aflikken

vooral het eerste exemplaar Clown
ik zit zelf aan de derde, net als de 2 voorgaande een jongen, dus ik hoef niet veel meer te kopen Haha!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:11

haha Haha! gelukkig krijg ik voor ons eerste kindje uit alle hoeken van alles toe gestopt, aangezien 2 nichten net hun kinderen hebben gehad zowel jongetjes als meisjes worden wij nu erg gematst Knipoog

allemaal bedankt voor de reacties en ik geloof dat het dus het beste is om rond maart/april te mesten.
ik ben nu alleen nog erg benieuwd naar hoeveel jullie erop doen en hoelang jullie de weides leeg laten tot er weer paarden op gaan?

bedankt voor de link en die zal ik dus ook goed gaan doorlezen Go jij! Go jij!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:14

Ik strooi het niet te dik, net of ik aan het inzaaien ben en een beetje op gevoel. Ik laat de paarden er dan 3 a 4 weken niet op. Kan mss wel korter, maar ik vind dit goed aanvoelen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:18

ok, dat is toch al best snel dan he Haha!
het zal er ook wel een beetje aan liggen hoe warm het is en hoe snel het groeit toch!
is het eigenlijk voldoende om dit een keer per jaar te doen of moet het echt vaker, 2 x ofzo?
dus gewoon een dun laagje met de hand uitzaaien en dan is het goed.
zou het ook goed zijn als ik voor het mesten op de kalere plekken wat graszaad neerstrooi en dan de mest erover heen?
of zal dat weinig baat hebben?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:21

Dat durf ik zo niet te zeggen, denk wel dat dat werkt, ik had eerst nauwelijks gras op mijn hele weide, toen heb ik nieuw gezaaid en binnen 2 weken had ik een super groen en sappig weiland.

Ligt wel aan het weer, als het heel heet is, zal het niet snel groeien. Als je mest moet je wel zorgen dat het goed vochtig is, anders verbrand je gras Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:47

ja ok, ik ben ook van plan om er niet mee al te lang mee te wachten, want nu kan ik mijn vriend nog helpen, ben nu 30 weken zwanger en dan kan het nog wel maar straks word ik waarschijnlijk teveel boedha om nog te helpen haha Tong uitsteken
in het voorjaar is he altijd nog vochtig genoeg en het scheeld dat mijn weide aan het bos ligt dus de grond is vaak toch wat vochtiger en door de hoge bomen heb ik niet TE VEEL zon Knipoog maar wel meer dan genoeg!