Hoe voorkom je hoefbevangenheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Hoe voorkom je hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 23:46

Hallo,

ik had graag willen weten hoe je hoefbevangenheid voorkomt?
Ik heb er al heel wat tegenstrijdige zaken gehoord over en weet op den duur niet meer wat kan en wat niet. Ik heb nu reeds een week een Haflinger lopen die vroeger al eens hoefbevangenheid heeft gehad. Hij staat van 's avonds tot de middag op stal (wel ruim, kan er goed in rondstappen). Daarna mag hij de wei op tot 's avonds 18 u, maar hij beweegt niet zo veel en eet vooral al schuifelend veel gras.
's Morgens krijgt hij een beetje korrels en redelijk wat hooi en een halve biet. 's Avonds enkel nog wat hooi en een beetje korrels.
Toch heb ik schrik dat hij weer hoefbevangen zou worden. Misschien krijgt hij te veel eten?

Wie kan mij meer vertellen over hoefbevangenheid en uitleggen waar ik moet op letten of wat ik moet doen om te verhinderen dat hij er ooit nog last van krijgt?

Angeltjuhhhh

Re: Hoe voorkom je hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:48

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 23:54

Hij is nu al behoorlijk dik...

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:55

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:56

Ja dan moet je zeker gaan zorgen dat er gewicht af gaat...Gelijdelijk aan natuurlijk. Mijn pony heeft in september 2006 hoefbevangenheid gekregen door overmatig gewicht... ( ik had een ruggewervel gebroken en kon niet veel doen en mijn pony bleef maar eten,logisch natuurlijk!...Voel me er ook heel schuldig over dus liever geen commentaar daarop Lachen.) Maar toen ben ik dus meteen begonnen met als eerste medicijnen en hoeven koelen toen stukjes wandelen langzaam opbouwen. Toen longeren en na een hele tijd langzaamaan gaan rijden. Het gewicht is er toen af gegaan, maar ze wordt nu nog steeds in de gaten de gehouden met wat ze eet. Het risico is toch groter als ze het eenmaal gehad hebben...Blijft altijd opletten!

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:57

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:09

Wat doet hij qua werk? Rij je veel met 'm? Hoe oud is ie? staat ie op ijzers?
Er geldt in ieder geval dat beweging goed is voor 'm (en natuurlijk niet te dik, niet te veel eten, weinig suikers (brokken met veel melasse bevat ook veel suikers), niet teveel eiwitten). Hooi is prima! Als je met 'm rijdt, longeert, wandelt of alleen al met uit de stal halen merkt dat ie stijver wordt dan moeten de alarmbellen af gaan! Dat gebeurt eerst, zeker met paarden die al bevangen zijn geweest. Als ie last heeft; heeeeeeel veel met 'm stappen (voor zover dat toe laat als ie al pijn zou hebben). Tuurlijk is ie gevoeliger voor bevangenheid nu ie het al eens gehad heeft, maar met verstandig voeren, goed bekappen en beweging kan ie nog heel lang pijnloos mee. Succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:42

Eerst en vooral: METERS MAKEN! heel erg oneindig veel meters maken.
Als datgene wat ie opeet ook wordt opgestookt, heb je al een belangrijk punt te pakken.
Daarnaast zijn we stilaan van het idee af dat eiwitten HET probleem zijn, de suikers (glucose) in het gras hebben in ieder geval ook een belangrijke invloed. Ook het gegeven dat lang gras een probleem zou zijn, is ondertussen achterhaald. Lang stengelgras geeft juist minder risico's!
Maar voor alles is het maken van voldoende meters de beste remedie. Het gaat niet zozeer om wat er gegeten wordt alswel hoeveel daarvan ook wordt opgestookt in de vorm van arbeid (= beweging).
Jolo schreef:
Als je met 'm rijdt, longeert, wandelt of alleen al met uit de stal halen merkt dat ie stijver wordt dan moeten de alarmbellen af gaan! Dat gebeurt eerst, zeker met paarden die al bevangen zijn geweest.

Dan ben je feitelijk al te laat!
Het hard worden van de manenkam is dan al geweest en had je op kunnen merken. Hier is inderdaad ervaring voor nodig, maar de aanwijzing wordt vaker gemist dan opgemerkt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:42

Zoals hier boven gezegd wordt, zorg dat je paard geen overgewicht heeft. Verder is goed voor belangrijk, zodat er geen tekorten ontstaan. Een tekort aan magnesium kan bijvoorbeeld ook hoefbevangenheid veroorzaken. Ik voer zelf safe and sound aan mijn shetter die bevangen was vorig jaar en ik houd haar op een kaal stuk, omdat ze nog steeds aan de dikke kant is. Het gaat zo lekker en ze is niet meer bevangen geweest.

Je kunt ook de fructaanindex op paardnatuurlijk in de gaten houden. Als het fructaangehalte in het gras hoog is, lopen paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid meer kans om bevangen te raken.

Verder de hoeven goed en op tijd laten bekappen.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:03

ik heb voor een shetlander die al een paar keer hoefbevangen was een graskorf aangeschaft...helpt goed, hij was er zo aan gewend en kon langer in de wei blijven lopen...

arabiertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:13

hoefbevangenheid kan je voorkomen door je pony/paard niet dag en nacht in de wei te zetten en vooral niet in een wei waar het eiwit heel rijk is dat is dus bij kort gemaait gras paarden in het wilt eten altijd in hoog gras, want wild gras word ook niet gemaaid verder als je paard veel krachtvoer krijgt in het voorjaar en najaar minder geven omdat je paard dan ook buiten staat in de wei en je hem dan alleen maar mee eiwit voert hou het bij ruwvoer hooi etc.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:37

eiwitten zijn niet de boosdoeners maar suikers..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:41

Goed op gewicht houden, indien hij te dik is: direct overzetten op 'dieet'hooi en van het gras afhouden. Verder meters maken: in een rustige draf lange stukken maken (natuurlijk niet als alles al gevoelig is) verbranden ze veel calorieen.

Ik geef mijn pony altijd strookbegrazing, hij staat 24/7 op gras maar krijgt om de dag een metertje of 1,5 tot 2 gras erbij (in de breedte ook nog 10 meter) en 1 dag krijgt hij grofstrengelig hooi.

Ik houd zelf zijn manenkam in de gaten, op het moment dat die iets stijver wordt gaat hij direct op een hooidieet.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:40

Leerzaam topic dit. Het harder worden van de manenkam was bij mij niet bekend. Kan iemand mij daar iets meer informatie over geven? Bedoelen jullie dan echt hard of minder soepel heen en weer te bewegen? En is de manenkam dan ook gevoelig?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:52

Voor mijn pony is het puur de bewegelijkheid, een stevige nek heeft hij qua bouw al, dus de manenkam is sowieso al wat dikker. (maar normaal kun je bij pony's/paarden eerst de manenkam dikker zien worden).
Als het paard écht dik is, dan is de manenkam hard: heb ik helaas ook meegemaakt (en gelijk erna was hij ook hoefbevangen). Maar voor mijzelf weet ik genoeg als ik de manenkam nog heel soepel kan bewegen, dat het goed is met zijn gewicht. Niet qua gevoeligheid, daar heb ik nog nooit iets aan gemerkt.
De manenkam moet gewoon mooi meegolven bij beweging als je eraan zit :)
Overigens kan de pony dan nog steeds te dik zijn, maar het is wel een graadmeter :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:57

Kijk ook even in het centrale topic over Hoefbevangenheid, daar kun je heel veel informatie vinden.

Elskexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:52

zowizo, als je pony weer voor 't eerst 't land in gaat, opbouwen, anders weet je zeker dat hij weer hoefbevangen wordt.

arabiertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:53

eiwitten zijn wel de boosdoeners
een paard bij ons krijgt suikerarm musli en staat op kort gemaakt gras bij een pension stal een paad die op kort gemaait gras staat krijgt sneller hoefbevangenheid
ook als je gaat googlen zie je dat eiwitten hoefbevangheid veroorzaken

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:55

dat is toch echt achterhaald..
welke suikerarme meusli krijgt het paard (want de meeste suikerarme zijn echt minder suikerarm als gedacht word, zoals bijvoorbeeld van pavo de nature's best)..
ook zit in kortgemaait gras juist meer fructaan (dit is suiker)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:27

Waarom krijgt het paard suikervrije musli als de eiwitten de boosdoener zouden zijn? Dat is dan wel een beetje raar of niet? Je moet trouwens niet alleen naar suiker kijken, ook naar zetmeel, want dat wordt in het lichaam omgezet naar fructose.

Natures best bijv heeft idd maar 2% suiker, maar wel 24% zetmeel, dat zou ik mijn hb gevoelige paard nooit voeren.

arabiertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:14

bij de ruitersport in veendam is de musli echt wel goed ik ken die man persoonlijk en geloof me ik weet wat ik mn paard geef en dr zit weinig zetmeel in ik weet wat ik mn paardje geef en eiwitten in het gras dat NET gemaait is veroorzaakt hoefbevangenheid

arabiertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:16

btw je geeft een paard suikervrije musli omdat dat suiker slecht is voor een paard en wat je zegt capopjekop heeft helemaal niks met elkaar te maken ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:22

in pas gemaait gras zit veel suiker...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:26

Wat klopt er niet, onderbouw het eens met feiten? Dierenartsen, diverse smeden enz zijn het er over eens dat het wel door fructaan (=suiker) komt. Dus ik wil dan wel eens onderbouwing zien, want dan zouden al deze mensen mij verkeerd hebben ingelicht toen mijn shet bevangen was ;)

Welk merk voer je arabiertje?
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 04-09-11 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

arabiertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:26

nee in pasgemaait gras zit geen veel suiker maar veel eiwitten ( google )