2 ponys in een paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

996981

2 ponys in een paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 11:56

heej
ik zit met een vraagje.
happy en mijn beste vriendin haar pony(bobo)zijn beste maatjes
happy zoekt met springen enz.(woord hij heel heet proberen we een beetje af te leren)zoekt hij echt stuin bij bobo
met uit stappen enz kunnen we zo dicht bijelkaar dat ik soms vast zit in haar beugel(doenz ze zelf)
alleen is happy best dominant doordat hij pas op zijn 4e is gecastreerd
nu vroeg ik me af of ze samen in een padock kunnen hij is ong even groot als een longeercirkel
bobo is tegen elk paardje lief happy niet kunnnen ze wel samen in een paddock ? Verward Clown
gtreetz natas

Judje

Re: 2 ponys in een paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:29

Het zou kunnen, maar je moet je afvragen of dat een ideale situatie is voor de 2 pony's.
Het samen staan zal voor de meeste pony's fijner zijn, dan alleen staan, maar een longeercirkel is wel vrij klein met zijn 2en. Zeker wanneer er nog uitgevochten moet worden wie de baas is. De onderdanigste pony heeft dan geen mogelijkheid om weg te gaan bij de dominantste pony, wat de dominantste pony weer kan irriteren.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:14

Paarden zijn als ze zich niet in elkaar laten slaan, sociale wezens die graag bij elkaar staan! Kan prima in zo'n geval. Lekker doen en niet een 20 min maar langer, anders kunnen ze nooit de boel rechtzetten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:15

hangt ervanaf hoe groot die longeercirkel is en hoe hij ingericht is.
bij hebben een paddock van 16 bij 16 met daarin en deels buiten een schuilstal van 3 bij 6 waar nu ook 2 eetplekken zijn, een deel bestraat met daarop 2 hooikratten met beide 2 vakken en nog een open deel van 11 bij 16 met zand. Ze krijgen vrijwel onbeperkt hooi te eten. Er lopen 3 paarden in en dat gaat prima.

Wat voor ons wel scheelt is dat ze bij goed weer wel de rijbak er nog bij krijgen en als het land het toelaat ook in de winter enkele uren per dag op het gras lopen.

Om je een idee van de grootte te geven zal ik even een foto uploaden.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn merrie kan best een krengetje zijn, maar jaagt niet achter de anderen aan. Over het algemeen staan ze er zeer vredig bij.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:18

mijn paard zet ik ook altijd samen met haar maatje in de paddock, nu is onze paddock wel iets groter (15x30 geloof ik), maar ook worden ze weleens samen in de longeerbak gezet, dit geeft bij ons nooit problemen, maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe de pony's met elkaar omgaan

heddeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:38

2paarden op een klijn stukje is gevaarlijk. wij hebben zelef iets mee gemaakt dat er 2 paarden op een klijn stukje stonden. de enen stont links in de hoek de andre rechts en die srokken tegelijk van iets en ze draaide om en galoppeerde weg. en konden elkaar niet meer ontwijken en ze klappen zo vol tegen elkaars hoofd aan zo dat de eene een helen deuk tussen ze oogen op liep. je kon er een helen vuist in leggen. het bloed spoot uit zijn neus. het was gebroken . om dat we er bij stonden anders haden we het niet gelooft . gelukig is hij er boven op gekomen maar hij loopt nu wel met een helen groten deuk rond

ps let niet op mij srijf fauten ben deslexie

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:04

Hmm, mijn pony heeft een klap tegen zijn hoofd gehad met als resultaat een dikkebloedneus, opgezet hoofd en (bleek later) deuk in zijn hoofd/neus in een weiland van 2ha. Zal vast een trap tegen het hoofd hebben gehad. Het gaat er om hoe rustig en vriendelijk de paarden zijn in combinatie met de beschikbare ruimte. Hoe kleiner de ruimte, hoe belangrijker het is dat de paarden sociaal en vriendelijk zijn naar elkaar...
Is natuurlijk wel zo dat hoe meer ruimte ze hebben, hoe beter het is.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:07

Ik denk dat dat te klein is. Mijn paard is ook af entoe dominant. Hij loopt samen met 2 ponies. Ze hebben een ruime paddock en een stuk wie er aan vast. Ik zou mijn paard niet met een pony kunnen zetten in een paddock ter grote van een longeer crikel. Ze hebben dan te weinig ruimte om weg te kunnen gaan van elkaar. Zou zielig zijn voor de onderdanige

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:10

Willekes schreef:
Paarden zijn als ze zich niet in elkaar laten slaan, sociale wezens die graag bij elkaar staan! Kan prima in zo'n geval. Lekker doen en niet een 20 min maar langer, anders kunnen ze nooit de boel rechtzetten

Het moet ook klikken tussen de paarden. Als er 1 super dominant is en de ruimte te klein komen er ongelukken van. De onderdanige kan niet weg en zal echt de strijd niet aangaan. De dominante heeft kat in t bakkie en zal zich nog sterker laten gelden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:25

Dominantie door laat ruinen is onzin. Als er voldoende ruimte is dat ze niet opgepropt staan kan dat prima, maar ze meoten wel voro elkaar weg kunnen gaan. Mijn kleinste paddock is ongeveer 20 x 40 dat gaat zat voor twee kleine pony's

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 16:01

bedankt alemaal ! mijn paddock is ong even groot als die van joyce Ja ik ga het anders wel eerst proberen in de wei of binnen bak

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:23

Heel verstandig. ze moeten natuurlijk eerst even uitzoeken hoe ze met elkaar om moeten gaan en ruimte is daarbij wel zo prettig. Wij hebben ze ook niet in 1 keer als vreemde groep in zo'n kleine ruimte gezet hoor Knipoog

Eerst in de bak van 20 bij 60, en het weiland. Mijn merrie laten wennen met eerst een (dubbel daarna enkel) draadje ertussen. Dat was maar goed ook want die sloeg in het begin. Toen ze wisten wat ze aan elkaar hadden bij elkaar in het weiland gelaten en toen was de rangorde eigenlijk al bepaald. Mijn merrie was de baas. Mijn ponyruin en de arabierenruin hadden hun rollen omgedraaid, dus nu is de arabier de baas, maar ze kunnen het verder prima met elkaar vinden en mijn ruin daagt hem ook rustig uit tot stoeien. De merrie laten ze met rust, behalve voor knuffelen en snuffelen en kriebelen als zij dat toestaat. Ze gaan snel voor haar aan de kant als ze maar een oor draait. En zo is het gegroeid dat ze van de winter rustig met hun drie"en zonder problemen in de paddock konden staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:24

TAO --> VSW.