Toch een nieuwe stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Toch een nieuwe stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 08:16

Ben erg in dubio momenteel. MIjn paard, bijna 19 jaar, staat momenteel 5 a 10 minuetes lopen van ons huis vandaan. Overdag staat hij met 2 andere paarden in een grote zeer modderige paddock in de winter met altijd toegang tot hooi en in de zomer op een kleine wei, maar wel de hele dag. Hij is echt de underdog en wacht altiijd totdat andere paarden klaar zijn met hooi eten en dan gaat hij eten. S'nachts staat hij in een paddock box (box is 2,5m bij 2,5 met paddock van 3 bij 4m), niet heel groot dus, maar ik merk wel dat hij het fijn vindt dat hij rust heeft. HIj heeft onbeperkt toegang tot hooi s'nachts. S'ochtends en s'avonds krijgt hij krachtvoer en extra lucerne van mij, als ik er ben. Rijplaats is altijd berijdbaar en 15 bij 30m. Bij de dichtbijzijnde manege neem ik elke woensdag avond rijles met veel plezier. Stal ligt geweldig t.o.v. mijn huis en lekker in de bossen. We hebben de laatste tijd problemen gehad dat er op hooi en stro bespaard werd. Nu hebben we een deal gesloten dat we elke maand 130 euro betalen. Inclusief is gebruik maken van stal/weide/rijplaats en opslagruimte. Paarden worden altijd s'ochtens en s'avonds gevoerd en water wordt bijgevuld, maar de dagen dat ik zelf s'avonds in de stal ben doe ik dat voor alle paarden, is 4 dagen in de week. Zelf mesten en mest in paddock/weide opruimen, maar op de 3 dagen dat ik niet kan wordt dat gedaan. We moeten zelf voor hooi/stro en krachtvoer zorgen. Voor een extra andere kleine weide, betalen we 200 per jaar extra. Ik woon in Duitsland in de buurt van Duesseldorf en pension stallen zijn zo duur als in de randstad, zeg zo'n 300 euro per maand, maar dan is alles inclusief.

Nu heb ik toch bij andere stallen gekeken. Niks komt in aanmerking, want de paarden staan me te veel binnen. Nu heb ik gisteren een hele mooie stal gezien, wel 8 km van ons huis weg. Het is een openstal, heel groot waar 4 paarden inkomen met een aangrenzende grote, minder modderige paddock van 600 m2. In de zomer mogen de paarden overdag 5 uur op de wei, daarna weer op paddock en hun open stal. In de openstal is zand en geen stro. Rijplaats is bij/na nat weer absoluut niet berijdbaar. Er wordt 3 keer per dag zeer goed hooi (beter dan we nu hebben) gevoerd, maar je mag er zelf ook voor zorgen dat je paard onbeperkt toegang tot hooi heeft. Omdat er ongeveer 20 paarden staan in andere openstallen worden, moet je aan 3 staldiensten meedoen, dat betekent alle 20 paarden hooi geven en naar de weide toebrengen of eraf halen. Zelf zorg je ervoor dat je je eigen mest opruimt van je paddock/weide en stal en water wordt bijgevuld. Als je een staldienst per week midner wil doen, betaal je 15 euro per maand daarvoor. Dus 3 staldiensten minder, is 45 euro per maand erbij. Bos ligt verder weg, je moet een grote weg oversteken. Rijles valt weg, zal naar het weekend moeten. Stal kost 100 euro per maand. Je betaalt extra voor eigen hooi en krachtvoer en zelf dus alles verder zelf verzorgen samen met de andere bezitters van de paarden. Paard krijgt krachtvoer, als je er zelf bent, dat betekent dus 1 x per dag als ik rij en niet als ik er niet ben. Als je een keer een dag niet kan, kan je iemand opdracht geven voor 5 euro per stal (dus voor 4 paarden) om hooi te geven, water te geven en de mest van de paddock op te ruimen.

Ik twijfel heel erg of ik van stal moet verwisselen. De grootste zorg is dat mijn paard altijd echt een underdog is en of hij zijn rust wel kan vinden. Nu lig hij s'nachts, maar of hij dat doet als er meerdere paarden zijn? Of hij nu ook helemaal gelukkig is, ben ik niet zo zeker van, hij vindt het fijner als er meerdere paarden in de buurt zijn (dus in andere paddocks/weiden), dan de 2 paarden die hij nu heeft en hem niet zo leuk vinden Krijgt hij wel voldoende voer, want hij zal minder krachtvoer in totaal krijgen, alleen als ik rij, dus 4 dagen per week en dan moet ik erbij blijven als hij het opeet, want anders eten anderen het op. Is 5 uur weide in de zomer wel voldoende, wei is veel groter dan nu. Stal is 8 km everder weg, dus meer benzin kosten. Op onze stal nu zijn dingen net in orde, stal lekt, reparaties met je omsmeken en alles is vrij klein. Nu we zelf voor hooi moeten zorgen, moet ik een boer vinden die goed hooi/stro per maand levert, is een grote zorg, geen opslagruimte. Bij nieuwe stal bestel je een baal en die ligt de volgende dag voor je klaar.

Ik ben in dubio en ben gewoon benieud wat jullie zouden adviseren

ellepel

Re: Toch een nieuwe stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:19

8 kilometer is toch niks?
dat doe je op de fiets in 20 minuten,weet niet of je op de fiets kunt.
dat scheelt je in elk geval weer. Knipoog

ja moeilijk zo'n beslissing, bekijk alles nog es een keertje goed streep alle voors en tegens goed tegen elkaar af en maak van daaruit je beslissing.
ga ook es op je gemakje kijken hoe de paarden daar onderling zijn, dan kun je misschien zien of jouw paard zich daar wel happy voelt?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:23

Mmm als ik het zo lees bleef ik mooi bij die eerste stal.
Veel buiten, meer vrijheid, goede bak en dicht bij de manege en je huis.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:28

Die nieuwe stal klinkt voor het paard wel heel fijn (en redelijk dichtbij ook nog). Maar een bak die vaak te nat is en een grote weg oversteken om naar het bos te komen zouden mij weer tegenstaan.
Heb je al geprobeerd iets aan de modderige paddock te doen..? En kunnen de paarden niet op verschillende plekken hooi krijgen, zodat er altijd een plekje is waar de jouwe kan eten?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:33

Ik zou mooi blijven waar je nu staat zeker als je paard zijn rust voornamelijk vindt op de momenten dat hij alleen staat. En dan kan hij ook zijn eten rustig op eten.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:37

Ik snap niet wat er nou zo fijn aan de tweede stal is... Koe

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:06

ik zou blijven staan waar ik stond als ik jouw was.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:55

Ik zou ook proberen iets te doen aan de omstandigheden op je huidige stal.
Nu jullie zelf het hooi moeten regelen kunnen jullie vast ook wel meerdere voerplekken inrichten in die grote paddock. Als je voor elk paard een eetplek hebt, dan wisselen ze wel door, maar kan je paard steeds ergens eten.
Voorraad en opslag hooi is lastig, maar als het jullie lukt iemand te vinden dan is dat ook een zorg minder. Mogen jullie het niet bij die stal opslaan ergens? voordroog in plastic kan eventueel ook buiten opgeslagen worden. Waarom kunnen jullie het niet van die stal overkopen? Eerst werd het toch ook besteld?

Ik reken hooi naar verbruik. eten en verspillen ze veel, dan kost het ons meer. Maar is er meer gras en verspillen ze minder, dan kost het ons weer minder. Dat vond ik persoonlijk het eerlijkst voor beide partijen.

Natte paddock overdag is natuurlijk niet zo fijn, maar een droge inloopstal met paddock voor de nacht waar je paard rust heeft op zijn eigen plekje weer wel. En een droge bak zodat je kunt blijven rijden en manege vlakbij om te lessen en te rijden bij slecht weer is ook wel erg fijn.
Je hoeft hier ook maar 4 paarden deels te verzorgen, wat veel minder zwaar is en minder tijd kost en het is vlak bij je huis.

Is er op stal 1 genoeg weide aanwezig? Lopen ze daar zomers wel de hele dag op? En staat er dan de hele zomer gras, of is het snel een kale zandvlakte?

Ik zou liever mijn tijd en energie erin steken om de boel daar op je huidige stal (samen met de andere huurders) in orde te krijgen, dus zelf eventueel de klusjes te regelen, dan verhuizen naar stal 2.

Verder om je heen blijven kijken kun je natuurlijk altijd doen.

Succes met je keuze!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:13

Ik zie het voordeel van stal 2 niet tov je huidige stal. Probeer eerst onderling wat te regelen. Zo te horen heeft je paard -muv underdog te zijn- niets te klagen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 07:52

Bedankt voor jullie reacties! Joyce B en ook anderen: ja, jullie hebben gelijk dat we het eerst beter nog kunnen proberen bij de huidige stal. Aanstaande zaterdag hebben we een afspraak met de eigenaren en willen nog eens erover praten wat elkaars verwachtingen zijn. Ik heb ook een adres gevonden waar ze hooi kunnen leveren, dus daar ga ik ook achteraan. Ik ga ook eens op zoek naar een boer, waar we in de zomer nog een stuk weiland kunnen pachten, zodat we iets meer gras hebben. Het is toch fijn om ook meningen van anderen te horen op bokt.nl. Gistern bij ons op de manege hebben ze me ook aangeraden te blijven en het nog een keer te proberen.