Pony staat eenzaam in wei, wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabin_e

Pony staat eenzaam in wei, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 21:43

Bij ons in de buurt staat een lieve, wat schuchtere pony merrie, van (naar schatting) nu 3 a 4 jaar oud.
Héééééééélemaal alleen in een grote weide. Er is geen soortgenoot in de buurt, of zichtbaar.

Ik kom er elke dag met de auto langs wanneer ik naar school ga. Dus ben haar een beetje in de gaten gaan houden. En ik zie onder andere het volgende:
Van eenzaamheid loopt ze veel langs het zelfde paadje heen en weer (stereotiep gedrag) en ik heb haar laatst zien luchzuigen op 1 van de weidepaaltjes. Ze staat er dag en nacht (hier ga ik vanuit omdat ik s'ochtends rond kwart over 7 langs haar weide rijd.. en mensen de paarden rond die tijd meestal nog niet naar buiten hebben gedaan).

Er is genoeg gras en hooi voor haar, haal halster is wat aan de kleine kant (aan vervanging toe, denk dat ze er in is gegroeid!) maar kan er nog mee door. Haar hoeven zijn netjes bekapt en ze ziet er verder gezond uit.
Daarnaast kun je haar niet aan het hoofd komen. En van aanraken/aaien schrikt ze ook wat..

Toch vind ik dat ik iets moet doen. In zo'n onwijs groot weiland kan best een paardje bij (bijvoorbeeld een leuke schetlander als maatje) dat maakt deze eenzame pony wat vrolijker.
Wat zouden jullie doen? Want ik zie mezelf nog niet zo gauw naar die (beetje 'verwaande') eigenaar stappen......

Alja

Re: Pony staat eenzaam in wei, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:44

denk dat je er weinig aan kunt doen behalve de eigenaar aanspreken....

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:14

je kunt de eigenaar contacten.
al het andere, moet jij je niet mee bemoeien.
zo te horen ontbreekt het deze pony alleen aan een weidemaatje. Niet gezellig, maar ook niks onoverkomenlijks.
Ik vind persoonlijk paardjes die 24uper dag met nog 30 anderen tussen vier muurtjes staan veel zieliger.
Dus mijn advies, niet mee bemoeien, hier is niks mis.

xX_Lisa_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 06:28

met de eigenaar praten is een optie,
maar dat zal misschien niet veel helpen vind het wel zielig voor de pony als je zelf dag en nacht alleen in een wei zou staan zou je dood gaan van de eenzaamheid.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 06:54

je kunt weinig doen

Ik ben blij als ze de wet erdoor krijgen dat paarden niet meer alleen mogen staan in nederland..

Maar anderzijds, ze heeft wel het geluk dat ze een grote wei heeft, daar kunnen veel paarden niet over meepraten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:24

@TS, je kan er weinig aan doen denk ik. Je zou voor jezelf om er en goed gevoel over te krijgen met de eigenaar kunnen praten. Misschien dat die er ook niet zo vrolijk van word dat de pony daar alleen staan, of hem waarschuwen dat ie luchtzuigt Lachen soms stellen ze dat enorm op prijs.

@Crossmonster, zijn ze met zo'n wet bezig? lijkt me neit dat het lukt (mensen met 1 paard mogen die niet meer buiten zetten of moeten een bij kopen?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:26

tegenover mijn stal hebben ze twee pony's.
beiden staan in een heel groot stuk weiland ,maar dus wel apart.
ik heb al es aan ze gevraagd waarom ze apart staan en kreeg als antwoord: nou dan kunnen ze elkaar niks doen want die ene is niet zo lief.

mijn verhaal dat ze in zo'n groot weiland makkelijk weg kunnen rennen als ze geen zin in de ander hebben werd gewoon niet gereageerd.

tja..dan kan ik er ook weinig aan doen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:28

als je nou zelf een pony 'over' hebt (shet, of pony op rust, of fokmerrie)
dan zou je aan de eigenaar kunnen vragen of jou pony bij deze in mag, heb je gelijk het probleem van de pony opgelost.
zo out of the bleu kan je er denk ik niks aan doen, je kan wel zeggen tegen de eigenaar dat pony zich wellicht eenzaam voelt, maar ja wat de eigenaar ermee doet kan je niet beïnvloeden..

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:29

er zijn wel meerdere paarden die er slecht aan toe zijn, of slecht worden verzorgd.
je doet er niks aan! Huilen
als je eigen paardje maar goed verzorgd wordt, is dat al heel belangrijk Pling
x

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:18

je kunt er weinig aan doen
maar mssn naar de eigenaar te stappen en te vragen waarom die pony daar alleen staat mssn kun je ook even over de geschiedenis enzo vragen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:07

Nah jongens, kom op zeg!! Enkele reacties doen alsof dit dier zwaaaarrrr mishandeld wordt. Jeetje. Het loopt alleen in de wei, daar is nooit een paard dood aan gegaan. En luchtzuigen doen ook heel veel paarden die met z'n alleen op stal staan.

Ik zeg niet dat het niet beter zou zijn als er een weidemaatje bijkwam (kun je misschien jouw pony erbij zetten?? ) maar ernstige verwaarlozing/mishandeling of whatever, echt niet.

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:24

Het enige wat je denk ik kan doen, is aan de eigenaar vragen waarom die pony alleen staat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:34

Wiesje schreef:
Nah jongens, kom op zeg!! Enkele reacties doen alsof dit dier zwaaaarrrr mishandeld wordt. Jeetje. Het loopt alleen in de wei, daar is nooit een paard dood aan gegaan. En luchtzuigen doen ook heel veel paarden die met z'n alleen op stal staan.

Ik zeg niet dat het niet beter zou zijn als er een weidemaatje bijkwam (kun je misschien jouw pony erbij zetten?? ) maar ernstige verwaarlozing/mishandeling of whatever, echt niet.

mwah, ik vind het opzettelijk solitair houden van een kuddedier als een paard toch wel aardig in de buurt van mishandeling komen
een paard is een dier wat sociaal contact met soortgenoten als 1 van zijn levensbehoeftes heeft
het ontzeggen daarvan is onndodig beschadigend voor de sociale gesteldheid en psyche van een dier ,
voorbeeld stereotiep gedrag en luchtzuigen zegt mij genoeg

nee het is tuurlijk niet zoiets als een paard voldoende voeding ontzeggen of lichamelijk mishandelen, maar om het af te doen met
"joh niet zo mauwen hij krijgt te eten en hij staat op een weiland dus heeft ze het niet slecht" gaat er bij mij ook net weer niet in Lachen

maar het enige wat je kunt doen is toch eens een gesprek aan gaan met de eigenaar
vraag gewoon eens waarom ze alleen staat
er kan een reden voor zijn
sommige paarden zijn alleen opgegroeid en missen in zoverre sociale vaardigheden waardoor het samen zetten met en soortgenoot dramatische situaties kan opleveren

maar let er wel op dat je je vraag zo leuk en vriendelijk mogelijk om niet als ene bemoeizuchtige miep over te komen
die wat te zeiken moet hebben of het altijd beter weet (niet l#llig bedoelt, maar ja, veel paardenmensen voelen zich al snel op de teentjes getrapt als je een waarom vraag stelt Knipoog )
dus verpak het als pure interesse,

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:19

Wie zegt dat deze mensen de pony opzettelijk solitair houden.
De gemiddelde paarden/ponyhouder heeft echt geen idee of zo'n dier met meerderen beter af is of niet hoor!!

Begrijp me niet verkeerd, ik heb (en zie) ze ook liever met meerdere in een wei dat ze kunnen spelen en kroelen.
Maar niet iedereen weet dat dit beter is en daarbij, als het dier het gewent is, zal hij zich hier echt niet ongelukkig door voelen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:14

crossmonster schreef:
je kunt weinig doen

Ik ben blij als ze de wet erdoor krijgen dat paarden niet meer alleen mogen staan in nederland..

Maar anderzijds, ze heeft wel het geluk dat ze een grote wei heeft, daar kunnen veel paarden niet over meepraten

Waarom zou de wet de regel maken dat paarden niet meer alleen in de wei kunnen staan? Dat vind ik een beetje een rare regel.. niet iedereen kan er voor zorgen dat zijn/haar paard een maatje heeft om mee in de wei staan :S Als iemand 1 paard heeft, zou die dan speciaal nog een paard moet aanschaffen zodat het ander niet eenzaam is? Dat vind ik een beetje raar.. dat kan toch niet iedereen betalen! Dus ik vind het een belachelijk idee om dit als regel bij de wet te krijgen.. ik zelf zou er namelijk echt niet nog een paard bij kunnen nemen hoor, vanwege de kosten en tijd en sowieso zou ik geen 2 paarden willen. De mijne kan wel met andere staan, dat zijn pony's van de stal waar die staat, dus bij mij is het geen probleem. Maar niet iedereen kan het zo oplossen hoor.
Ik ben er zelf ook een voorstander voor om meerdere paarden bij elkaar te laten staan, maar tis geen ramp als er een paard alleen staat. Als het paard maar genoeg aandacht krijgt van zijn baasje en niet word verwaarloost. En als een paard het gewent is om altijd alleen te staan, zou die het zelf waarschijnlijk ook niet zo erg vinden. We kunnen nu eenmaal niet de gedachten van een paard lezen, helaas..

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:17

Het is natuurlijk de keuze van de eigenaar. Je kunt hem er op aan spreken. Het is geen natuurlijk gedrag. Misschien als je het zo brengt dat hij het wel begrijpt. Paarden horen met meerdere in de wei te staan. En zoals ik het begrijp is het land groot genoeg

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:17

waarom denk je dat het een verwaande eigenaar is? en wat geeft je het recht het dier proberen het hoofd aan te raken?

tuurlijk is met meerdere paarden in de wei beter, maar beter alleen in de wei dan alleen in een stal, maar daar valt niemnd over?

supje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:16

ze zouden er een gezelschaps dier bij kunnen zetten meer niet, maar hij staat in ieder geval buiten, krijgt tenminste wel beweging

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:18

En toch vind ik het niet kunnen. Boos! Een paard is nou eenmaal een kuddedier, en kan je niet alleen laten staan te verpieteren. Ook al staat hij in de wei en word kwa eten goed verzorgd. Of er moet er 1tje bij gezet worden, wat kost nou een shet of mini? Of naar een weiland waar meer paarden zijn. Vind het zo bullshit een paard of pony alleen laten staan. Ze hebben mekaar nu eenmaal nodig, om zich veilig te kunnen voelen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:39

Ik vind dit ik best zielig hoor. En die regel mag er wat mij betreft wel komen. Je ziet trouwens pas echt hoe vervelend een paard het alleen heeft als er een nieuw paard bij komt. Dan leven ze zo op. Tuurlijk het is geen dierenmishandeling. Maar als ik langs zou rijden daar elke dag zou het aan mij ook gaan knagen. Je zou zoals al gezegd langs kunnen gaan... maar voor de rest.