hoe paard laten wennen aan nieuwe stal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martinedd

hoe paard laten wennen aan nieuwe stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 23:44

nou even mijn verhaal,

mijn ouders hebben een nieuw huis gekocht.
Daar zit al een buitenbak en boxen bij, maar de buitenbak is te laag.
Dus die moet opgehoogd worden qua omheining,hoe kan ik dat het beste doen?

Ook hoe kan ik mijn paarden het beste laten wennen?
Kan ik ze gewoon loslaten in de buitenbak(zijn beruchte uitbrekers met hun 2en)
kan ik er beter eerst bij blijven en korte tijden loslaten.

Want mijn grootse angst is dat ze uitbreken, en dan wonen we aan een aanzienlijke drukkere weg als eerst.
Mijn bak is nu 1.60 hoog, maar is al eens overheen gegaan.

Zal ik de nieuwe bak ophogen tot 1.80 of wordt dat dat weer gevaarlijk ivm met alsnog proberen te springen.

Wie heeft zijn/haar paard verhuist en heeft een nerveus,snel aangeslagen paard/pony?
Mijn shetlander zit ik niet overin, die blijft wel zolang er eten is, maar ALS die eenmaal uitbreek flipt mijn paard.
Nu zit ik eventueel te denken om mijn shet aan spit te zetten, maar dat vind ik ook weer zo sneu voor hem omdat ie in het land ook al aan een spit staat.

Wie kan mij advies geven over hoe ik dit het beste kan doen?
we gaan ongeveer in april over, dus er is nog even tijd....

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Bojangles

Re: hoe paard laten wennen aan nieuwe stal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:46

Gewoon verhogen als dit mogelijk is. Verder zorgen dat er genoeg afleiding in de bak is door gewoon bakken met hooi neer te zetten. Dat er geen aanleiding is om erover heen te gaan.

Ik heb ook een uitbreker die heel hoog springt (pony van 1.47m) en alleen naar de weide, dus ik heb de kant naar het gras verhoogt tot 1.50m.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:28

Als het echt zulke uitbrekers zijn, dan zou ik heel veel geld investeren in een goede omheining buitenom het perceel. Binnenin kun je danv akken nog altijd met gewoon stroomdraad afzetten. Ik heb mijn perceel omheind met gaashekwerk. Kost wat, maar ik hoef me nooit zorgen te maken dat ze eruit komen.

En verder, beestjes gewoon loslaten. Die vermaken zich snel en wennen ook vrij snel. vooral als ze samen vriendjes zijn en elkaar nog hebben en al snel doorhebben dath un eigen baasje er is.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:37

De meeste paarden hoeven niet echt te wennen aan een nieuwe stal, zolang ze hun eten,drinken,beweging en aandacht krijgen vinden ze t gauw prima

Maar als je idd weet dat je paardje over uitbreektalenten beschikt zou ik toch wel eerst zorgen voor goede omheining!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:41

laten wennen door ze gewoon in de wei/stal te zetten, laat ze lekker met rust zodat ze alles op hun gemakkie kunnen bekijken. ze moeten helemaal wennen aan hun nieuwe omgeving dus laat ze de eerste dagen lekker met rust

en wat de wei/bak betreft.. zet maar eens een keer flink wat stroom op! en laat ze daar maar eens een keer aan ruiken Knipoog t is belachelijk dat ze daar overheen gaan, ik heb bij een springruiter gereden zijn paarden springen op z niveau, maar wei is slechts 1 meter hoog afgemaakt, ze gaan er niet overheen (voorheen wel maar ook flink afgestraft, nu geen last meer van)

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 10:28

Er staat wel degelijk stroom op!
Daar gaat ze overheen Haha! in het land vorig jaar was de omheining 1.60 hoog en daar is mevrouw overheengegaan.

Daarom ben ik ook zo bang dat als ik het 1.80 hoog maak dat ze dan alsnog probeert er overheen te gaan.