Ik weet niet meer wat te doen met de ENORM dikke manen !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Ik weet niet meer wat te doen met de ENORM dikke manen !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 19:12

Mijn pony heeft enorm dikke manen. Trekken kan niet want ze flipt enorm. Ik doe het met een mesje en dat gaan perfect. Ook dun ik ze uit met de uitdunschaar maar nu is de bovenkant dik en de onderkant dun doordat het weer groeid. En doordat ze geschoren is hebben ze aan de boven en onder kant een stukje manen weggeschoren ofzo , nu staat dat dus overeind door het aangroeien. Knotjes maken lukt niet :S Ik had gister geen knotjes op de wedstrijd want het lukte me gewoon niet. Ik weet niet wat ik met die manen aanmoet, ik kan alles lang laten groeien (dat duurt ook eeuwen Verdrietig ) En dan knotjes maken en de rest laten hangen (net als dat voorbeeld in de wiki) Of hengstenvlecht maken maar het liefst heb ik mooie dunne korte manen. Misschien weet iemand wat ik kan doen, of misschien kan ik er niks aan doen, dikke manen is dikke manen maar ik baal er ontzettend van dik, lelijk, korte plukken ertussen ... Huilen

8nnemiek

Re: Ik weet niet meer wat te doen met de ENORM dikke manen !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:42

Afscheren en in een boogje laten teruggroeien, zoals een fjord? Haha! Dan heb je er weinig last meer van Lachen

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:46

tja, misschien is het wel het beste om het er allemaal af te scheren waardoor je weer helemaal overnieuw kan beginnen...
verder zou ik ook niks weten, maar denk dat lang laten groeien ook niet zo handig zal zijn aangezien je dan weer van die hele dikke manen hebt.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 19:50

Ik zie dat fjordenkapsel niet zo zitten, ik vind dat eigenlijk helemaal niet mooi (a) Afscheren is wel eng, maar misschien met lange manen en dan hengstenvlecht, dan is dikke manen toch niet erg ?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:54

Lange dikke manen en een hengstenvlecht kan makkelijk hoor.
Ja je kunt hem niet strak maken, (zoals ze bij andulusiërs doen) maar gewoon op de normale manier gaat prima hoor! En met dikke manen blijft het (vind ik) nog beter zitten ook.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:47

Bij een hengstenvlecht vind ik gelden: hoe dikker en langer de manen, hoe mooier deze wordt!

Maar een 'fjordenkapsel' kan ook erg mooi staan hoor! Je hoeft het niet zo hoog te doen, maar bijvoorbeeld in het midden van de hals een boogje van 5 cm. Je ziet het wel meer bij wedstrijdpaarden. Dan heb je toch de manen netjes en weinig werk er aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:49

Zanda heeft ook erg dikke manen
Gewone knotjes gaan bij hem eigenlijk ook niet.
Maar die dikke dressuurknoten met draad en naald wel.

Kun je dat eens proberen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:50

demn, ik WIL juist dikke manen...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:06

runningkawa schreef:
Zanda heeft ook erg dikke manen
Gewone knotjes gaan bij hem eigenlijk ook niet.
Maar die dikke dressuurknoten met draad en naald wel.

Kun je dat eens proberen?

zo doe ik het ook Ja die van mij heeft ook heel dikke manen en flipt van manen trekken.. die korte plukjes moet je of een tijdje negeren of telkens blijven afknippen als ze ertussenuit pieken

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:11

Onze pony heeft dikke manen. Iets langer dan handbreed.
Met wax (style produkt voor de mens) 7 a 9 vlechtjes
(kambreed) door de wax "plakt"het goed. Dan met naald en draad aan de slag en je hebt mooie dikke roosjes

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:01

Mijn verzorg ponytje heeft ook heeel veel manen , en de plek waar de manen groeien is ong 7 cm Groot/lang .. !!!
Maar nu heeft tie dus luizen >> Brrrr.. Bloos
Dus ik denk dat als die mooie lange maar ook verschikkelijk dikke manen er binne kort af moeten .. Verdrietig
Maar weet er iemand anders nog wat om het minder dik te later groeien > middeltje ofzo ?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:02

als je paarden een brede manenkam heeft heeft hij gewoon een brede manenkam en dus dikke manen Ja er zijn geen (legale) middeltjes tegen denk ik
het voordeel is dat de paarden met dikke manen over het algemeen ook een dikke staart hebben Haha! always look on the bright site of life Knipoog

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:08

gewoon laten groeien Tong uitsteken hoe meer manen hoe beter hahaha! (tjaah kwestie van smaak hè?)
Kan dan een tijdje duren... maar goed zou t zeeeeeker niet afscheren! Ik snap dat t frustrerend is voor je, maar er sullen ongetwijfeld heel veel mensen jalours zijn op zulke dikke manen!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:09

cheyentic schreef:
als je paarden een brede manenkam heeft heeft hij gewoon een brede manenkam en dus dikke manen Ja er zijn geen (legale) middeltjes tegen denk ik
het voordeel is dat de paarden met dikke manen over het algemeen ook een dikke staart hebben Haha! always look on the bright site of life Knipoog

Heeey ,

Nu ik er over na denk , denk ik ook dat er geen middeltjes zijn , maar ja , wel mooi dikke manen , maar wel lastig , en zijn staart ? > die is echt ernormmmmmm!!!!!!
Die beging heel "slank" en dan aan het eind heeft tie denk ik wel een omtrek van 30 cm .. !!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:00

ben nou touwens wel benieuwd naar een foto Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:16

Hier heb je foto's van mijn beetje/haarbal ":

Zijn manen ':

Afbeelding

Zijn manen :

Afbeelding

Zijn Staart maar hij heeft wel ff staan schuren ( rechts ) Valt op deze foto wel mee :

Afbeelding

Ik maak binnen kort nog wel een foto van zijn staart nu , want hij is nu 2 x zo dik !!!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:17

En zijn manen en staart zijn nu nog dikker !!
Want het was toen hoog zomer.. !!

Maarja het is gewoon een echt beertje... Bloos

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:25

Ik gebruik voor mijn paard een uitdunkam die normaal voor honden wordt gebruikt. Mijn merrie wil ook niet veel aan haar manen hebben en hier gaat het prima mee. Het kammetje snijd gelijkmatig haren af, je moet wel meerdere malen kammen want binnen 1 dag krijg je het niet dunner. En de onderkant dan gelijk maken door het af te snijden met het kammetje.

Link naar een website waar ze het oa verkopen!
http://www.witjesverzendhuis.nl/cgi-bin ... 6&search=0

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:33

Als de onderkant zo uitgedunt is, en de bovenkant nog dik, waarom knip je die onderkant er niet af zodat het gelijk is met de bovenkant? Ben je in ieder geval van het ongelijke gezicht af. Als het dan 1 lengte is, gewoon een vlecht indoen, dan groeit het vanzelf.

Voor het schuurprobleem bij zijn staart heb je speciale beschermers. Ik heb er eentje van neopreem, van professionals choice. We lduur, maar ideaal materiaal en perfect in gebruik. Moet zeggen dat sinds ik hem gebruik (van de zomer voor het eerst), dat hij stukken minder schuurt en ik de beschermer nu eigenlijk nog nauwelijks om doe.
Afbeelding

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:37

Ik ga het ook afknippen maar als ik dat nu doe wordt het enorm kort dus ik wacht ff tot alles lekker lang is, dan ga ik het netjes recht maken (niet te kort zodat het netjes naar 1 kant valt) en dan proberen met dat draad te vlechten! Mijn pony heeft nu geen last van eczeem in de zomer een beetje. Kan die beschermer ook in de stal op 's nachts?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:03

Ja hoor, die van mij heeft er van de zomer dag en nacht mee gelopen en alleen tijdens het losgooien en rijden deed ik hem af, zodat het een beetje kon luchten enzo, aangezien het materiaal van neopreem is. En dat ongeveer een maand lang.
Ik ben er erg tevreden over.

Ze zijn bij de meeste westernwinkels wel te krijgen, bijvoorbeeld www.westernstore.nl , weet niet of de engelse ruitershops ook zoiets hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:15

Persoonlijk zou ik dat nooit dag en nacht aanlaten, geloof ook dat het daar niet voor is gemaakt Lachen

Kawa schuurt in de zomer als hij bijv gezweet heeft.
Als ik elke dag zijn staartje met water afspoel schuurt hij niet.
Dan spray ik er ook nog wat anti mug gel op en dan heeft hij nergens last van.

dat geldt natuurlijk niet bij echte exceem, maar bij veel paarden wel die eens wat schuren Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:36

sja, kntjes maken met dikke manen , maak de manen vochtig als je ermee bezig bent
zo kun ej dikke manen net wat beter invlechten etc ,

je kunt kiezen voor dikke dressuurknotten met naald en draad, of gewoon laten groeien en er een hengstenvlecht van maken

gewone knotjes gaat met zo en dikke bos vaak niet lukken idd

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:27

Ik zat te kijken naar de foto's, maar van de manen valt best nog wel wat te maken hoor. Vochtig maken, in gelijke plukken verdelen (bij voorkeur 12) en vlechten maar.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:30

ik zou net zeggen: dat valt toch wel mee?
mijn shet heeft netzulke dikke manen en staart (vraag maar aan jorretje, die heeft hier ook al gereageerd) geen enkel probleem mee
gaan gewoon dikke vlechten in