Paard drinkt niet uit automatisch drinkbakje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_E

Paard drinkt niet uit automatisch drinkbakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 14:46

Mijn paard wil niet uit een automatisch drinkbakje drinken. Zodra het water begint te stromen schrikt ze heel erg van het geluid en komt er niet meer bij in de buurt. Ze heeft van veulen af aan uit een emmer gedronken. Hebben jullie nog tips hoe je een paard dit kunt aanleren? Wij hebben (denk ik) alles al geprobeert.

zimbabwe

Re: Paard drinkt niet uit automatisch drinkbakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:50

hoe lang ben je al bezig? Meestal helpt het als ze andere paarden het water zien drinken uit zon bak zonder een hartverlamming te krijgen van schrik. Meestal ook wel heel banketstaaf, maar gewoon geen alternatief bieden, als hij dorst heeft kan het uit het bakje en anders niet...

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 14:54

Tja, "verdorsten" hebben we ook al geprobeerd maar ze houd dat echt te lang vol. Het is een sportpaard wat dagelijks traint dus ze kan niet lang zonder water...

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:06

Misschien kun je haar eerst aan het geluid laten wennen?
Ik denk bijv. aan een soort van training. Ga vlakbij de drinkbak staan en hou je paard aan een lange lijn op een afstand die je paard nog niet eng vindt. Druk zelf de klepel in, en op het moment dat het geluid komt, en je paard niet schrikt, geef je een snoepje of andere beloning. Dan de afstand tussen je paard en de drinkbak steeds ietsje kleiner maken. Je paard moet leren het geluid van de drinkbak te associëren met iets positiefs (beloning).
Let wel op dat ze niet schrikt, en dat je juist dan het snoepje geeft, want dan beloon je juist weer het ongewenste (schrik)gedrag. Maar met een beetje rommelen en een juiste timing kom je wellicht een heel eind.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:09

Mijn paard vond dit in het begin ook eng.. hij had ook nog nooit eerder uit een automatische drinkbak gedronken. Ik drukte het elke keer in als die erbij was en maakte me hand dan nat en hield het bij zijn snoet. Toen ik er weer met me hand bijzat ging die er zelf met zijn snoet in, en sindsdien vond die het geen enkel probleem meer.
Snapt die trouwens wel dat er water uitkomt? Misschien ziet hij het gewoon als een eng ding wat raar geluid maakt. Laat het hem dus merken dat er water uitkomt. Succes ermee

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:14

Ik heb dit probleem ook met mijn 2-jarige .
Heeft op een stal gestaan waar het water in emmers werd aangeboden en staat nu op een stal met automatische drinkbakken ...
Ze is echter niet bang voor het geluid en lijkt het te willen begrijpen maar naar mijn mening krijgt ze gewoon dat dingetje niet omlaag met haar neus/lip !

Ik lees even mee Lachen

xX_Lisa_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:51

Het beste is idd wat de meeste zeggen laten merken dat het niet eng is, gewoon duidelijk laten zien dat het water is en dat ze er met haar neus tegen aan moet duwen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:54

nightlover schreef:
Heeft op een stal gestaan waar het water in emmers werd aangeboden en staat nu op een stal met automatische drinkbakken ...
Ze is echter niet bang voor het geluid en lijkt het te willen begrijpen maar naar mijn mening krijgt ze gewoon dat dingetje niet omlaag met haar neus/lip !

Ik lees even mee Lachen
Ik weet niet wat voor een systeem je hebt, maar wij hebben bakken waarbij de klepel feitelijk iets naar achteren gedrukt moet worden (wat automatisch gebeurt als ze de neus erin steken), en dus niet naar onder. Dat leren ze over het algemeen heel snel. Wat je kunt doen, is de bak zelf alvast volzetten met water. Door daaruit te drinken, stoten ze automatisch met de neus tegen de lepel aan, en vullen ze de bak dus weer bij.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:00

Als ie dorst genoeg krijgt drinkt ie echt wel. Ze leren het allemaal, je kan het een paar keer laten zien of andere paarden kunnen het haar voordoen. Bij ons in de wei staat een zelfdrinker voor koeien. Dat is een pomp en dan moeten ze eerst met hun hoofd de hendel naar achteren drukken en dan komt er water. Mijn paard snapte dat ook lange tijd niet maar doordat ze de anderen het zag doen (en in de zomer echt heel erg dorst had) is ze er wel uit gaan drinken.

Overigens heb ik maar 1 keer meegemaakt dat een paard niet uit een zelfdrinker wilde drinken. Die had echt uitdrogingsverschijnselen. Maar achteraf was dit ook niet zo raar. De merrie stond in de wei met een automatische drinkbak maar daar kwam ze niet in de buurt. Toen bleek dat het stroomdraad was gaan doorhangen en op de drinkbak ruste, dus iedere keer wanneer ze water wilde drinken kreeg ze een klap stroom Ach gut. Ze heeft toen onderhuidsvocht toegedient gekregen en een grote spaciekuub (of hoe je dat ook schrijft) gekregen. Want nadat het stroomdraad verwijderd was kwam ze nog steeds niet in de buurt van de drinkbak Bloos

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:05

wij hebben er een op stal staan die niet met een lepel overweg kan, hij heeft nu een drinkbak met een staafje en dat lukt wel.

Als het echt niet lukt zou je een vlotter systeem kunnen proberen, daarbij komt het water meestal van onderen en maakt het minimaal geluid.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:53

Mijn paard was ook geen automatische drinkbak gewend toen hij in Nederland aankwam. Hij had ook helemaal niets met de drinkbak die hier in zijn stal hing, en de klepel naar beneden drukken was iets wat echt niet tot hem doordrong.
Ik heb eigenlijk elke keer als ik op stal was zijn waterbak gevuld door dus gewoon op de klepel duwen en laten vollopen, hij is begonnen met het water daaruit drinken en dan stond ik erbij en duwde weer de lepel omlaag zodat de bak weer vol liep. Ook met de gedachte dat als ik er niet was hij het toch echt zelf moest oplossen Knipoog
Eigenlijk heeft hij het vrij vlot opgepakt en was het enge er snel vanaf.

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:55

mijn pony had dat eerst ook, maar later wende ze eraan. nu drinkt ze gewoon uit de auto drinkbak

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 16:15

Roadracer schreef:
nightlover schreef:

Ik lees even mee Lachen
Ik weet niet wat voor een systeem je hebt, maar wij hebben bakken waarbij de klepel feitelijk iets naar achteren gedrukt moet worden (wat automatisch gebeurt als ze de neus erin steken), en dus niet naar onder. Dat leren ze over het algemeen heel snel. Wat je kunt doen, is de bak zelf alvast volzetten met water. Door daaruit te drinken, stoten ze automatisch met de neus tegen de lepel aan, en vullen ze de bak dus weer bij.

Wij hebben ook een vlotter bakje geprobeerd maar zelfs dat geluid vond ze al eng. Ze houd het echt vol om een dag lang niks te drinken en het bakje is dan kurkdroog..... Ik heb ook al geprobeerd met biks en geruststellen maar ik heb helaas geen tijd om de hele dag erbij te gaan staan en om haar een hele dag zonder water te laten lijkt mij ook geen goed plan. Misschien moet ik maar gewoon bij emmers blijven...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:50

als het echt niet anders kan kan je een emmer gebruiken het beest verdorsten heeft geen zin, water hebben ze nodig dus ja...
ze kent het niet he.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:22

Die van mij snapte er eerst ook niks van. Ik heb het bakje vol laten lopen met water en heb er wat biks in gedaan, dat loste op en werd een soort slobber, toen wilde mijn paard wel in de buurt komen en drukte hij de lepel zelf in, toen was alles ook meteen duidelijk en niet eng meer Haha!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 16:49

Ja dat heb ik ook al gedaan, ze peuzelt dan heel voorzichtig de biksjes eruit/ of de slobber en daar is het dan ook mee gedaan.

Toch ga ik niet voor het wachten tot ze zoveel dorst heeft dat ze vanzelf gaat drinken, een mens kan ook niet een dag zonder drinken. Dan krijg je ook hoofdpijn en voel je je beroerd (ik tenminste wel).

Het enige wat ik nog niet heb gedaan is bij een ander paard gaan staan met haar die er uit drinkt.... denk dat dat ook wel moeilijk word want ze is zo dominant als de pest Duivel Eens zien hoe ik dat ga proberen!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:37

Ik dacht ook luxe te zijn om een automatische drinkbak aan te schaffen.. ze sprongen met vier benen de lucht in, nog net niet de stal uit. Biks erin, alles geprobeerd maar nee.. toen het ding vervolgens ook nog eens opensprong toen het ging vriezen en het water er werkelijk uitspoot was het helemaal gedaan.

Ze schijten er af en toe eens in, voor de rest hangt hij nutteloos. Ik heb ook veel geprobeerd, maar hij hangt al jaren niets te doen, maar wie weet.. krijgt ze ooit een helder moment. Lachen

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 11:22

Ja, ik denk dat ik me maar bij jou aan ga sluiten Indra. Toch even proberen wat ze doet als een ander paard er uit drinkt en ze er bij staat te kijken... wie weet dat ze het dan gaat overnemen..