Shetland veulen hengst kopen als je maar 5 jaar ervaring heb

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meisiie

Shetland veulen hengst kopen als je maar 5 jaar ervaring heb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 22:33

Ik weet niet waar het hoort , maar ik ging er vanuit hier Bloos

Mijn vriendin (van12) gaat een shet hengst (veulen van 9 mndn) te kopen , ze rijd 4 en een half jaar en heeft meer ervaring dan dat. Zelf vind ze dat ze weet wat ze doet. Maar wat mij betreft kunnen het etters zijn en vervolgens heb je ze verpest. En dan kan je ze aan niemand weg doen ook. Zelf vind ze het wel een goed plan , maar ik raad het haar echt af.

hoe denken jullie hierover?

Anoniem

Re: Shetland veulen hengst kopen als je maar 5 jaar ervaring heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:35

Ik ben zelf 13, en heb een shetlander hengst van bijna 2, en heb maar 1,5 rij ervaring. Als ze de ruimte/ speelmaatjes/ tijd/ ervaring voor heeft vind ik het wel een goede keuze..

Meisiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 22:37

Paulaa_ schreef:
Ik ben zelf 13, en heb een shetlander hengst van bijna 2, en heb maar 1,5 rij ervaring. Als ze de ruimte/ speelmaatjes/ tijd/ ervaring voor heeft vind ik het wel een goede keuze..

Wow vind ik kna dat je het volhoudt Tong uitsteken

sietje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:38

Als ze goede begleiding krijgt dan zou het kunnen. Als ze alles alleen moet doen denk ik dat ze te jong is.
Je praat wel over een levend wezen dat de juiste verzorging nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:56

Meisiie schreef:
Paulaa_ schreef:

Wow vind ik kna dat je het volhoudt Tong uitsteken

Zo moeilijk vind ik het niet, gehele verzorging doe ik zelf. Soms een handje hulp van mijn vader, maar meer niet.

Meisiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 23:02

Ze doet het alleen , verder heeft ze mij nog Tong uitsteken maarja of dat helpt xD ze heeft zelf al een verzorgpony gehad en ze krijgt er weer 1 ... maar ik raad het haar af.

meer mensen een reactie?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:05

ik sluit mij bij sietje aan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:07

ik vind het veel verantwoording voor zo'n jong meisje. Krijgt ze wel steun van haar ouders? Kan ze het qua tijd en financiën aan?

toen ik 12 was had ik ook een eigen pony, maar mijn ouders hebben mij daar altijd mee geholpen.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:19

Verplaatst MD --> VSW.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:46

het gaat er niet om hoeveel jaar ervaring je hebt maar om de ervaring zelf en natuurlijk de mate van verantwoordelijkheid die je hebt om goed voor een dier te kunnen zorgen.
Mijn dochter (8) heeft haar eigen dieren zelf voert zij deze (pony/hamster/poezen). Ik hou het natuurlijk in de gaten maar eerlijk is eerlijk zij is correct in de verzorging.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:56

sietje22 schreef:
Als ze goede begleiding krijgt dan zou het kunnen. Als ze alles alleen moet doen denk ik dat ze te jong is.
Je praat wel over een levend wezen dat de juiste verzorging nodig heeft.

Eens. Rijervaring is iets leuks, maar het gaat om een Shetlandveulen. Ze zal er de eerste 2,5 jaar niet op kunnen rijden en misschien zelfs nooit. Dan vind ik rijervaring niet echt van belang. Wat ik problematiser vind, is dat het hier om een jonge pony gaat. Dat gedeelte vind ik minder. Zoiets kun je, denk ik, alleen maar doen met de juiste hulp. Als 12-jarige een pony opvoeden zonder enige hulp, dat lijkt me absoluut geen goed plan. Dan kun je beter een wat oudere pony kopen.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:23

Dat ligt er ook aan wat voor huisvesting ze voor het veulen heeft. Als hij opgroeit met leeftijdsgenootjes op het land, wordt hij daar voor een groot deel wel opgevoed. Gezelschap is een MUST voor paarden, vergeet dat niet! Maar wat wil ze met het veulen gaan doen dan, hij kan pas over 2 en een half jaar aan het werk en voor rijden is ze dan wellicht al te groot. Kan ze natuurlijk nog gaan mennen, vrijheidsdressuur, wandelen etc. In die 2 en half jaar moet er niet teveel met zo'n jong beestje worden omgetut, liever 24/7 op het land zetten (met schuilstal o.i.d.) om te spelen met en te leren van zijn (pony)vriendjes... Maar als het paardje alleen komt te staan raad ik het zeker af, een paard hoort niet alleen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:04

Ik ben het met mijn voorgangers eens. Gaandeweg leer je heel erg veel van een eigen pony. Als ze iemand heeft die eventueel kan helpen als het even niet lukt of als ze vragen heeft dan zie ik geen problemen. Mits het dier een goed onderkomen heeft en een soortgenootje(s).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:23

Inderdaad een pony opvoeden is totaal wat anders dan verzorgpony's hebben of rijden. Laat staan een hengst.

Ruinen zorgen dat ze op stal komt waar de pony voldoende naar buiten kan en speelmaatjes heeft en waar ook begleeiding aanwezig is lijkt me dan het minimale wat nodig is om kans van slagen te hebben

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:27

waarschijnlijk is de keuze op dit hengstje gevallen vanwege de prijs? als dit zo is kan ze misschien beter wat langer zoeken naar een wat oudere merrie die misschien al wat meer kent, dat is als en hoop minder werk en waarschijnlijk meer plezier. ik denk dat een kind van 12 mits hele goede begeleiding best voor een pony kan zorgen, maar dan wel echt met hulp, want een kind kan het vaak niet opbrengen om er 24 uur per dag mee bezig te zijn. ook moet ze de kosten niet vergeten, die kunnen ondanks de lage aankoop prijs hoog oplopen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:30

Ik reed 5 jaar toen ik mijn merrie kreeg (ook een shetlander), maar goed: rijden heeft er niets mee te maken. Ik had al veel het gedrag van paarden bestudeert, hielp vaak andere mensen en toen heb ik Appie van mijn moeder gekregen. Het is echt een schat van een paard: temperamentvol maar wel erg eerlijk en vriendelijk. Toen ik haar 2 jaar had en veel van haar geleerd heb wou ik er graag een veulentje uit fokken (de vader is trouwens Jimmy van LADPR Lachen ), Appie is inmiddels verkocht en nu heb ik alleen Vendetta, het veulen, nog. Na haar geboorte hebben we er trouwens pas een rijpaard bijgekocht: eerst moest ik maar eens over gedrag en omgang leren, daarbij komt dat rijden me tot toen niets interesseerde. Inmiddels is Appie verkocht en heb ik alleen Vendetta (nu alweer 8 maand) en Pardusz nog. En dan heb ik mazzel dat Vendetta een dametje is (hoewel ze duidelijk erg veel karakter heeft en een eigen willetje wat ze graag laat merken). Wat ik hiermee wil zeggen: meteen een veulen, en dan ook nog eens een hengst is zeer onverstandig. Je kunt het beter opbouwen tot je er klaar voor bent. Lachen

Waarom wil ze trouwens een hengst? Met een merrie kan je ook nog fokken. Knipoog