Paarden en kippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Paarden en kippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 23:04

Binnenkort komen er bij ons op stal twee grote kippenstallen vrij, waar wij riante uitloopboxen van mogen maken. Nu mijn vraag: welke maatregelen moeten we hiervoor treffen? Behalve dan wat ik in gedachte had: flink in de weer met de hogedrukspuit en de Halamid om de boel helemaal stofvrij en citroentjesfris te maken. Oftewel: zijn er dingen van kippen waar paarden ziek van worden die wij mogelijk nu over het hoofd zien?

Neem bijvoorbeeld de uitloop waar de pony's komen. Die is tot een paar maanden geleden uitloop van de kippen geweest. Moeten we hier nog ergens extra op letten? Kan bijvoorbeeld de E.coli bacterie daar (in grote hoeveelheden) in de grond zitten? En zo ja, wat te doen?

Kortom, ik hoop dat er Bokkers zijn met soortgelijke ervaringen, die ze hier willen delen. Wij zijn echt superblij met het vooruitzicht op een mooie grote uitloopstal, maar willen onze pony's uiteraard niet onnodig aan risico's blootstellen.
Alvast bedankt voor reacties.

Doppers

Re: Paarden en kippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:10

Zou de stal wel controleren op bloedluis, weet niet of het schadelijk is voor paarden. Maar lijkt mij wel, helemaal als het in grote getale aanwezig is in het hok. Kijk even op www.kippenforum.nl voor de FAQ bloedluis voor meer informatie. Je kunt daar misschien ook een reactie plaatsen, die mensen weten veel van kippen af en sommigen van hen hebben ook paarden dus wellicht weten zij meer! Verder kan ik je niet helpen, sorry. Succes!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 23:27

Dank voor de tip! Dat is een rotbeest zeg, die bloedluis. Momenteel staan de paarden al dichtbij de kippen, maar de boel is wel van elkaar gescheiden. Ik heb die bloedluizen ze in elk geval nog nooit bij de paarden/in de stal gezien, maar ik heb geen idee of de bloedluis überhaupt ook van paarden houdt... In elk geval heb ik nu dankzij het lezen van die FAQ zelf overal jeuk Haha! Haha! , maar zodra ik daarvan ben hersteld ga ik daar inderdaad mijn vraag ook maar neerleggen denk ik!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:16

Halamid mag niet meer gebruikt worden in keukens en andere plekken waar eten word bereid , omdat dit de gezondheid van de mens schaad , en volgensmij ( niet zeker ) is dit bij de wet niet meer verkrijgbaar!

Ik zou iets anders gebruiken aangezien paarden overdreven gevoelig kunnen reageren op chemische middelen ,,ik zou eerder denken aan dethol om te ontsmetten Haha!

Maar er goed hoor dat je wilt ontsmetten Ja

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:22

Ik zou voor de zekerheid even de dierenarts bellen en overleggen wat je wel en niet mag doen. Als de kippen ook in de uitloop hebben gelopen, heb je grote kans dat die eerst afgegraven moet en met nieuw zand moet worden opgevuld.
Vogels en paarden is n.l niet zo'n hele goede combinatie.

celeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:59

als er maar geen kippen meer in zitten Clown

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 23:35

celeron schreef:
als er maar geen kippen meer in zitten Clown

Hihi.. Nee, die zijn dan allemaal weg. Volgende week vertrekken ze, de uitloop hebben ze al een paar maanden niet meer gebruikt.
Ik ga morgen of overmorgen mijn DA bellen voor advies, we hebben betonplaten klaar liggen en nieuw zand storten kan ook zo, maar ik wil graag álles weten. Knipoog

xX_Lisa_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:59

Ik zal gewoon alles heel goed schoonmaken en de dierenartsbellen voor vragen is idd een optie.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 22:10

Ik heb inmiddels de DA gesproken, hij zegt dat we nergens bang voor hoeven te zijn, als we de boel inderdaad maar goed schoonmaken en ontsmetten. Wat betreft de uitloop, zag hij een groter risico in het niet overal aanwezig zijn van beton (ze kunnen hun benen er aan open halen) dan in de eventuele ongewenste beestjes die in de bodem zouden zitten.