Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 21:15

Waarom zijn boxen met tralies zo slecht voor een paard? Nou omdat een paard buitengewoon gefrustreerd raakt als hij z'n natuurlijke gedragspatroon van ruiken, aanraken en de rest van het lichaam van het andere paard aanraken geblokkeerd wordt. Het werkt voernijd in de hand en andere uitingen van frustratie

Om maar te zwijgen over boxen met dichte zijwanden met uitzicht op een blinde muur, of uitzicht op andere paarden. Dat is uiterst bedreigend voor een paard om een soortgenoot te zien of te horen, maar verder geen contact te kunnen maken.

Dat half Nederland zo z'n paarden houdt is geen excuus, noch een reden om er mee door te gaan.

Ponyboxen/open top stallen zijn het absolute minimum om níet de geestelijke gesteldheid van een paard te schaden. Loopstallen, paddocks en andere vormen van groepshuisvesting komen al aardig in de buurt om tegemoet te komen aan de behoeften van een paard.

Vanuit natuurlijk bekappen werd er voorheen nogal gefocussed op de beperkte bewegingsvrijheid in een box, maar nog veel erger is de psychische schade van eenzame huisvesting voor een paard. Mensen beseffen niet wat ze een paard aandoen.

Ga je paard eens een uur lang observeren op stal, als hij geen eten heeft. Saai he? En hij moet nog 10x zo lang zo staan voor hij weer naar buiten mag (zeker in de winter).

En dit is ook nu precies waar de welzijnsnota dieren over ging de laatste keer. Laten we hopen dat er duidelijke regels gaan komen over paardenhuisvesting, waarbij stands, boxen met tralies en dichte zijwanden zullen worden uitgebannen. En laat de FNRS ook maar eens sterren toekennen op basis van paardenwelzijn en dán pas de ruiterfaciliteiten, ipv drie sterren toe te kennen aan maneges waarbij er voor de ruiter álles is, kantine, verwarmde zadelkamer, drie binnenbakken, springtuin en weet ik veel wat allemaal, maar waar geen mogelijkheden zijn voor de paarden om vrij rond te lopen.

Redrumfox

Re: Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:34

Ik ben het grotendeels met je eens maar denk eraan dat niet iedereen de mogelijkheden heeft om op deze manier paarden te houden. Daarbij komt dat er zat paarden zijn die dolgraag op stal staan; mijn paarden dollen het liefst de hele dag in het zonnetje met hun maatjes en dan hoef ik ze ook niet op stal te zetten want dan gaan ze onmiddelijk in protest, maar als het regent en waait zijn ze me dankbaar als ze in hun warme droge stalletje staan. Deken is ook geen optie > pardusz vernielt ze bij het leven en een veulen een deken op doen begin ik niet aan.

Edit: even wat weggehaald voordat ik afgemaakt word..
Laatst bijgewerkt door Redrumfox op 12-02-08 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:40

Ik heb mijn pony's in boxen met tralies staan. Zonder tralies lijkt mij niet zo wijs... Ze hebben boxen van 3x3. Maar die tralies zijn ideaal. Ze kunnen wel snuffelen maar elkaar geen pijn doen. Aan het achtereind kunnen ze wel beter bij mekaar komen trouwens. Alleen doen de twee die ik nu heb dat niet. Loopstallen heb ik best eens aan gedacht, maar is voor deze twee geen optie.
Overdag lopen ze overigens in de bak in de winter en in de zomer op het weiland. Dus ze kunnen wel sociaal doen.Ja
Ook hier geld dat ze met regen erg blij zijn als ze naar binnen mogen. Sowieso komen ze elke dag blij aangehold als ze naar stal mogen.

Mijn pony verveelde zich buiten ook meer dan binnen....
Binnen is er stro en hooi om te knabbelen. Buiten alleen hooi, maar dat heeft ze na verloop van tijd ook wel gezien.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:58

Ik zal ook even zo vrij zijn hier te reageren, gezien het vanuit mijn topic voort is gekomen. Knipoog

De pony's staan hier sinds jaar en dag 's nachts binnen, in stallen met tralies en toevallig 2 stallen aan de zijkanten met wanden. Dus daarmee hebben ze niet per defenitie geen contact met soortgenoten. Bovendien kunnen ze elkaar in alle andere stallen allemaal zien én hebben wij voor het jonge spul een grote loopstal. Ik vraag mij echt af wat wij hiermee verkeerd doen?

Naar mijn weten wordt er vaker alarm geslagen om paarden die verlaten in het land staan, met mok totaan de knieën, allerlei schimmels en ongedierte. Daarmee natuurlijk degenen die daglelijks kijken etc. uitgesloten. Naar die dieren wordt niet omgekeken, maar naar paarden in stallen wordt wel degelijk omgekeken en veelal (de echte slechterikken uitgesloten) goed verzorgd.

Wat is er mis mee als een paard ong. 10 uur op een dag buiten komt en verder met soortgenoten op een stal staat? Kijk, als jouw paard daar niet gelukkig van wordt, moet jij doen hoe jij denkt dat het moet, maar hier weten ze niet anders dan dat het zo gaat. Waarom veranderen als het zo allemaal prima gaat? Ze zijn 's ochtends blij als ze naar buiten gaan, 's avonds blij als ze weer lekker binnenkomen en aan hun kuil kunnen knabbelen.

Hier staan ze nooit zonder voer, ze krijgen altijd genoeg om de gehele nacht te eten, vermindert stalondeugden, die overigens niet enkel in stallen ontwikkeld worden. Dit kan ook op het land, ik ken een aantal paarden dat dag en nacht buiten loopt en lucht zuigt op paaltjes. Knipoog

Hier komen ze niet op ijzers, op één sportpaard na. Waarom? Het is niet nodig voor fokmerries die de gehele dat op het land staan. Tuurlijk is het beter ze op 'blote' voeten te laten lopen. Desalnietemin hebben we momenteel een fokmerrie met een ontsteking in het hoefbeen die dus genoodzaakt is voor op ijzers te gaan.

Ik ga met Redrumfox mee dat je een feit maakt van een mening die je hebt, net als gebeurde in mijn topic. Erg jammer, misschien een idee de 2e kamer in te gaan daarmee? Want op deze manier bereik je niks en kan je toch beter vanuit je mening praten. Lachen

Ik heb overigens niks tegen de natural manier, sterker nog ik kan het respecteren. Vind het ook erg jammer dat er geen wederzijds respect getoond wordt. Ik doe mijn best om het goed te doen voor mijn pony en slaag daar in en dan zal jij mij vertellen dat ik het compleet fout aanpakn. Rolleyes Sorry, laat me geen les lezen, maar tuurlijk trek ik het me aan als jij oppert dat ik niet goed zorg voor mijn pony. Een ieder kan zien dat ze gelukkig is!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:00

bullsh*t.

Onze paarden staan in boxen die eigenlijk te klein zijn, met tralies en een bovendeur die niet open kan.
Maar ze staan wel de hele dag in de wei en komen alleen 's nachts op stal.
Hoezo zielig?
Heb ik 100x liever dan (bijna) de hele dag in een luxe open stal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:04

Arabesk schreef:
Waarom zijn boxen met tralies zo slecht voor een paard? Nou omdat een paard buitengewoon gefrustreerd raakt als hij z'n natuurlijke gedragspatroon van ruiken, aanraken en de rest van het lichaam van het andere paard aanraken geblokkeerd wordt. Het werkt voernijd in de hand en andere uitingen van frustratie

voernijd wordt ontwikkeld door te moeten "vechten" voor voer, seperaat voeren door middel van afscheidingen tussen paarden geeft juist rust in het voeren, en zorgt ervoor dat een paard in alle rust kan eten

Citaat:
Om maar te zwijgen over boxen met dichte zijwanden met uitzicht op een blinde muur, of uitzicht op andere paarden. Dat is uiterst bedreigend voor een paard om een soortgenoot te zien of te horen, maar verder geen contact te kunnen maken.

Er zijn paarden die dat juist een veilige omgeving vinden....... echt Lachen

Ik ben absoluut voorstander van buiten, het liefst zo veel mogelijk........ Een paard hoort op de wei, moge dat duidelijk zijn.....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:08

Waarom tralies toch best handig zijn...
Afbeelding

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:10

Mijn paard staat van 9 tot 18 buiten (in zomer veel langer natuurlijk).
Dan komen ze op stal, proper, eten en kuil.
Mijn merrie staat op de zijkant waar ze dus 1 muur heeft achter en tussen twee wanden staat. Ze kan wel haar buurvrouw zien en ermee snuffelen.
En zoals Muzefee zegt, de paarden zijn bij ons ook blij als ze savonds in hun stal kunnen ( 2,5 op 4,5 ongeveer).
Groetjes
plotie

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:14

Mijn paard heeft zelf het liefst een volledig dichte afscheiding. Wel met open voorkant, dus hals eruit en dan naar elkaar kijken. Maar door trailies heen of met open wand haar buurman zien, eigenlijk liever niet.

Zoals Kiwiko zegt, er zijn paarden die een bepaalde stal een veilige omgeving vinden. Mijn merrie is blijkbaar nogal op haar eigen ruimte en privacy gesteld.

Wordt tijd dat iedereen eens naar zijn paard gaat luisteren, in plaats van de wanden uit z'n stal rukken, omdat jij denkt dat mijn paard daar niet gelukkig van wordt? O nee, een stal heeft mijn paard natuurlijk niet nodig. Ze moet staan te verpieteren op de wei in de regen zonder droge plek om te liggen, want dàt is natuurlijk. Ja
Sorry, maar daar heeft mijn paard ook helemaal geen zin in.

Groephuisvesting voor de hele dag heeft ze ook zeker geen behoefte aan. Ze staat wel op de wei in een groep, maar daar heeft ze echt de ruimte om zich wat af te zonderen als ze daar behoefte aan heeft. In een loopstal waar de paarden hutje op mutje staan zou ze totaal gestoord worden.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:14

Ik vind overigens dat je het teveel op de natuurlijke leefomstandigheden baseerd: paarden leven nou eenmaal niet meer in het wild en hier zijn ze in de loop der jaren ook aan aangepast. Ik betwijfel of een paard er moeite mee heeft om op stal te staan als die dit gewend is; paarden leven graag in een vast patroon en als op stal gaan bij dit patroon hoort dan zullen ze daar ook geen problemen mee hebben. IJzers zie ik ook het punt niet zo van: ik ben nog nooit een paard tegengekomen wat pijn heeft geleden door ijzers (correct beslagen, geen lichaamseigen medische problemen). Wat is er dan mis mee?
Ik ben de hoefsmid eeuwig dankbaar want zonder ijzers had ik nu geen paard gehad ivm zijn beengebrek. Het is in mijn ogen dus wel degelijk ergens goed voor. En voor sporters natuurlijk: zonder ijzers kunnen ze zand happen op het natte gras. Ik vergelijk het altijd maar met oorbellen: in het begin zit het een beetje gek maar na een paar dagen ben je eraan gewend en hoort het bij je. Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:17

vind dat het soms aardig overdreven wordt. als ik mijn paarden ga observeren een uur op stal zonder eten staan ze gewoon lekker te dutten enz. ze gaan graag hun stal in. maar daarbij komt wel die van mij gaan alleen savonds in de winter op stal. stallen hebben 3 kanten dichte muren en 1 kan tralies waarbij die van mn pony bovenluik openstaat. ze kunnen elkaar niet aanraken maar wel elkaar zien. sommige paarden vinden het wel gewoon lekker zo op stal te staan

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:18

Mooi gezegd, Redrumfox. Om ook zo vrij te zijn te vergelijken, leefden de mensen vroeger ook niet in simpele hutjes en in het wild? Schoten ze ook geen zwijnen af om te overleven? Wij zijn ook compleet anders, wij hebben nu ook een dak boven ons hoofd etc. De hele samenleving, incl. de dieren, past zich aan en ik denk dat het zaak is dat te accepteren. Je mag best je paard buiten willen hebben staan, maar accepteer van een ander dan ook dat diegene het anders ÉN vooral niet fout doet. Knipoog Want wij bepalen niet wat goed of fout is, je moet je paard in de ogen kijken en zien of hij gelukkig is. Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:28

Citaat:
Om maar te zwijgen over boxen met dichte zijwanden met uitzicht op een blinde muur, of uitzicht op andere paarden. Dat is uiterst bedreigend voor een paard om een soortgenoot te zien of te horen, maar verder geen contact te kunnen maken

dit is dus niet waar!
mijn paard had enorm erger voedernijd, als er een paard naast haar stond, met trailies ertussen, raakte ze gewoon boos, trapte tegen de wanden om haar eten te 'beschermen'.
sinds 2 week is ze verhuisd, staat ook in een stal met dichte zijwanden (dan wel een klein 'luikje' erin waar ze de buurman kunnen zien en ruiken) maar ze is veel rustiger, eet rustig haar eten op, trapt niet meer tegen de muren, het is een compleet ander paard,
ze kan het hoofd door de deur doen, en zo het hele gangpad overkijken, en tegenover haar staan paarden, nou zij, en de rest daar zijn er niet minder gelukkig om hoor

Als ze dan helemaal een dichte wand hebben, en geen luik in de deur om hoofd door te doen, oke dan vind ik het ook niet echt ideaal nee. maar voor sommige paarden is het wel fijner een dichte zijwand, kijk bvb naar de mijne.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:30

Redrumfox schreef:
Ik ben het grotendeels met je eens maar denk eraan dat niet iedereen de mogelijkheden heeft om op deze manier paarden te houden. Daarbij komt dat er zat paarden zijn die dolgraag op stal staan; mijn paarden dollen het liefst de hele dag in het zonnetje met hun maatjes en dan hoef ik ze ook niet op stal te zetten want dan gaan ze onmiddelijk in protest, maar als het regent en waait zijn ze me dankbaar als ze in hun warme droge stalletje staan. Deken is ook geen optie > pardusz vernielt ze bij het leven en een veulen een deken op doen begin ik niet aan.

en dan zeg ik op mijn beurt: regel eerst dat je alles goed voor elkaar hebt voor je een paard aanschaft...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:33

en als je nou een paard heb die in de sport meeloopt?? EN hartje den haag woont???

er zijn mensen met andere intresses, andere situaties dan jij Lachen kan zomaar gebeuren

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:36

Dat ik mijn paard in de sport wil hebben en dat ik in hartje Den Haag wil wonen daar hoeft (naar mijn mening) mijn paard geen last van te hebben. Dat betekent gewoon langere reistijd naar een goede stal (en goed is in mijn ogen in de eerste plaats dagelijks naar buiten, en dan de rest van het eisen pakket zoals een goede bak).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:37

ikenindi schreef:
Redrumfox schreef:

en dan zeg ik op mijn beurt: regel eerst dat je alles goed voor elkaar hebt voor je een paard aanschaft...

Wat bedoel je hier nu mee? dat zij het niet goed doet? Omdat haar paarden bij slecht weer op stal staan?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:38

Eens kijken..

Helemaal buiten gaat niet, sommige van het stel hier springen over de omheining, kruipen er tussendoor of walsen er gewoon doorheen (met of zonder stroom erop en ook door het hout) als ze naar binnen willen eind van de middag en ik ze niet binnenhaal.
Daarnaast hangt er af en toe een hengst met een voorbeen of 2 over de omheining als niet 1 van zijn kuddegenoten hengstig is maar 1 van de dames uit de kudde naast hem. Dagelijks toezicht kan ik bieden, maar ik ben geen wonderwoman dus ik redt het simpelweg niet om zowel dag als nacht toe te kijken. Aangezien 1 van de hengsten al permanent geblesseerd is geraakt door het in een hekwerk hangen met een been, loop ik liever geen risico op een nachtlang durende verwonding die hetzelfde effect kan hebben.
Daarnaast boeit het vrij weinig als een merrie losbreekt, maar een hengst die losbreekt veroorzaakt vaak wat meer problemen (o.a. met de buren die ook paarden hebben)

Dus moeten ze 's nachts op stal lijkt me. Overdag mogen ze dat niet, daar lopen ze me in de weg...
Wanneer zij zelf mogen kiezen overdag of ze in een nog-niet-uitgemeste (vlas, dun laagje) stal blijven staan zonder voer of gewoon buiten op het gras/erf, dan kiezen ze het eerste uurtje voor buiten gras vreten en rondwandelen over het erf, en daarna gaat een ieder een box in (met of zonder paard die er evt. al instaat). Dat veroorzaakt problemen met het uitmesten, en het veroorzaakt nogal wat problemen onderling.

De hengsten vreten elkaar op, dus die moeten gescheiden blijven, de merrie's kunnen op het land goed samen maar samen in alleen al het gangpad ontstaat er dikke ruzie.

Njadien kan met geen enkel paard samen in een box, ook niet apart met tralies ertussen... Althans, tralies ertussen kan natuurlijk wel, maar dan moet ze over op seniorenvoer wat ze niet hoeft te kauwen, ze haalt namelijk continu haar tanden langs het tralies als dreigement naar het buurpaard (ongeacht welke) en ze heeft al meermaals en wand eruit geslagen. Zonder hebben we ook geprobeerd, dus open boxen, helaas blijf er dan weinig van de buurpaarden over en de ruimte die de buren dan hebben beperkt zich vaak tot de stal daar weer naast of het uiterste hoekje van de box die ze hebben als ze niet van angst over de wand klimmen.

Shanaya kan niet met een paard samen staan, of zij staat in de hoek weggedrukt (doet ze zelf uit veiligheid, ze leeft al wat jaren met njadien samen inmiddels) of ze slaat het andere paard de hoek in. De merrie's zijn erg gesteld op hun privacy en persoonlijke ruimte. Zelfs Shanaya en Xenah, die buiten niet bij elkaar weg te slaan waren en continu aan het kriebelen waren, dat ging niet samen in een box. Ik heb het uiteraard niet over normale boxen, ook in loopstallen waar normaal 13 pony's in gepropt werden ging het niet goed... Shanaya deed het wel goed in een openbox waar ze over de wand heen kon kroelen met een ander. Alleen met njadien dus niet, die weigert, zowel binnen als buiten, ieder lichamelijk contact met een ander paard (uitgezonderd wanneer ze te dichtbij komen, dan raakt ze ze met tanden en/of hoeven, en uitgezonderd haar veulen zolang die aan de voet loopt en natuurlijk de hengsten)

Wiet en Mira hebben vanaf afspenen tot 1,5 jaar bij elkaar gestaan, dit ging lang goed, hoewel we met voeren 1 paard uit de box moesten halen. Het nadeel was dat ze zo aan elkaar plakten, dat wanneer we er 1 weghaalden de ander finaal door het lint vloog, ongeacht wie er nog meer naast stond waar ze over de wand heen mee konden kroelen.
Nu kunnen ze buiten prima samen, maar binnen Mira is een rasechte dochter van Njadien wat HAAR box betreft. Buiten zie je dit gedrag ook steeds meer terugkomen.

Passia staat wel dag en nacht buiten, zonder schuilstal. Ze houdt zich goed, al wil ze graag mee naar binnen 's middags (en vaak overdag, ze staat 's nachts braaf op het land te grazen, maar overdag veel voorin bij het hek, niet eten niet bewegen, alleen naar de stal staren en de mensen, roepen zodra (ze denkt dat) je kijkt). Van Pas verwacht ik weinig kunstjes, ze is al 19 en ze heeft last van haar hart (of toch epilepsie?). Anyway, ze heeft 2 aanvallen binnen 1 uur gehad, verder nooit wat gezien, dus ik verwacht haar hart...

juul en blier, jaarlingen, staan samen in een box, wat goed gaat buiten etenstijd. Overdag staan ze bij Pas, maar 's middags willen ook zij weer graag naar binnen. Juul springt dan ook rustig over het hek...

Ze komen zowel zomers als 's winters overdag de hele dag buiten, de hengsten lopen tussen de merrie's in hun eigen mini-kuddes, de hoeven zijn door onze traditionele bekapper netjes op de verzenenen gekapt, dus redelijk lange tenen en netjes op de hoefballen. Behalve bij Njadien voor, die stond wel altijd heel natuurlijk, bijna té, maar door een peesblessure en een schiefel onder haar pees en de ouderdom is de druk daar zo hevig geworden dat ze omhoog moest om de druk van die pezen af te halen. Als het scheurt is het voorbij met die ouwe, dus dan maar ijzers eronder...

Buiten dit alles, open boxen of buiten speen ik liever niet af bij sommige merrie's, die gaan dan overal over/doorheen, en om ze nou te drogeren , dan zijn dichte boxen toch wel heel fijn.
Al met al vind ik de paarden juist heerlijk rustig binnen op stal. Ze relaxen, ze kwebbelen, ze nemen hun rust. Dat doen ze buiten bijna niet omdat ze in beweging worden gehouden door de hengsten. Buiten is er geen tijd om rustig te slapen of te rollen, laat staan te liggen, en dat doen ze toch graag hier! Naar binnen gaan doen ze op tempo, naar buiten moet ik ze bijna slepen...

De voernijd van Njadien is 80% verminderd sinds ze op stal geen last heeft van buren.
Ze krijgen ook voldoende ruwvoer, zoveel ze opkunnen. Daarbij let ik wel op het gewicht van de paarden, ze moeten zeker niet te dik worden, liever juist wat schraal.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:41

ikenindi. Ik woon nu eenmaal in de Randstad, en niet in de provincies waar land ten overvloede is.
Elk schuurtje dient vergunning voor aangevraagd. Maar ook een paddock etc....
Tis allemaal echt niet zo eenvoudig.

Ik zou mijn pony overigens nooit dag en nacht op stal willen. Maar dat ze elke nacht en klein deel dag soms in een box van 3x3 met tralies staat doet mij niets. Het geeft haar de nodige rust. En met nat weer de gelegenheid tot liggen.

jesito

Bij ons op stal is het wat dat betreft redelijk goed geregeld,mijn e-pony heeft een stal van 3* 4,5 en ze kan met haar hoofd over de deur en aan de zijkanten kan ze ook door een grote opening aan de paarden, ze krabbelen zelfs door deze opening.
Ik vind dit prima zo.
In de winter snachts op stal en in de zomer staan ze dag en nacht buiten.
Onze paarden krijgen in de wei ook hooi en staan ondanks het hooi ook vaak te niksen dus dat paarden de hele dag eten is niet helemaal waar, vaak als ze in de stal komen waar ze ook hooi krijgen en sommige geen krachtvoer pakken ze twee happen om vervolgens te gaan dutten en ze eten het pas later op van sommige ligt er nog hooi de volgende morgen.
Je kunt het niet meer vergelijken met de natuur.

KiWiKo

Ecudes schreef:
Dat ik mijn paard in de sport wil hebben en dat ik in hartje Den Haag wil wonen daar hoeft (naar mijn mening) mijn paard geen last van te hebben. Dat betekent gewoon langere reistijd naar een goede stal (en goed is in mijn ogen in de eerste plaats dagelijks naar buiten, en dan de rest van het eisen pakket zoals een goede bak).

ga je ook echt doen joh als alleenstaande moeder en een fiets Lachen Lachen

mensen moeten eens leren om breder te kijken dan hun eigen horizon Lachen

Ik stap morgen in mijn TT en rij even 80 kilometer om even naar mijn paard te kijken, die vrolijk met zijn meiskes op het land staat.... maar dat is voor een ander mieppie dan mij niet weggelegd, die moet misschien alles opzij zetten om haar paard/kind EN fiets te kunnen onderhouden.....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:43

KiWiKo schreef:
Arabesk schreef:

voernijd wordt ontwikkeld door te moeten "vechten" voor voer, seperaat voeren door middel van afscheidingen tussen paarden geeft juist rust in het voeren, en zorgt ervoor dat een paard in alle rust kan eten

Citaat:

Er zijn paarden die dat juist een veilige omgeving vinden....... echt Lachen

Ik ben absoluut voorstander van buiten, het liefst zo veel mogelijk........ Een paard hoort op de wei, moge dat duidelijk zijn.....

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn Ja
Mijn paarden voelen zich juist veiliger en geruster met dichte wanden en van voernijd hebben ze geen last (staan aan het zelfde hoopje voordroog te vreten op de wei en ook op stal geen probleem).
Uiteraard graag zoveel mogelijk buiten, weidegang en beweging, maar wat en hoe hangt ook van het paard af. Ik ken paarden die gelukkiger zijn met een hele dag op stal, maar dan wel dagelijks moeten wérken, dan een hele dag in de wei lopen drentelen.
Ik vind het weerom sterk dat je zo durft veralgemenen en zo vanuit je eigen visie durft zeggen dat alleen jouw mening degene is die het beste voor het paard is

Citaat:
Al met al vind ik de paarden juist heerlijk rustig binnen op stal. Ze relaxen, ze kwebbelen, ze nemen hun rust. Dat doen ze buiten bijna niet omdat ze in beweging worden gehouden door de hengsten. Buiten is er geen tijd om rustig te slapen of te rollen, laat staan te liggen, en dat doen ze toch graag hier! Naar binnen gaan doen ze op tempo, naar buiten moet ik ze bijna slepen...

Hier ben ik het dus ook mee eens, want dat merk ik héél erg aan mijn paarden ook, die zijn echt gelukkig als ze mogen gaan verpozen op stal, heerlijk afgezonderd en op hun gemakje.
Buiten is leuk, maar binnen evenzeer Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:44

Muzefee schreef:
Wij zijn ook compleet anders, wij hebben nu ook een dak boven ons hoofd etc. De hele samenleving, incl. de dieren, past zich aan en ik denk dat het zaak is dat te accepteren.

Wij zijn mensen. En paarden zijn - en blijven - paarden.
Hun hele wezen is nog steeds hetzelfde; hun instinct, hun lichaamsbouw, hun spijsverteringskanaal, alles. Ze zijn er niet op gebouwd om lang stil te staan in een kleine, afgesloten ruimte en geïsoleerd van hun soortgenoten. Het zijn nog steeds kuddedieren die met elkaar socialiseren en zich veilig voelen in een kudde, continue in beweging (horen te) zijn, al lopend continue hun ruwvoer tot zich nemen, etc etc.

En ja, het is waar dat paarden zich schikken naar de omstandigheden. Helaas, denk ik vaak, want het is vaak zo triest wat paarden zich allemaal laten welgevallen. Ze zijn zó dienstbaar, zó puur en zo welwillend...! Daar wordt maar al te vaak misbruik van gemaakt en veel paarden zijn zó onbegrepen.

Verder ben ik het oneens dat paarden zich maar moeten aanpassen aan de mens qua leefomstandigheden. Persoonlijk wìl ik helemaal niet dat mijn paarden zich aanpassen aan leefomstandigheden welke volledig indruisen tegen het wezen paard.
Ik snap overigens al helemaal niet dat stallen ooit bedacht zijn en dat ze anno 2008 nog steeds de normaalste zaak van de wereld zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:45

Zammie schreef:
Wat bedoel je hier nu mee? dat zij het niet goed doet? Omdat haar paarden bij slecht weer op stal staan?

ik reageer op het dikgedrukte. zij had het over iets algemeens, dus ik val daarmee niemand als persoon aan;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:46

KiWiKo schreef:
en als je nou een paard heb die in de sport meeloopt?? EN hartje den haag woont???

er zijn mensen met andere intresses, andere situaties dan jij Lachen kan zomaar gebeuren

tegen mij?

ook een sportpaard kan buiten lopen in een wei;) of in een loopstal wat mijn part binnen. en als je de mogelijkheden niet hebt een paard een goed tehuis te bieden dan moet je er niet aan beginnen...