Wanneer wei sterk genoeg om te begrazen ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moos24

Wanneer wei sterk genoeg om te begrazen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 13:16

Hallo !

Kan best zijn dat dit onderwerp al een keer ergens staat, maar kan het echt niet vinden.

Maar ik heb 2ha grond tot mijn beschikking gekregen, die in maart word ingezaaid.

Nu mijn vraag.

Wanneer is het sterk genoeg dat het begraasd kan worden ?
En hoeveel x moet je gemaaid hebben ?

Meerdere tips zijn welkom.

Groetjes Monica

moos24

Re: Wanneer wei sterk genoeg om te begrazen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 13:29

Wij zitten trouwens op kleigrond

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:32

wss na najaar pas
ik heb nu in oktepber ingezaaid, mij altijd verteld dat najaar beter is om in te zaaien dan voorjaar, helaas werd het doordat er mais stond pas oktober
Ik wacht tot april, dan komt er eerst wat kunstmest overheen en word het een keer gemaaid
denk dat je zeker 6 mnd moet tellen

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 13:57

ok. in oktober stond er nog peen op, dus vandaar dat het nu pas gezaaid word in maart. Kan ik inderdaad nog wel even wachten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:59

reken zowieso maar op 6 mnd dan, en als erg droog word moet je in avondne sproeien, als er al wat gras uitgekomen is, anders verbrand het ook meteen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:04

In het najaar...
En een tip.. zet er eerst een kudde schapen op..
Deze trappen het gras niet kapot, maar wel de grond aan.. bovendien wordt je gras dan automatisch gemaaid..

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 14:49

En waar haal ik een kudde schapen vandaan ? wel makkelijk natuurlijk.
Ik heb een kleine trekker tot mijn beschikking van de eigenaar.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:03

moos24 schreef:
En waar haal ik een kudde schapen vandaan ? wel makkelijk natuurlijk.
Ik heb een kleine trekker tot mijn beschikking van de eigenaar.

Ehm... vraag een boer die schapen heeft, of hij ze voor een week of 2 op je weide gooit???
Gewoon aanbellen en vragen...

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:05

zal die boer ook vast wel blij mee zijn Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:59

er zijn genoeg instanties van schapenherders die geregeld een stuk zoeken waar ze hun schapen op mogen zetten.
doe eens googlen en dan kom j er vast tegen bij je in de buurt!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:30

Bij ons is er vorig voorjaar ingezaaid (1,6 ha). Maar dat is niet helemaal goed gebeurd omdat de bladkool die er op stond niet goed ondergeploegd is. Bovendien was het ook nog eens hardstikke droog in die periode. We hebben het dus in de zomer 3 keer moeten maaien, zowel om de bladkool weg te krijgen die nog in grote getale tussen het gras stond als om het gras sneller te laten groeien. Toch had ik mijn paarden er in juli al op staan en heb ik er in september nog 20 pakken voordroog vanaf gehaald van prima kwaliteit. In mijn profiel zie je een foto van mijn Jazz die op de wei staat, die is in augustus genomen op het gras dat in maart is ingezaaid...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:08

kijk met schapen wel uit dat je wei goed omheind is. ik heb nu schapengaas, om de buitenste palen heen, wil nl ook schapen erbij hebben lopen
of je moet kijken voor verplaatsbare netten

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:17

In onze andere weide hadden we in Maart gezaaid, in juni gehooit en in juli de paarden erop gedaan. Ging perfect.. Maar het is grond afhankelijk denk ik..

Shetjeees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:47

Ik test het altijd zo :

Pak en stevige pluk gras , en trek zachtje , als ze dan gelijk de grond uit komen vind ik het nog niet goed genoeg , en ik vind dat je geen grond meer mag zien .. Bloos

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:53

Bij mijn vorige stal was er in oktober gezaaid, in juni gehooid en daarna mochten de paarden erop lopen Lachen

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:56

als je je gras in hebt gezaaid en je gaat dan maaien, dan is het niet echt geschikt als paardenvoer!
dit is omdat de voedingswaarden te hoog zijn voor een paard.
laat daarom ook het eerste gras opeten door schapen of andere dieren, want dit is niet geschikt voor paarden.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:03

Susy_Q schreef:
In onze andere weide hadden we in Maart gezaaid, in juni gehooit en in juli de paarden erop gedaan. Ging perfect.. Maar het is grond afhankelijk denk ik..

Wat voor grond hebben jullie dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:17

Ai... Maart pas inzaaien. Is dit je enige wei die je tot je beschikking hebt? Zeker omdat je op kleigrond staat is het zaak om voorzichtig te zijn. Het beste is eigenlijk om het het eerste jaar niet te laten begrazen, maar alleen maaien. Dan het tweede jaar, kan je vanaf half april / mei tot aan september de paarden erop laten. Maar, niet overbegrazen. De graszode moet nog gevormd worden. Het jaar daarop zou je ze ook in nattere tijden erop kunnen laten. En vanaf 3 jaar kunnen ze er eigenlijk 24/7 op.

Waarschijnlijk wil je toch de paarden er dit jaar al op. Zaak is dan inderdaad om eerst te maaien, of laat de schapen / koeien er eerst op. Dan de paarden erachteraan. Bij nattigheid = niet op de wei laten. Zeker omdat je op klei zit, want dat trappen ze kapot en dat 'heelt' niet meer. Pas bij een stabiele graszode kan je ze in natte tijden erop laten.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 07:20

Oei. Ja ik heb een stuk dijk waar ze gewoon aan kunnen staan, en dat is de bedoeling ook maar dat is ong. 2500m2. Met 2 friezen erop redde de dijk het 4 maanden. Nu gaan er 2 mini's en een friesje erop. Voor de rest komen er geen paarden op te staan, en dat geld ook voor de pas ingezaaide wei. Het kon niet anders als in maart zaaien helaas, en ik ben afhankelijk van mijn buurman. Maar ik had al zo'n vermoeden dat het met klei grond wel even kon gaan duren. Ik zet eerste een stuk af waar ze als de dijk op is kunnen lopen. Als het goed is is dat in juli/augustus ong. De rest van de omheining komt volgend jaar, dus ik kan nog enkele keren maaien, zodat de rest van de wei sterk genoeg is. Kan het 1e stukje volgend jaar weer bijkomen.

Het heeft zijn voor en zijn nadelen hoor die kleigrond. En we zitten echt net op de grens van klei/zandgrond. Het schijnt dat aan de kant waar de buurman zit een hele harde leemlaag zit na ong. 20cm. Dat is alleen aan die kant van de dijk. Misschien scheelt dat ook wel een stukje.

Maar iedereen erg bedankt trouwens voor jullie ervaringen.

xX_Lisa_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 07:59

ik denk het beste pas in het najaar.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:24

Beste is inderdaad om het even in de omgeving rond te vragen. Zelf zit ik op zware zeeklei. Super vruchtbare grond hoor, maar met nattigheid een ramp Clown

Strip begrazing is idd ook een goed idee, beetje de verschillende stukken belasten / laten rusten Lachen