Hallo, ik heb wel eens gezien dat iemand een soort betonnen rooster in de stal had zodat de urine makkelijk wegzakt. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat makkelijk schoon te houden onder het rooster?
Het klinkt namelijk wel als een goed idee en wij gaan de stal verbeteren en momenteel is het een zandbodem met een rubermat eroverheen maar dat wordt een betonnen vloer vandaar dat ik dacht aan zo'n rooster.
Ik heb in mijn stallen een betonnen rooster, waar ik heel erg blij mee ben. Hoe het precies zit met het leeghalen (want de urine loopt natuurlijk ergens in) dat weet ik niet. Volgens mij komt er eens in de zoveel tijd een trekker die de boel leegpompt. De stallen zijn een stuk droger en ik hoef er minder aan te doen. Het is wel zo dat er wat prut tussen de gaten kan zitten in het rooster. Eens per 2 weken ongeveer, soms langer prik ik ze helemaal door, zodat het weer makkelijker wegloopt. Ik vind het ideaal!
Ik heb er zo'n ding. Er zit een put onder. De paarden lopen niet op het staal maar op tegels die erop liggen. Ik heb er ook aan gedacht om de tegels te vervangen door rubber matten (om minder stro te hoeven gebruiken). De natte loopt vrij goed weg, maar ik moet wel af en toe schoon maken tussen de tegels. De stro blijft wat droger erdoor dus is het wel iets minder uithalen elke dag. Toen we vlas gebruikte, spaarden we iets meer. Want je hebt wat lucht circulatie waardoor de onderkant niet zo doorwekt wordt. Je moet wel de smurie af en toe weghalen. Maar om eerlijk te zijn. Wij wonen in dit huis met deze stallen nu 2 jaar, en die put is nooit bij ons schoongemaakt. Het stinkt niet, maar je ruikt het wel in de hete zomer. Ik ga een boer het wel vragen om leg te zuigen dit jaar...
roosters kunnen handig zijn maar er zijn wel een paar nadelen als je de rooster niet afdekt met rubber matten kan het heel makkelijk koud optrekken en tochten , de rooster kunnen door het verschil in gewicht tussen koeien en paarden (over het algemeen zijn roosterstallen omgebouwde koeienstallen) en de hogere gebruiksdruk sneller slijten en het zal niet de eerste keer zijn dat er ene paard door het rooster stort en in de put staat
maar als de rooster goed zijn en er rekening gehouden word met de eventueele kou van uit de put en dergelijke is het een handig systeem
Ik schrik wel even van je berichtje. Beton is toch heel hard. Ik kan me haast niet voorstellen dat een paard daar doorheen kan zakken. Het is ook erg dik.
Maar uit jouw post maak ik op dat het dus vaker is gebeurd Best een enge gedachte
Wesco
wij hebben een stal waar het achterste gedeelte roosters is,(oude koeienstal) daar hebben ze beton opgestort en toen in het midden van de stal een gat geboord zodat de urine naar de put loopt onder de stal. op de betonnen vloer hebben we matten met stro ( andere hebben vlas, zaagsel.) Af en toe moeten de gaten doorgeprikt worden, Het systeem werkt goed
Bij ons liggen er ook betonnen 'roosters', was ook vroeger koeienstal. Het zijn betonnen platen met een paar geultjes er in waar t vocht in weg kan trekken. Wij hebben wel voor de zekerheid nog onder die betonnen platen nog stapeltje tegels (3 stapels met tussenruimte) er onder liggen. Er is er nog nooit 1 doorgegaan en t wordt toch zeker al zo'n 15jaar zo gebruikt
Wij hebben wel vlas dus ik haal de geultjes niet helemaal leeg,anders valt er te veel vlas door.
Als je toch rubber matten heb, en een nieuwe stal aan het maken bent, zou ik kiezen voor een iets aflopende beton vloer met vlinke gultjes erin zodat de urine wegloopt naar i.d.d. een put (mss gezamelijk voor alle stalen). Ik zou ook kiezen voor een put die makkelijk is om schoon/leeg te maken. Dan kan je meet een hoogdrukreiniger af en toe je hele gebeuren goed schoonmaken.
Dat is ook een goed idee Michelle, om geultjes in de beton te doen. Hmm denk dat het dat misschien wordt, had nl ook gezien dat die betonnen roosters ook erg zwaar zijn.
N.b. ons roosters zijn van staal, dus ze zijn niet zo zwaar. Je kan ze makkelijk controleren als ze gebreken zou vertonen. Bij ons oude stal had iedere stal een vierkante bak in het midden, met een ijzer deksel, met ronde gatten in de deksel. Zo ging de urine in dat putje, die niet eens zo groot was (60cmx60cmx40cm diep). Dat putje kon je gewoon uitscheppen om de zoveel tijd. De gatjes moest je doorprikken met de achterkant van een hark met het uitmesten. Maar dat werkt ook.