Manen dag en nacht ingevlochten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

speedy_cindy

Manen dag en nacht ingevlochten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 20:57

Ik hoor/zie regelmatig dat mensen de manen van hun paard vlechten en dan 1 keer in de zoveel tijd eruithalen en dan borstelen en daarna opnieuw weer invlechten.
Waarom? Houden ze dan meer manen over?
En gaat het dan niet super jeuken wanneer ze dag en nacht alleen maar vlechten hebben?
Nouja het zal wel een domme vraag zijn maar ben er toch wel nieuwschierrig naar.

Marijee

Re: Manen dag en nacht ingevlochten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:58

Ik had eens ergens gehoord dat ze dan sneller gingen groeien.

Ik ben zelf ook niet echt een voorstander van vlechten dag en nacht inhouden.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:01

Ik doe dit bij de manen van mijn pony, of ze sneller groeien weet ik niet, maar doordat ze niet gaan knopen is het wel makkelijker om ze schoon en mooi te houden.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:05

Wij doen het ook, puur omdat het hem op 1 of andere manier meer boeit als ze los hangen want dan gaat hij ze dus afschuren en als we ze vlechten niet.. Ik hoor van de meeste dat het normaal gesproken juist andersom is en het invlechten dag en nacht dan ook niet goed is..

Maar zo zie je maar weer, het is per paard verschillend...Haha!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 21:11

Oke bedankt voor de reacties. Maar het maakt dus niet veel uit of je ze vlecht of niet? Alleen dan dat ze mooier blijven.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:02

Ik heb wel eens gehoord als je ze te strak vlecht en het te lang laat zitten het kan afbreken maar of dat dan zo erg is dat het opvalt zou ik echt niet weten.
Volgensmij wordt het soms ook wel eens gedaan om manen naar één kant te krijgen.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:04

Het lijkt mij voor het beestje niet heel fijn... Maar dat zou wel per paard verschillen

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:09

Omdat het veulen alles had afgeknabbelt en ze een heel stuk miste van haar manen. Doe ik bij mijn vz. fries 4 dagen vlechten in en 3 dagen los en dan weer in vlechten. Daardoor gaan ze een stuk sneller groeien en blijven ze mooi schoon.

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:11

ze blijven schoon en klitten niet

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:15

Ik doe hetzelfde als ikuu. Om dezelfde reden ook. En het staat nog mooi ook Knipoog .

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:55

Hier gaat het wel beter als we ze er dag/nacht in hebben, als ze in de wei staan en ze zijn aan het spelen of kroelen dan vreten ze alle manen van elkaar op. Naar mijn weten hebben ze 's nachts ook geen jeuk ofzo, anders zag je wel schuurplekken.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 09:31

Ik zou t niet weten, ik had een x verzorgshet ingevlochten en prongelijk dag laten zitten kwam ik de volgende dag weer had ze gerold en waren dr maantje onder hard modder, nog in de vlechtjes nou ik kreeg het er echt niet meer uitveel wassen todat het nat werd en toen kreeg ik het er eindelijk uit, ik ben er iig geen "voorstander" van

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 10:17

ikuu schreef:
Omdat het veulen alles had afgeknabbelt en ze een heel stuk miste van haar manen. Doe ik bij mijn vz. fries 4 dagen vlechten in en 3 dagen los en dan weer in vlechten. Daardoor gaan ze een stuk sneller groeien en blijven ze mooi schoon.

Maar dan kan het veulen toch die andere 3 dagen wel weer de manen afknabbelen?

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 10:18

En hoe komt het dat dat sneller groeit dan?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:22

Ik denk dat omdat 't niet kan klitten er minder kans is dat 't afbreekt ofzo. Die van mij heeft vrijwel altijd vlechten in, voor de foto of andere speciale gelegenheden haal ik ze uit de vlecht en dan heeft ze een prachtige bos manen. Lachen Slecht voor de manen zal 't volgens mij niet zijn, zolang je de regelmatig opnieuw vlechten maakt.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 10:40

Oke, dus ik kan best proberen of dat wat is voor mijn pony? Aangezien ze echt van die dreadlocks krijgt en die krijg je er moeilijk uit.. En haar veulen plukt er ook allemaal haar uit.

Wat heb jij dan voor vlechten? Gewoon een paar naast elkaar of een hengsten vlecht of iets anders.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:44

Ik heb 4 van zulke vlechten (onder de deken nog eentje) en zonder vlechten ziet dat er zo uit. Knipoog

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:47

Ik vlecht mijn Haflinger zijn manen ook in, ik vind dat als ik de vlechten eruit zijn manen veel mooier zijn. En ik hoorde dat ze dan sneller lang worden, omdat ze minder beschadigen etc, dus dat klinkt goed Haha!

aleidagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:06

sommige veulens eten ok de manen van de moeder op en dan vlechten mensen ok wel eens de manen in

chantal84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:14

Mensen met tinkers vlechten ook vaak de manen. Zo blijven de manen mooier en heb je er in verhouding minder onderhoud aan

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:15

Manen groeien beslist niet sneller hoor als je ze invlecht. Ze blijven wel netter maar dat is wat anders.

Het haar wat uitvalt als je de vlechten er uithaalt is oud haar, dus dat is helemaal niet erg (hoe langer je de vlechten laat zitten, hoe meer oud haar, dus niet schrikken Knipoog )

Manen groeien dus niet sneller; haar groeit nl. uit de haarzakjes in de huid, en de haarzakjes "weten" niet dat er een vlecht in zit Vork Wel kan het zo zijn dat het haar in de zomer iets sneller groeit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:18

Het lijkt alleen maar of het sneller groeit, omdat je het niet iedere dag meer ziet hangen...

arankie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:08

dat is slecht dan knelt het haar van je poy en de brokkelt het af

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 17:18

Oke

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:26

Je hebt natuurlijk vlechten en vlechten. Hele strakke vlechten zou ik sowieso niet laten zitten! Dat is gewoon niet fijn voor je paard omdat er dan toch een soort spanning op staat.

Losse vlechten zijn denk ik geen enkel probleem. Als het veulen bijvoorbeeld de manen afknabbelt is het misschien aan te raden om een losse hengstenvlecht te maken. Zoals bij deze pony. (Kan nog wat losser dan op de foto, dus grotere plukken bijpakken)

Dat ze sneller gaan groeien is natuurlijk onzin. Ze blijven misschien netter dat wel. Hoeveelheid manen en vaak ook de maximale lengte is gewoon genetisch bepaald. Net als bij mensen...