Hoe kun je manen en staart zo vriendelijk mogelijk onderhoud

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Hoe kun je manen en staart zo vriendelijk mogelijk onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:38

Nu Tjaldur een maandje van mij is, begon het de stalhouder op te vallen dat zijn staart en manen wel erg dun werden. Ik kam deze elke dag grondig uit en ze verklaarde me voor gek, want op deze manier hield hij geen haar mee over. Maarja, ik heb het nu een weekje niet gedaan en het lijkt wel een punker met al die dreadlocks in zn staart. Niet echt mooi Weet iemand hoe ik zijn manen en staart toch mooi kan houden, zonder er elke dag haren uit te trekken?

Flew

Re: Hoe kun je manen en staart zo vriendelijk mogelijk onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:39

Anti-klit gebruiken en niet kammen maar gewoon de klitten ontwarren met je handen. Verder niet al teveel eraan zitten.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:41

Ik heb de manen van mijn paard vrijwel altijd ingevlochten, de staart kam ik elke dag uit met een Oster staartborstel. Met die borstel trek je er niet zoveel haren uit. Lachen

ladynaomi

hey,

ik gebruik gewoon equishine of iets dergelijks... hoef je er niet vaak in te spuiten en dan krijg je niet snel het effect van dreadlocks. en je moet sowieso nooit een staart doorkammen maar gewoon haartje voor haartje uitpluizen. dan vallen echt de dode haren eruit, want als je gaat kammen, trek je ook goede haren mee, en daarom houdt je paardt maar zo weinig staart en manen over.

suc6 ermee!

grtz ladynaomi.

Dapnik

Misshien helpt het om te vlechten, en dan in de zoveel tijd eruit halen antiklit erin en na een tijdje weer vlechten(tussen door even laten 'luchten').

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:42

riders magic of cowboy magic detangler (geen equishine, daar wordt het stroachtig van en breekbaar (bij mij in ieder geval)) erin, met een öster borstel uitkammen en dan tot halverwege vlechten

werkt als een tierelier

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:50

Vlechten zou voor zijn manen een oplossing zijn, maar zijn manen zijn niet meer zolang en helemaal ongelijk. Ze zijn helemaal afgeknabbeld door een ruin die bij hem in de wei staat. Zijn manen zoals die in mijn profiel staan kan ik alleen nog maar van dromen. Ik heb op stal wel anti-klit. Ik zal dat er zo eens insprayen en dan met mijn handen de staart uitpluizen Haha!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:51

hij had zeker mooie manen
zou er dan ook cribbox op spuiten, dan blijven ze voortaan van zijn manen af
en dan gewoon voorzichtig borstelen en goede antiklit (riders magic/cowboy magic detangeler) gebruiken

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:52

Ik gebruik bij Jive zo'n grote staart en manenborstel van Imperial Riding (je schijnt ook look-a-likes van andere merken te hebben) en daarmee haal je bijna geen haar uit de manen of de staart. En heel af en toe een beetje anti-klit erin doet ook wonderen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:53

lous: die van IR is al een look-a-like Knipoog van öster

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:55

Evelli schreef:
lous: die van IR is al een look-a-like Knipoog van öster

Jaja whatetever die dingen lijken allemaal op elkaar. Tong uitsteken Maar goed welk merk dan ook, het zijn erg goede borstels.
Bloos

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:55

klopt, zijn geweldige borstels en komt amper haar mee uit, bij ons is er 1 op stal meebegonnen, toen had ik er 1 bij gekocht, inmiddels heeft iedereen op stal ereen omdat het zo goed resultaat geeft

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:58

Ik gebruik cribbox, dat spul stinkt zo verschrikkelijk dat je er gewoon een smerige smaak van in je mond krijgt. Maarja, dat paard (de witte in mijn avater of hoe noem je dat kleine plaatje dat onder je naam staat) komt er even enthousiast een hap uit nemen als ik hem weer terug zet. Hamer Hij heeft zo nog 7 paarden kaalgegeten.
Ik zal straks even naar de ruitershop gaan, moet ook nog van alles hebben, koop ik meteen zo'n borstel en die anti-klit.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:58

cowboy magic detangler& shine gebruiken.
Even zorgen dat je zn staart helemaal hebt uitgeplozen met je handen, en dan cowboy magic er in.
Als je dat met enige regelmaat (1 keer in de week bijvoorbeeld) doet dan blijft zn staart vrijwel klitvrij!

In het begin deed ik apollo zn staart 2x in de week met Cowboy magic, maar doe het nu al 1,5 jaar 1 keer in de 2 weken of 1 keer in de 3 weken.

Vooral niet te veel uitkammen, dan trek je haren los.

Cowboy magic is niet goedkoop, maar werkt super en je hebt er neit veel van nodig(zeker in vergelijking met equishine enzo)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:01

ik borstel de manen en staart bijna nooit. En als ik ze borstel dan wel met een oster borstel.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:01

Evelli schreef:
klopt, zijn geweldige borstels en komt amper haar mee uit, bij ons is er 1 op stal meebegonnen, toen had ik er 1 bij gekocht, inmiddels heeft iedereen op stal ereen omdat het zo goed resultaat geeft

Ik begon met eentje voor mijn haflinger, en nu gebruik ik er ook eentje voor mijn shetlanders en ze doen het zeer goed. Vooral mijn shetlander heeft erg lange manen (langste punt over zijn knie) en daar werkt hij echt geweldig bij. Met een andere borstel kom ik er niet eens doorheen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:04

gewoon een gewone haarborstel bij de drogist halen, is veel goedkoper en werkt hetzelfde Knipoog
Ik gebruik ook vaak zo'n hondenborsteltje met van die fijne metalen pinnetjes

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:04

ik borstel de staart en manen iedere dag, eerst gaat er een antiklit in (iets met mane and tail nogwat) en dan kam ik het helemaal door met een speciale borstel voor de staart en manen.
verder heb ik zijn staart ook veel in een vlecht, dan klit het zoiezo niet zo veel.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:09

Ik doe in de winter bijna niks aan mijn paard zijn staart (heeft weinig zin met die modder), in de zomer wel, en dan zelfs elke dag. Om de paar dagen tot een week doe ik anti-klit erin en dagelijks kam ik alles door. Niet met een borstel, maar met een kam, een borstel neemt veel meer haar mee dan een kam. Met de staart begin ik altijd onderaan en houd ik de rest stevig vast. Hij heeft zo altijd een schitterende staart zonder een enkele haar te verliezen met kammen.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 13:00

Heb net cowboy magic concentrated detangler & shine gekocht. Zit alleen zo weinig in! Pfff...nu maar hopen dat het werkt. Kwam er trouwens achter dat ik zo'n speciale borstel al heb Bloos

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:03

je verkijkt je er op hoeveel er toch in zo'n tube zit hoor!
Maar om uit te proberen is het zeker genoeg. Mocht het je bevallen kan je altijd nog een grote (en dus dure) fles kopen.

Ontklit de staart goed met he handen, daarna dat spul er in, even goed "masseren" dat het overal zit en na 5 a 10 minuutjes even kammen. Als je het dan elke dag even uit de klit haalt komt het helemaal goed, en hoef je de eerste paar dagen ook geen nieuw spul er in te smeren.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:03

je hoeft trouwens echt niet veel te gebruiken, het is in het begin even aftasten, maar geconcentreerd is het zeker Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:04

even aan Yoni vragen hoe zij de manen van Tyrson doet en die van Muni deed....
dat systeem zal vast ook voor Tjaldur werken! Knipoog

ik gok: veel anti-klit erin, af en toe met de hand uitpluizen en verder in vlechten leggen en eraf blijven....

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:05

Heeft iemand een foto van deze 'beroemde' Knipoog oster borstel. Ik denk dat ik wel weet welke het is maar wil het graag zeker weten. Daarnaast heb ik al gegoogled....alleen er zijn heel veel oster borstels en ik ben benieuwd welke jullie bedoelen.....

thanx alvast

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:08

Afbeelding

Deze is hem. Ik heb hem dan van IR maar verder ziet hij er helemaal hetzelfde uit Knipoog

De pinnen lijken op de foto wel klein, maar zijn in het echt ongeveer twee keer zo groot.
Laatst bijgewerkt door Lous op 08-02-08 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt