Paard schuift stro opzij in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TaanStippel

Paard schuift stro opzij in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 08:35

Mijn paardje staat in een 3x3 stal op een dikke laag stro, nu is hij al begonnen om zijn wintervacht te verliezen(niet normaal! Kan er een pony van maken) uiteraard poets ik hem iedere dag grondig maar nu schuift hij ook telkens al zijn stro aan de kant zodat hij op beton staat.

Als ik het weer terug strooi zodat het overal gelijk is en hij begint alweer met aan de kant schuiven als ik de vork ga wegzetten.

Zou dit een teken zijn dat hij het (te) warm heeft en het daarom aan de kant schuift ?

kensha

Re: Paard schuift stro opzij in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:58

kzal het even zo laten tot het verlies van zijn wintervacht weg is. En denk inderdaad het daarover gaat

anders moet je even wat stront in de stal in het midden achter laten zodat ze niet op beton ligt

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:02

ja die van mij doet het ook heel erg nu ze aan het verharen is.
ze schraapt al het stro van voor naar achter maar gaat vervolgens wel op het stro liggen.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:22

Maar het is dus waarschijnlijk wel omdat hij het warm heeft ?

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:23

ik weet het niet de mijne doet het dus ook maar gaat vervolgens wel op die berg die zij gemaakt heeft liggen.
het lijkt dus alsof ze zelf een een stapelbed gaat bouwen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:24

Mijne doet dit altijd, geen idee waarom... 's avonds voor ze gaat liggen schuift ze eerst alles opzij en gaat vervolgens op het beton liggen

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:24

Wij hebben op stal ook een paard die dit het hele jaar door doet.
Geen idee wat je eraan zou kunnen doen..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:20

Te warm lijkt mij eigenlijk niet het geval.. Maar ik weet het niet. Ze vind het zelf fijner om op het beton te liggen zoals ik lees, dus ik zou het gewoon zo laten, anders zou ze het echt niet doen.
Misschien helpt het ook om iets anders in de stal te leggen, bijv zagels of vlas. Misschien doet ze het dan niet, tis een ideetje Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:23

SusieQ87 schreef:
Maar het is dus waarschijnlijk wel omdat hij het warm heeft ?

Lijkt me niet logisch, het stro zorgt er niet voor dat hij het warm heeft maar juist dat hij lekker kan liggen. Waarschijnlijk zoekt hij naar lekkers tussen het stro, verveelt hij zich of heeft gewoon te weinig stro. Aan jou de taak om uit te zoeken wat het is.

Is hij echt bewust bezig met stro opzij schuiven, of gaat het meer toevallig? En hoe veel komt hij buiten overdag?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:25

Die van mij doet dit ook een beetje, maar niet zo erg dat ze alleen maar op beton staat, ze schuift het stro een beetje naar achter in de box, maar of ze dat doet doordat ze ligt te slapen, of rolt op stal, geen idee...
de laatste tijd doet ze het wel wat minder.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 09:59

t lijkt me niet, mara ik zou ook niet weten wat het wel kan zijn... misschien moet je vlas of zaagsel proberen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:25

Ik heb het wel vaker gezien en denk dat er maar 3 redenen voor kunnen zijn; of je hebt te weinig stro in de stal, of je paard eet het stro en schuift daardoor alles opzij, of je paard is gewoon een smeerkees.

Als je paard zoekt naar eetbare dingen zit ze echt bewust de boel opzij te schuiven, in beide andere gevallen gaat het 'per ongeluk'.

Ik denk dat je zowieso beter wat extra stro kunt geven. Als je paard alles in één hoek kan schuiven en een kale box overhoud lijkt mij dat er dan wel wat meer in mag of je moet een heel grote box hebben.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:26

Paarden vinden het prettiger om op een stevige, vlakke bodem te staan. Té veel stro vinden ze niet prettig om op te staan. Als de box van mijn paard op maandag helemaal leeg wordt gehaald en er echt een enorme lading vers stro in wordt gelegd (ze staat dan echt bijna een halve meter hoger!!), dan maakt ze ook hele bergen die ze aan de kant schuift om zo in het midden een plek te hebben waar ze staat. Zodra het stro in volume afneemt wordt het bergen maken en wegschuiven ook heel veel minder.

Ik zeg niet dat je maar een paar sprieten op de bodem moet leggen, maar probeer maar eens in het midden een dunnere laag te leggen en dan langs de kanten van de box zelf wat ophogen zodat je na het mesten schoon stro weer in het midden kunt leggen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:35

Simmie schreef:
Paarden vinden het prettiger om op een stevige, vlakke bodem te staan. Té veel stro vinden ze niet prettig om op te staan. Als de box van mijn paard op maandag helemaal leeg wordt gehaald en er echt een enorme lading vers stro in wordt gelegd (ze staat dan echt bijna een halve meter hoger!!), dan maakt ze ook hele bergen die ze aan de kant schuift om zo in het midden een plek te hebben waar ze staat. Zodra het stro in volume afneemt wordt het bergen maken en wegschuiven ook heel veel minder.

Ik zeg niet dat je maar een paar sprieten op de bodem moet leggen, maar probeer maar eens in het midden een dunnere laag te leggen en dan langs de kanten van de box zelf wat ophogen zodat je na het mesten schoon stro weer in het midden kunt leggen.

klopt valt mij ook erg op!
Begin van de week word de hele stal vaak leeg gehaald, en komt er nieuwe in, ook idd bijna halve meter hoog,
maar duurt maar even en het ligt een beetje in de hoeken omhoog, en in het midden is het wat platter/vlakker, dan is het goed, strooi je het op of weer een beetje bij om volume te krijgen, dan is het binnen notime weer plat.
nouja als ze dat prettiger vinden, prima toch Lachen

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 07:27

Op te weinig stro lijkt mij niet, het is veel te veel dat hij alleen in de hoek stro heeft. Nee hij schuift het bewust opzij waar hij staat zodat alleen zijn voeten op beton staan, dus hij houdt geen kale stal over maar alleen het stukje waar hij staat. Voor de rest ligt het er rondom omheen, dus hij kan gewoon liggen als hij wilt.