Om de hoeveel meter weide palen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benthe

Om de hoeveel meter weide palen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:35

Hee,
Binnenkort komt er waarschijnlijk een paardje voor mijzelf, een fjord. De wei en stal moet nog klaar, en nu heb ik een vraag over de weidepalen.
- Welke weidepalen zijn het handigst? (hoogte, ?soort?)
- Om de hoeveel meter worden weidepalen neergezet?
Vooral met de laatste vraag zit ik nog. Want ik heb bij andere mensen gekeken en die hadden ze meestal tussen de 5 en 7 meter, maar de wei is niet zo groot (ook alleen voor nood) en ik wil uitbreken zo veel mogelijk vermijden.
Wat is het handigst? Ik wil heel graag tips!
b.v.d.!
Groetjes

vuurneon

Re: Om de hoeveel meter weide palen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:44

Onze palen zijn 1,80 hoog en worden 30 cm in de grond geslagen. Dus houd je nog 1.50 over. Wij hebben om de 3 meter een paal staan en op 2 hoogtes wit lint Lachen
Werkt perfect! Onze nummer 1 uitbraakpony is er nog niet doorheen gegaan! Haha!

Wij hebben gewoon palen bij een houtmarkt weggehaald Lachen Waren € 2.20 per stuk geloof ik Lachen

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:23

Wij hebben geteerde palen van 1.90m. Deze staan 75 cm in de grond. Ze staan om de 5 meter met 2 rijen lint.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 19:22

Okee, bedankt Lachen Ik heb nu palen van 2.00 m en voor drie lagen lint. Zet om de 5 meter een paal neer, denk dat dit wel goed gaat komen. Haha!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:24

ik heb palen van 1.60 en ze staan nu 2.5 meter uit elkaar, ook omdat er nu gaas buiten omstaat, voor schapen, anders ging dat erg doorhangen, had nl eerst om de 5 meter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:25

Kunststof palen zijn wat duurder, maar gaan wel veel langer mee. Ik vind strak gespannen lint het mooist en het veiligst.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:34

ik heb de palen om de 3 meter staan en zeker 70 cm in de grond.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:06

Bij mij staan ze om de 4 meter met 3 lagen koord. Palen staan ongeveer 40 cm in de grond en 130 cm boven de grond schat ik.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:17

ik heb net nieuw gezet, 3 lagen breed schiklint, palen van 2,20 en 2,00 meter. En minstens 50 cm de grond in. De palen staan om de 3,5 meter, ik wil niet dat het brede lint wat veel wind vangt gaat wapperen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:18

Mrln90 schreef:
Okee, bedankt Lachen Ik heb nu palen van 2.00 m en voor drie lagen lint. Zet om de 5 meter een paal neer, denk dat dit wel goed gaat komen. Haha!

das wel ver om de 5 meter.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:14

fokfanaat schreef:
Mrln90 schreef:

das wel ver om de 5 meter.

dat heb ik ook en het bevalt heel goed zo

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:57

Toen nog ik zelf een stal had had ik verwarmingsbuizen van bijna 3 beter en die gingen ruim 1.30 de grond en dat stond als een huis! Zoals welshcob zegt 30 cm is wel erg weinig hoor.
MIjn fjord heeft zomerexceem en als ze flink hard schuren dan gaat het hek heen en weer als je de palen niet diep genoeg doiet!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:39

Hoever de palen erin moeten, ligt ook aan het type grond: kleigrond zuigt de palen beter vast, dan zandgrond.
onze palen staan in de klei tussen de 30-40 cm de grond in: zo vast als een huis! Overleefd zelfs schuurpartijen! Wij krijgen de palen er ook amper uit. De laatste keer heeft een boer het met de tractor gedaan anders wou het niet Nagelbijten / Gniffelen
(ons hek hangt overigens aan 2 dikke bielzen die ruim een halve meter de grond in staat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:53

Ik heb mijn palen van de paddock en wei om de 3 meter staan. Halve meter in de grond, 1,5 meter boven de grond inderdaad Lachen

De hekken hangen hier idd ook aan bielzen of betonnen palen.

Nog een tip, als je isolators aan de palen bevestigd, zoek dan diegene uit met een soort klip die de draad vastklemt. Ik heb namelijk die voor het brede lint, en verder van die ogen (eigenlijk voor prikkeldraad, maar we hadden ze nog liggen) voor het dunne lint, en dat dunne lint schuurt door de beweeglijkheid zich helemaal kapot aan / door die ogen. Vreselijk, ga dit voorjaar ook weer de hele zooi vervangen, terwijl dat brede lint gewoon goed blijft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:56

Ik heb van de ogen (wij noemen het dopjes) met een speciale kern, werkt prima! Maar het draad zit ook zo strak dat het amper kan bewegen, dus dat scheelt ook.
Ik had altijd ruzie met de speciale lintklemmen, die knapten bij mij er gewoon af Verward
Heb nu het lint gewoon door de dopjes gedaan (is dunner lint) en is een stuk steviger!

Als je wilt dat je palen lang meegaan, kun je ze in de carboleum zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 00:03

Mja, mijn paddock staat behoorlijk in de open aan bepaalde kanten, dus met een goeie storm waait het flink, kan ik strak spannen wat ik wil, maar dat lint schuift wel Clown Lachen

Van die klemmen moet je wel een bepaalde kwaliteit hebben ja, die oude van 9 jaar terug zijn nog oerstevig, maar de nieuwe van 3 jaar terug zijn veel zwakker helaas. Heb er alleen geen merk van die oude, komt van lokale zaak af, alleen van die nieuwe (Gallagher).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:16

wij hebben vrij dun lint en op bepaalde stukken (boven prikkeldraad) gewoon draad, dus dat scheelt al snel in het 'woei-factor' Haha!

Op goede klemmen moet je niet bezuinigen hebben wij gemerkt. Gallagher was niet bestand tegen een haflinger die zijn kont parkeerde tegen het draad... een deel knapte gewoon open Verward

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:43

Ik heb geteerde palen, 1,30 boven de grond en 50 in de grond. Op de hoeken heb ik ijzeren palen staan. Ik heb 2 rijen koord, boven 8 en onder 6. Ik heb de ijzeren palen om de koorden goed strak te trekken en om te voorkomen dat ze scheef komen te staan na verloop van tijd. Bij mij staan de palen op 6 meter afstand (dankzij de ijzeren palen) en dat is ok. Ik heb nog geen paard gehad die door de draad is gegaan. Ik heb trouwens ook een stroomklok op lichtnet, dat is ideaal! Ik heb mijn hengsten naast elkaar op 1 stuk lopen met 1 tussenlintje op zo'n 75 cm en daar blijven ze braaf achter! (Heb trouwens wel friezen, misschien is dat de reden? *grijns*)