Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje_

Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:23

Hoi,

Meteen ter zaken Tong uitsteken . Ik wil ontzettend graag mijn verzorgpaard V overkopen. Mijn ouders willen haar best
kopen voor mij, ze zijn zelf ook helemaal verzot op V, maar ze zijn alleen bang dat de onderhoudskosten
veel te hoog zijn.

Sinds kort werk ik twee keer in de maand mee bij mijn pa op het werk, dit is op zondag dus dan wordt je dubbel
betaald! Vingers aflikken Ik verdien dan per maand €135,- waar ik eigenlijk niets mee doe. Bij mij was het namelijk al lang de
bedoeling dat ik daarvan mijn paard kon onderhouden. Haha!

Ik heb ook al uitgerekend en het een en andere na gevraagd en ik kom rond de €110,-/€120,- p. maand uit voor
V. Daarnaast heb ik ook al de stal, bak én weides geregeld, en dit is allemaal gratis! Dit is bij de buren van de
huidige eigenaar, waar ik altijd ga rijden. En daar mag ik V stallen als ik haar koop. Er zijn 5 stallen aanwezig
een rij-bak van 15 x 25 m (waar ik nu ook in rijd) en twee weides van 50 x 60 m en 20 x 20 m.

Nu wil ik dus graag jullie advies of dit kan;
Je paard onderhouden voor €135,- met speling van €20,- (zakgeld & eventueel van mijn bijbaantje oppassen)

Alvast Bedankt,
D Lachen

Liezel1

Re: Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:24

lijkt mij niet...

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:26

Waarom niet? Scheve mond

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:26

Zijn je ouders ook bereid bij te springen voor noodgevallen? Denk aan hoge veearts kosten, nieuw zadel etc?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:27

Je mag je paard gratis stallen bij de buren? Dus zij betalen ook het stro/hooi/ander voer? Wat als je buren opeens besluiten te verhuizen/met de paarden te stoppen/oid dan kun je je paard niet meer onderhouden. En wat als je paard ziek wordt..

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:28

ik denk het niet, zeker niet als het paard iets krijgt waar je de veearts voor moet laten komen.. ik zou er vanuit gaan dat je zoiezo rond de 200,- moet rekenen als je haar gratis kan stallen, maar als die stal om één of andere reden dicht gaat heb je geen geld genoeg per maand om een andere stal te betalen denk ik..

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:29

_Diesel schreef:
Zijn je ouders ook bereid bij te springen voor noodgevallen? Denk aan hoge veearts kosten, nieuw zadel etc?

Aangezien ik een tijd geleden ben begonnen met het werken heb ik nu een bedrag van €1600,- . Mijn ouders kopen haar, het liefst met zadel en de dekens (zweet en 200grams), de andere spullen zijn van mij, en het broodnodige kan ik er zelf dus bij kopen!

En in de noodgevallen willen mijn ouders en mijn tante en oom bij springen! Ja

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:29

bij mij kan het nu makkelijk!!ik ben 70,- per maand kwijt.
maar hou wel geld over voor een onverwachte rekening,denk aan;dierenarts,hoefsmid

spullen heb je voor het grote deel al,dus ik zie geen reden dat het niet gaat

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:30

wat als hij ziek word....DA kosten.....inentingen....wormenspuiten...kapot zadel/hoofdstel noem maar op...
Je kunt een paard wel voor dat geld houden maar kun je het ook ten alle tijden onderhouden??

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:31

Als je ouders in noodgevallen achter je staan, dan kan het wel ! Ik onderhoud mijn pony ook van een bijbaantje bij de supermarkt, maar weet dat ik nog spaargeld en ouders achter de hand heb! Zij zijn bereid altijd bij te springen wanneer nodig.

Ik zou inderdaad alleen op je hoede zijn met de gratis stalling, en berekenen of je haar ook kunt houden mocht dit ineens aflopen. Je vind denk ik namelijk niet snel andere stalling zo goedkoop!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:31

tJA als je stalling e.d allemaal gratis is?? Ik kan mijn paard er niet voor onderhouden. Ben al 100,- kwijt voor hooi/stro en nog eens 35,- voor biks en muesli. Dan heb ik de smid entingen en evnetuele ziekte niet meegerekent.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:32

Lianne:
Ja, ik mag haar gratis stallen, maar ik betaal zelf stro/hooi en voer. Ze hebben zelf geen paarden meer, maar duiven. En ze gaan voor geen goud verhuizen.

Loekie:
Idd, als ik haar daar niet meer mag stallen, dan ben ik rond de €200,- kwijt. Dan springen mijn ouders in Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:33

nee

Zo'n stal is wel erg goedkoop, zit daar alles bij in?
Dus stro/vlas hooi en brok?
Ik heb mijn paarden aan huis en ik haal het idd net voor 120 euro, maar dan tel ik geen weide onderhoud, geen water en licht. En ook geen werk uren.

Verder moet de hoefsmid elke 8 weken komen.
Elke 8 weken een wormkuur.
1x per jaar enten
En je tuig heeft niet het eeuwige leven.
Verder is les ook niet onvoorstandig

En dan mag je paard niet eens ziek worden.

Dus een flink bedrag achter de hand hebben voor noodgevallen is ook geen luxe

Dus met dat geld wat jij zegt kun je dus een paard niet onderhouden

edit: zie nu dat je ouders inspringen bij nood.
Maar je hebt iig niet z elf het geld voor hoefsmid ed.
Echt alleen puur het eten en stal:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-08 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Wat gebeurd er als:
Je buren verhuizen/jij moet vertrekken
Je paard ziek wordt
Je paard speciaal voer/bodembedekking nodig heeft
De hoefsmid extra moet komen
Er nieuw hanarchement nodig is
Je paard op een kliniek moet verblijven

Denk dat dit zo even de grootste onverwachte kosten zijn die kunnen komen, als je dat allemaal kunt opvangen zou het dus kunnen, alleen met 20,- speling ga je dat bij lange na niet redden.

Orchidee21

Ik denk zeker dat dat gaat lukken.
Het volgende: Toen mijn ouders verhuisden naar Duitsland zat ik met 3 paarden... Heb van ouders van vrienden 2 stukjes grond te leen gekregen (gratis dus) daar konden ze alle 3 op lopen maar het hield niet over v.w.b gras. bij beiden stond een stal..
Mijn kosten waren ongeveer:
20 euro aan voer per week en 10 euro aan zaagsel per week
dus 30 euro x 4 weken is 120 euro per maand voor 3!! paarden.
Dan moet je tussendoor wel sparen voor een wormespuit natuurlijk en inderdaad, als er veeartskosten of hoefsmidkosten bij komen, ook daar moet je voor sparen.
Hoefsmid kost hier 20 euro voor kaal bekappen..
Maar denk dat het je wel gaat lukken hoor!!
Succes en grijp deze kans.. je krijgt hem waarschijnlijk niet nog eens.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:34

Ik zie echt het probleem niet, haar ouders betalen toch mee als ze het zelf niet meer red??

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:34

Ik denk dat het WEL kan...
Voor de stalling hoef je niks te betalen. Het moet te doen zijn
Als je ouders bereid zijn eventueel bij te springen bij (hoge) veeartsrekeningen.
Volgens mij kun je wel een beetje sparen van die 135 plus evt extraatje in de maand.
Probeer zo zelf een 'paardenpotje' bij elkaar te sparen,zodat je wat achter de hand hebt. Voor de hoefsmid veearts etc.
Ik heb twee paarden die ik zelf aan huis heb, die kosten mij niet iedere maand 270 euro...
(dan reken ik de hebbedingen die ik nog wel eens aanschaf even niet mee Tong uitsteken )

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:35

_Diesel schreef:
Ik zie echt het probleem niet, haar ouders betalen toch mee als ze het zelf niet meer red??

Maar tot in hoeverre en voor hoelang?
Paard wat naar een kliniek moet kan zeer hoog in de kosten oplopen, zijn haar ouders dan nog steeds bereid bij te springen?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:36

Ik heb mijn paard voor 100 euro gestald en daar zit voer e.d. bij. Je moet er alleen wel aan denken dat de hoefsmid moet komen, er komt misschien wel een keer dat ze een dierenarts nodig heeft. Voor 135 euro kun je een paard zijn eten, drinken en onderdak geven, maar meer niet. Je moet ook nog spullen voor haar kopen. Ik zou er heel goed over nadenken en ook goede regels met je ouders opstellen, mocht je het niet kunnen betalen.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:36

Ik neem aan dat haar ouders toch wel genoeg verantwoordelijkheid hebben en daar goed over nagedacht hebben voor ze toezeggen om bij te springen. De mijne in ieder geval wel!

Daarbij heeft ze zelf ook al flink gespaard voor hoefsmid, wormenkuren ed. Kan ze al wel een tijdje mee vooruit.
Laatst bijgewerkt door Nymeria op 04-02-08 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:37

Sronnie:
Uiteraard heb ik nog familie en die mensen, waar ik ontzettend goed mee bevriend ben, waar ik haar gratis mag stallen, om bij te springen. Als de kosten ontzettend hoog worden!
Laatst bijgewerkt door Dirkje_ op 04-02-08 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:37

IS het mogelijk dat je een baantje erbij neemt? Krantenwijk ofzo.
Zo kun je bv dat geld appart zetten voor noodgevallen en dat andere geld voor stal gebruiken.
Ik betaal nu 62,50 in de maand omdat ik samen met de staleigenaar een paard heb. Normaal betaal je dus bij ons 125 euro exclusief brok inclusief hooi stro.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:37

_Diesel schreef:

Ik zie het probleem wel, TS is 15. Wat als ze wat leuks wil doen met vriendinnen, uitgaan, zelfstandig op vakantie, etc..
Ik moet zelf ook eea laten om mijn paard te kunnen onderhouden, maar ik zou het wel ongezond vinden als ik naast de paarden helemaal niets anders meer kan.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:39

Dirkje_ schreef:
Sronnie:
Uiteraard heb ik nog familie en die mensen, waar ik ontzettend goed mee bevriend ben, waar ik haar gratis mag stallen, om bij te springen. Als de kosten ontzettend hoog worden!

Ik denk dat je daar niet te makkelijk van uit moet gaan

Ook al zou je het misschien met veel pijn en moeite kunnen redden, zou ik zeer zeker nog even wachten tot je meer dan 20,- in de maand over hebt.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:39

Tja, ik kan daar goed mee leven. Ik ga nooit uit, en voor vakantie: ik werk de halve vakantie keihard, zodat ik de andere helft zelf weg kan van dat geld! Het is een keuze die je maakt. Maar qua geld zo ze het paard kunnen onderhouden wat mij betreft, en daar gaat het hier om. Niet of ze het wel leuk genoeg vind en er genoeg voor wil laten toch?