Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. Er moet mogelijkheid voor alles zijn.
.
. En ruimte.
Dani62 schreef:- Het klimaat in de stal.
Geen. (Of schuilstal met 1 zijde helemaal open.)
-Beweging.
24/7 de mogelijkheid tot beweging. Zoveel mogelijk dus.
-Rust.
Mijn paard heeft de mogelijkheid zelf te kiezen wanneer er behoefte is aan rust.
- Voeding.
Genoeg beschikking over ruwvoer. (Hele dag door.)
Comfort.
- Sociaal contact, stabiele kudde, water, liksteen, ruimte, vrijheid.
Willekes schreef:Dani, sorry copy paste maar idem aan bovenstaande.
-Beweging.
-Rust.
Mijn paard heeft de mogelijkheid zelf te kiezen wanneer er behoefte is aan rust.
- Voeding.
Comfort.

xkusssx schreef:klopte het nou ook dat dag/zonlicht belangrijk was voor de groei van de botten of was het belangrijk voor iets anders lichamelijks?

Willekes schreef:Dani, sorry copy paste maar idem aan bovenstaande.
-Beweging.
-Rust.
- Voeding.
Comfort.
[/quote]xkusssx schreef:klopte het nou ook dat dag/zonlicht belangrijk was voor de groei van de botten of was het belangrijk voor iets anders lichamelijks?
xkusssx schreef:willen jullie er ook bijzetten waarom jullie voor deze keuzes gaan???
dit geld voor iedereen eigenlijk??

MysticTinker schreef:- het Klimaat in de stal
Hetzelfde als buiten, zodat ze geen shock krijgen als ze naar buiten gaan, niet ineens van koud naar warm of andersom, dat is heel slecht. Verder mag het niet te erg tochten.
- beweging (wat/waar/hoe lang/ waarvoor?)
24/7 beweging, dus een uitloopstal. In een kleine stal kan een paard gewoon niet bewegen (rondjes draaien is geen beweging!) en daar is een paard wel op gebouwd. Stilstaan is dus erg slecht (stalbenen, koliek en noem maar op)
- rust (hoevaak/lang/voorwaarden)
Wat bedoel je hier precies mee? Een paard kan zelf bepalen wanneer het rust nodig heeft. Stel dat je 2 uur per dag rijdt, dan kan het paard die overige 22 uur zelf indelen; bijvoorbeeld 15 uur eten en rondlopen, 5 uur rusten/niksen, 2 uur spelen met andere paarden..
- voeding ( krachtvoer/ruwvoer- verhouding,waarvoor ruwvoer)
Onbeperkt oud hooi, en krachtvoer ligt aan de training. De meeste paarden zullen een handje tot 1 kilo per dag nodig hebben.
Af en toe wat wilgentakken is wel fijn.
Liksteen natuurlijk.
- comfort (wat heeft het paard nog meer nodig)?
Goede ondergronden; een stuk zandbak om te liggen en rollen, een stuk weiland om te grazen, een stuk beton/stenen om droog te staan en das goed voor de benen/hoeven.
Verder (maar das meer voor de ruiter) een mooie poetsplek, met warm en koud water.
. Maar ik begrijp dat daar lang niet altijd ruimte voor is. Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat de stal groot is en dat het paard naar buiten kan kijken in verband met frisse lucht en paarden kunnen zich uren vermaken met het observeren van hun omgeving.

xkusssx schreef:Voor mijn werk ben ik wat dingen aan het uitzoeken en nu ben ik
benieuwd naar jullie ervaringen of meningen of wat jullie weten..
Hoe zien jullie de beste stal:
- het Klimaat in de stal
- beweging (wat/waar/hoe lang/ waarvoor?)
- rust (hoevaak/lang/voorwaarden)
- voeding ( krachtvoer/ruwvoer- verhouding,waarvoor ruwvoer)
- comfort (wat heeft het paard nog meer nodig)?
Ik hoop dat julie deze dingen voor mij willen beantwoorden???
Groetjes en bedankt!!
xkusssx schreef:en wat gebeurt er met een paard dat 24/7 in de stal staat en dus niet vrij kan bewegen? welke lichamelijke en geestelijke gebreken krijg je dan? bijv. stalbenen maar wat nog meer? want een paard is een loopdier maar wat betekend dat precies?? waarom?
alvast harstikke bedankt voor de reacties al!! hier kan ik veel mee.