Wat vragen over 'de beste stal'..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xkusssx

Wat vragen over 'de beste stal'..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 13:37

Voor mijn werk ben ik wat dingen aan het uitzoeken en nu ben ik
benieuwd naar jullie ervaringen of meningen of wat jullie weten..

Hoe zien jullie de beste stal:

- het Klimaat in de stal

- beweging (wat/waar/hoe lang/ waarvoor?)

- rust (hoevaak/lang/voorwaarden)

- voeding ( krachtvoer/ruwvoer- verhouding,waarvoor ruwvoer)

- comfort (wat heeft het paard nog meer nodig)?

Ik hoop dat julie deze dingen voor mij willen beantwoorden???

Groetjes en bedankt!!

Arabesk

Re: Wat vragen over 'de beste stal'..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:07

- het Klimaat in de stal

Geen stal, zoveel mogelijk buiten en frisse lucht.

zovele mogelijk. Met name bewegingsvrijheid 24.7 is heel belangrijk

dat regelen ze zelf wel

24.7 toegang tot ruwvoer (dat hoeft niet te betekenen dat ze 24.7 ruwvoer kunnen schrokken, je kan de opname ook beperken door een hooinet of iets anders met gaten erin waardoor ze langer bezig zijn)

ruimte, beweging, sociaal contact (kudde) en eten (en drinken natuurlijk)

PenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:08

- veel frisse lucht, kou maakt niet uit zolang het niet gaat tochten
- zoveel mogelijk beweging (minimaal aantal uur per dag op de wei
-rust is afh. van het werk dat het paard doet
- dat geldt ook voor voer
- paard moet liefst in kudde staan en schoon en voldoende water

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:10

Mijn perfecte stal...

- het Klimaat in de stal
'geventileerd'. Niet zulke grote overgangen van de temperatuur buiten naar de temperatuur binnen. Maar geen vorst in de stal, en in de zomer moeten ze er wel kunnen afkoelen.

Weidegang (in ieder geval een halve dag), buitenbak, binnenbak, uitrijmogelijkheden

Moet mogelijk zijn als je paard iets mankeert.

Verhouding die het beste is voor mijn paard Nagelbijten / Gniffelen. Er moet mogelijkheid voor alles zijn.

Je moet dingen op mogen hangen in de stal, zoals een liksteen e.d. Sowieso moet je dingen met je paard kunnen doen die je wil. Een spuitplaats (liefst met warm water) is ook fijn Lachen.
En veel contact met soortgenoten Lachen. En ruimte.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:52

- Het klimaat in de stal.

Geen. (Of schuilstal met 1 zijde helemaal open.)

-Beweging.

24/7 de mogelijkheid tot beweging. Zoveel mogelijk dus.

-Rust.

Mijn paard heeft de mogelijkheid zelf te kiezen wanneer er behoefte is aan rust.

- Voeding.

Genoeg beschikking over ruwvoer. (Hele dag door.)

Comfort.

- Sociaal contact, stabiele kudde, water, liksteen, ruimte, vrijheid.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:28

Dani, sorry copy paste maar idem aan bovenstaande.
Knipoog
Dani62 schreef:

-Beweging.

-Rust.

Mijn paard heeft de mogelijkheid zelf te kiezen wanneer er behoefte is aan rust.

- Voeding.

Comfort.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:29

Willekes schreef:
Knipoog
Dani62 schreef:

-Beweging.

-Rust.

- Voeding.

Comfort.

Same here, precies zoals Zaza en de ezels er nu dus bijstaan Lachen

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 16:32

klopte het nou ook dat dag/zonlicht belangrijk was voor de groei van de botten of was het belangrijk voor iets anders lichamelijks?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:33

xkusssx schreef:
klopte het nou ook dat dag/zonlicht belangrijk was voor de groei van de botten of was het belangrijk voor iets anders lichamelijks?

Het lijkt mij dat dag/zonlicht belangrijk is voor alles, zowel lichamelijk als geestelijk.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 16:39

Willekes schreef:
Knipoog
Dani62 schreef:

-Beweging.

-Rust.

- Voeding.

Comfort.

Same here, precies zoals Zaza en de ezels er nu dus bijstaan Lachen[/quote]

willen jullie er ook bijzetten waarom jullie voor deze keuzes gaan???
dit geld voor iedereen eigenlijk??

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:44

xkusssx schreef:

Klopt. Door zonlicht maak je vitamine D3 aan wat je bloedspiegel in calcium op peil houdt. Bij een gebrek er aan is er dus kans op bv botontkalking.

Verder ben ik het mee eens dat dag-en zonlicht natuurlijk goed is voor véél dingen! Lichaam én geest!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:54

- het Klimaat in de stal
Inloopstal, waar het in de zomer lekker koel is en waar ze in de winter uit de wind kunnen staan. Liefst om de loopstal heen een soort 'zandbak' met de afmetingen van min 20x20m ofzo, waar ze kunnen rollen, en waar een hek omheen staat dat dicht kan. Dit ivm hoefbevangenheid en verschillende soorten bodems zijn ook niet verkeerd voor de hoeven.
in principe moeten ze de gehele dag de wei op kunnen, zelf bepalen wanneer ze wat doen. Evt snachts alleen op de 'zandbak'
Mogen de dieren helemaal zelf bepalen.
ruwvoer 'swinters 24/7 mogelijkheid toe, 'szomers gewoon op de wei en evt wat hooi bij. Krachtvoer indien nodig(afhankelijk van de arbeid), maar niet als standaard.
Kudde, voldoende ruimte, iemand die iedere dag bij hem kijkt.
Spuitplaats is wel handig, iig stromend water. Zadelkast... en dan ben ik wel aardig tevreden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:01

xkusssx schreef:
willen jullie er ook bijzetten waarom jullie voor deze keuzes gaan???
dit geld voor iedereen eigenlijk??

Oke!

Geen stal: Paarden horen niet in een stal. Het zijn bewegingsdieren die 'in het wild' 30km per dag afleggen. Ze staan liever op open vlakte dan in een gevangenis waar ze niet kunnen vluchten. Op stal raken paarden gefrustreerd en apatisch en vervelen zich dood. Ik kan nog wel even doorgaan over de nadelen van een stal, dat doe ik maar niet.... Haha!

24/7 mogelijkheid tot beweging: Paarden zijn gemaakt om voortdurend te bewegen. En zelf te kiezen wanneer het tijd is om te slapen/ eten.

Rust. Ze kunnen zelf heel goed aangeven wanneer ze het nodig hebben.

Hele dag ruwvoer: Paarden verbuiken 60& van hun dag aan eten. Krachtvoer is onnodig en ongezond.

De dingen die ik ingevuld heb bij comfort spreken wel voor zich denk ik....

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:04

Mijn perfecte stal is waar ik nu sta.
Ik heb op niks opmerkingen.
De weidegang is in de winter van 9 u tot 17.u en op de lekkere dagen veranderd dat al gauw in 24u buiten.
Onze weiden zijn verdeelt in grote vlakken waar ongeveer 2 tot 3 paardne in staan.
En deze aparte stukken zijn nog is in 2 verdeeld met het achterste stuk gras dat in de winter dicht gaat.
En in het voorjaar weer open.
Er word 2 keer per dag gevoerd krachtvoer en 2 keer per dag hooi.
En het hooi buiten is bijna zoveel als onbeperkt.
Van accomodatie hebben we een all weather bodem .
En een afspuitplaats buiten in de grond dus dit kan je laten vollopen tot aan de hoeven .
Super gemakkelijk in de zomer als je de droge hoeven wat wil laten weken.
Ik vind het belangrijk dat je met al je problemen op een gemakkelijke manier bij je stalbaas terecht kunt zonder dat je het vervelend vind.
Zo ben ik noodgewongen op kuil moeten overstappen.
En dit was geen probleem .

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:05

Ik ga volledig met Dani, Fiffill en Arabesk mee Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:12

- het Klimaat in de stal
Hetzelfde als buiten, zodat ze geen shock krijgen als ze naar buiten gaan, niet ineens van koud naar warm of andersom, dat is heel slecht. Verder mag het niet te erg tochten.

24/7 beweging, dus een uitloopstal. In een kleine stal kan een paard gewoon niet bewegen (rondjes draaien is geen beweging!) en daar is een paard wel op gebouwd. Stilstaan is dus erg slecht (stalbenen, koliek en noem maar op)

Wat bedoel je hier precies mee? Een paard kan zelf bepalen wanneer het rust nodig heeft. Stel dat je 2 uur per dag rijdt, dan kan het paard die overige 22 uur zelf indelen; bijvoorbeeld 15 uur eten en rondlopen, 5 uur rusten/niksen, 2 uur spelen met andere paarden..

Onbeperkt oud hooi, en krachtvoer ligt aan de training. De meeste paarden zullen een handje tot 1 kilo per dag nodig hebben.
Af en toe wat wilgentakken is wel fijn.
Liksteen natuurlijk.

Goede ondergronden; een stuk zandbak om te liggen en rollen, een stuk weiland om te grazen, een stuk beton/stenen om droog te staan en das goed voor de benen/hoeven.
Verder (maar das meer voor de ruiter) een mooie poetsplek, met warm en koud water.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 17:27

MysticTinker schreef:
- het Klimaat in de stal
Hetzelfde als buiten, zodat ze geen shock krijgen als ze naar buiten gaan, niet ineens van koud naar warm of andersom, dat is heel slecht. Verder mag het niet te erg tochten.

24/7 beweging, dus een uitloopstal. In een kleine stal kan een paard gewoon niet bewegen (rondjes draaien is geen beweging!) en daar is een paard wel op gebouwd. Stilstaan is dus erg slecht (stalbenen, koliek en noem maar op)

Wat bedoel je hier precies mee? Een paard kan zelf bepalen wanneer het rust nodig heeft. Stel dat je 2 uur per dag rijdt, dan kan het paard die overige 22 uur zelf indelen; bijvoorbeeld 15 uur eten en rondlopen, 5 uur rusten/niksen, 2 uur spelen met andere paarden..

Onbeperkt oud hooi, en krachtvoer ligt aan de training. De meeste paarden zullen een handje tot 1 kilo per dag nodig hebben.
Af en toe wat wilgentakken is wel fijn.
Liksteen natuurlijk.

Goede ondergronden; een stuk zandbak om te liggen en rollen, een stuk weiland om te grazen, een stuk beton/stenen om droog te staan en das goed voor de benen/hoeven.
Verder (maar das meer voor de ruiter) een mooie poetsplek, met warm en koud water.

Over de rust heb ik nu zelf dit stuk:

Ook de rust voor een paard is heel belangrijk, een paard kan zelf inschatten wanneer het rust nodig heeft. Een veulen heeft dit net als een baby van een mens wat meer nodig. Het allerbelangrijkste van een paard dat echt slapen wilt is dat er een soortgenoot bij is die wakker blijft en dus waakt. Een paard wat geen soortgenoot in de stal heeft zal wel veel kunnen rusten maar nooit echt kunnen slapen omdat hij altijd (als vluchtdier zijnde) op zijn hoede moet zijn.

is daar nog wat aan toe te voegen?
is er zelf nog iets waardoor je de rust kunt bevorderen?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:22

Wat kun je zelf doen om de rust te bevorderen?
Vrij weinig denk ik.... Een paard maakt echt wel zelf uit wanneer hij slaapt of rust.
Om rust te bevorderen kun je er voor zorgen dat hij zich in een zo natuurlijk mogelijke omgeving bevind. (Open vlakte, kudde..)

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:25

De allerbeste stal is de wei Knipoog. Maar ik begrijp dat daar lang niet altijd ruimte voor is. Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat de stal groot is en dat het paard naar buiten kan kijken in verband met frisse lucht en paarden kunnen zich uren vermaken met het observeren van hun omgeving.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:33

Klimaat stal :

Veel buiten, moet hij binnen staan om wat voor een redenen dan ook.. niet tochten, niet te stoffig en te vochtig. (goed geventileerd)

Beweging :

Naast het rijden zoveel mogelijk nog buiten.. ruime box, liefst met paddock is ideaal.

Rust. Ligt eraan wat je onder rust verstaat.. als hij kreupel is krijgt hij een paar dagen vrij, tot het voorbij is dan weer training opbouwen. Voor de rust moet hij zelf kunnen weten wanneer hij rust neemt. Als hij echt binnen moet staan, moet hij wel wat te doen kunnen hebben (eten, spelen o.i.d)

Voeding, veel ruwvoer voor bezigheid op stal of als aanvulling van een schraal land. Afgewisseld hooi en kuil (kuil heeft veel eiwitten) Krachtvoer maar een beetje bijgevoerd en hangt af van de training

Comfort :

De standaard dingen als bewegingsvrijheid, eten, dinken, sociaal contact en wat menselijke aandacht vinden veel ook wel prettig Lachen

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:56

- Klimaat: Liefst 24/7 op de wei met een schuilstal voor als het écht naar weer is, zodat ze altijd kunnen kiezen. Liefst in een niet al te grote groep. Als dat niet mogelijk is, dan met zoveel mogelijk weidegang -> 8-12u per dag en verder in een grote stal (3.5 x 3.5 of groter), met veel ruimte aan de bovenkant (geen 'hol') en veel daglicht (bij voorkeur waar ze naar buiten kunnen kijken en contact met andere paarden hebben).

- Beweging: Liefst dus altijd op een grote wei, anders veel weidegang op een redelijk stukje waar ze toch nog kunnen rennen (en grazen).

- Rust: Regelen ze in de grote weide zelf - indien stal, dan niet een plek waar veel bedrijvigheid is en er bijv. gillende kids langs de stallen rennen.

- Voeding: bij voorkeur zoveel mogelijk ruwvoer (liefst kuil) - dan hebben ze meteen wat te doen.

- Comfort: Liefst ruime wei die redelijk droog is en een ruime schuilstal waar ze met een aantal paarden in kunnen staan, anders een stal met ruim bodembedekking (bijv. stro), daaronder daaronder rubber matten (comfortabeler en isolerend) en een iets aflopende vloer met een gootje, verder veilig (geen scherpe randen en een duidelijk zichtbare omheining waar ze zich niet aan kunnen verwonden).

Dat is denk ik wat het paard het fijnst zou vinden... Voor de ruiter is een ruime goed gedraineerde buitenbak of een binnenbak voldoende. Stapmolen, longeercirkel of solarium interesseert mij persoonlijk niet zoveel, maar dat ligt er denk ik aan hoeveel paarden je hebt en wat je ermee doet.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 19:11

en wat gebeurt er met een paard dat 24/7 in de stal staat en dus niet vrij kan bewegen? welke lichamelijke en geestelijke gebreken krijg je dan? bijv. stalbenen maar wat nog meer? want een paard is een loopdier maar wat betekend dat precies?? waarom?

alvast harstikke bedankt voor de reacties al!! hier kan ik veel mee.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:17

Ik denk dat dat paard zich in elk geval kapot verveelt en allerlei stalondeugden kan ontwikkelen (die voor hemzelf schadelijk kunnen zijn) zoals weven en kribbebijten. Er zijn ook paarden die wel erg fanatiek aan hun stalmateriaal knabbelen (alle stro opeten) of zelfs aan spul beginnen dat niet bedoeld is om op te eten (bijv. vlas), daarvan kunnen ze koliek krijgen. Verder zal het paard denk ik minder weerstand hebben en dus in het algemeen vatbaarder zijn voor ziekten. Sommige paarden zijn al gevoelig voor bijv. stof of hebben problemen met de luchtwegen/longen, juist die paarden hebben zoveel mogelijk frisse buitenlucht nodig. Wat precies allemaal nog meer weet ik niet Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:33

xkusssx schreef:
Voor mijn werk ben ik wat dingen aan het uitzoeken en nu ben ik
benieuwd naar jullie ervaringen of meningen of wat jullie weten..

Hoe zien jullie de beste stal:

- het Klimaat in de stal

Ik hoop dat julie deze dingen voor mij willen beantwoorden???

Groetjes en bedankt!!

Klimaat: lekker lichte frisse stallen, liefst buitenstallen.
Beweging: zoveel mogelijk buiten liefst 24/7, verder gewoon lekker rijden.
rust: regeld een paard zichzelf als die lekker buiten kan staan en anders doet die dat wel op stal, wel vind ik rust op stal heel belangrijk.
Ruwvoer: goed en genoeg ruwvoer verder zo min mogelijk poespas hooguit wat brok of meusli.
comfort: af en toe een lekkere poetsbeurt en aandacht en een gelukkig leven in een groep soortgenoten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:36

xkusssx schreef:
en wat gebeurt er met een paard dat 24/7 in de stal staat en dus niet vrij kan bewegen? welke lichamelijke en geestelijke gebreken krijg je dan? bijv. stalbenen maar wat nog meer? want een paard is een loopdier maar wat betekend dat precies?? waarom?

alvast harstikke bedankt voor de reacties al!! hier kan ik veel mee.

Ten eerste een erg ongelukkig dier met vaak een stalgebrek, stalbenen, onhandelbaar gedrag, paard wordt super stijf daardoor niet fijn te rijden, spijsvertering wordt er slechter door enz.