Graaskorf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 22:25

Ik heb voor mijn, veel te dikke, Haflinger een graaskorf. Ik wil dat ze afvalt, maar momenteel heb ik geen tijd om haar elke dag te rijden. Ze krijgt de graaskorf nu zo vaak mogelijk een aantal uur per dag om. Maar door school heb ik daar ook niet altijd tijd voor. Dan moet ze hem 8 of 9 uur achter elkaar om, en ik ben bang dat dat ook niet goed is, om zo lang niets te eten.
Ze graast er helemaal niet mee, en ook het kuil probeert ze niet eens te eten met die korf om. Alleen als ik haar hoofd in het kuil druk eet ze een paar sprieten.
Ik heb er al een stukje uit gesneden, zodat ze meer eetruimte krijgt, maar nog steeds eet ze er niet mee.
Ik zou graag willen dat ze hem gewoon altijd omkan, maar wel wat blijft eten zodat ze geen maagzweren ed krijgt. Dat durf ik nu niet, omdat ze er dus niet mee eet.

Hebben jullie ervaring met die graaskorven? Eten jullie paarden er wel mee? Hoe kan ik dit oplossen?

Dit is de korf die ik heb:
[url]http://www.paardenwebwinkel.vdvin.com/b_760.jpg[\url]

jesito

Re: Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:43

Je haf is dus al te dik.
Ik vind zo'n graaskorf echt helemaal niks maar soms kun je niet anders, alleen moet je paard wel nog durven eten.
Ik zou anders een bijrijdster zoeken die hem wel wat vaker kan rijden, want met alleen die graaskorf gaat hij niet afvallen.
Daarbij staat er nu vaak niet zoveel gras meer en het kuil zou je al kunnen vervangen voor gewoon wat ouder hooi.
Ik zou eerst dit allemaal proberen voordat je paard met zo'n korf om zijn mond moet lopen.
In de wei kun je strookbegrazing doen.
Iedere dag gewoon de draar een stukje op schuiven dat die niet zich helemaal vet kan vreten aan vers gras.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:47

ja wat kasparonda zegt zou ik eerst proberen!
ik zelf heb die graaskorf ook maar dat was meer omdat onze paarden niet zonder konden en moesten ze met zijn tweeën in 2 hectaren land!
wij mochten niks afzetten dus ging het moeilijk!!!
zij kregen verder niets.
dus ik zou geen tot weinig kuil geven want daar worden ze ook vet van!!!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 09:49

Ik ben al op zoek naar een bijrijder, maar er zijn helaas maar weinig geschikte kandidaten.

Omdat ik met mijn paard in pension sta, dit was ik vergeten te melden, kan ik haar niet op een kaler stuk zetten of minder voer geven. Als dat had gekunt was ze nooit zo dik geworden.
Ik heb het aan de stalhouden gevraagd, maar ik mocht haar niet ergens anders zetten. hier in de buurt is ook geen andere geschikte stalling, dus ik heb geen keus dan haar hier laten staan. Met de graaskorf hoopte ik te bereiken wat ik anders met een afgezet kaler stuk land zou bereiken. Minder eten binnenkrijgen, maar niet helemaal niets eten.

Ook over het soort voer en de hoeveelheid die ze krijgen heb ik niets te zeggen. Er gaat gewoon eens in de zoveel dagen een baal kuil heen, en daar kunnen ze dan de hele dag van eten. Mone staat onder in rang, en krijgt wel het minst, maar dan nog krijgt ze dus teveel.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:51

ja dan is het natuurlijk lastig!!!
weet je zeker dat ze niks eet?
mijn pony deed dat eerst ook (alsof ze niks at)
maat toen ik een keer plots kwam kijken was ze gewoon aan het grazen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:53

Ik zag in je profiel dat voordat ze naar die nieuwe stalling ging flink was afgevallen, ik zie ook de mooie grote wei met gras waar ze bij de nieuwe stalling ineens opstaat.
Zo'n haf heeft daar nou eenmaal aanleg voor om snel dik te worden.
Dan zou ik echt zorgen voor een bijrijder want dadelijk komt het voorjaar en dan zou je pony echt problemen kunnen krijgen omdat ze dan nog dikker wordt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 09:55

Daarom, hoefbevangenheid en dergelijke... Zo zonde, zo dik was ze dus toen ik haar kreeg, en ik had haar zo mooi slank... Nu zijn we weer terug bij af.
Maar ja, ik heb het hier helaas niet voor het zeggen, wat op de oude stal wel zo was. Daar konden ze alleen in de winter helemaal niet buiten, dus dit leek ons beter. Het is ook een prima stal, alleen wat teveel voer voor Mone...

Ik heb niet de indruk dat ze nu eet met de korf. Nu krijgen ze alleen kuil en wortels. Misschien dat ze in de zomer, als ze weer kan grazen, wel ermee gaat eten, maar nu dus nog niet.

Maar dan doe ik het nu wel gewoon dat ik die korf een paar uur per dag omdoe, en dus gewoon zoveel mogelijk laten bewegen en van het kuil weghouden. Een buitenrit van twee uur is niet alleen beweging, maar natuurlijk ook minder eet-tijd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:01

Ja maar zo'n vet paard zonder veel conditie lange duur rit laten maken is ook niet echt geweldig.
Waarom heb jij niks te zeggen over wat jouw paard te eten krijgt, het is toch jouw paard.
Kuil is gewoon teveel voor zo'n dikkerd en wortels heeft die al helemaal niet nodig hier zit ook veel suiker in en kuil vaak veel eiwit, dus als je niet oppast staat je paard dadelijk stijf.
En als je haar dadelijk in het voojaar op die wei gaat gooien in haar dikke toestand ook nog dan zie ik dat heel snel gebeuren.
Ik wil je niet bang maken maar echt waarschuwen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 10:05

Nee, ik weet het. Het gaat ook niet goed zo.
Met buitenrijden doen we rustig aan, het is alleen maar stap. En twee uur, zo lang gaan we vaak niet weg, maar het was even een voorbeeldje.

Ik heb toen gevraagd of ze niet bij andere paarden in de wei mocht, die minder te eten kregen, maar dat kon niet. Als ik dat allemaal zelf wou bepalen moest ik haar maar aan huis zetten. Daar was ik toen ook niet blij mee, maar ik dacht dat het met meer bewegen wel goed zou komen. Achteraf naief, met school kreeg ik het alleen maar drukker, dus ik had alleen maar minder tijd. En door de winter vielen er ook vaak dagen weg dat ik haar niet kon laten lopen, omdat het land te nat was.
Nu het voorjaar eraan komt, en het gras weer gaat groeien, maar ik me toch echt wel zorgen. Ik hoop snel een geschikte bijrijder te vinden, maar het is lastig. Ik moet trouwens ook nog met de stalhouder overleggen of hij er geen bezwaar tegen heeft als ik een bijrijder aanneem. Heeft hij dat wel, dan heb ik echt een serieus probleem. Dan red ik dat nooit volgend jaar, met mijn studie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:28

ik weet dat het lastig is maar toch moet je snel iets ondernemen.
Trouwens jouw stalling moet zorgen dat jouw paard een gezonde leefsituatie heeft.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 10:31

In principe is dat het ook wel. Er staan veel paarden, waaronder meer Haflingers, en die zijn niet zo dik als de mijne. Alleen hebben zij ook meer tijd om hun paard de beweging te geven die hij nodig heeft.

Bij Mone is het een samenloop van zoveel dingen, te goed voer, super veel aanleg, ik met minder tijd etc.

Maar ik ga straks met de stalhouder overleggen wat hij van een bijrijder vind. Hoop dat hij daar geen bezwaar tegen heeft, anders moet er dus een andere oplossing gevonden worden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:34

maar jij mag toch zelf weten of jij een bijrijdster/der neemt??

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 10:38

Nou ja, ik ben wel te gast op het land van die boer. Hij bepaald wie er wel en niet door zijn stallen wandeld natuurlijk. Hij houd wel van de rust op stal, en ik zou het ook wel begrijpen als hij het niet ziet zitten om nog meer mensen naar stal te halen. Er lopen al vrij veel verzorgers en pensionklanten rond daar.
Maar ik hoop dat hij wel begrip heeft voor mijn situatie. Studie en paard combineren is gewoon niet makkelijk. Ik wil er voor werken, en ik hoop ook echt dat dat allemaal gaat lukken, maar dan heb ik wel wat hulp van een bijrijder en een graaskorf nodig Haha! .

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:40

Oh zo'n graaskorf kan je gerust de hele dag om laten hoor Lachen
een verzorgfjord van mij die ook veel te dik is krijgt hem gewoon de hele dag om, in het begin wou ze er ook niet met eten maar gewoon om laten na 1dag kon ze er gewoon alles met eten ze kan er zelfs hooi met eten uit een hooinet Knipoog

Sandka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:54

ken ook paarden die de hele dag zo'n ding omhebben. Ze kunnen gewoon eten en drinken, maar met mate. Het ziet er niet uit maar is wel effectief

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:05

Een haf uit ons land heeft hem 'szomers ook om; we zetten haar de ene dag met hooi op de paddock en de andere dag met graaskorf in de wei, waarbij ze achter de andere paarden aangraast zodat het stuk waar zij op staat niet vol vers gras staat. Ze heeft de graaskorf dan de hele dag om, snachts gaat ze dan weer (zonder graaskorf) met hooi in de paddock.
Als ik jou was zou ik toch op zoek gaan naar een ander stal.
Je zegt dat de vorige stal qua voer voor haar beter was maar qua beweging minder goed en dat je daarom verhuist bent.
Kun je niet teruggaan naar je oude stal en daar een bijrijder nemen? Als ik de keuze had tussen of veel meer op stal staan of een pony die er hoefbevangen van zou worden dan koos ik voor de eerste optie. De winter duurt niet zo heel erg lang meer, ik zou haar terugverhuizen (als dat kan uiteraard Knipoog ) en dan rustig op zoek gaan naar een bijrijder, je hebt dan tot volgende winter om een bijrijder te zoeken. Als je paard de hele zomer met de graaskorf staat en in de wei staat maakt het voor haar niet zoveel uit als jij er wat minder bent, dan vermaakt zij zich wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:36

Ik denk dat je een serieus gesprekje met je stalhouder moet voeren over een aloud gezegde dat luidt "de klant is koning".
Een stalhouder bepaalt toch potdikkie niet dat jouw paard baggervet gaat worden? Voeren en weiden naar wens van de klant en in belang van het paard!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 19:52

anniee schreef:
Kun je niet teruggaan naar je oude stal en daar een bijrijder nemen? Als ik de keuze had tussen of veel meer op stal staan of een pony die er hoefbevangen van zou worden dan koos ik voor de eerste optie. De winter duurt niet zo heel erg lang meer, ik zou haar terugverhuizen (als dat kan uiteraard Knipoog ) en dan rustig op zoek gaan naar een bijrijder, je hebt dan tot volgende winter om een bijrijder te zoeken. Als je paard de hele zomer met de graaskorf staat en in de wei staat maakt het voor haar niet zoveel uit als jij er wat minder bent, dan vermaakt zij zich wel.

Teruggaan naar mijn oude stal is voor mij geen optie. In principe is deze stal perfect op het te goede voer na. Op de oude stal staan inmiddels ook geen paarden meer, en ik wil het mijn paard ook niet aandoen om alleen op de box te staan, of alleen in het veel te natte land. Daarbij voel ik mij zelf niet prettig op de oude stal.

Ik heb met de stalhouder overlegd, en het is goed als ik een bijrijder aanneem. Heb ook veel reacties gehad, dus dat komt denk ik wel goed.
Voor school blijf ik gewoon de graaskorf omdoen, en 's avonds zorg ik dat ze veel beweging krijgt. In principe zou deze combinatie (ik heb het plan om haar dus 's ochtend een uur of 4 niet te laten eten, dan voor het werk wat maagvulling, na het werk nog wat te eten en daarna weer een paar uur de korf om) op den duur ook voor gewichtsverlies moeten zorgen.
Mijn grootste zorg is de fructaan in het gras, maar als ik haar de korf langer omdoe als het gras gaat groeien en zij sprietjes kan trekken... Dan krijgt ze gedurende de hele dag minder binnen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:54

zit je dan niet met het probleem dat ze vlak voor en na het rijden voer krijgt, lijkt me niet zo heel fijn?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 21:58

Nou, geen biks, maar gewoon kuil/hooi. Zonder graaskorf zou ze de hele dag eten, en ook met volle buik moeten lopen.
Omdat ze zo dik is, is het werk nu erg licht, maar met een lege maag laten lopen lijkt me helemaal niet lekker. Ze eet dan niet zoveel, gewoon wat tijdens het poetsen, denk dat dat ongeveer een kwartiertje is dat ze echt eet.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:29

ik hou niet echt vn een graskorf, ma als het niet anders kan dan wel ma als hij niet meer eet dan zou ik hem afdoeb, bijrijdster zoeken

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 10:32

Maandag komt er een bijrijdster langs, eens kijken of ze geschikt is. De graaskorf doe ik gewoon zo vaak mogelijk een paar uurtjes om. Als de bijrijder geschikt is, en Mone gaat meer bewegen en valt af, dan kan ik hem wel weglaten denk ik. Maar tot die tijd moet het maar. Ik wil absoluut niet dat ze hoefbevangen raakt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:35

ja idd!!!
ik hoop dat het lukt!!!