niet scheren, maar wat dan wel?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindavHilten

niet scheren, maar wat dan wel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 18:00

Hallo allemaal!

Ik zou graag wat tips willen van mensen die hun paard niet scheren, maar wel dun in de vacht houden. Mijn merrie zit namelijk heel mooi in de vacht nog, niet extreem dik, maar zweet zich een ongeluk als we aan het werk gaan. En dan krijg ik haar dus niet meer droog... pas na uren ondanks een supergoede zweetdeken Verdrietig
Maar ik wil haar liever niet scheren, vind haar vachtje nu hartstikke mooi en biedt ook betere bescherming in de wei.

Dus nu zit ik te denken aan een andere deken of zoiets.
Heeft iemand tips?

Zo ja, alvast errug bedankt Haha!

Groetjes linda

Chantal86

Re: niet scheren, maar wat dan wel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:01

heej,

stipje voor mij, want ik heb het zelfde probleem Boos!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:01

Dikkere deken?

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:03

Dinlle van me opa heeft geen deken enz maar ook geen al te dike vacht, maar deze rij ik niet te lang aangezien ze aantikt als ze te lang loopt(ga vandaag ff naar strijklappe kijke)

maar ik denk niet echt dat je er wat aan kan doen.. ja scheren, maar als je dat niet wil..(ik heb er niet zoveel verstand van hoor;) maar dit is wat ik erover denk)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:04

Liedje schreef:
Dikkere deken?

dan gaat ze toch juist zweten Clown of bedoel je voor in de wei zodat ze geschoren kan worden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:33

ik stel misschien een domme vraag hoor,maar waarom moet je paard persé droog worden dan?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:40

ellepel schreef:
ik stel misschien een domme vraag hoor,maar waarom moet je paard persé droog worden dan?

Inderdaad het paard hoeft niet helemaal droog te zijn de belangrijkste plekken zoals borst, oren en keel natuurlijk wel, lekker aan de hand een half uur droogstappen moet voldoende zijn.
Of snap ik het nou ook niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:50

droogstappen hoeft ook helemaal niet Knipoog

het belangrijkste is dat je dier afgekoeld is,dus dat het lichaam niet warm meer is,maar de gewone temperatuur.
dan kun je ze best buiten zetten.
daar worden ze niet verkouden van hoor.
verkouden word je van een bacterie of virus he Knipoog

doen wij ook,al jaren en gaat altijd goed.
gewoon na het rijden even laten uitdampen tot ze op temperatuur zijn,dan buitendeken er op en hup de wei weer in Haha!

denk je nou van ja daaaaag dat wil ik niet,dan neem je een grote badhanddoek en daarmee ros je het ergste nat er zo mee uit de vacht.

klaar Haha!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:55

ellepel schreef:
gewoon na het rijden even laten uitdampen tot ze op temperatuur zijn,dan buitendeken er op en hup de wei weer in Haha!

Ik doe precies hetzelfde als Ellepel, alleen doe ik er geen deken op als mijn paard de wei in gaat. Hij gaat dus met een natte vacht de wei in.

Als ik een zweetdeken erop zou gooien doet hij precies wat de naam vd deken zegt: zweten. Die gebruik ik dus niet.

Overigens lijkt het me nu wat laat voor scheren. Ik heb geleerd dat de zomervacht nu al aan het groeien is en je, als je nu scheert, deze beschadigd. Ik vind het logisch klinken maar mss zit ik er helemaal naast hoor. Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:58

[quote="iloveollever"]Dinlle van me opa heeft geen deken enz maar ook geen al te dike vacht, maar deze rij ik niet te lang aangezien ze aantikt als ze te lang loopt(ga vandaag ff naar strijklappe kijke)
quote]

aantikken kun je beter springschoenen omdoen, ipv strijklappen, of bedoel je dat ze zich achteren raakt, dus strijkt?

verder, mijn paardje krijgt in begin van winter een deken op, en als kouder word een dikkere. Dea nder staat gewoon zonder deken en is nu teddybeertje
na rijden even lopen dat ze afgekoeld is en kan ze de wei op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:59

bij ons staan er maar 2 op stal met een deken op,de mijne en nog eentje Haha!
de rest gaat na het rijden zo de wei in, gaan ze rollen in het zand en daardoor zijn ze snel droog.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:01

Om nu nog enige handeling uit te gaan voeren, daar is het helaas te laat voor.. De zomervacht is zich al aan het ontwikkelen en de wintervacht heeft ze nog nodig. Als je haar liever kort in de vacht wil houden kan je volgend jaar in het najaar beginnen met dekens voor ze haar wintervacht gaat aanmaken, dan blijft deze ook dun en dan hoef je niet te scheren.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:01

Nu kan je daar weinig maar aan veranderen. Maar volgend jaar gwoon vroeg beginnnen met een deken, voor ze beginnen te verharen. Dan natuurlijk nog niet zon dikke, maar naarmate t kouder wordt steeds dikkere of steeds meer dekens. Ik vind mijn paard ook erg mooi nu dus wil haar ook niet scheren. Toch zit ze dun in de vacht en is ze na het rijden zo droog.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:02

ellepel schreef:
droogstappen hoeft ook helemaal niet Knipoog

het belangrijkste is dat je dier afgekoeld is,dus dat het lichaam niet warm meer is,maar de gewone temperatuur.
dan kun je ze best buiten zetten.
daar worden ze niet verkouden van hoor.
verkouden word je van een bacterie of virus he Knipoog

denk je nou van ja daaaaag dat wil ik niet,dan neem je een grote badhanddoek en daarmee ros je het ergste nat er zo mee uit de vacht.

klaar Haha!

droog wrijven met een handdoek zou ik niet doen, dan wrijf je juist het vochtige ondr de haren wat het wel koud maakt.

Als je je paard gewoon af laat koelen deken op en klaar is kees

annekeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:10

Ik doe mijn paard helemaal geen deken op..hij staat ook met regen gewoon zo buiten. Zielig? Nee hoor, dat is de natuur. Hij is ook nooit ziek. Alleen als het heeft geregend en er staat een gure wind..ja, dan staat ie te bibberen. Dan haal ik hem binnen, maar ook daar wordt ie nooit ziek van. Te veel mensen zien paarden als een soort baby's die je hoort in te pakken. En verkouden worden ze echt van virussen, niet van een beetje vocht op hun vacht.Het zijn toch echt dieren hoor!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:13

hier had ik hetzelfde probleem Knipoog

vanaf dat het kouder word een deken Knipoog en dan opbouwen Ja
dus beginnen met een dun dekentje. word het kouder een iets dikkere , enz.

zo past de vacht zich aan aan de deken Knipoog en word dus wel iets dikker maar niet veel Lachen

denk er wel om dat je dan niet meer midden in de winter de deken eraf kan halen Knipoog want dan is de vacht niet dik genoeg!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:17

Citaat:
droog wrijven met een handdoek zou ik niet doen, dan wrijf je juist het vochtige ondr de haren wat het wel koud maakt.

Als je je paard gewoon af laat koelen deken op en klaar is kees

hmmm ja...maar als je paard zweet dan komt dat vanuit de huid ..dus is het daar toch al nat?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:19

nat oaard op temperatuur en op adem stappen , en klaar
droogstappen betekent niet dat je je paard nagenoeg droog moet stappen maar dat teperatuur en adem weer op rustniveau zijn

wij laten ze indien mogelijk na het uitstappen ook nog even in de bak rollen en lekker de paddock/wei weer in

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:21

ellepel schreef:
hmmm ja...maar als je paard zweet dan komt dat vanuit de huid ..dus is het daar toch al nat?

Ja, maar de vacht is zo gemaakt dat hij het vocht naar de oppervlakte transporteerd. Waardoor de huid snel droog is terwijl het uiteinde vd haren nog nat is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:22

oke ik snap het Haha!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:09

Lynn_Nikita schreef:
iloveollever schreef:
Dinlle van me opa heeft geen deken enz maar ook geen al te dike vacht, maar deze rij ik niet te lang aangezien ze aantikt als ze te lang loopt(ga vandaag ff naar strijklappe kijke)
quote]

aantikken kun je beter springschoenen omdoen, ipv strijklappen, of bedoel je dat ze zich achteren raakt, dus strijkt?

verder, mijn paardje krijgt in begin van winter een deken op, en als kouder word een dikkere. Dea nder staat gewoon zonder deken en is nu teddybeertje
na rijden even lopen dat ze afgekoeld is en kan ze de wei op

jaa dat is zo Bloos bedoelde ik Haha! soms tikt ze ook aan ja.. maar ik wou het eerst ff zo proberen, kan er anders altijd nog springschoenen bijkopen Knipoog

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:01

Ik begin in september ongeveer al met een dunne deken erop. Als het weer wat kouder wordt leg ik er nog een deken overheen. En als het 's nachts vriest leg ik deken nummer 3 erbij, een zweetdeken met hals. Mijn paard zit nog mooi in z'n vacht. (3 dekens lijkt wat veel, maar mijn pony is al wat ouder, dan zitten ze al snel dik in het haar)

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:59

Mijn paard gaat al vroeg onder een deken.
S'nachts onder de 10 graden? Deken met lichte vulling op. Ik hoef hem hierdoor niet te scheren.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:06

Droog stappen en deken om.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:16

Jachtmodel scheren? Dan houden ze wel de vacht op de hals en benen e.d. zit dat nog lekker onder t haar voor in de wei.