Krachtvoer onderbreken bij weidegang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Krachtvoer onderbreken bij weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 17:34

Mijn nieuwe pony heeft nu een paar weken op stal gestaan. Bijna dagelijks mocht ze wel in een omheind bos ravotten, maar een wei is het niet, ze staat in een pensionstal. Deze manege heeft wel enkele weilanden te huur voor de pensionpaarden. Vroeger was ze het wel gewend elke dag op de wei te staan, daarom wil ik haar maar al te graag weer op de wei krijgen... Ik vraag me alleen af hoe het eigenlijk met voeren zit. Ze wordt gevoerd door de stalknechten, dat hoef ik niet te doen. Maar als ze nu op de weide gaat staan, moet dat krachtvoer dan ook nog worden gevoerd of niet? Zo nee, kan deze ontregeling dan geen kwaad?

Zamora

Re: Krachtvoer onderbreken bij weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:56

je moet het sowieso op/afbouwen. je kan niet ineens van het een naar het ander omschakelen. En je zal vooral moeten kijken hoe je paard reageerd op het gras en combi eventueel met hooi of hij krachtvoer nodig heeft. Licht er ook aan hoeveel je rijd.

Michelle_Don

Re: Krachtvoer onderbreken bij weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:31

Los van het op en afbouwen moet je ook goed naar het paard kijken.

In de zomer staan onze paarden 24 uur per dag op de wei. Ze krijgen dan geen krachtvoer (biks) wel musli van Pavo. voor de vitamine en opkikker voor nog meer extra's.
Dit is ook goed ter voorkoming van koliek.

Als het weiland kaler wordt dan geven wij ook biks bij. Het is niet de bedoeling dat hij suffer word of gaat afvallen.

Als de wei heel kort wordt voeren we precies wat ze op stal ook krijgen dus ook 3x hooi.

Voor mijzelf heb ik een testje.....mijn paardje kiest gras voor hooi!!! op het moment dat hij ook hooi wil eten op de wei dan heeft hij duidelijk niet voldoende aan het gras alleen. Ook al dachten wij dat het er nog prima uit zag.

succes!!