Stal te klein voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suus

Stal te klein voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 18:28

Morgen vertrek ik helaas van mijn oude stal omdat de eigenaar ernstig ziek is. Alle paardeneigenaren moet dus een andere stal zoeken. Ik heb een hele goede alternatieve locatie gevonden voor mijn paard met pensioen. Belangrijk vind ik heel veel weidegang. Ik had wel gezien dat de stal wat smaller is dan de box die Tonko nu nog heeft, 3 x 3, de nieuwe stal zou circa 2,80 x 3,20 zijn. Omdat ik mijn stalmatten meeverhuis zou de nieuwe staleigenaar me nog de precieze maten van de box doorgeven. Nu blijkt de stal dus maar 2,60 x 3,20 te zijn. Qua totaal oppervlakte is het niet zo heel veel kleiner dan 3 x 3 maar is 2,60 meter breed niet te smal voor een langgerekt paard van 1,67 meter? Ik zal toch naar die stal gaan, alle overige omstandigheden zijn daar heel goed voor mijn paard. En ze staan zoveel mogelijk buiten, 's zomers zelfs van heel vroeg 's ochtends tot 's avonds laat. Wat vinden jullie? Zou ze nog comfortabel kunnen liggen en opstaan?

blensink

Re: Stal te klein voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:32

Het is wel wat aan de smalle kant maar denk dat het prima gaat zeker als het paard verder de hele dag buiten loopt.
Succes met de verhuizing.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:35

Denk dat het geen probleem zal zijn, onze stallen zijn ook iets kleiner
dan 3 x 3 en de paarden kunnen er prima in liggen Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:38

Zijn er geen grotere stallen aanwezig zodat je wellicht misschien een keer kan ruilen of doorschuiven? Vind het net wat krap maar wat niet gaat dat gaat niet he. Succes met je verhuizing is toch niets he op zo'n manier je plekkie te moeten verlaten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:40

Ik heb ervaren dat paarden in een rechthoekige stal vaker vast liggen. Of dat voor jouw paard ook zo is moet je even aankijken. ALs hij zelden rolt op stal dan zal het niet zo'n vaart lopen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:47

Bokt Wiki zegt dit:
Citaat:
De standaardafmeting van een stal voor paarden bedraagt 3 x 3 meter, met een hoogte van 3 meter. Voor grotere paarden is dit aan de kleine kant; tegenwoordig wordt voor de oppervlakte 2x de stokmaat in het kwadraat algemeen als norm aangenomen. Dit betekent dat in de standaardbox van 3 x 3 hooguit een pony of paard van 1.50 meter zou moeten staan. Voor een paard van bijv. 1.75 zou de stal minimaal 3,5 x 3,5 m moeten zijn. Daarbij is het het voordeligst wanneer de stal zo vierkant mogelijk is; dan beweegt het paard spontaan het meeste.

Dan is je nieuwe stal aan de kleine kant, de oude trouwens ook. Kun je niet doorschuiven op termijn naar een grotere stal zoals Horse_ zegt?

xxlisa94xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:07

Is wel wat klein, als ik jou was zou ik ervoor zorgen dat hij een grotere krijgt tenzij hij de meeste tijd in de wei staat.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:11

Mijn paard staat ook in een rechthoekige stal in plaats van vierkant. Deze is lang maar ook wat smal, maar ze kan zich er prima in bewegen en ook in liggen, ondanks dat hij niet vierkant is. Ook staat ze een groot deel van de dag buiten en 's zomers helemaal dus ik vind het geen probleem.
Hiervoor had ik zo een grote stal dat mijn paard erin kon draven (nu is ze wel heel wendbaar)

Misschien kun je inderdaad uiteindelijk doorschuiven naar een grotere stal zoals al gezegd. Een stal kan naar mijn idee nooit groot genoeg zijn.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:15

Nee helaas zijn daar geen grotere stallen. De bovenkant van de staldeur kan wel open, dus ze kan met haar hoofd over de staldeur, alleen dat maakt de stal qua ruimte alleen langer en niet breder. Ze staan zoveel mogelijk buiten. In de winter zal dat zeker minder zijn dan in de zomer maar ja het is niet anders. Ik ben nu een goeie locatie gewend bij deze boer, frisse stal, dagelijks mesten, voldoende ruwvoer en veel weidegang of buiten lopen. Omdat ik pas een zoontje heb gekregen heb ik minder tijd voor mijn paard en kan er dus niet meer dagelijks naar toe. Ik rij al 3 jaar niet meer op haar. Ik zoek dus echt iets waar ze goed verzorgd kan staan zonder dat ik dagelijk er naartoe moet. Deze nieuwe stal is op zich prima voor haar, maar ja de boxen zijn dus helaas wat kleiner... Je kunt niet alles hebben he. Daar waar de boxen groot zijn komen ze dan weer niet veel op wei, of je moet zelf voeren, of zelf mesten etcetcetc. Ik denk dat ze dan maar beter een wat smallere box kan hebben waar ze minder in staat dan een ruime box waar ze veel tijd in moet doorbrengen.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:20

ik zou er geen problemen mee hebben, zeker als ze veel buiten staat. de stal is lang genoeg zodat ze niet opgekrult hoeft te staan.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:22

Ja het gaat me ook niet om het staan, maar meer om het liggen. Ze is toch al 20 jaar en is niet meer zo heel flexibel met liggen gaan en opstaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:22

Ik vind hem ook wel wat klein, toch kan het ook goed gaan en ze staan veel op de wei dat scheelt toch ook weer.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:24

Ja ik vind hem dus ook klein, maar ja is het een onacceptabele maat vraag ik me dan af...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:27

Ik zou het gewoon even aankijken hoor...in princiepe kan ze lekker languit liggen en het grootste gedeelte staat ze toch buiten.Op zoek gaan naar een grotere box waar ze dan minder buiten staat vind ik minder hoor.
Zo'n box is misschien niet ideaal maar echt rampzalig is het niet als ze gewoon kan draaien ...toch Knipoog Meer uren buiten hebben bij mij persoonlijk een hogere prioriteit Knipoog

Veel succes met de verhuizing!!

Groetjes,Tinky

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:29

In principe kan ze er languit in liggen en groter is beter maar ja, je kunt niet alles hebben. Veel naar buiten is veel waard. Kijk eens naar de andere paarden die er staan, hoe gaat dat?

Veel succes met je verhuizing.