Ik zal even de situatie uitleggen: Ik heb sinds een poosje een eigen Haflinger Snooky, ze wordt in april 3 jaar. Ik ben dan ook van plan heel rustig aan te beginnen met rijden e.d.
Ik sta op een boerderij, 10 minuten fietsen van mijn huis. Ik heb daar ook les (op andere pony's) en mijn beste vriendin staat er ook met d'r pony. Het was eigenlijk de bedoeling Snooky dag en nacht buiten te laten staan (de rest staat wel binnen). Maar ze wou heel graag bij de rest blijven (logisch), dus nu heeft de boer me gematst en mag ze 's nachts binnen staan. Er ligt bij ons geen hele laag stro in de stal, er liggen meestal 2 plakken stro in bij Snooky (en dan gooi ik zelf die 2e plak er nog bij).
In de zomer als het lekker weer is staan alle pony's (en paarden) van de boer dag en nacht buiten in de wei (ongeveer 2 hectare).
Nu is er achter ons huis een weiland waar sinds een poosje pony's in staan. En ik las vandaag een advertentie op marktplaats, dat er in maart pony's bij kunnen, in het weiland achter ons huis. Er zijn daar verder geen stallen, het is wel redelijk beschut en is ongeveer 2 hectare groot.
Nu lijkt het me toch ook wel heel leuk om Snooky daar te hebben staan. Ik kan haar vanuit onze huiskamer dan zien en het is ongeveer 2 minuten lopen ernaartoe (er liggen ook wat volkstuintjes tussen, daar moet je dan nog omheen). Het is dus ontzettend dichtbij en ik denk dat het zoiezo wel 50 euro per maand scheeld (ik betaal de stalling zelf).
Alleen er zijn dan ook weer een paar tegens..
- Ik kan niet als ik eenmaal Snooky heb ingereden samen met mijn vriendin rijden (dat is dan ongeveer een half uur rijden naar mekaar toe).
- Op de boerderij waar ik nu sta is een bak, bij het weiland niet. Er is wel een binnenbak en buitenbak in de buurt waar je gebruik van mag maken (staat in de advertentie). En aangezien ik nog bijna helemaal met haar moet beginnen, is het ook wel weer handig als ik dichtbij een bak heb.
- En als laatste, ik vind het lastig om tegen de boer te zeggen dat ik haar ergens anders neerzet, haha. Hij matst mij nu toch al wel voor ongeveer 40 euro per maand. Maar ik zou haar dan wel weer in de winter terugzetten op de boerderij, omdat de weide alleen een zomerweide is.
Een beetje een lang verhaal, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Mijn vraag aan jullie: Wat zouden jullie doen?

Voor Snooky is het natuurlijk ook weer zo dat ze dan weer naar een andere plek toe moet, en na de zomer weer terug. Maar ze was toen ze kwam bij ons ook al best snel gewend. En verder staat ze dus in de zomer bij allebei met een groep paarden in de wei. Alleen de wei achter ons huis wordt ook uitgemest etc. en het weiland bij de boer niet.