Welke 'stalling' zouden jullie kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Welke 'stalling' zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 17:05

Hoi allemaal!

Ik zal even de situatie uitleggen: Ik heb sinds een poosje een eigen Haflinger Snooky, ze wordt in april 3 jaar. Ik ben dan ook van plan heel rustig aan te beginnen met rijden e.d.
Ik sta op een boerderij, 10 minuten fietsen van mijn huis. Ik heb daar ook les (op andere pony's) en mijn beste vriendin staat er ook met d'r pony. Het was eigenlijk de bedoeling Snooky dag en nacht buiten te laten staan (de rest staat wel binnen). Maar ze wou heel graag bij de rest blijven (logisch), dus nu heeft de boer me gematst en mag ze 's nachts binnen staan. Er ligt bij ons geen hele laag stro in de stal, er liggen meestal 2 plakken stro in bij Snooky (en dan gooi ik zelf die 2e plak er nog bij).
In de zomer als het lekker weer is staan alle pony's (en paarden) van de boer dag en nacht buiten in de wei (ongeveer 2 hectare).
Nu is er achter ons huis een weiland waar sinds een poosje pony's in staan. En ik las vandaag een advertentie op marktplaats, dat er in maart pony's bij kunnen, in het weiland achter ons huis. Er zijn daar verder geen stallen, het is wel redelijk beschut en is ongeveer 2 hectare groot.
Nu lijkt het me toch ook wel heel leuk om Snooky daar te hebben staan. Ik kan haar vanuit onze huiskamer dan zien en het is ongeveer 2 minuten lopen ernaartoe (er liggen ook wat volkstuintjes tussen, daar moet je dan nog omheen). Het is dus ontzettend dichtbij en ik denk dat het zoiezo wel 50 euro per maand scheeld (ik betaal de stalling zelf).

Alleen er zijn dan ook weer een paar tegens..
- Ik kan niet als ik eenmaal Snooky heb ingereden samen met mijn vriendin rijden (dat is dan ongeveer een half uur rijden naar mekaar toe).
- Op de boerderij waar ik nu sta is een bak, bij het weiland niet. Er is wel een binnenbak en buitenbak in de buurt waar je gebruik van mag maken (staat in de advertentie). En aangezien ik nog bijna helemaal met haar moet beginnen, is het ook wel weer handig als ik dichtbij een bak heb.
- En als laatste, ik vind het lastig om tegen de boer te zeggen dat ik haar ergens anders neerzet, haha. Hij matst mij nu toch al wel voor ongeveer 40 euro per maand. Maar ik zou haar dan wel weer in de winter terugzetten op de boerderij, omdat de weide alleen een zomerweide is.

Een beetje een lang verhaal, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Mijn vraag aan jullie: Wat zouden jullie doen? Lachen

Voor Snooky is het natuurlijk ook weer zo dat ze dan weer naar een andere plek toe moet, en na de zomer weer terug. Maar ze was toen ze kwam bij ons ook al best snel gewend. En verder staat ze dus in de zomer bij allebei met een groep paarden in de wei. Alleen de wei achter ons huis wordt ook uitgemest etc. en het weiland bij de boer niet.

Lenneke_

Re: Welke 'stalling' zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:12

Uitzicht op je eigen paard en je paard lekker dag en nacht buitem? Ik zou het wel weten Haha!

Anouar stond eerst ook op een luxe pensionstal, nu staat hij bij een boer waar verder niets is. In begin is het even wennen, maar het is prima te doen zonder luxe.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:20

Ja ik zou ook mijn paard willen zien vanuit huis. Al kan ik dat al. Haha! Maar kan me voorstellen dat jij dat toch ook wel wil! En vraag aan de boer, of je in de winter daar terecht kan!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 17:29

Ja, dat is ook zeker zo. Lachen
Maar hoe zouden jullie het dan doen met inrijden? Gewoon in die bak in de buurt dan en na de 1e beginselen eerst lekker buitenrijden, zodat ze eerst leert recht te lopen, zonder steun van de bakrand enz.?
Ze is 100% verkeersmak.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:35

Ik denk dat die keuze geheel aan jou is, wat lijkt je het fijnst. Ik persoonlijk heb de paarden in de winter s nachts altijd binnen, zomers als het kan dag en nacht buiten. Maar helaas kunnen ze hier s zomers overdag niet buiten lopen (worden dan helemaal lekgeprikt), dus ben k blij dat er een stal is.

Als je je pony in wil rijden is het idd wel handig als je een bak hebt. Er staat dat er dichtbij een bak en manege is, maar wat is dichtbij?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:38

Diane_ schreef:
Ja, dat is ook zeker zo. Lachen
Maar hoe zouden jullie het dan doen met inrijden? Gewoon in die bak in de buurt dan en na de 1e beginselen eerst lekker buitenrijden, zodat ze eerst leert recht te lopen, zonder steun van de bakrand enz.?
Ze is 100% verkeersmak.

Idd als er een bak in de buurt is zou ik die nemen!
En een verkeersmak paard is helemaal super om mee buiten te rijden. Mocht je daar van houden Knipoog
Ik zou het wel weten hoor, en als het slecht weer is dan kan je toch ook in een binnenbak daar?
Of is die er niet?

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:42

Mijn paard staat hier thuis in de wei, zonder allerlei luxe. Dus ook zonder bak.
Ik loop 5 min over de weg naar een bak, en ik zou het niet anders willen Knipoog

En buiten rijden is helemaal super!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:19

Als je kan sturen en remmen en je paard is verkeersmak (wat je ook aan de hand kan oefenen) kan je lekker buiten gaan rijden. Veel rechtuit rijden is goed voor (jonge) paarden en er zijn altijd wel plekjes te vinden waar je dressuur kan rijden (veld in het bos bijvoorbeeld)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:56

In de zomer lekgeprikt.. Oeh, daar moet ik wel rekening mee houden ja. Er is een kans dat ze exceem heeft nl. Toen ik haar kreeg had ze kort (geschuurde?) manen, daar zeiden ze dat ze geen exceem had maar dat het door het prikkeldraad kwam. Maar daar ben ik niet zo zeker van. Maar dan zou ik nog altijd een exceemdeken kunnen kopen.
Ja, er staat in de advertentie dat er op 10-15 minuten stappen een binnen- en buitenbak zijn die je mag gebruiken. Maar ik woon dus vlakbij en ik heb geen idee waar bij ons zo dicht in de buurt een binnenbak is, haha.
Ik denk wel dat ik er voor ga ja. Het lijkt me echt geweldig om haar achter het huis te hebben. Haha! Ik denk dat ik er dan heeel vaak ga komen.
Bedankt allemaal. Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:26

Ik zou eigenlijk aardig twijfelen Bloos

Je stalling is nu heel dichtbij.... je paard staat overdag in de wei en s'nachts bij zijn vriendjes op stal. In de zomer staat je paardje dag en nacht met zijn vriendjes in de wei. Ook is er een bak aanwezig en er is hulp aanwezig. Ook staat je vriendin er wat heel handig is als je een dagje niet kan natuurlijk.

Wat voor een voordelen krijg je met de andere stalling? Alleen dat je hem kan zien vanuit je kamer? En dat het iets goedkoper is? Ik zou eerder kijken naar de nadelen en of die voor jou opwegen tegen de voordelen. De nadelen die ik uit je verhaal kan opmaken: het is alleen in de zomer wat dus betekent dat je je paard moet verhuizen, je hebt geen bak bij handen wat volgens mij toch een must is als je je paardje wilt beleren. Daarbij is het maar de vraag of je op de andere stalling hulp hebt bij het inrijden van je pony aangezien je vriendin op een andere stal staat. Hoe is het geregeld met voeren? Bijvoeren?

Eerlijk gezegd zou ik blijven waar ik nu sta. Het is maar de vraag of je zeker weet of je in de winter er nog wel terecht kan en of de boer wel de gehele zomer de stal wilt vrijhouden voor je.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 18:34

Ja, daar heb je ook weer een paar punten Zap.
Nog een paar voordelen zijn wel dat het een wei is die met stroomdraad is afgezet (bij de boer met prikkeldraad).
En de wei wordt dagelijks uitgemest, wat bij de boer ook niet zo is.

Met inrijden zou het wat lastiger kunnen worden, maar ik heb me wel bedacht dat het ook totaal geen kwaad kan als ik haar wat later inrijd, natuurlijk.

Ik ga ze zometeen even bellen over de prijs daar enzovoorts. Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:31

Diane_ schreef:
Ja, daar heb je ook weer een paar punten Zap.
Nog een paar voordelen zijn wel dat het een wei is die met stroomdraad is afgezet (bij de boer met prikkeldraad).
En de wei wordt dagelijks uitgemest, wat bij de boer ook niet zo is.

Met inrijden zou het wat lastiger kunnen worden, maar ik heb me wel bedacht dat het ook totaal geen kwaad kan als ik haar wat later inrijd, natuurlijk.

Ik ga ze zometeen even bellen over de prijs daar enzovoorts. Lachen

Dat is zeker waar! Je kan je paardje inderdaad ook gewoon wat later inrijden ja! En over dat mesten, je kan immers ook zelf even een kruiwagen pakken en af en toe de mest uit het weiland halen, als je dat regelmatig doet dan valt het reuze mee. Dit zou bijvoorbeeld een leuke wederdaad zijn omdat de boer je al matst met stalgeld!

Informeer heel goed of de boer echt de winter een stal voor je heeft en of hij deze echt 100% zeker vrij wilt houden voor je en vraag dan ook gelijk of je daar niet een bijdrage voor moet doen! Heel vaak is het zo dat je moet betalen voor een stal die vrij gehouden moet worden!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:11

Even over die boer.... slechte zaak dat er prikkeldraad om de wei zit!!! Kun je daar niet wat aan doen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:38

Ik weet welk weiland je bedoelt.
Het is een hele fijne plek, maar er is niet iets van beschutting, zoals een overkapping of inloopstal.
Je zegt zelf eigenlijk al je pony is nog jong en moet nog ingereden worden.
Wat ga je doen, neem je je pony een paar keer in de week mee naar de dichtstbijzijnde bak lopend of met de trailer.
Misschien kan je kijken of dat er in de wei een deel afgezet kan worden zodat je daar in kan longeren en later kan rijden.
Houd er dan wel rekening mee dat je geen licht hebt.

Ik heb er gekeken en ik moet zeggen dat het weiland toch wel een aanrader is Lachen

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:24

Ik heb het er vandaag met de boer over gehad, hij vind het prima. Ja, de stal blijft wel vrij. Hij heeft meer pony's dan stallen dus nu staan er 2 pony's van hem samen in 1 stal, dus die kunnen dan gewoon weer apart staan.

Ja, inderdaad niet fijn dat er prikkeldraad omheen zit. De pony van mijn vriendin (Arabier) is er al 2 keer doorheen gerend.. Gelukkig is het beide keren goed afgelopen (ze hersteld nu nog van de laatste keer). Er kom nu een stukje stroomdraad ipv prikkeldraad. Maar niet de volledige wei is met stroomdraad afgezet.

Grappig, we wonen bij elkaar in de buurt. Lachen Ja, dat zou ik ook nog kunnen vragen een stukje af zetten. En anders wacht ik gewoon nog een poosje met inrijden, ik heb alle tijd.
Ja, ik vind het zelf ook een fijn weiland en is het dus ontzettend dichtbij. Lachen