Weiland en vorst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Weiland en vorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 12:05

Ik heb 2 stukken land. Een grote en de ander is onderverdeeld in 5 kampjes. De pony's staan nu op 2 kampjes en die zijn compleet verrot gelopen. De andere 3 liggen er strak en netjes bij.

Als het straks gaat vriezen kan ik ze niet meer op de kapot gelopen stukken zetten (diepe hoefafdrukken en ik ben bang dat ze door dat ongelijke hun nek breken, bij wijze van).

Maar nu vraag ik me af in hoeverre het schadelijk is voor je nette land (dus die overige 3 stukken) om ze daar op te zetten als de vorst ook overdag aanhoudt. Kapot lopen kunnen ze het gras dan wel, maar de bodem niet lijkt mij.

Wie weet dit?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 12:10

Kun je de slechte stukken land niet rechttrekken voordat het echt gaat vriezen? Dat ga ik met mijn kapot gelopen stukje wel doen nl. Of dat echt helpt dat weet ik niet, maar ik heb niet de mogelijkheid om mijn paarden te verplaatsen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 12:17

Linda250 schreef:
Kun je de slechte stukken land niet rechttrekken voordat het echt gaat vriezen?


Daar heb ik idd ook over nagedacht, heb alleen geen flauw idee hoe ik dat moet doen.

Hoe doe jij dat?

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 16:46

Volgens mij kunnen ze geen schade aanbrengen als de vorst erin zit en kun je ze zo op de goeie stukken zetten. De polopaarden gaan in de winter gewoon het veld op en dat veld is al bijna net zo heilig als het gras van ajax als je begrijpt wat ik bedoel.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:33

Bij mij gaat het maar om een relatief klein stuk voor het hek. Ik doe het dus zelf met een rijf of hark.
Op een groter stuk zal het met een tractor moeten denk ik. Je kunt dan gewoon een weidesleep gebruiken.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:26

Naar mijn idee zou je je paardjes best op het nette land kunnen zetten.
Als de bodem gelijk is en eenmaal goed bevroren dan wordt er nauwelijks schade aangericht.

Het slechte deel glad maken is ook een idee, maar ik vraag me af of je met een tractor + weidesleep het land op kunt.
Die hoefafdrukken zitten er vast niet voor niets, het zal er waarschijnlijk erg nat zijn.
Als er water in de hoefafdrukken staat is het sowieso geen goed idee om het land te bewerken, dan rijd je echt alles kapot (als je er al op kunt komen).
Komt nog bij dat als je met de tractor het land op gaat alles nog verder aangedrukt wordt, en je de rest van de winter waarschijnlijk nog meer wateroverlast hebt.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:35

Bij ons is het zo dat michelle met kalfjes in de wei staat,die echt naar buiten moeten,dus die wei is dan zoiezo vertrapt in het beginstuk.. dat is nu al..

Maar in de winter blijft dit dus zo en dan bevriest het ook,maar we hebben er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad hoor,de pony's lopen er voorzichtig overheen... de enige die haast z'n nek breekt ben ik,als ik ze eruit moet halen Tong uitsteken

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:16

Bij ons lopen ze op het hele land, dan trappen ze niet zoveel kapot als dat je ze op een klein stukje zet.
Zolang het bevroren is lopen ze niks kapot maar vaak als het gaat dooien wel weer.
Wij gaan zodra het is gedooit en niet nat meer met de auto door het land heen met een sleep erachter en dan is alles weer glad en recht........en in het voorjaar groeit het gras er gewoon weer doorheen!!!!
Met die modderplekken hoef je niet bang te zijn dat ze hun nek breken als dat bevroren is.......ze zijn dan zelf al heel voorzichtig (bij ons in ieder geval).