Volpension of Halfpension?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Volpension of Halfpension?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 19:38

Hoi allemaal,

Ik sta op een gezellige stal die goed bevalt. Ik sta in het gedeelte waar volpension is, hier betaal ik €265 voor.
Er wordt dan dagelijks gemest en gestrooid, 2x biks, 2x hooi en 1x binnen en buiten zetten.
Het bevalt goed alleen het lijkt me ook lekker om wat meer verzorging om me te nemen wat betreft de stal. Zoals het uitmesten etc.

Tevens kan je kiezen op deze stal voor halfpension voor €235. Hierbij moet je dan zelf uitmesten, zelf bix kopen (mijn paard krijgt geen bix) en zelf savonds binnen zetten. Mijn paard staat in de ochtend groep dus hiervoor zou dit niet gelden.
In de zomer is er tevens bij beide weiland beschikbaar.

Mijn paard krijgt dus geen bix, daar betaal ik dus voor zonder dat ik het gebruik. Bovendien vind ik zelf mesten wat fijner, we hebben nu een soort potstal die echt elke dag vies is waar alleen de mestballen worden geschept. Op zich niks mis mee, maar aangezien mijn paard echt elke nacht ligt vind ik een bijna hele droge ondergrond beter. Ook het voordeel dat ik €30 bespaar.
Ik ben een full time student, rij binnekort af met de auto, savonds kan ik gebracht worden.

Voordeel:
- zelf box bijhouden qua schoonheid
- niet betalen voor iets wat ik niet gebruik (bix)
- zelf hoeveelheid hooi kunnen aanpassen op arbeid (zelf klaar te zetten)

Nadeel:
- échte verplichting tot elke dag om te mesten
- soms als je weinig tijd hebt gaat mesten voor rijden opzich is dat niet zo'n groot probleem
- paard moet intern in stal weer verhuizen naar andere box
- box waarin ie nu staat is erg mooi en goede kwaliteit

Wat moet ik doen? Nagelbijten / Gniffelen

monty

Re: Volpension of Halfpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:17

Ik vind die 30 euro niet echt rendabel als je bekijkt hoeveel extra comfort je kwijt bent. Behalve als die niet netjes gemest wordt zou ik het overwegen, want dat is toch een belangrijk onderdeel van de verzorging. Verhuizing lijkt mij niet zo'n probleem, paard went daar snel genoeg aan.
Op jaarbasis scheelt het 360 euro, het is aan jou in hoeverre je dat kunt missen.
Succes.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:27

Ik zou het wel doen voor het uitmesten, een potstal zou ik niet graag willen
Naar wat voor stal verhuis je dan, ligt de kwaliteit voor de box zoveel lager?

En daarbij, je hoeft echt niet elke dag uit te mesten, even de drollen eruit halen en opnieuw opstrooien. Is in 5 min gedaan.

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:49

Tsjah moeilijke keuze.
Het is wel fijn altijd om zelf je box schoon te houden, en jij betaald nu kosten die er helemaal niet zijn.
Ik weet niet in hoeverre je luxe van de stal achter uit gaat??

Mijn paard staat zelf half pension. Voer wordt wel gedaan, maar uitmesten, het voer kopen etc moet je zelf doen.
Vindt het zelf wel prettig dat ik de eigen boxen van mijn paarden kan doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:05

Dus jij gaat voor één euro per dag je stal mesten? Ik zou het niet eens overwegen.
Als puur geld de overweging is, ga dan op zoek naar stalling die niet zo "achterlijk duur" is.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:10

Geld is niet de overweging. Voor die euro inderdaad hoef ik het niet te doen.
Maar het gaat me om die potstal!

Ik sta nu zeg maar in deze stal:

en dan zouden het deze stallen worden:(vind ze erg donker!)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 02-02-08 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd ivm plaatsen zonder toestemming

Nienke_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:12

ikke schreef:
Dus jij gaat voor één euro per dag je stal mesten? Ik zou het niet eens overwegen.
Als puur geld de overweging is, ga dan op zoek naar stalling die niet zo "achterlijk duur" is.

Haha! zat ik ook te denken!

edit: Je zegt dat de verplichting tot elke dag komen om te mesten een nadeel is, maar je kan natuurlijk ook met een stalgenootje afspreken dat zij 1 dag in de week jouw paard doet en jij 1 dag in de week die van haar...
Laatst bijgewerkt door Nienke_85 op 31-01-08 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:14

Ik zou het in jouw geval denk ik wel doen. Niet om het geld, maar omdat je paard dan in een veel schonere stal staat. Waarschijnlijk is je stal nog schoner als je hem zelf goed bijhoudt en af en toe een dagje overslaat dan dat ie nu is (tenminste, dat maak ik zo'n beetje uit je verhaal op).

Zelf sta ik ook 'halfpension' en wij betalen voor het ene paard maar ietsje minder dan volpension, maar hiervoor staat hij wel in een extreem grote box met buitenluik. Die andere is dan wel echt een stukje voordeliger, maar heeft een kleinere box dan volpension (niet erg, klein paard dat ook nog veel buiten loopt) Ik zie wel dat bij jou de halfpensionstal wat minder 'chique' oogt. Ik zou ook in de overweging meenemen hoe warm het er bijvoorbeeld in de hoogzomer is en of de ventilatie voldoende is.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:16

In de halfpension stal vind ik het zelf benauwder, in de zomer helemaal. Waar ik nu sta is voldoende lucht doordat er nog een binnenbak bij zit. Ik vind de halfpension stallen ook erg donker. Soms als ik de box van iemand mest op half pension dan is het gewoon donker in de box overdag

Hij staat wel in een schonere stal dan... lastig..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:18

Potstal heeft ook voordelen. namelijk de warmte vanuit de bodem (het broeien) Als je uitgaat van een schone stal, dan ligt je paard dus altijd op de koude betonnen vloer (dat laagje stro doet echt helemaal niks). Daarbij zijn de stallen veel meer gesloten, waarmee je dus wel een wat schonere stal hebt, maar de ventilatie is duidelijk minder.
Kortom, ik blijf erbij, als geld niet je voornaamste drijfveer is, zoals je zegt, blijf lekker staan waar je staat.
Persoonlijk zou ik me eerder druk maken om het feit dat ze langer buiten zouden moeten staan; gewoon zolang het licht is.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:22

Ben allang blij dat hij buiten komt van 1 tot half 6. En in de zomer de hele dag en eventueel nacht.
Sochtend rijd ik dus hij is de hele dag in de weer.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:30

Madeleine16 schreef:
In de halfpension stal vind ik het zelf benauwder, in de zomer helemaal. Waar ik nu sta is voldoende lucht doordat er nog een binnenbak bij zit. Ik vind de halfpension stallen ook erg donker. Soms als ik de box van iemand mest op half pension dan is het gewoon donker in de box overdag

Hij staat wel in een schonere stal dan... lastig..

Ik vind de half pensionstallen er erg donker uit zien. Maar ook het plafond is laag dus qua frisse lucht lijkt t mij stukken minder. Ik heb niet zo veel tegen een potstal ( 1 keer per week leeg halen) mits de bovenlaag heel ruim is opgestrooid waardoor ze dus nog steeds droog staan. Ik vind t prijsverschil weinig. Ik verbruik voor mijn paard al 30 euro bijna aan biks. Dat zou bij jou dan al t rpijsverschil zijn en zelf uitmesten scheelt je dan( ingeld) dus eigenlijk niets. Lastig hoor. Ik zou denk ik toch kiezen voor de frissere stallen .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:12

Is er niet te regelen dat je zelf (ook) uit mag mesten in het volpensiondeel en dan ook nog steeds volpension betaald?

Zo te horen zou ik het paard ook niet graag verhuizen naar het half-pensiondeel en het scheelt maar 30 euro en daarvoor moet je ook elke dag voer klaar zetten en uitmesten.
Lijkt me dat je dan beter zelf af en toe wat uit de box kunt halen en wat bij kunt strooien als dat te regelen is. Als extra zeg maar...

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:03

ikke schreef:

Zo achtelijk duur is het niet hoor. 265 euro en alles wordt voor je gedaan. Bak altijd netjes gesleept en paddock en stapmolen, ze krijgen eten.
Bovendien kun je ipv biks ook vragen om iets meer ruwvoer hoor. Ik vind dat je een beetje overdrijft Madeleine. En bovendien vind ik het net zo netjes om foto's van de stal erop te zetten. Maar dat is mijn mening!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:17

Jeannine schreef:
ikke schreef:

Zo achtelijk duur is het niet hoor. 265 euro en alles wordt voor je gedaan. Bak altijd netjes gesleept en paddock en stapmolen, ze krijgen eten.
Bovendien kun je ipv biks ook vragen om iets meer ruwvoer hoor. Ik vind dat je een beetje overdrijft Madeleine. En bovendien vind ik het net zo netjes om foto's van de stal erop te zetten. Maar dat is mijn mening!

Ik mag hopen dat die bak dan op z'n minst overdekt is. Ik betaal 170 en het enige wat we niet hebben in jou lijstje is een stapmolen (en binnenbak). Daar staat tegenover dat onze paarden de hele dag buiten staan en 's zomers 24/7.
Het staat ook niet zonder reden tussen aanhalingstekens. Pensionprijzen zijn sterk gerelateerd aan de omgeving en de "status" die de pensionhouder op wil houden.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:38

Citaat:

Citaat:
Ik mag hopen dat die bak dan op z'n minst overdekt is. Ik betaal 170 en het enige wat we niet hebben in jou lijstje is een stapmolen (en binnenbak). Daar staat tegenover dat onze paarden de hele dag buiten staan en 's zomers 24/7.
Het staat ook niet zonder reden tussen aanhalingstekens. Pensionprijzen zijn sterk gerelateerd aan de omgeving en de "status" die de pensionhouder op wil houden.

Nog een stalgenote. Ik heb heel wat stallen gezien, maar nergens in het Gooi wordt er zo goed voor mijn paard gezorgd als daar, we hebben inderdaad een binnenbak en een buitenbak en staan 's winters halve dagen in de paddock, wordt er in gezet en eruit gehaald. Zomer's mag je zelf weten of je 24u of dagelijks en dan regelt de pensionhouder dat.

Plus dat de stallen er prima uitzien, hij is absoluut niet zuinig met opstrooien, e.d. en haalt gewoon de vieze plekken eruit. Een Potstal word 1x in het half jaar leeggehaald dat is heel wat anders. Dan moet je het lekker zelf doen. Je stal elke dag leeghalen is niet prettig voor een paard in de winter omdat hij dan op de koude vloer ligt, een van de basisregels van het uitmesten. Daarom ligt er een bodem. Denk je dat een pensionhouder het pikt als jij je stal elke dag leegghaald? Echt niet hoor!

Ook ik zie mijn paard het liefst het hele jaar buiten, maar in mijn omgeving, het Gooi, is dat bijna niet mogelijk. Voor mij is dit het beste wat ik mijn paard momenteel kan geven en die 265 euro betaal ik daar graag voor, en nee, ik zwem absoluut niet in het geld. In deze contreien is rond de 250 euro voor volpension heel normaal en loopt zelfs op tot 360 euro pm. Halfpension, dus puur de stal varieert tussen de 185 en 235 idd, zonder buitenzetten! Ik ben het er dan ook totaal niet mee eens en vind het jammer dat madeleine16 dit doet met foto's e.d.
Laatst bijgewerkt door Erretje op 02-02-08 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:41

AMEN!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:35

@ Erretje: Ik zou het aardig vinden als je de relativering van mijn opmerking ook gelezen zou hebben, en niet alleen probeert mij plat te walsen op de eerste alinea.
Kennelijk heb jij niet het relativerende inzicht om te beseffen dat:
1) ik in een andere regio woon,
2) ik zelf al aangeef dat prijzen sterk regio-gebonden zijn, vandaar de aanhalingstekens,
3) je de volledige context van mijn berichten moet meenemen, waarin ik ook de vraag stel of geld de belangrijkste drijfveer is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:40

ik zou niet doen
30- is is niet veel verschil, en verplicht elke dag is toch veel werk,
ook vind ik de stal die die nu heeft veel fijner
als je een keer ziek bent, moet je al moeilijker doen qua regelen

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:09

ikke schreef:
@ Erretje: Ik zou het aardig vinden als je de relativering van mijn opmerking ook gelezen zou hebben, en niet alleen probeert mij plat te walsen op de eerste alinea.
Kennelijk heb jij niet het relativerende inzicht om te beseffen dat:
1) ik in een andere regio woon,
2) ik zelf al aangeef dat prijzen sterk regio-gebonden zijn, vandaar de aanhalingstekens,
3) je de volledige context van mijn berichten moet meenemen, waarin ik ook de vraag stel of geld de belangrijkste drijfveer is.

Het was absoluut niet persoonlijk bedoeld Bloos , ik maakte me alleen een beetje boos over het feit dat er iemand de stal waar ik sta op deze manier te kijk zet met foto's en het webadres in het profiel. Vind ik niet fair, als je niet tevreden bent moet je dat persoonlijk bespreken en niet op een openbaar forum.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 14:19

Ik heb al een bericht gestuurd naar een moderator of het topic verwijderd kan worden.

Het was nooit mijn mening om iemand aan te vallen via een openbaar forum. Wat ik wel jammer vind, is dat ik het persoonlijk had moeten bespreken maar jullie mij ook via een openbaar forum aanspreken hierop terwijl ik jullie net nog gezien heb!

Maargoed, heb het inmiddels uitgesproken met de staleigenaar.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:41

Moderatoropmerking:
Zoals je kan zien heb ik de foto's verwijderd.
Ook heb ik oneliners met een aanvraag tot een slotje en een post met alleen een smiley verwijderd. Het is echt niet de bedoeling om zulke reacties te plaatsen.
Slotjes worden doorgaans niet op verzoek geplaatst, Bokt is een openbaar forum, het is dan ook raadzaam eerst na te denken voor je iets plaatst.
Wil je geen reacties meer in dit topic, reageer zelf dan ook niet meer zodat het topic weg kan zakken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:59

Ik zou het zo doen.
Alles zo laten zoals het nu is en vragen of je je stal toch zelf mag doen als jij dat wil, is dat niet te regelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:04

Erretje schreef:
Het was absoluut niet persoonlijk bedoeld Bloos , ik maakte me alleen een beetje boos over het feit dat er iemand de stal waar ik sta op deze manier te kijk zet met foto's en het webadres in het profiel. Vind ik niet fair, als je niet tevreden bent moet je dat persoonlijk bespreken en niet op een openbaar forum.

Ik snap je frustratie, excuus aanvaard Haha!
Maar ik vind niet dat ze de stal te kijk zet, althans zo heb ik het niet opgevat.