eige pony, wat allemaal nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

eige pony, wat allemaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:22

Ik wil heel graag een eige pony (niet eentje waar continu op ga rijden), maar gewoon een als maatje.
Voordat ik het aan me ouders ga vragen wil ik alles op een rijtje hebben staan (kosten, wat k allemaal nodig heb, etc)

ik heb al wel dingen op, maar nog lang niet alles

kunnen jullie me helpen?

ik wil ook graag dit weten:

hoeveel kost een hoefsmidt gemiddeld voor een welsh pony zonder ijzers?
hoeveel weide geld is normaal om te betalen (per maand)?
wat kost een dierenarts gemiddeld?

graag ook wat het kost er bij Bloos

moonsparkle

Re: eige pony, wat allemaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:24

EliseXJoelle schreef:
Ik wil heel graag een eige pony (niet eentje waar continu op ga rijden), maar gewoon een als maatje.
Voordat ik het aan me ouders ga vragen wil ik alles op een rijtje hebben staan (kosten, wat k allemaal nodig heb, etc)

ik heb al wel dingen op, maar nog lang niet alles

kunnen jullie me helpen?

ik wil ook graag dit weten:

hoeveel kost een hoefsmidt gemiddeld voor een welsh pony zonder ijzers?
hoeveel weide geld is normaal om te betalen (per maand)?
wat kost een dierenarts gemiddeld?

graag ook wat het kost er bij Bloos

De dingen die jij hier noemt zijn er zo verschillend per regio en bij de dierenarts ook wat voor kwalen het dier zou hebben, dat hier heel moeilijk een prijsindicatie over te maken is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:26

Ik ben voor nog geen 1000 euro per jaar helemaal klaar. Stalling en eten alleen kost nog geen 800 euro. Dan heb ik nog 200 euro over voor de bijkomde kosten. Hoefsmit is 20 euro en die hoeft in mijn geval maar 2 keer per jaar te komen. Dan heb ik nog 160 euro over voor eventuele dierenarts kosten en de verzekering (25 eu per jaar).

Maar dan moet ik wel zeggen: ik sta goedkoop Lachen
Gemiddeld ben je een stuk meer kwijt!

Ik ben gezegend met een pony met een goede gezondheid en nog betere hoeven Nagelbijten / Gniffelen

(voor alle duidelijkheid: 3 verschillende hoefsmeden vonden 2 keer per jaar bekappen genoeg voor mijn pony. Sterke hoeven, die goed slijten)

Ik heb dus ook onwijs geluk qua stalling!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-01-08 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:28

Welshcobfan schreef:
Ik ben voor nog geen 1000 euro per jaar helemaal klaar. Stalling en eten alleen kost nog geen 800 euro. Dan heb ik nog 200 euro over voor de bijkomde kosten. Hoefsmit is 20 euro en die hoeft in mijn geval maar 2 keer per jaar te komen. Dan heb ik nog 120 euro over voor eventuele dierenarts kosten en de verzekering (25 eu per jaar).

Maar dan moet ik wel zeggen: ik sta goedkoop Lachen
Gemiddeld ben je een stuk meer kwijt!

ik sta op een luxe manege maar ben wel alleen al 300 euro aan stalgeld kwijt, hoefsmid als je geen ijzers heb kost 40 euro en moest bij mijn paard 1 x in de 2 a 3 maanden komen.

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:29

Even een vraagje hoezo zo je een eigenpaard willen je bent nog maar 12 volgens mij xD && je heb 2 SUPERVERZORGPONYSS!!

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:30

weide is denk ik rond de 50 pm zorg wel dat ze niet alleen komt te staan
zadel 300
hoofdstel30
poetskist + inhoud 30?
betadine shampoo, ledervet mokzalf etc. ( dat voor áls je paardje ineens iets heeft dan heb je het altijd bij de hand)
wormen kuur eens in de paar maanden.15-30
hoefsmid om de 6-8 weken 20 euro( bekappen) ijzers= ong 80
stel dat je paard een hoefzweer oid krijgt, dan is het ineens veel duurder, of hij meot speciaal beslag!
halster dekje longeerlijn longeersingel longeerzweep. dan kom je ook al op de 80 euro? ik ben niet zo goed in schatten dat is dan weer een malig.

en elke maand seizoen een bedrag opzij zetten of je paard laten verzekeren.

je paard moet 2 keer per jaar ingeent worden van 15 euro per inenting.2 inentingen.
Je moet je paard voeren voor 20 a 30 euro per maand?

tel maar bij elkaar op Clown

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:31

Hiddex schreef:
Even een vraagje hoezo zo je een eigenpaard willen je bent nog maar 12 volgens mij xD && je heb 2 SUPERVERZORGPONYSS!!

volgens mij ben jij ook niet heel oud Vingers aflikken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:31

ik betaal 60 euro per maand, dus dat is 720 per jaar, en daar zit weidegang, stalling, voer, hoefsmid bij in. en dan verder als ze ziek is, die kosten kan ik niet inschatten want ze is nog nooit ziek geweest, maar dat ligt er dan aan.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:33

iedereen mag toch een eigen paard willen?
en als ze die krijgt ben ik blij voor der!
het lijkt wel alsof je jaloers bent.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:33

gebruik de zoekfunctie eens, dit is topic nummer 10000 over dit onderwerp..

zou het daarbij éérst aan je ouders vragen, als die het al niets vinden..

Daarbij moet je altijd een extra potje achter de hand hebben mocht er wat onverwachts gebeuren!

*edit: komt wat bot over zo Lachen
zo bedoel ik het niet want gun het je van harte hoor! Lachen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:35

Je zegt dat je graag een eigen pony wil, maar niet eentje waar je continu op gaat rijden? Een shetlander is uiteraard een stuk goedkoper in onderhoud dan een welsh rijpony. Voor zover ik jouw situatie kan beoordelen via dit bericht, lijkt het me dat je niet zo heel veel ervaring hebt in het verzorgen van een (eigen)pony. Dan lijkt het me het handigste wanneer je je pony op een pensionstal zet, en dan ben je al snel 200 euro per maand kwijt. Prijs van het voer verschilt heel erg, als jij je pony iedere dag een uur intensief rijd zal hij meer voer nodig hebben dan wanneer je 3x per week met hem gaat rijden en hij verder op het weiland staat.
Bekappen van een pony kost vaak gemiddeld 40 euro, en hoevaak dit moet gedaan worden hangt ook weer compleet van de pony af. De 1 heeft zeer sterke en gezonde hoeven en zal om de 2/3 maanden bekapt moeten worden, de ander heeft redelijk zachte en zwakke hoeven en dan is er om de 6 weken een hoefsmid langs komen.
Het enige wat ik je kan aanraden is: ga veel maar dan ook echt veel boeken lezen waar informatie instaat over het kopen, houden en verzorgen van een eigen paard, en probeer iemand in je omgeving te vinden die al meer ervaring op dit gebied heeft dan jij.
Succes! Lachen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:36

love_lady1 schreef:

Nee, maar omdat je zo zegt van waarom dat nou je hebt toch vz ponys en idd je bent nooit te jong voor een paardje als je alles maar goed regelt.
Ik heb trouwens een eigen paard dus ik hoef niet jaloers te zijn hoor Vork

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:39

Hiddex schreef:

Volgens mij staat er toch echt in het profiel van de TS dat ze 14 is Knipoog En ikzelf heb ook een geweldig verzorgpaard, maar zou ook heel graag een eigen paard willen hoor! Alleen ik heb het er al vaker over gehad met mijn ouders, en voor mij is het gewoon geen goede en verstandige keuze om een eigen paard te nemen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:39

Een paard is niet goedkoop! Het is eigenlijk gewoon echt duur, en dan heb ik het niet alleen over de aanschaf, het voer of de stallingskosten. Maar stel dat je paard wat krijgt, de dierenarts is echt heel duur. Ga er maar vanuit dat je zowiso 1500 in totaal per jaar uitgeeft, zonder extra dierenartskosten..
Laatst bijgewerkt door pinuts op 29-01-08 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:40

moonsparkle schreef:
love_lady1 schreef:

Nee, maar omdat je zo zegt van waarom dat nou je hebt toch vz ponys en idd je bent nooit te jong voor een paardje als je alles maar goed regelt.
Ik heb trouwens een eigen paard dus ik hoef niet jaloers te zijn hoor Vork

owjeej ik had verkeerd gelezen, mijn excuus!ik dacht dat diegene met die grote letters dat bericht had gepost maar ik had te snel gescrolld

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:42

Hiddex schreef:

k ben 14 Knipoog

heb wel 3 super verzorgpony's (1 KWPN)

maar ik heb echt een band nodig met een pony die ik echt niet met een verzorgpony kan op bouwen, aangezien de shet (Snowy) voor 2 kleine kinderen is, de Fjord (Orvik) moeilijk te bereiken is kwa band op bouwen en de KWPN (Valeida) een erg koppig karakter heeft.

Ik wil dan stoppen met Snowy en Orvik en wel gewoon Valeida blijven doen (doe k alleen op maandag avond (als k ga rijden in de les) en op zaterdag ochtend (losgooien, poetsen en als de eigenaar er is gaan we langzaam opbouwend beginnen met rijden)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:43

Ilsiie schreef:
gebruik de zoekfunctie eens, dit is topic nummer 10000 over dit onderwerp..

zou het daarbij éérst aan je ouders vragen, als die het al niets vinden..

Daarbij moet je altijd een extra potje achter de hand hebben mocht er wat onverwachts gebeuren!

*edit: komt wat bot over zo Lachen
zo bedoel ik het niet want gun het je van harte hoor! Lachen

m'n ouders willen altijd vanalles eerst weten wat het dan moet kosten dus kan ze altijd een stap voorzijn Knipoog

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:44

Naar wat voor pony ben je opzoek? Dat is natuurlijk ook wel erg belangrijk om te weten, want dan kun je van daaruit gaan kijken wat voor behoeften "dit soort pony's" hebben Lachen

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:51

Julia_14 schreef:
Naar wat voor pony ben je opzoek? Dat is natuurlijk ook wel erg belangrijk om te weten, want dan kun je van daaruit gaan kijken wat voor behoeften "dit soort pony's" hebben Lachen

ik weet al presies welke pony ik wil Knipoog
het is een kruising welshX?????

ze loopt al minstens 7 jaar manege lessen en heb haar zelf 3½ jaar verzorgd (wegens omstandig heden met de maneeg mocht k haar niet meer doen) ik kon echt alles met haar en had een band die nooit iemand met haar heeft gehad, nu ik haar niet meer verzorg (dat is ongeveer een halfjaar) is ze er erg op achteruit gegaan, is bang op stal (het bit word hardhandig in gedaan, zadel word er hup er op meteen aansingelen in de stal etc) ze vertrouwd nu niemand meer, maar als k er ben gaan meteen die oortjes omhoog.

er staat een collage met foto's op me profiel Knipoog
Laatst bijgewerkt door EliseXJoelle op 29-01-08 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:54

Julia_14 schreef:
Je zegt dat je graag een eigen pony wil, maar niet eentje waar je continu op gaat rijden? Een shetlander is uiteraard een stuk goedkoper in onderhoud dan een welsh rijpony. Voor zover ik jouw situatie kan beoordelen via dit bericht, lijkt het me dat je niet zo heel veel ervaring hebt in het verzorgen van een (eigen)pony. Dan lijkt het me het handigste wanneer je je pony op een pensionstal zet, en dan ben je al snel 200 euro per maand kwijt. Prijs van het voer verschilt heel erg, als jij je pony iedere dag een uur intensief rijd zal hij meer voer nodig hebben dan wanneer je 3x per week met hem gaat rijden en hij verder op het weiland staat.
Bekappen van een pony kost vaak gemiddeld 40 euro, en hoevaak dit moet gedaan worden hangt ook weer compleet van de pony af. De 1 heeft zeer sterke en gezonde hoeven en zal om de 2/3 maanden bekapt moeten worden, de ander heeft redelijk zachte en zwakke hoeven en dan is er om de 6 weken een hoefsmid langs komen.
Het enige wat ik je kan aanraden is: ga veel maar dan ook echt veel boeken lezen waar informatie instaat over het kopen, houden en verzorgen van een eigen paard, en probeer iemand in je omgeving te vinden die al meer ervaring op dit gebied heeft dan jij.
Succes! Lachen

ik weet wel veel dingen over de verzorging, maar als k een eige pony wil gaan aanschaffen wil ik wel zeker weten dat ik de basis spullen heb + wat extra dingen

bij m'n verzorgpaarden ligt altijd alles gewoon in de kast en is alles er altijd gewoon, maar heb geen iedee van hoe en wat het moet kosten en waar je het kan halen enzo.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:03

Als ik jou was zou ik dan eerst eens bij die manege gaan informeren wat de vraagprijs van Joelle is, en of je haar evt ook op die manege kan laten staan (??). Is misschien wel zo handig Lachen Anders moet je gewoon op zoek gaan naar een pensionstal in de buurt, is het niet mogelijk om haar bij je verzorgpaard(en) te zetten?
Ik stuur je nog een pb Knipoog

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:11

Ik zou (wat Julia_14 al zegt) haar lekker op de manege laten staan en als verzorgpony nemen of alles zelf betalen en op een pensionstalling zetten!(wat ook best duur kan zijn)
De hpoefsmis kosten zijn zo ong. e 25,-

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:27

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 19:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:43

Ontworming, halster's , halster touw, poetsspullen, hooi, stro/vlas, lik steen, longeerijn..

Bij mijn verzorg pony's kost bekappen +/-€70,-. Zelf kan je de hoefjes ook nog wel eens bij vijlen... Weide zou ik niet weten, verschillend denk ik. DA ook niet Bloos