Vlas versus Hennep-stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjel

Vlas versus Hennep-stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 16:53

Mijn paard kan om medische redenen niet op stro, momenteel staat hij op zaagsel. Helaas kan dit niet meer afgevoerd worden, vandaar dat ik over ga op of vlas, of hennep-stro. Nu een beetje de vraag, aangezien ik met beide geen ervaringen heb, de voor en nadelen van beide? Alvast bedankt!

thysvisscher

Re: Vlas versus Hennep-stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:43

Volgens mij is het redelijk vergelijkbaar. Ik heb alleen ervaring met vlas. Dat beviel wel goed. De bodem blijft lekker droog.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:07

Ik las een artikel over hennep-stro dat je paard daar ook koliek van kan krijgen, net als van stro. Maar nu lees ik hier dat vlas juist een stuk scherper is, betreft koliek oorzaak dan. Welke geeft het minste risico?

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:10

mijn paard had me bijna verlaten omdat hij zijn vlas opgegeten had. Het vlas neemt zo goed urine en vocht op dat toen hij het opgegeten had van binnen compleet leeggezogen werd, uitdrogingsverschijnselen, hevige koliek. Gelukkig is hij er weer helemaal bovenop gekomen.
Met hennepstro heb ik verder geen ervaring.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:11

Ik vond vlas fijner dan hennep.
Vlas was voordeliger, bleef droger.
Gelukkig eet de mijne er niet van; even in de gaten houden en altijd zorgen dat er wat te knabbelen is.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:19

ik gebruik momenteel vlas het bevalt me super al blijft het bij mij niet mega schoon aangezien ik echt een Fjordenvarken heb
Mijn Fjord eet er ook niet van ..
het hennep heeft ze wel gegeten en ook koliek aanval van gekregen

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:29

Crisje_Lanc schreef:
mijn paard had me bijna verlaten omdat hij zijn vlas opgegeten had. Het vlas neemt zo goed urine en vocht op dat toen hij het opgegeten had van binnen compleet leeggezogen werd, uitdrogingsverschijnselen, hevige koliek. Gelukkig is hij er weer helemaal bovenop gekomen.

Mijn paard had mij bijna verlaten door een koliekaanval van stro. Dit zijn liever geen risico's die je neemt, dat maakt het zo moeilijk. Want van tevoren weet je ook niet wat hij wel of niet eet. Vandaar mijn vraag ook. Hennep-stro vind ik er fijner uitzien en voelen, maar ik ken van beide de werking niet goed genoeg.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:15

Dus is de kans dat je paard het vlas op gaat eten ook groot lijkt mij. Maar de werking van vlas is dus dat het echt goed vocht enzo opneemt.
Ik heb er nu voor gekozen om mijn paard dat zo gevoelig is voor koliek op speciale rubberen matten te zetten. Ze zijn erg prijzig, maar wel speciaal voor paarden, urine doorlatend en 'zacht'
Mijn paard heeft ook wel eens koliek gehad van stro, maar niet zo erg als van vlas.
Het is inderdaad moelijk ja om het juiste te kiezen omdat je van te voren niet weet hoe je paard erop reageert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:17

ik heb alleen ervaring met vlas en dat bevalt erg goed de bodum blijf mooi droog en uitmesten is ook makkelijk. mijne eet er niet vaan aangezien als hij op stal staat altijd hooi heeft.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:19

Ja de mijne kreeg ook gewoon zijn hooi, maar verkoos het vlas boven zijn hooi

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:22

Sjel schreef:
Crisje_Lanc schreef:

Mijn paard had mij bijna verlaten door een koliekaanval van stro. Dit zijn liever geen risico's die je neemt, dat maakt het zo moeilijk. Want van tevoren weet je ook niet wat hij wel of niet eet. Vandaar mijn vraag ook. Hennep-stro vind ik er fijner uitzien en voelen, maar ik ken van beide de werking niet goed genoeg.

de mijne ook
wij hebben nu gerste stro ipv tarwe stro
neemt wel minder vocht op dus hebben nu een pot stal met onderop laag vlas
en toen gaan potten met dit stro en dat bevalt erg goed
van gerste stro hebben ze minder kans op koliek
is een stuk zachter

je kan ook op vlas gaan en er met de plantenspuit een niet lekker goedje overheen spuityen

zorg iig voor onbeperkt hooi en evt plak gerste stro als knabbel stro bij
Laatst bijgewerkt door nickyu op 30-01-08 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:23

ik gebruik vlas en vind het super fijn, mijn paarden eten er niet van, hennep stro heb ik geen evaring mee.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:52

wij zweren bij koolzaad (flevostro)...absobeert ontzettend goed!! Vlas hebben we ook geprobeert maar dat vind ik dus 10x niets Bloos

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:31

Wij hadden ook op stal vlas, kan je een goede potbodem van maken, uiteindelijk gooide je ongeveer half pak per week erop en drollen en (af en toe de erge natte plekken) eruit en je had een goede bodem.
Bij vlas lijkt je stal snel vies, het verkleurt meer maar blijft super!

Wij hebben op stal wel is een koliek aanval gehad van een van de paarden.
Als ze het opaten, mengen wij het met het oude wat aan de bovenkant licht.
Dit ging super!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:34

Ik vind Hennep stro niet erg handig.
Het neemt naar mijn idee minder vocht op.

Wij hebben het hier een tijd op proef gehad.
In de ene stal vlas, de andere hennep stro.
De stal met vlas hoefde na 1,5 week pas leeg gehaald te worden, de ander al na een halve week.

In dat geval zou ik voor vlas kiezen. Lachen