Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

moonfish13 schreef:Doe ik liever niet om de bodem te sparen maar als ik een paddock heb kan ik daar in longeren.waarom kan je niet gewoon longeren in een normale 20-40 bak?
lintje en klaar.
singasong schreef:Ik wil als echte dressuurruiter in ieder geval een bak hebben.Ik zou zeker een stuk bestraten zodat ze altijd droog kunnen staan en daar hooi kunnen eten. Daarnaast (of er aan vast) een vierkante paddock zodat je kunt losgooien of longeren. De rest weiland laten. Ik heb het nu ook zo en bevalt mij prima.
Maar als je graag in een bak wilt rijden kun je mss van de paddock tevens een rijbak maken en de afmeting aanpassen.
OssiejJ schreef:Dat vind ik gevoelsmatig ook maar zou het groot genoeg zijn om ze met mooi weer in de zomer een uurtje of wat op het land te zetten?Ik zou in iedergeval een bak maken, 20 x 40!
Daarbij kan je een stuk land laten en misschien een longeerbak!
Ja kan ook losgooien in de bak of longeerbak/paddock! Dan heb je het allemaal! stukje land is tog ook wel lekker hoor!
stef schreef:Ik neig ook een beetje naar die optie maar dan met de bak achterin.ik denk dat als je een stuk wei maakt dit al snel verandert in een modderpoel. Ik zou dus een 20x40 bak neerleggen, daarnaast, aan de slootkant, hou je dan 5 meter over waar je een pad kan maken. Achter de rijbak zou ik vervolgens dus ook drainage ingooien en daar een goede paddock van maken. Maar ik kan natuurlijk niet in jou portomonee kijken
suuzepuus schreef:Ik heb gewoon hele slechte ervaringen met paarden die de hele dag in de bak lopen en dan gaan graven. Wil eigenlijk wel voorkomen dat ze m'n dure bodem kapot maken.ik ou toch kijken of je de bak niet als paddock kunt gebruiken, je houd bijna geen wei over als je en een bak en een paddock wil.
NatasjaM schreef:Staan ze dan in de paddock en kunnen ze daar vandaan op de stenen of zijn het twee losse stukken?@ Katja: uitglijden met ijzers op bestrating valt ws best mee. Ik heb mijn paard (noodgedwongen) het hele jaar op ijzers staan en die staat nu al een paar maanden zonder problemen op 300m2 straatwerk. Eerst rustig wennen met alleen 's nachts en nu de wei echt te nat is (sinds half december dus) staat ze er 24/7 en in de paddock van 20x30. Gaat prima.

suuzepuus schreef:ik ou toch kijken of je de bak niet als paddock kunt gebruiken, je houd bijna geen wei over als je en een bak en een paddock wil.
) Eventueel kun je hem opdelen met dwarsdoorgangen in kleinere uitloopjes als de paarden niet bijelkaar kunnen staan.