Wat te doen met dit stuk land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Wat te doen met dit stuk land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:58

Het gaat om een stuk van 25 meter breed en 130m lang. Is nu grasland en heeft aan 1 kant een sloot.
We kunnen alles dus nog zelf indelen. Hoeveelheid paarden die erop komen is minimaal 3 maximaal 5.

Wat wil ik?
In ieder geval dat m'n paarden iedere dag naar buiten kunnen en dan ook minimaal de hele dag.
Verder een bak van in ieder geval 20 x 40m waar ik in kan rijden.

Wat is verstandig?
Een bak maken en dan een stuk paddock en toch nog een stukje wei laten. Of beter een bak en een grote paddock? Of heel iets anders?

ponyparadijs

Re: Wat te doen met dit stuk land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:02

Ik zou de paarden in de bak zetten dat scheelt je weer grasland. Wel meer onderhoud aan de bak maar dat is een keuze.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:04

als je over de breedte een bak maakt, heb je nog ruim 90 m lengte over, misschien daarvan een kleine paddock en stukje weide?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 15:06

ponyparadijs: Ik wil graag een echt goede bodem met drainage erin en ben bang dat ze dan gaan staan graven in de bak.
En ik wil in ieder geval geen hooi in de bak leggen dus daar zou dan sowieso een oplossing voor moeten zoeken.
En is de bak niet erg klein voor 5 paarden?

Kapi_Dust: hoe groot stel jij je de paddock en de wei dan voor?

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:11

paddock 25 *25 (ook te gebruiken als longeerbak) dan heb je een kleine weide van 25* 65 (dus net groter dan je rijbak.)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:30

Persoonlijk vindt ik dat je dan te weinig grasland over houdt. Moeten ze daar de hele zomer op staan of is er nog een mogelijkheid dat ze ergens anders op een weide komen te staan?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 15:33

Er is natuurlijk de mogelijkheid om geen gras te nemen en ze gewoon zomer en winter ruwvoer te geven.
Dat doen we nu ook en de paarden doen het daar prima op. In de omgeving is wel veel grasland maar ik betwijfel of we daar iets van kunnen huren.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:02

maar is dat geen optie dan? Paddock/longeerbak en de rest weide???

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 16:04

Die optie had ik al in de eerste post genoemd. Knipoog
Maar het is natuurlijk altijd lekker als er wat mensen meedenken en misschien met een hele goede suggestie komen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:06

waarom kan je niet gewoon longeren in een normale 20-40 bak?
lintje en klaar.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:11

Ik zou zeker een stuk bestraten zodat ze altijd droog kunnen staan en daar hooi kunnen eten. Daarnaast (of er aan vast) een vierkante paddock zodat je kunt losgooien of longeren. De rest weiland laten. Ik heb het nu ook zo en bevalt mij prima.
Maar als je graag in een bak wilt rijden kun je mss van de paddock tevens een rijbak maken en de afmeting aanpassen.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:11

Ik zou in iedergeval een bak maken, 20 x 40!
Daarbij kan je een stuk land laten en misschien een longeerbak!
Ja kan ook losgooien in de bak of longeerbak/paddock! Dan heb je het allemaal! stukje land is tog ook wel lekker hoor!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:12

ik denk dat als je een stuk wei maakt dit al snel verandert in een modderpoel. Ik zou dus een 20x40 bak neerleggen, daarnaast, aan de slootkant, hou je dan 5 meter over waar je een pad kan maken. Achter de rijbak zou ik vervolgens dus ook drainage ingooien en daar een goede paddock van maken. Maar ik kan natuurlijk niet in jou portomonee kijken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 16:23

moonfish13 schreef:
waarom kan je niet gewoon longeren in een normale 20-40 bak?
lintje en klaar.
Doe ik liever niet om de bodem te sparen maar als ik een paddock heb kan ik daar in longeren.

singasong schreef:
Ik zou zeker een stuk bestraten zodat ze altijd droog kunnen staan en daar hooi kunnen eten. Daarnaast (of er aan vast) een vierkante paddock zodat je kunt losgooien of longeren. De rest weiland laten. Ik heb het nu ook zo en bevalt mij prima.
Maar als je graag in een bak wilt rijden kun je mss van de paddock tevens een rijbak maken en de afmeting aanpassen.
Ik wil als echte dressuurruiter in ieder geval een bak hebben.
Hoe groot zou jij een stuk bestraten? Ik durf dat eigenlijk niet zo goed aangezien we onze paarden voor een groot gedeelte op ijzers hebben staan en ik dan bang ben dat ze gaan glijden.

OssiejJ schreef:
Ik zou in iedergeval een bak maken, 20 x 40!
Daarbij kan je een stuk land laten en misschien een longeerbak!
Ja kan ook losgooien in de bak of longeerbak/paddock! Dan heb je het allemaal! stukje land is tog ook wel lekker hoor!
Dat vind ik gevoelsmatig ook maar zou het groot genoeg zijn om ze met mooi weer in de zomer een uurtje of wat op het land te zetten?

stef schreef:
ik denk dat als je een stuk wei maakt dit al snel verandert in een modderpoel. Ik zou dus een 20x40 bak neerleggen, daarnaast, aan de slootkant, hou je dan 5 meter over waar je een pad kan maken. Achter de rijbak zou ik vervolgens dus ook drainage ingooien en daar een goede paddock van maken. Maar ik kan natuurlijk niet in jou portomonee kijken
Ik neig ook een beetje naar die optie maar dan met de bak achterin.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:26

@ Katja: uitglijden met ijzers op bestrating valt ws best mee. Ik heb mijn paard (noodgedwongen) het hele jaar op ijzers staan en die staat nu al een paar maanden zonder problemen op 300m2 straatwerk. Eerst rustig wennen met alleen 's nachts en nu de wei echt te nat is (sinds half december dus) staat ze er 24/7 en in de paddock van 20x30. Gaat prima.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:28

ik ou toch kijken of je de bak niet als paddock kunt gebruiken, je houd bijna geen wei over als je en een bak en een paddock wil.

WildgirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:31

daarnaast kun je speciale stene kopen met een rubberen topping zodat je uitglijden tegengaat, in jouw geval zou ik een bak en eventueel 2 paddocks maken voor het losgooien/longeren/buitenstaan en ik zou op zoek gaan naar weiland want imo horen paarden op het gras, je hebt ook stalling?
Qua voeren kun je altijd je hooi in kratten/tonnen/manden doen zodat het niet op het zand hoeft

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 16:38

Imo horen paarden vooral buiten en veel ruwvoer te eten. Gras is natuurlijk heerlijk maar we zitten helaas in dichtbevolkt gebied en daardoor is een flinke lap gras voor ons onbetaalbaar dus moeten we consessies doen.
Waarom kies je voor twee paddocks ipv 1?
Stal komt er sowieso al moeten we nog even nadenken in welke vorm. Loop/schuilstal of toch boxen.
Paarden op stal en alleen af en toe met mooi weer buiten vind ik geen optie.
Op dit moment voeren we de paarden hooi in kratten maar ik moet zeggen dat het me niet heel erg bevalt. Er komt toch veel op de grond wat ze erin trappen en dat komt de ondergrond niet ten goede vandaar dat ik liever iets anders wil hebben om op te voeren.

suuzepuus schreef:
ik ou toch kijken of je de bak niet als paddock kunt gebruiken, je houd bijna geen wei over als je en een bak en een paddock wil.
Ik heb gewoon hele slechte ervaringen met paarden die de hele dag in de bak lopen en dan gaan graven. Wil eigenlijk wel voorkomen dat ze m'n dure bodem kapot maken.

NatasjaM schreef:
@ Katja: uitglijden met ijzers op bestrating valt ws best mee. Ik heb mijn paard (noodgedwongen) het hele jaar op ijzers staan en die staat nu al een paar maanden zonder problemen op 300m2 straatwerk. Eerst rustig wennen met alleen 's nachts en nu de wei echt te nat is (sinds half december dus) staat ze er 24/7 en in de paddock van 20x30. Gaat prima.
Staan ze dan in de paddock en kunnen ze daar vandaan op de stenen of zijn het twee losse stukken?

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:39

zouden je stallen ook nog op de stukje land moeten komen te staan???

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 16:40

De stallen staan er naast.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:44

Ik heb in photofiltre alles uitgetekend op schaal.
Als je wilt kan ik het naar je opsturen.
met een bak van 20x60
nog wat vrije ruimte waar je een stenen ondergrond op zou kunnen leggen om de paarden te poetsen.
Met ruimte voor 5 stallen van 3x4 meter met ruimte voor een paddock en ook een weitje. En nog wat vrije ruimte waar bijvoorbeeld de uitgang is.

Je hebt genoeg plek Knipoog

edit* als de stallen niet eens op het stukje moeten heb je al helemáál genoeg ruimte.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:45

suuzepuus schreef:

valt hartstikke mee, ik heb alles uitgetekend.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 16:57

Als je het op wilt sturen heel graag. Kunnen we dat weer meenemen naar de gemeente. Knipoog

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:58

@ katja: paddock en verhard gedeelte zijn in principe 2 losse stukken, er zit tenminste een hek tussen. Ik kan er dus voor kiezen om ze óf in de paddock, óf op het verharde, óf op beide stukken te zetten in de winter. Als ze alleen in de paddock kunnen hebben ze alleen een afdak 4x4 om onder te schuilen, hebben ze alleen het verharde of beiden, dan hebben ze ook nog een schuilstal 4x8 tot hun beschikking waar ze vrij in kunnen.

Tot op heden bevalt het me erg goed op deze manier. Ik kan in de winter m'n weide sparen en de paarden krijgen toch nog ruim voldoende beweging.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:06

Wil je alle paarden bij elkaar in de paddock hebben of aparte paddockjes?

Kunnen de paarden goed met elkaar opschieten of moeten ze met een ruime boog om elkaar heen kunnen?

Waar zit het erf aan dat stuk grond? Aan de korte kant of ergens aan de lange kant?

Ik heb een voorbeeldje gemaakt.

Zou de 20 bij 40 bak vooraan bij het erf/de stallen/de weg doen. Aan de slootkant zodat je makkelijk kunt draineren.

Daarnaast een pad (5 bij 40 meter bestraat met omheining, of zoveel korter als betaalbaar en wenselijk overgaand in zand. Dat pad kun je als uitloop paddocks gebruiken als de zandpaddock te nat is. Ook kun je daar hooi voeren verdeeld over de hele lengte aan beide zijdes of uit vrijstaande hooibakken die in het midden staan zodat de paarden er omheen kunnen staan en ze ook als ruimtedeler werken. (erg fijn met chagrijnige merries Tong uitsteken) Eventueel kun je hem opdelen met dwarsdoorgangen in kleinere uitloopjes als de paarden niet bijelkaar kunnen staan.

Het pad loopt naar de achterliggende paddock/longeerbak van 25 meter breed en 15 meter diep. Je kunt dan door een lintje te spannen een longeervierkantje van 15 bij 15 uitzetten en toch je andere paarden nog in de paddock laten lopen van 10 bij 15, evt. met pad afhankelijk waar je het lintje spant en aan welke kant je longeert.
In zo'n maat paddock (15 bij 25) kunnen ze er even lekker rollen, liggen slapen, wat bokkesprongen maken en wat stoeien als ze dat willen.

Je houdt nu nog 25 bij 75 over voor het gras. Je kunt er evt. een grasbaan in uitzetten van 20 bij 60 in de zomermaanden en je paarden er regelmatig een uurtje (of meer) in laten grazen ter afwisseling met paddock en stal.

Als je paarden dagelijks de hele dag buiten staan en daarnaast nog serieus gereden worden, dan hoeft de paddock niet heel groot te zijn. Mijn paarden stappen er vooral. Ze scharrelen wat rond, staan te staren en knabbelen tevreden op het hooi. Soms stoeien de beide ruinen een beetje en ze rollen/liggen graag in het zand. Wil je ze uit laten rennen kun je ze altijd even in de rijbak laten en daarna in de paddock zetten.
Zo spaar je je bak doordat ze er niet de hele dag in lopen te poepen, te graven en te rollen en komt er ook geen hooi door het zand. (zowel bij zandpaddock als bak) waardoor het zand minder snel vervuild en beter blijft. Ook het uitmesten en hooiweghalen op de bestrating is veel minder zwaar dan uit een natte omgeploegde bak of zandpaddock.

oei, wat gaat dit snel, zal zo even bijlezen, kijken of ik dan nog wat moet aanpassen Knipoog

Edit: wij hebben zelf een paddock van 16 bij 16, waarvan een deel bestraat is (6 meter is het breedst tot ong. 2,5 meter voor de schuilstal van 3 bij 6) en de rest zand. (zo'n 10 bij 16) Ze hebben er meestal het stukje bestrating naar de bak nog bij (zo'n 6 bij 6) Als ze zoals nu 24 uur per dag op de paddock staan, krijgen ze er regelmatig even de bak bij, maar noodzakelijk is het niet. Bij slecht weer staan ze 's nachts op stal. Als het land droog genoeg is staan ze overdag op het land, maar helaas zitten we hier op veengrond en die is nu zo nat en verzadigd dat ze de boel gelijk vertrappen.

Hier aan het bestraten
Bestraatte paddock in gebruik zonder pad naar bak
Bestraatte paddock vanuit de hoek met doorgang naar het weiland
Laatst bijgewerkt door joyce B op 28-01-08 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt